Pälsfarmar, rätt eller fel?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pälsfarmar, rätt eller fel?
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 2, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Miljöpartiet kräver att pälsfarmarna ska avvecklas. Tycker du att vi ska ha kvar dom eller ta bort dom?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
867714
April 2, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bort med dom, dom fyller ingen funktion.

Dessutom så ser pappskallarna till, dvs dom som släpper ut dom, att det blir en ekologisk katastrof emellanåt.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
867717
April 2, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Pälsfarmar är värdelösa. Man kan lika gärna använda syntetiska material. Att ha djur för mat är ok för det är livsviktigt men det kan man ju knappast säga om pälsar.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
867719
April 2, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Bort med dom, dom fyller ingen funktion.

Dessutom så ser pappskallarna till, dvs dom som släpper ut dom, att det blir en ekologisk katastrof emellanåt.

Är 500miljoner kronor till staten ingen funktion? Samt en massa jobb? Du kanske inte tycker det men det gör då jag!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
867724
April 2, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=obelix]Bort med dom, dom fyller ingen funktion.

Är 500miljoner kronor till staten ingen funktion? Samt en massa jobb? Du kanske inte tycker det men det gör då jag!

Hur fan man kan tycka att 500 miljoner är värt detta plågeri är fan ynkligt. Bort med skiten. 👿

Om societetskärringarna vill klä sig i döda djur så undrar ju vad de kan ha för mer perversa läggningar. :-k

//Andreas

skinner
Member
Medlem
867725
April 2, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

På vilket sätt plågas dom mer än t.ex. kyklingar? Jag gillar själv inte pälsar då jag inte gillar att klä mig i döda djur men jag bryr mig inte om andra gör det.

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
867731
April 2, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=obelix]Bort med dom, dom fyller ingen funktion.

Hur fan man kan tycka att 500 miljoner är värt detta plågeri är fan ynkligt. Bort med skiten. 👿

Om societetskärringarna vill klä sig i döda djur så undrar ju vad de kan ha för mer perversa läggningar. :-k

//Andreas

det säger väl sig självt varför killen tror sånt är bra..

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
867732
April 2, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: På vilket sätt plågas dom mer än t.ex. kyklingar?

Om det gäller Svenska kyklingar så har dom det hyfsat bra. Men skillnaden är att kyklingar är mat men pälsar har inget syfte förutom om man vill skryta och visa att man minsan har råd med en äkta päls. För syntetiska material som ser exakt likadana ut går ju att tillverka dessutom mycket billigare.

skinner
Member
Medlem
867734
April 2, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=skinner]På vilket sätt plågas dom mer än t.ex. kyklingar?

Om det gäller Svenska kyklingar så har dom det hyfsat bra. Men skillnaden är att kyklingar är mat men pälsar har inget syfte förutom om man vill skryta och visa att man minsan har råd med en äkta päls. För syntetiska material som ser exakt likadana ut går ju att tillverka dessutom mycket billigare.

Äger själv inga pälsar och gillar inte dom heller. Dock så tycker jag att jobben i dagens Sverige är värdefulla. Hittar man något annat jobb till dom så kanske man kan avveckla men inte bara förbjuda pälsfarmarna och sedan strunta i ägarna.

Andreas Galistel
Member
Medlem
867735
April 2, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: På vilket sätt plågas dom mer än t.ex. kyklingar? Jag gillar själv inte pälsar då jag inte gillar att klä mig i döda djur men jag bryr mig inte om andra gör det.

Jo, men nu handlar det ju kort och gott om att utnyttja ett djur för att vi ska utsmycka oss. Inte för att vi behöver det på något vis, utan enbart pga utsmyckning i vissa mer exklusiva kretsar. Tro nu inte att jag är någon extrem miljöfanatiker eller vänsterperson för det är jag inte. Jag har växt med en väldans massa djur bara och jag tycker inte om att utnyttjar ett djur på ett sådant sett. Kycklingar kan jag ha överseende med då det leder till föda för oss vilket får ses som nödvändigt, mer eller mindre. Men pälsar fyller fan ingen vettig funktion.

(Skydda mot kyla? Jo men det gör syntetiska material bättre)

//Andreas

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
867736
April 2, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=obelix]Bort med dom, dom fyller ingen funktion.

//Andreas

Har du varigt på en pälsfarm och sätt hur det går till?

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
867738
April 2, 2005 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner]På vilket sätt plågas dom mer än t.ex. kyklingar? Jag gillar själv inte pälsar då jag inte gillar att klä mig i döda djur men jag bryr mig inte om andra gör det.

Jo, men nu handlar det ju kort och gott om att utnyttja ett djur för att vi ska utsmycka oss. Inte för att vi behöver det på något vis, utan enbart pga utsmyckning i vissa mer exklusiva kretsar. Tro nu inte att jag är någon extrem miljöfanatiker eller vänsterperson för det är jag inte. Jag har växt med en väldans massa djur bara och jag tycker inte om att utnyttjar ett djur på ett sådant sett. Kycklingar kan jag ha överseende med då det leder till föda för oss vilket får ses som nödvändigt, mer eller mindre. Men pälsar fyller fan ingen vettig funktion.

//Andreas

Håller med dig, men som det är nu så får pälsfarmarna ingen ersättning om dom avvecklar. Anser därför att man bör låta dom vara tillåtna tills man har kompenserat dom fullt ut.

skinner
Member
Medlem
867740
April 2, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=Delph1][quote=skinner]På vilket sätt plågas dom mer än t.ex. kyklingar? Jag gillar själv inte pälsar då jag inte gillar att klä mig i döda djur men jag bryr mig inte om andra gör det.

//Andreas

Håller med dig, men som det är nu så får pälsfarmarna ingen ersättning om dom avvecklar. Anser därför att man bör låta dom vara tillåtna tills man har kompenserat dom fullt ut.

Exakt min åsikt med. Låt dom vara kvar tills man har hittat ett sätt att ersätta farmarna på.

Andreas Galistel
Member
Medlem
867741
April 2, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=Delph1][quote=skinner][quote=obelix]Bort med dom, dom fyller ingen funktion.

//Andreas

Har du varigt på en pälsfarm och sätt hur det går till?

Plågeri syftade på utnyttjandet som stort inte att de är misskötta.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
867743
April 2, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska farmarna ha ersättning?

skinner
Member
Medlem
867746
April 2, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Varför ska farmarna ha ersättning?

Så att dom kan starta någon annan värksamhet. Trodde det var självklart?

ruf an
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
867747
April 2, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart att folk som inte tål kylan här i skandinavien ska ha päls.

vän av ordning

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
867748
April 2, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Jerry]Varför ska farmarna ha ersättning?

Får alla bönder som inte kan leva på sina gårdar ersättning till att starta nåt nytt?

skinner
Member
Medlem
867750
April 2, 2005 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=skinner][quote=Jerry]Varför ska farmarna ha ersättning?

Får alla bönder som inte kan leva på sina gårdar ersättning till att starta nåt nytt?

Nej men dom borde väll få om staten förbjöd dom att syssla med deras verksamhet.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
867756
April 2, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, bort med dom. Fyller ingen större funktion. Håller med Delph1.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 433
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL