October 28, 2002
http://www.svd.se/dynamiskt/in.....242856.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/ut.....247734.asp
Vilket straff var bast? 😀
July 16, 2003
Hauk wrote: http://www.svd.se/dynamiskt/in.....242856.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/ut.....247734.asp
Vilket straff var bast? 😀
Menade du Tre avrättade för gruppvåldtäkt eller Hagamannen dömd för mordförsök? 😉
Edit: Vilket, inte vilken. Blinda jag...
June 17, 2006
Dehman wrote: [quote=Olegh]Tycker båda straffen var för mesiga. Säg 40 år istället för 14 så låter det bättre. Sedan att det kostar pengar o ha folk inlåsta är ju rätt trist..
Ja avrättning är ett ganska mesigt straff.
Ja, det tycker jag. Det går aldeles för fort. Det ska vara då om man måste sitta o vänta några år innan man får dö.
March 10, 2002
Olegh wrote: [quote=Dehman][quote=Olegh]Tycker båda straffen var för mesiga. Säg 40 år istället för 14 så låter det bättre. Sedan att det kostar pengar o ha folk inlåsta är ju rätt trist..
Ja, det tycker jag. Det går aldeles för fort. Det ska vara då om man måste sitta o vänta några år innan man får dö.
Tror inte det är speciellt mysigt att bli hängd.
June 17, 2006
Dehman wrote: [quote=Olegh][quote=Dehman][quote=Olegh]Tycker båda straffen var för mesiga. Säg 40 år istället för 14 så låter det bättre. Sedan att det kostar pengar o ha folk inlåsta är ju rätt trist..
Tror inte det är speciellt mysigt att bli hängd.
Nae kanske inte, men bättre än att sitta inlåst i XX antal år. Men det är väl kanske en smaksak.. Definitivt smidigare och göra sig av med dräggen direkt iaf, det måste jag erkänna. Detta rättfärdigar dock inte dödsstraff.
August 11, 2005
En RIKTIG hängning går ut på att kväva ihjäl den som hängs. Den är skapad för att knäcka nacken på personen i fallögonblicket. Detta är en anledning till att tex knuten på snaran ska vara bakåt och inte framåt, samt att den ska sitta tätt åt.
Så hängning är väldigt snabbt sätt att ha ihjäl folk om det utförs korrekt.
Okey att straffet kunde ha varit högre för hagamannen, men att vilja att denne ska lida maximalt som straff är tortyr o det är helt enkelt lika omänskligt som brottet.
June 1, 2006
Visst kan man bli upprörd av vad liknande galningar hittar på. Men jag tror inte att dödsstraff minskar grova brott, det är bara ett sätt att utkräva hämnd från en stat.
Men rejäla straff kombinerat med vård är väl det bästa.
Någon som vet om det finns något som visar att dödsstraff minskar brottsligheten?
August 11, 2005
Micael wrote: Visst kan man bli upprörd av vad liknande galningar hittar på. Men jag tror inte att dödsstraff minskar grova brott, det är bara ett sätt att utkräva hämnd från en stat.
Men rejäla straff kombinerat med vård är väl det bästa.
Någon som vet om det finns något som visar att dödsstraff minskar brottsligheten?
finns väl ingen sådan statistik. Men hade dödsstraff fungerat hade vissa stater i usa fått en minsknig av de brott som har avrättning som straff.
Men det har det inte så jag tolkar det som att det inte hjälper...
January 12, 2004
dödstraff fungerar inte.
Det kostar en onödigt massa pengar, och som avskräckande straff är det verkningslöst.
Vad man borde ha gjort med hagamannen är att man först dömt honom till rättspsyk, för att sedan eller samtidigt avjäna sina fjorton år.
Dvs att han inte har en chans att komma ut förrän straffet är avtjänat.
Detta skulle innebära, i praktiken, att han skulle kunna bli inlåst mer än dessa 14 år, men inte mindre.
August 11, 2005
obelix wrote: dödstraff fungerar inte.
Det kostar en onödigt massa pengar, och som avskräckande straff är det verkningslöst.
Vad man borde ha gjort med hagamannen är att man först dömt honom till rättspsyk, för att sedan eller samtidigt avjäna sina fjorton år.
Detta skulle innebära, i praktiken, att han skulle kunna bli inlåst mer än dessa 14 år, men inte mindre.
vet inte vilken som ä'r dyrast, avrättning eller psykvård i 14 år ( i dett afall)...
men klart är att det är psykvården som står sig bäst för alla...
January 12, 2004
csm101 wrote: [quote=obelix]dödstraff fungerar inte.
vet inte vilken som ä'r dyrast, avrättning eller psykvård i 14 år ( i dett afall)...
men klart är att det är psykvården som står sig bäst för alla...
fördelen med psykvård är att han kan komma tilbaka till samhället och bli en produktiv medborgare igen.
