December 17, 2005
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd] Och jodå, hade det handlat om judar som kommer direkt utifrån så hade det med stor säkerhet blivit samma sak.
Inte en chans. Det hade heller inte behövts om det varit kristna, hinduer, buddister eller ateister som flyttat in.
Det där var ju ett otroligt korkat inlägg Josey.. 😕
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [Du anser på fullt allvar att inget som helst tolk eller handledarbehov finns när det ramlar in en drös utlänningar såvida dom inte är muslimer?
Nu har du bara fastat i någon slags obstinatpsykos..
Tänk om, tänk rätt.
Som jag fattade det på ditt första inlägg så skulle det tillsättas en person som skulle ta hand om klagomål, om du med klagomål menar handledning eller tolkverksamhet så har vi olika definiton på vad ett klagomål är.
Bjrönström:
Ok jag gick över den osynliga linje som säjer att vissa grupper får man inte ifrågasätta medan andra grupper är lovligt byte.
February 19, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=ilg@dd][quote=Josey Wales][quote=ilg@dd] Och jodå, hade det handlat om judar som kommer direkt utifrån så hade det med stor säkerhet blivit samma sak.
Inte en chans. Det hade heller inte behövts om det varit kristna, hinduer, buddister eller ateister som flyttat in.
Snicksnack..
F.ö gör dina senaste inlägg av någon anledning att jag kommer att tänka på att kattlådan behöver göras ren.
🙄
Anatgligen har du lagt dina egna inlägg i kattlådan om behovet av rengöring känns så påträngande.
Du anser på fullt allvar att inget som helst tolk eller handledarbehov finns när det ramlar in en drös utlänningar såvida dom inte är muslimer?
Tänk om, tänk rätt.
Min internationella erfarenhet är, efter snackat med en hel del folk här, att ingen gillar muslimer. Fast så vet jag också att kineser gillar inte kristna, men de hatar muslimer, i Hong Kong hade de problem med muslimer (elelr fördommar iaf), pratade med en ifrån australien (gammal galen gubbe) som sa att de hade stora problem med muslimer och sen hatade han också judar av någon anledning, och indier gillar inte heller muslimer enligt vad en indier sa till mig, och sen gillar vi kristna inte heller muslimer.
Men vi har inget emot hinduer för indier har haft ett gått ryckte världen över, och ALLA gillar buddhister vilket gör budhismen till världens mest välkommande religion. Kristna är inte heller för omtyckta, av någon dum anledning så beter sig många västerlänningar sig som as i andra länder emot lokalbefolkningen.
problemet med många muslimer är att de kommer ifrån länder med problem. Vi vet att människor som växt upp i problemartade länder inte ritkigt blir som de ska i huvudet, t ex Iran. De säger att Iran kommer bli så annorlunda när den yngre generationen kommer till makten för de har aldrig upplevt krig.
Aja palla inte skriva en roman. Hur som helst, att man inte dömmer på utseende, relgion och kultur är direkt skitsnack iaf.
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd] [Du anser på fullt allvar att inget som helst tolk eller handledarbehov finns när det ramlar in en drös utlänningar såvida dom inte är muslimer?
Tänk om, tänk rätt.
Som jag fattade det på ditt första inlägg så skulle det tillsättas en person som skulle ta hand om klagomål, om du med klagomål menar handledning eller tolkverksamhet så har vi olika definiton på vad ett klagomål är.
Bjrönström:
Ok jag gick över den osynliga linje som säjer att vissa grupper får man inte ifrågasätta medan andra grupper är lovligt byte.
Så kan man iofs kanske tolka det, men har du någon gång varit med om att en person anställs enbart för att ta hand om klagomål rörande 50 flyktingar? Låter iaf fullkommligt orealistiskt i mina öron.
Killen det handlar om är f.ö. anställd sedan tidigare i fastighetsbolaget/Migrationsverket, dock har han haft hand om en förläggning i en grannby. Han kommer bara att flyttas över hit som jag förstått det..
Sen angående "den osynliga linjen", så är det väl endast du som insinuerat att muslimerna är mer opålitliga, och försökt pådyvla att det är andra som tycker så.
Invånarna här i byn kräver i stort sett att det skall finnas någon att kontakta vid ev. problem med dessa utlänningar.. Varför?? Jo, ortsbefolkningen pratar huvudsakligen Svenska (Lite halvdan Engelska), och vi har som sagt bara dåliga erfarenheter av "flyktingar" sedan tidigare. Då rörde det sej om Jugoslaver som antagligen hamnar i facket kristna eller katoliker.(Ej muslimer.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=ilg@dd] [Du anser på fullt allvar att inget som helst tolk eller handledarbehov finns när det ramlar in en drös utlänningar såvida dom inte är muslimer?
Tänk om, tänk rätt.
Bjrönström:
Så kan man iofs kanske tolka det, men har du någon gång varit med om att en person anställs enbart för att ta hand om klagomål rörande 50 flyktingar? Låter iaf fullkommligt orealistiskt i mina öron.
Killen det handlar om är f.ö. anställd sedan tidigare i fastighetsbolaget/Migrationsverket, dock har han haft hand om en förläggning i en grannby. Han kommer bara att flyttas över hit som jag förstått det..
Sen angående "den osynliga linjen", så är det väl endast du som insinuerat att muslimerna är mer opålitliga, och försökt pådyvla att det är andra som tycker så.
Invånarna här i byn kräver i stort sett att det skall finnas någon att kontakta vid ev. problem med dessa utlänningar.. Varför?? Jo, ortsbefolkningen pratar huvudsakligen Svenska (Lite halvdan Engelska), och vi har som sagt bara dåliga erfarenheter av "flyktingar" sedan tidigare. Då rörde det sej om Jugoslaver som antagligen hamnar i facket kristna eller katoliker.(Ej muslimer.)
Det jag menade angående mulimer är att dessa är en fredad grupp i samhället av någon outgrundlig anledning medan man utan urskiljning får sparka på vissa andra grupper, du själv nämner ju irakier och jugoslaver som problemgrupper utan att någon reagerar(en mycket stor del av de jugoslaver som kom till Sverige var bosniska muslimer). När jag däremot indirekt hävdar att sådana här problem i huvudsak uppstår på grund av religion och inte på grund av nationalitet så får hela forumet spatt.
Exempel på den här särbehandlingen finns det gott om.
Föreställ dej t.ex. att några vrickade konstnärer skulle göra en muslimsk Ecce homo med Muhammed utstyrd i läderstring med en löskuk och vaselinburk i vardera hand.
Det skulle utfärdas fatwor till höger och vänster och mullor världen över skulle ropa på blod ivrigt påhejade av de flesta större media i Sverige.
När den kristna kyrkan reagerade på Ecce homo så fördömdes dessa protester av i stort sett alla offentliga röster.
I senaste numret av lokaltidningen Mitt i västerort (som delas ut där jag bor) så får en turkisk pappa breda ut sej på ett helt uppslag och beskriva hur han gör åtskillnad på sina söner och döttrar. helt oemotsagd får han beskriva hur dottern inte får ha pojkvänner eller vara ute på kvällar medan sönerna får all frihet de vill. När jag läser sånt blir jag illamående, i synnerhet som det alltid rationaliseras med hjälp av religion och beskrivs som något helt normalt.
October 18, 2006
Nej problemet kan nog inte alls kopplas till religion.
http://www.sullivan-county.com.....onstan.htm
November 27, 2003
Josey Wales wrote: Nej problemet kan nog inte alls kopplas till religion.
http://www.sullivan-county.com.....onstan.htm
Problemet är nog snarare utövarna.
//Andreas
October 18, 2006
Kaleid wrote: Vet inte hur ofta jag har hört amerikaner (kristna) säga att man bör asfaltera hela mellanöstern.
Same shit, different assholes. 🙄
De har i alla fall inte under sken av att vara flyktingar bosatt sej i länderna de vill asfaltera.
Delph1:
Vad är en religion om inte dess utövare?
October 18, 2006
Delph1 wrote: [quote=Josey Wales]Vad är en religion om inte dess utövare?
Goda tankar, värderingar och i de flesta fall kärlek.
Tolkningarna av det kan ju däremot bli väldigt sneda.
//Andreas
Baserat på det lilla jag läst av koranen tycker jag inte man kan säja att den kännetecknas av goda tankar, kärlek och broderskap direkt.
Jag skulle vilja säja att koranen är betydligt mer fördömande och ålderdomlig i värderingar än t.ex. gamla testamentet.
October 18, 2006
Med tanke på att jag i en del trådar ventilerat mina åsikter om islam och med anledning av vissa reaktioner på det så tänkte jag med följande inlägg försöka förklara mina bevekelsegrunder till varför jag är rädd för islam och ser muslimer och islam som ett hot mot det västerländska sättet att leva. Inlägget bör också tydliggöra att det här inte alls handlar om någon form av rasism utan endast är kopplat till religionen.
All kultur och alla värderingar bottnar från början till största delen i religionen och religionens inflytande ökar dessutom då man flyttar utomlands, vissa sociologiska studier visar dessutom att människor är benägna att bli mer konservativa i sina värderingar och tankar när man flyttar till ett annat land.
En människa med ursprung i ett muslimskt land följer därför troligen undermedvetet religionens värderingar trots att han kanske ser sig som en icke-fundamentalist, ja kanske rentav som en sekulariserad modern människa.
Förmodligen följer personen dessutom religionens påbud och värderingar mer bokstavstroget än vad han gjorde i sitt hemland.
Det här innebär att kvinnosynen, synen på utbildning, mat, etc. etc. och framförallt den konservativa synen på livets regler och idealen från koranen hänger kvar i själen och tänkandet, dvs. det som uppfattas för individen som det självklara. En muslim reflekterar inte över profetens ord när han förbjuder sin kvinna att gå på svenskkurs där hon kan råka stöta på svenska män. Det är ryggmärgen som bestämmer.
Det här yttrar sig på flera sätt men ett av de vanligare och mest grundläggande är när det handlar om mat
Vem har t.ex. sett en muslim på en kinarestaurang? Hur ofta ser man en muslim låta sig väl smaka vid en mexikansk buffé, religiösa muslimer som ickereligiösa?
Det här handlar inte om Halal, det finns t.ex. fisk och vegetariskt att äta i de flesta främmande matkulturer. Det handlar om konservatism och ovilja att ta till sig nya saker helt enkelt, det totala ointresset för andra kulturer. Det finns ingen nyfikenhet, ingen vilja att lära, ingenting. Den muslimska världen representerar helt enkelt en trist, enformig, inskränkt och intolerant monokultur. Jag kan t.ex. inte på rak arm nämna en enda muslimsk, konstnär eller artist.
Maten är bara ett av exempel bland många. Låter t.ex. muslimen svenska pojkar träffa hans dotter? Hur är synen på kvinnor och utbildning?
Mannen är patriarkal härskare i hemmet. Han utför ju bara det "självklara" och uppfostrar sina döttrar och söner med sina värderingar, jag tror att de flesta inte ens funderar på att det är koranens påbud de följer.
Detta sker med samma självklarhet som vi köper julklappar till julafton.
97 % av alla muslimer gifter sig med en partner från det gamla hemlandet, religiös som ickereligiös.
Bevarandet av den ursprungliga kulturen och värderingarna är i dessa grupper uppenbarligen viktigare än att integreras och kanske utvecklas i en ny kultur.
En dansk Kulturpsykolog slog fast att denna konservativa grupp helt enkelt inte kan integrera sig i den västerländska kulturen.
De är helt enkelt för konservativa och fördomsfulla.
Tänk om han har rätt? Vilket samhällsscenario har vi då framför oss?
En engelsk undersökning visade att 40 % av de i Storbritannien boende muslimerna såg det västerländska sättet att leva som direkt förkastligt och ville omstörta samhället, om nödvändigt med våld.
Detta är människor som i de flesta fall torde bo i Storbritannien pga. att de flytt dit, känns det då logiskt att vilja omstörta det land man kommit till och där man fått en fristad? Hur ser situationen ut i Sverige?
"Invandrardebatten" i Sverige borde byta namn till muslimdebatten för det är muslimer det oftast handlar om. Vilka är det t.ex. som förknippas med tvångsgifte, kvinnlig könsstympning och hedersvåld? Man talar inte om buddister, hinduer, vietnameser eller holländare för dem finns det inga problem med. Muslimer lyckas däremot ingenstans i världen, inte ens i sina egna länder (handen på hjärtat, hur är det troligt att det skulle se ut i t.ex. mellanöstern om inte oljan fanns?).
Hur är det då med utvecklingen i de muslimska länderna?
Många muslimska länder hade en högre andel läs- och skrivkunniga på 1200-talet, jag kan inte på rak arm nämna en enda viktig innovation som kommit från den muslimska världen i modern tid, 4 miljoner svenska kvinnor producerar mer forskningsresultat än 500 miljoner muslimska män (kvinnorna i de muslimska länderna saknar liksom möjlighet att producera något), fundamentalismen ökar, sharialagar antas på flera platser och grupperingar som Al-Qaeda ökar sitt medlemsantal i lavinartad takt.
Finns det en risk att det här är saker som följer med till det nya landet?
Notera nu att det här inte handlar om rasism utan uteslutande om religion
Det har över huvud taget ingenting att göra med varifrån en muslim kommer, det är religionen som skapar det jag beskriver ovan.
November 27, 2003
Lite mer sakligt än C-J... om man säger så (menar absolut inga liknelser, bara svårt att inte tänka på det).
Mina egna erfarenheter säger mig dock att muslimer som kommer till västvärlden kan acklimatisera sig. Det varierar dock kraftigt från person till person. Så länge man inte stänger ute dom från samhället.
Andra generationens muslimer har jag nog inte haft mer problem med än andra typer av invandrare, men det är nog också för att de är uppväxta i vårat samhälle.
Man dock inte frånse att det finns många områden där muslimska länder är väldigt framstående även med västerländska mått. Samhällsmässigt kanske inte lika, men att det har skett en anpassning kan man inte frånse.
För att dra upp en inte alltför ofrånkomlig parallell:
48% av amerikanerna tror inte på evolutionen;
http://www.msnbc.msn.com/id/17...../newsweek/
//Andreas
October 18, 2006
Naturligtvis finns det undantag, det kan man inte sticka under stol med.
Många acklimatiserar sej och jag har inget emot att man behåller sin egen kultur så länge det sker inom ramarna för svensk lag och så länge man försöker integrera sej i det nya landet.
Att en person förnekar evolutionsteorin är väl i sej inte något problem, problemet är väl när en sådan människa skall pådyvla andra sin tro och med våld försöka genomdriva sina idéer.
Vem är C-J?
Josey Wales wrote: Naturligtvis finns det undantag, det kan man inte sticka under stol med.
Många acklimatiserar sej och jag har inget emot att man behåller sin egen kultur så länge det sker inom ramarna för svensk lag och så länge man försöker integrera sej i det nya landet.Att en person förnekar evolutionsteorin är väl i sej inte något problem, problemet är väl när en sådan människa skall pådyvla andra sin tro och med våld försöka genomdriva sina idéer.
Vem är C-J?
Vild gissning. Kanske inte är just den tråden eller den C-J som Delph1 tänker på, men den är ganska roande.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 13, 2004
Delph1 wrote:
För att dra upp en inte alltför ofrånkomlig parallell:48% av amerikanerna tror inte på evolutionen;
http://www.msnbc.msn.com/id/17...../newsweek///Andreas
Tänk på att båda sidor är tro/teori, alltså inte fakta 😛 😕
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]Naturligtvis finns det undantag, det kan man inte sticka under stol med.
Många acklimatiserar sej och jag har inget emot att man behåller sin egen kultur så länge det sker inom ramarna för svensk lag och så länge man försöker integrera sej i det nya landet.Att en person förnekar evolutionsteorin är väl i sej inte något problem, problemet är väl när en sådan människa skall pådyvla andra sin tro och med våld försöka genomdriva sina idéer.
Vem är C-J?
Vild gissning. Kanske inte är just den tråden eller den C-J som Delph1 tänker på, men den är ganska roande.
😉
Ja det var väl en två, tre där som spårade ur något jävulskt. 🙂
Inga likheter funna dock.
//Andreas
1 Guest(s)