February 12, 2002
Aftonbladet wrote: 653 fick blodpropp. Och minst 48 svenska kvinnor dog av sina p-piller, visade en granskning som Aftonbladet genomförde 2006.
– Vi måste ta fram ännu bättre p-piller, säger överläkare Inger Sundström Poromaa vid Uppsala universitet.
Nu har siffran stigit ytterligare. Av en miljon användare dör 814 per år, enligt Läkemedelsverkets statistik.
Efter tio års användning är risken för livmoderhalscancer fördubblad.
Och minskad sexlust, viktökning, humörsvängningar och depression är vanliga biverkningar, enligt en Sifo-undersökning från 2006.
Men Inger Sundström Poromaa vill påminna om fördelarna.
– Det är tack vare p-piller som du och jag kan jobba i dag. Det är den största moderna medicinska revolutionen som varit en grundbult för jämlikheten, säger hon.
Från artikeln: http://www.aftonbladet.se/krop.....6334810.ab
För det första, dör 814 kvinnor av en miljon per år pga att de äter p-piller är då inte p-piller en större hälsorisk/pandomi än vad svininfluensan är?!
Det är mao större chans att dö av sina p-piller än att vinna stort på lotto.
För det andra så blir jag så förbannad över de fördelar som Inger Sundström Poromaa vill påminna om i slutet av artikeln.
Inger Sundström Poromaa wrote: – Det är tack vare p-piller som du och jag kan jobba i dag. Det är den största moderna medicinska revolutionen som varit en grundbult för jämlikheten, säger hon.
Vilket jävla efterblivit land är denna kvinna inkvoterad ifrån?!
Vad har p-piller med jämlikhet att göra? Eller ja jag kan förstå de små samband man kanske skulle kunna göra om man är 12 år gammal och diskuterar det här i klassen men är man överläkare kan man för fan inte dra en sådan slutsats och sen lägga fram det som ett konstaterande.
Jag tappar fan tron för mänskligheten ännu mer...
December 11, 2009
angående jämställdhet 😛 om man ser det från en annan vinkel. killen ejakulerar i tjejen och hon blir gravid, 9 månader ligger framför henne,
medans mannen kan skutta vidare och befrukta hur många han vill utan att behöva bli gravid.
dock är det sjukt att så många dör av det 🙁
har själv haft tjej som tar p-piller.
men å andra sidan så finns det ju minipiller som inte innehåller hormoner,
viket man får ta om man om man i familjen lider risk för blodpropp och liknande.
July 14, 2005
Jag läste artikeln om den 16 åriga tjejen som dog i armarna på Mor sin och det sista hon bad om var efter smärtstillande, hon dog i ambulansen av blodproppar i lungorna.
Det är tragiskt att man så ofta får höra om P-Piller som dödsorsak när det preventivmedlet funnits så länge tillgängligt!
Inte finns det något liknande för Män, bara kondom och sterilisering men det kanske man får vara tacksam för när P-Pillren funkar så dåligt.
November 30, 2006
om man vill ha galet sex varje dag utan att ha kondomer så käkar man p-piller. men tjejer tar väl de med för mensen har jag för mig. Känns väl inte så lönt att välja att äta p-piller bara för att.. då kan killen lika bra ta kondom, får inga sjukdomar då ju.. finns dagen efter som de går snett.
2 Guest(s)