Det kostar även massa pengar, troligen bra mycket mer än en avrättning.
Men om en person ska avrättas så ska det överklagas, han ska sitta på en speciell avdelning under den tiden från straffet döms tills det verkställs, och det blir inte billigt.
Sedan ska man hitta lämplig personal som jobbar på denna avdelningen, samt lämpliga personer som avrättar denna personen.
En sak är säker, i Pakistan gör inte den dömde om missgärningen..
Men huruvida 14 år "behandling" skulle bli billigare än en snara begriper inte jag.
Angående "Hagamannen" så lägger jag min röst på snaran, den killen har liksom förbrukat sin existensrätt i mina ögon.
Om inte damerna frivilligt vill släppa till, så får han väl vackert dra en handtralla..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 11, 2005
obelix wrote: fördelen med psykvård är att han kan komma tilbaka till samhället och bli en produktiv medborgare igen.
Det kostar även massa pengar, troligen bra mycket mer än en avrättning.
Men om en person ska avrättas så ska det överklagas, han ska sitta på en speciell avdelning under den tiden från straffet döms tills det verkställs, och det blir inte billigt.
Sedan ska man hitta lämplig personal som jobbar på denna avdelningen, samt lämpliga personer som avrättar denna personen.
Jag tvivlar starkt på att tex hagamannen återigen (om han ens var det) kommer att bli en produktiv del av samhället igen.
Visst, många hjälps av vården, ingen tvivel om det. Men samtidigt så blir många av dessa personer starkt beroende av vården under en rätt lång tid efter deras "friskförklarande".
Men exemplet du beskriver angående avrättnig är ju väldigt vanligt i staterna och det kostar ju mycket pengar det med.
Personligen ser jag att pengarna går åt att hjälpa folk iostället för att ta livet av dem. Så vården är värt det, även om det ibland inte ger så bra resultat i slutändan.
men det går återigen inte avrättning heller, så...
January 12, 2004
ilg@dd wrote: En sak är säker, i Pakistan gör inte den dömde om missgärningen..
Men huruvida 14 år "behandling" skulle bli billigare än en snara begriper inte jag.
Angående "Hagamannen" så lägger jag min röst på snaran, den killen har liksom förbrukat sin existensrätt i mina ögon.
Om inte damerna frivilligt vill släppa till, så får han väl vackert dra en handtralla..
frågan är var man då ska dra gränsen, för vilka handlingar och tillstånd ska dömmas till vård/fängelse och vilka ska dömmas till döden?
i USA så funkar detta inte då man mot gängse regler och laga tex dömmer både psyksjuka och efterblivna till döden.
August 11, 2005
ilg@dd wrote: En sak är säker, i Pakistan gör inte den dömde om missgärningen..
Det är ingen där som avrättas direkt efter domen, the death row är där alla hamnar, oftast i flera år. Och den kostar en hel del, precis som obelix sa.
Vården är troligtvis dyrare, men skulle det visa siug att personen tex är oskyldigt dömd så är det mycket bättre att denne fått vård istället för en snara eller kula eller gift. Och oftast fungerar vården och personen bir så pass rehabiliterad att denne inte kommer upprepa brottet.
January 12, 2004
csm101 wrote: [quote=ilg@dd]En sak är säker, i Pakistan gör inte den dömde om missgärningen..
Det är ingen där som avrättas direkt efter domen, the death row är där alla hamnar, oftast i flera år. Och den kostar en hel del, precis som obelix sa.
Vården är troligtvis dyrare, men skulle det visa siug att personen tex är oskyldigt dömd så är det mycket bättre att denne fått vård istället för en snara eller kula eller gift. Och oftast fungerar vården och personen bir så pass rehabiliterad att denne inte kommer upprepa brottet.
det som rör till det är att dom kan sakna sjukdomsinsikt och slutar att ta mediciner om dom behöver det.
men det är en lagändring på gång om det nu.
August 11, 2005
obelix wrote: det som rör till det är att dom kan sakna sjukdomsinsikt och slutar att ta mediciner om dom behöver det.
men det är en lagändring på gång om det nu.
De som saknar sjukdomsinstinkt och de som får åka på semester och skit under behandlingstiden i form av permissioner...
Hur ofta har man inte läst om folk som begår brott när de fått permis?
Gäller att ha stirkt kontroll på de intagna, även de som bor utanför en eventuell anstalt. Skapa rutiner så att man alltid vet vad/var personen är/gör. Sedan minskar man på detta i takt med att personen utvecklas åt det rätta hållet...
1 Guest(s)