Pakistan vs Sverige|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pakistan vs Sverige
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1060684
July 19, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=obelix]det som rör till det är att dom kan sakna sjukdomsinsikt och slutar att ta mediciner om dom behöver det.

men det är en lagändring på gång om det nu.

De som saknar sjukdomsinstinkt och de som får åka på semester och skit under behandlingstiden i form av permissioner...

Hur ofta har man inte läst om folk som begår brott när de fått permis?
Gäller att ha stirkt kontroll på de intagna, även de som bor utanför en eventuell anstalt. Skapa rutiner så att man alltid vet vad/var personen är/gör. Sedan minskar man på detta i takt med att personen utvecklas åt det rätta hållet...

dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1060686
July 19, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.

Olagligt med vad menar du?

obelix
Member
Medlem
1060687
July 19, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=obelix]dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.

idag kan du tex inte tvinga en patien som har permis och bor utanför psyk att komma in och bevisa att denne tar medicinerna som den ska.

du får inte heller jaga ikapp en patient som rymmer under en bevakad permission och med våld tvinga denne tillbaka till avdelningen.

csm101
Member
Medlem
1060689
July 19, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=csm101][quote=obelix]dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.

idag kan du tex inte tvinga en patien som har permis och bor utanför psyk att komma in och bevisa att denne tar medicinerna som den ska.

du får inte heller jaga ikapp en patient som rymmer under en bevakad permission och med våld tvinga denne tillbaka till avdelningen.

Nej, men det jag syftade på är att det finns många patienter, där en del av behandlingen är att kunna bo ensamma. Då ska de komma till psyket med jämna mellanrum och berätta hur de har etc etc. Så systemet finns redan i bruk, det jag tycker är att den ska bli mer omfattande.

Och angående patienter som rymmer under permis, varför skulle det vara olagligt att jaga dem? Har de blivit dömda till vård betyder en permis inte automatiskt en period då de får göra vad som helst ju...

Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1060691
July 19, 2006 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

14 år är ju som ett skämt mot mot offren och alla anhöriga. Dessutom tänker de överklaga för att det är ett "för hårt" straff. Vad skickar det för signaler egentligen.. Sveriges rättsväsende är ett stort skämt.

csm101
Member
Medlem
1060695
July 19, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote: 14 år är ju som ett skämt mot mot offren och alla anhöriga. Dessutom tänker de överklaga för att det är ett "för hårt" straff. Vad skickar det för signaler egentligen.. Sveriges rättsväsende är ett stort skämt.

14 år är den längsta tidsbestämda strafft idag, håller med om att det är lågt i vissa fall...

Edit: Att överklaga är en sak som är till för att få bort eventuella feldomar.

Ta tex roy shaman (eller vad han heter). Hade han inte fått överklaga x ggr så hade han fortfarande suttit i finkan.

Nu antar alla att hagamannen äör skyldig till allt som han anklagas för, men så behöver inte vara fallet, vissa saker är helt fastställda, medan andra är lite tveksama. Klart han ska ha rätten at kunna få ett rättvist dom ( i avseende med dagens straffsats, inte rättvist enligt oss).

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
1060698
July 19, 2006 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hagamannen borde ju aldrig mer släppas ut, vårda han,knappast. Fixa avtal med ryssland om att få skicka han till ett arbetsläger i sibiren,sen kan vi ta hem honom och låta offren hitta på ett straff.

Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1060701
July 19, 2006 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas han åker på livstid i hovrätten efter en eventuell överklagan.

obelix
Member
Medlem
1060702
July 19, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Hagamannen borde ju aldrig mer släppas ut, vårda han,knappast. Fixa avtal med ryssland om att få skicka han till ett arbetsläger i sibiren,sen kan vi ta hem honom och låta offren hitta på ett straff.

varför inte vård?

vad är det som säger att han inte kan vårdas?

och vad är bäst?

en rehabiliterad person som måste leva med vetskapen om vad han har gjort, eller en sjuk person som inte inser vad denne har gjort?

vilket är värst tror du för förrövaren?

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
1060846
July 20, 2006 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Spinnjonte]Hagamannen borde ju aldrig mer släppas ut, vårda han,knappast. Fixa avtal med ryssland om att få skicka han till ett arbetsläger i sibiren,sen kan vi ta hem honom och låta offren hitta på ett straff.

varför inte vård?

och vad är bäst?

en rehabiliterad person som måste leva med vetskapen om vad han har gjort, eller en sjuk person som inte inser vad denne har gjort?

Som en tidigare nämnde innan mig så blir vissa av dessa personer beroende av vård till den grad så att de slutligen måste leva med det så gott som livet ut.

Med tanke på hur många människoliv den här personen har förstört så anser jag att 14 år är för lite. Vissa sår läks aldrig. Dessutom så hur kul är det för de människorna att vara medvetna om att det är deras skattepengar som går åt att behandla sådana människor.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1060906
July 20, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker vi borde göra som pakistan i sånna här fall

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1061026
July 20, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni missar att det finns otroligt många år av funderande och ändrande bakom dessa lagar och att det är rätt smarta (iaf flitiga) personer som fungerar som domare och att de studerat i många många år för att bli det.

Det de försöker göra är att se objektivt på sakerna istället för att som ni titta på det från en vinklad version där ni bara tar vad media matar i er och spottar ut det tillbaka.

Straffsystemet är inte något som politikerna hittade på över ett glas vin utan något som har utvecklats under de senaste seklerna.

Jag tycker att istället för att sitta här och hacka på systemet så kan ni göra något produktivt. Skriv brev till politikerna med era åsikter istället, de gör så mycket mera nytta där än till dessa forum. Eller bli politiker själva.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1061677
July 22, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Lindgren fick ett bra straff, mer är svårt att få och jag skulle inte anse att hans dåd är så exceptionella att de ska få vara bland de få icke-mord dömda som fått livstid.
Elak grabb må han vara, men kanske inte störd nog för vård. Han kanske är bara rent av elak ibland.
Vad vet jag, jag är ingen psykolog.

obelix
Member
Medlem
1061697
July 22, 2006 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: Lindgren fick ett bra straff, mer är svårt att få och jag skulle inte anse att hans dåd är så exceptionella att de ska få vara bland de få icke-mord dömda som fått livstid.
Elak grabb må han vara, men kanske inte störd nog för vård. Han kanske är bara rent av elak ibland.

visst är straffet bra, men det borde vara ett tillägg i det, att han ska genomgå terapi under tiden.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1061708
July 22, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Vitamin-C]Lindgren fick ett bra straff, mer är svårt att få och jag skulle inte anse att hans dåd är så exceptionella att de ska få vara bland de få icke-mord dömda som fått livstid.

visst är straffet bra, men det borde vara ett tillägg i det, att han ska genomgå terapi under tiden.

låter vättigt

csm101
Member
Medlem
1062157
July 24, 2006 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker personligen att en sorts kastration av sådana här våldtäktsmän borde genomföras.

Inte slita loss hela apparaten, men kanske kemisk...

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1062224
July 24, 2006 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: varför inte vård?
och vad är bäst?

Det bästa är väl om han aldrig går fri bland vanliga människor samt att han sitter i arbetsläger och arbetar åt staten?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 218
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL