January 12, 2004
csm101 wrote: [quote=obelix]det som rör till det är att dom kan sakna sjukdomsinsikt och slutar att ta mediciner om dom behöver det.
men det är en lagändring på gång om det nu.
De som saknar sjukdomsinstinkt och de som får åka på semester och skit under behandlingstiden i form av permissioner...
Hur ofta har man inte läst om folk som begår brott när de fått permis?
Gäller att ha stirkt kontroll på de intagna, även de som bor utanför en eventuell anstalt. Skapa rutiner så att man alltid vet vad/var personen är/gör. Sedan minskar man på detta i takt med att personen utvecklas åt det rätta hållet...
dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.
January 12, 2004
csm101 wrote: [quote=obelix]dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.
Olagligt med vad menar du?
idag kan du tex inte tvinga en patien som har permis och bor utanför psyk att komma in och bevisa att denne tar medicinerna som den ska.
du får inte heller jaga ikapp en patient som rymmer under en bevakad permission och med våld tvinga denne tillbaka till avdelningen.
August 11, 2005
obelix wrote: [quote=csm101][quote=obelix]dessvärre är det olagligt att göra så, om det inte är en bevekad permission.
Olagligt med vad menar du?
idag kan du tex inte tvinga en patien som har permis och bor utanför psyk att komma in och bevisa att denne tar medicinerna som den ska.
du får inte heller jaga ikapp en patient som rymmer under en bevakad permission och med våld tvinga denne tillbaka till avdelningen.
Nej, men det jag syftade på är att det finns många patienter, där en del av behandlingen är att kunna bo ensamma. Då ska de komma till psyket med jämna mellanrum och berätta hur de har etc etc. Så systemet finns redan i bruk, det jag tycker är att den ska bli mer omfattande.
Och angående patienter som rymmer under permis, varför skulle det vara olagligt att jaga dem? Har de blivit dömda till vård betyder en permis inte automatiskt en period då de får göra vad som helst ju...
August 11, 2005
Smeden wrote: 14 år är ju som ett skämt mot mot offren och alla anhöriga. Dessutom tänker de överklaga för att det är ett "för hårt" straff. Vad skickar det för signaler egentligen.. Sveriges rättsväsende är ett stort skämt.
14 år är den längsta tidsbestämda strafft idag, håller med om att det är lågt i vissa fall...
Edit: Att överklaga är en sak som är till för att få bort eventuella feldomar.
Ta tex roy shaman (eller vad han heter). Hade han inte fått överklaga x ggr så hade han fortfarande suttit i finkan.
Nu antar alla att hagamannen äör skyldig till allt som han anklagas för, men så behöver inte vara fallet, vissa saker är helt fastställda, medan andra är lite tveksama. Klart han ska ha rätten at kunna få ett rättvist dom ( i avseende med dagens straffsats, inte rättvist enligt oss).
January 12, 2004
Spinnjonte wrote: Hagamannen borde ju aldrig mer släppas ut, vårda han,knappast. Fixa avtal med ryssland om att få skicka han till ett arbetsläger i sibiren,sen kan vi ta hem honom och låta offren hitta på ett straff.
varför inte vård?
vad är det som säger att han inte kan vårdas?
och vad är bäst?
en rehabiliterad person som måste leva med vetskapen om vad han har gjort, eller en sjuk person som inte inser vad denne har gjort?
vilket är värst tror du för förrövaren?
May 1, 2004
obelix wrote: [quote=Spinnjonte]Hagamannen borde ju aldrig mer släppas ut, vårda han,knappast. Fixa avtal med ryssland om att få skicka han till ett arbetsläger i sibiren,sen kan vi ta hem honom och låta offren hitta på ett straff.
varför inte vård?
och vad är bäst?
en rehabiliterad person som måste leva med vetskapen om vad han har gjort, eller en sjuk person som inte inser vad denne har gjort?
Som en tidigare nämnde innan mig så blir vissa av dessa personer beroende av vård till den grad så att de slutligen måste leva med det så gott som livet ut.
Med tanke på hur många människoliv den här personen har förstört så anser jag att 14 år är för lite. Vissa sår läks aldrig. Dessutom så hur kul är det för de människorna att vara medvetna om att det är deras skattepengar som går åt att behandla sådana människor.
December 25, 2000
Ni missar att det finns otroligt många år av funderande och ändrande bakom dessa lagar och att det är rätt smarta (iaf flitiga) personer som fungerar som domare och att de studerat i många många år för att bli det.
Det de försöker göra är att se objektivt på sakerna istället för att som ni titta på det från en vinklad version där ni bara tar vad media matar i er och spottar ut det tillbaka.
Straffsystemet är inte något som politikerna hittade på över ett glas vin utan något som har utvecklats under de senaste seklerna.
Jag tycker att istället för att sitta här och hacka på systemet så kan ni göra något produktivt. Skriv brev till politikerna med era åsikter istället, de gör så mycket mera nytta där än till dessa forum. Eller bli politiker själva.
May 17, 2004
Lindgren fick ett bra straff, mer är svårt att få och jag skulle inte anse att hans dåd är så exceptionella att de ska få vara bland de få icke-mord dömda som fått livstid.
Elak grabb må han vara, men kanske inte störd nog för vård. Han kanske är bara rent av elak ibland.
Vad vet jag, jag är ingen psykolog.
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: Lindgren fick ett bra straff, mer är svårt att få och jag skulle inte anse att hans dåd är så exceptionella att de ska få vara bland de få icke-mord dömda som fått livstid.
Elak grabb må han vara, men kanske inte störd nog för vård. Han kanske är bara rent av elak ibland.
visst är straffet bra, men det borde vara ett tillägg i det, att han ska genomgå terapi under tiden.
May 17, 2004
obelix wrote: [quote=Vitamin-C]Lindgren fick ett bra straff, mer är svårt att få och jag skulle inte anse att hans dåd är så exceptionella att de ska få vara bland de få icke-mord dömda som fått livstid.
visst är straffet bra, men det borde vara ett tillägg i det, att han ska genomgå terapi under tiden.
låter vättigt
July 19, 2001
obelix wrote: varför inte vård?
och vad är bäst?
Det bästa är väl om han aldrig går fri bland vanliga människor samt att han sitter i arbetsläger och arbetar åt staten?
1 Guest(s)