På en skala i politik!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
På en skala i politik!
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
264003
February 2, 2003 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag vet. Men alla vet skillnaden mellan vänster och höger (förhoppningsvis). Vad säger de som röstar M? "Tillväxt och välfärd bl.a bl.a". (de tänker: "ah, pengar...")

Jag tror majoriteten av alla som röstar är lite bakom flötet... 🙂

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
264006
February 2, 2003 - 12:16 am
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: Många av de som röstar på socialdemokraterna vet inte varför de röstar som de gör! Ifall man frågar varför de röstat rycker många ofta på axlarna och säger att de tycker S är bra, de kan inte säga varför. Just sånna människor hatar jag, det gäller inte bara politik...

Så är det kanske, men man kan också vända på steken.
Många av de som rösta på moderaterna ser bara de fördelar som de själva kommer få (ex: lägre skatter), och glömmer bort allt det andra.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
264017
February 2, 2003 - 12:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte hur ni tänker men jag är nog en egoist, jag röstar på det som gör det bättre för mig, jag röstar ttne för du ska få det sämre utan för att jag vill ha det bättre. Jag tänker ju inte på hur många som som mår bättre av att jag röstar på ett visst sätt även fast jag får det sämre när jag röstar, jag utgår från mig själv.

Det jag säger är att jag skiter fullständigt i hur du röstar bara du kan motivera varför!

Jerry
Member
Medlem
264035
February 2, 2003 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hm...okej. Ja, då är väl jag en altruist. Men, det är inte hela sanningen, visst tänker jag på mig själv också, men jag mäter inte min lycka med pengar.

Så här ser jag det:

Politik är egentligen idéologi. Skillnaden mellan vänster och höger är mer än olika vägar mot samma mål, det är två skilda uppfattningar om resursfördelning.

Jag tror inte på tillväxt, inte om vi med tillväxt menar att alla ska få ökade resurser. Det kanske låter lite dumt, men jag ska förklara.

Låt oss säga att alla tjänade 2000:- mer per månad. Vad skulle hända? Jo, alla skulle ha 2000:- mer att spendera. På vad? Vi skulle också vara tvungna att öka utbudet av tillgängliga varor och tjänster. Varifrån skulle dessa komma? Ja, från någon utländsk exportör skulle man kunna hävda. Jag ser det dock lite mer globalt; var skulle de i sin tur få varorna ifrån? Jo, från någon som tillverkar dem såklart. Personer som även de skulle tjäna mer än tidigare eftersom de får sälja mer. Allt väl så långt. Men sedan då? Varifrån kommer deras råmaterial? Jo...naturresurser...

Tillväxt resulterar med andra ord slutligen i ökad utarmning av naturen. Vissa kanske inte bryr sig om det och vill kalla mig skogsmulle, men det är min idéologiska ställning; att det inte är värt det. Förövrigt finns det ingen möjlighet att resurser räcker hur länge som helst... speciellt inte eftersom de aldrig får tid att återhämta sig.

Visst, det finns en möjlighet att det totala kapitalet skulle kunna växa utan ökad införsel av varor, men då skulle pengarna inte vara värda någonting. Inflation skulle uppstå och vi skulle vara tillbaka i ruta ett igen.

Så, med andra ord är en allomfattande tillväxt inte möjlig i det långa loppet. Den enda möjligheten att öka förutsättningarna och den ekonomiska situationen för fattiga och låginkomsttagare är därför att flytta resurser från de som har ett överflöd.

Ju mer vänster, desto närmare detta kommer vi, ju mer höger, desto längre ifrån. Tro inte att alla ska kunna bli rikare.

Apropå frågan om konkurrens:

Nog tycker jag att många undermåliga produkter är resultatet av en alltför häftig kamp om att släppa ut saker på marknaden så tidigt som möjligt för att slå ut sina konkurrenter. Ett annat exempel är att istället hålla inne på produkter för att släppa dem i rätt tid så att folk ska köpa så mycket (onödigt skräp) som möjligt. För att inte tala om all den onödiga mankraft och alla de resurser som går åt till reklam och annat som bara hör kapitalismen till.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
264041
February 2, 2003 - 1:25 am
sp_Permalink sp_Print

ganska höger här
alla "vänster" är :gunsfire: KOMUNISTER !! 👿 Dom blir vår undergång !!! :gråt:

skoja bara :apa: anyway jag tycker att alla i regeringen är helt borta i huvet och kan inte bestämma sig på nånting.
och att komunistledaren nr 1 ska sno våra skattepengar och leka med är ju lite "förvånande"
nu ska jag :z:

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
264054
February 2, 2003 - 2:04 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
Alla som är vänster om moderaterna är inte kommunister.
Naturligtvis håller jag med dig där, men det är inte det det handlar om. Problemet är att de som föds i "rika" familjer kommer få bättre undervisning, bättre vård etc än de som inte har den turen.
Jag tycker att alla människor ska ha samma chans att ta sig vidare i livet.
Därför är segregation dåligt.

Uhm.. Jag kommer att få bättre vård eftersom att min farsa arbetar på en vårdcentral och jag kommer få bättre undervisning eftersom att min morsa är lärare 😛

Nej, men det är ingen skillnad på undervisningen.. Jag gick i en skola med väldans blandning men man märkte att de som inte var lika "rika" sket oftast i att plugga... Dom kommer ju ändå inte att få bra jobb.. Mycket bra inställning detdär..

Sedan angående konkurrans.. Om inte AMD hade funnits så hade alla här suttit på 50MHz 15.000:- processorer..

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
264057
February 2, 2003 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, det gick tydligen jäkligt segt att välja edit så jag kör ett nytt inlägg :p

Jag skulle kunna gå med på att leva i ett kommunistiskt samhälle. Men BARA om alla har exakt identiskt DNA och alla måste se exakt likadana ut och vara exakt lika smarta.. Annars har ju vissa personer det bättre ställt för sig.. Och så får det ju inte vara.. Alla ska ha det lika dåligt..

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
264078
February 2, 2003 - 3:19 am
sp_Permalink sp_Print

heheh ok chripp@z hur gammal e du??? får du rösta 😀 .....näe juste och sen skulla man ju vilja veta vilka andra som e röstberättigade

fast jag håller nog med chripp@az på det mesta men alla ska ha rätt till en bra uppväxt med mera ,så idag finns det inte så mkt att rösta på som e bra utan det e bara ta dom som stinker minst 🙁

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
264168
February 2, 2003 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är aktiv i det här partiet, och har varit det i snart åtta år:

[Image Can Not Be Found]

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
264170
February 2, 2003 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

själv tycker jag att alla friskolor som kan klara sig utan statligt bidrag ska få vara öppna, för det e rätt viktigt att man satsar pengarna på de skolor som redan finns. kvalitet istället för kvantitet. alla ska ha rättighet till en ordentlig skola. sen e det ju bara skitsnack att man inte kan få bra jobb om man inte kommer från en rik familj och går privatskola m.m... anstränger man sig kan man ju komma in på riktigt grymma linjer oavsett hur fattiga ens föräldrar e. man kan ju skaffa stipendier osså...
om det e något som det e problem med nuförtiden så e det sjukvården. den förfaller verkligen... så borde man ta bort all tull tycker jag för att öka exporten, och förbindelserna med andra länder. och för att lösa bostadsbristen borde man ta bort fastighetsskatten och tillåta skattefri uthyrning av rum i villan, etc...

Jerry
Member
Medlem
264245
February 2, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Ok, det gick tydligen jäkligt segt att välja edit så jag kör ett nytt inlägg :p

Jag skulle kunna gå med på att leva i ett kommunistiskt samhälle. Men BARA om alla har exakt identiskt DNA och alla måste se exakt likadana ut och vara exakt lika smarta.. Annars har ju vissa personer det bättre ställt för sig.. Och så får det ju inte vara.. Alla ska ha det lika dåligt..

Vad du säger är alltså att om alla pengar skulle delas upp skulle alla ha det dåligt? Hur står det till med de som har det sämst idag då, eftersom väldigt mycket pengar samlas hos de som är rika? Det är bättre, eller?

Kommunism handlar inte om att alla ska vara lika, det handlar om att alla ska arbeta för det gemensamma goda.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
264300
February 2, 2003 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla vill bekämpa klass-skillnaderna, det ärbara det att högern och vänstern har olika vägar. Kortfattat: Vänstern försöker göra alla lika fattiga och högern försöker få alla att bli lika rika.
Vi skulle ju kunna göra det the J***y way och sitta urfattiga och gå ut i naturen och krama ett träd och säga "my precios", men jag känner inte för det. Allt man köper för pengar sliter inte ner naturen, det verkar som du/ni har glömt att man kan köpa tjänster (Misstolka inte det nu bara).
Men om vi tar en butik som säljer livsmedel, klassar ni då stenkastning och skadegörelse på denna butik som skoning av miljön? (Ja, jag var bara tvunget att släpa upp det igen)

Vänsterpartiet finns bara till för att klaga (nu för tiden). Tanken att de skulle behöva styra Sverige har aldrig belastat deras stackars hjärnor. Därför kan de ha massa orealistiska drömmar om hur de vill att det ska se ut i deras perfekta samhället. Och bara för att de har egen logotyp och får pengar från staten så ger de dem rätten att banka in dessa drömmar i de trotsiga ungdommarnas hjärnor och kalla det politik.

Jerry
Member
Medlem
264330
February 2, 2003 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Alla vill bekämpa klass-skillnaderna, det ärbara det att högern och vänstern har olika vägar. Kortfattat: Vänstern försöker göra alla lika fattiga och högern försöker få alla att bli lika rika.

Spännande... att du tror så, alltså.

PaiN wrote:
Vi skulle ju kunna göra det the J***y way och sitta urfattiga och gå ut i naturen och krama ett träd och säga "my precios", men jag känner inte för det. Allt man köper för pengar sliter inte ner naturen, det verkar som du/ni har glömt att man kan köpa tjänster (Misstolka inte det nu bara).

Ah, ett fullgott argument. Ett som inte är realistiskt förvisso, men ändå.

Pengar har inget egenvärde, utan är bara till för byteshandel, visst? Skulle vi därför öka allas förmögenhet till det dubbla, skulle inte det betyda att deras egentliga rikedom ökade. Deras ekonomi skulle vara lika mycket värd som den är idag, eftersom även alla priser skulle öka till det dubbla. En massör som tjänar 20000:- månad måste ta dubbelt betalt för att tjäna 40000:- per månad, inte sant? Så, där kommer inflationen jag talade om in.

Pengar har som sagt inget egenvärde. Det är förhållandet hur mycket pengar man har i förhållande till andra som avgör vilken ekonomisk frihet man har. Har man förhållandevis lite har man inte mycket att komma med. Man kan inte konkurrera om bra bostäder eller, om de skulle bli privatiserade, bra skolor. Har man förhållandevis mycket pengar kan man däremot skaffa det mesta man vill ha. Därtill har man makt över de som inte har mycket pengar eftersom det är billigare att köpa deras tjänster när de är fattiga än när de är rika (en viss summa pengar gör större skillnad i ens ekonomi om man inte har mycket pengar till att börja med).

En ökad generell rikedom fås därför endast genom att öka tillkomsten av varor som kommer från andra håll än de rent mänskliga tjänsterna, dvs. naturresurser. Ni behöver inte vara gröna för att se att det faktiskt är en ändlig resurs. Rent ekonomiskt är det alltså vansinne att utarma den i allt snabbare takt.

PaiN wrote:
Men om vi tar en butik som säljer livsmedel, klassar ni då stenkastning och skadegörelse på denna butik som skoning av miljön? (Ja, jag var bara tvunget att släpa upp det igen)

Självklart inte! Livsmedel är en nödvändighet.

Rent allmänt hjälper det knappast att förstöra någonting som redan är producerat, det innebär ju bara att processen måste göras om och att det förstörs ännu mer.

PaiN wrote:
Vänsterpartiet finns bara till för att klaga (nu för tiden). Tanken att de skulle behöva styra Sverige har aldrig belastat deras stackars hjärnor. Därför kan de ha massa orealistiska drömmar om hur de vill att det ska se ut i deras perfekta samhället. Och bara för att de har egen logotyp och får pengar från staten så ger de dem rätten att banka in dessa drömmar i de trotsiga ungdommarnas hjärnor och kalla det politik.

Ja, självklart. De har inte din åsikt och är därför idioter.

Tjae, må så vara. Jag tycker all högerpolitik är idioti och hypokritiskt

Jerry
Member
Medlem
264342
February 2, 2003 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Alla vill bekämpa klass-skillnaderna, det ärbara det att högern och vänstern har olika vägar. Kortfattat: Vänstern försöker göra alla lika fattiga och högern försöker få alla att bli lika rika.

Spännande... att du tror så, alltså.

PaiN wrote:

Ah, ett fullgott argument. Ett som inte är realistiskt förvisso, men ändå.

Pengar har inget egenvärde, utan är bara till för byteshandel, visst? Skulle vi därför öka allas förmögenhet till det dubbla, skulle inte det betyda att deras egentliga rikedom ökade. Deras ekonomi skulle vara lika mycket värd som den är idag, eftersom även alla priser skulle öka till det dubbla. En massör som tjänar 20000:- per månad måste ta dubbelt betalt för att tjäna 40000:- per månad, inte sant? Så, där kommer inflationen jag talade om in.

Pengar har som sagt inget egenvärde. Det är hur mycket pengar man har i förhållande till andra som avgör vilken ekonomisk frihet man har. Har man förhållandevis lite har man inte mycket att komma med. Man kan inte konkurrera om bra bostäder eller, om de skulle bli privatiserade, bra skolor. Har man förhållandevis mycket pengar kan man däremot skaffa det mesta man vill ha. Därtill har man makt över de som inte har mycket pengar eftersom det är billigare att köpa deras tjänster när de är fattiga än när de är rika (en viss summa pengar gör större skillnad i ens ekonomi om man inte har mycket pengar till att börja med).

En ökad generell rikedom fås därför endast genom att öka tillkomsten av varor som kommer från andra håll än de rent mänskliga tjänsterna, dvs. naturresurser. Ni behöver inte vara gröna för att se att det faktiskt är en ändlig resurs. Rent ekonomiskt är det alltså vansinne att utarma den i allt snabbare takt.

PaiN wrote:

Självklart inte! Livsmedel är en nödvändighet.

Rent allmänt hjälper det knappast att förstöra någonting som redan är producerat, det innebär ju bara att processen måste göras om och att det förstörs ännu mer.

Jag är ingen trädkramare; jag ser bara den ekonomiska paradoxen.

PaiN wrote:

Ja, självklart. De har inte din åsikt och är därför idioter.

Tjae, må så vara. Jag tycker all högerpolitik är idioti och hyckleri. 🙂

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
264368
February 2, 2003 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry, de delar inte min åsikt, men har jag sagt att de är idioter? inte då, det var du som sa det, det finns kanske hopp för dig också!

Nog för att du skriver rätt skrymmande inlägg, men det ska väl inte var anödvändigt att posta kopior.

Det är sorgligt att du ska se allt så svart och vitt. Du säger: Om ni gör såhär så kommer detta att hända. Fast det är ju det hela vänster bygger på; att peka på deras i fantasin uppbyggda skräckscenarion.
De ödslar så mycket tid på att klaga på andra, men det är väl ändast så de kan växa och bli större. Hur skulle det se ut om de kom med realistiska planer på hur de skulle styra Sverige?
Förmodligen hade alla vänster-röstare vikt sig av skratt och flyttat vidare till "det säkra valet" (säker undergång) Socialdemokraterna.

Vi kan ju hålla på i evigheter och tjaffsa om vem som har rätt respektive fel, tänk så bra det hade varit om du bara hade kunnat inse att jag har rätt (ironi).

Jerry
Member
Medlem
264382
February 2, 2003 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad menar du då att vänstern är, baserat på dina uttalanden?

Kopior? För att jag skrev varför enbart tjänster inte kan höja den egentliga ekonomin i mitt senaste inlägg? I dess föregående skrev jag varför varor inte kan höja ekonomin på ett tillfredställande sätt.

Det är så politik fungerar; det här vill vi ändra på och istället göra så här. Skulle alla hålla med om att det aktuella systemet vore bäst skulle inte partierna finnas. Alla har teorier och idéologier som bestämmer partiets uttalanden och ståndpunkt. Jag tror på V:s teorier, jag står inte för deras idéologi (de är halv-moderater hela högen).

Lyssnar du förresten någonsin på vad moderaterna säger? Deras taktik går ut på smutskastning. V är inte värre än M.

Jag måste poängtera att diskussionen vänster vs. höger inte direkt kan kopplas till våra aktuella partier.

chrippaz
Member
Medlem
264386
February 2, 2003 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry är datorn du skriver på bra för miljön? Och varför skulle man inte kunna sälja tjänster?

Det Sverige vi lever i idag har inte så stora klasskillnader att man föds till ett bra eller dåligt liv, vem som helsta kan göra vad den vill med sitt liv!

Varför ska höginkomstagare betala mer procentuell skatt än låginkomsttagare, ifall det ska vara så jävla rättvisst och jämnställt? Ifall en person tjänar 20 000:- med 30% skatt får han ut 14 000, hans kompis tjänar 35 000 och får därför betala 40% i skatt och får ut 21 000? Siffrorna är inte exakta utan ett exempel. Hans kompis tjänade netto 15 000:- mer, men brutto blev det bar 6 000:-, är det rätt? Inte enligt mig iaf, det är vänsterpolitik!

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
264389
February 2, 2003 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Det är sorgligt att du ska se allt så svart och vitt. Du säger: Om ni gör såhär så kommer detta att hända. Fast det är ju det hela vänster bygger på; att peka på deras i fantasin uppbyggda skräckscenarion.

Så du menar att ett samhälle där rika kan ge sina barn bättre förutsättningar mot fattigas barn genom att låta de gå i dyra privatskolor
bra är ett scenario som inte kan inträffa.

Haha, kolla på USA, ett praktexempel på hur snett det kan gå med högerpolitik 8)

Jerry
Member
Medlem
264395
February 2, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Till Chrippaz:

Nej, det är den inte. Vi talar om en upptrappning av produktionen för att höja allas ekonomiska situation, vilket skulle förstöra ytterligare. Lägg ned lite resurser på att effektivesera produktionen av det vi redan använder istället.

Klasskillnader likväl. Alla kan inte bli höginkomsttagare, även om de vill.

Varför ska höginskomttagare tjäna mer från första början? Inget uppdragande av höga utbildningar och sådant tack. Man kan ägna åtta år åt till att ta en Fil. Dr. och fortfarande jobba som kassör när man är klar medan man efter 4,5 år och en jur. kand. kan tjäna 40000:- efter några år.

Ska vi tala om vilka utbildningar som tjänar samhället? Tjae...lärarutbildning... fem år... 20000:- per månad.

Förvånande nog har esteter ofta inte höga löner. Anses det inte varit samhället till nytta? Konstigt nog är det många som går på teater och dyl. Höginkomsttagare till stor del...

chrippaz
Member
Medlem
264397
February 2, 2003 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

så länge man väljer sitt eget öde! En person kan ju välja ifall han ska bli höginkomsttagare eller sakletare, även fast saker inte blivit som man tänkt sig, kan man få en hyggligt lön om man har en bra utbildning i botten...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 251
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL