Vill folk ha päls, så måste dom väl få det..
Det är ju så med det mesta, finns efterfrågan så ordnas tillgången.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 10, 2002
jag tar mitt inlägg från förra tråden, angående billiga kläder nåntingnånting
det är ju klart fan det blir mycket billigare då det är slavarbetare, oftast barn, som måste slita hela sina liv för några få kronor i lön.
Men visst, vi kan ju rädda de illrarna och kaniner som lever och sköts om av de hemska uppfödarna genom att släppa lös de i naturen där de istället skyddas av snälla förbipasserade bilister och kan leva tillsammans med djurkompisar som inte vill annat än springa runt och leka i det gröna gräset.
February 16, 2005
päls är ok om man ändå ska ha i hjälp djuret för krubb men om man slaktar djuret bara tar pälsen å kasserar resten så tycker jag att det är omotiverat.. det är som när dom klubbar sälar.. ok om dom måste hålla beståndet nere för att undvika sjukdomar etc, men klubba dom å flå en del levande... det är lite väl magstarkt även för mig...
obs. sallad har oxå känslor!!
abishai wrote: jag tar mitt inlägg från förra tråden, angående billiga kläder nåntingnånting
det är ju klart fan det blir mycket billigare då det är slavarbetare, oftast barn, som måste slita hela sina liv för några få kronor i lön.
Men visst, vi kan ju rädda de illrarna och kaniner som lever och sköts om av de hemska uppfödarna genom att släppa lös de i naturen där de istället skyddas av snälla förbipasserade bilister och kan leva tillsammans med djurkompisar som inte vill annat än springa runt och leka i det gröna gräset.
Kanske bör tas i beaktande att det är ett av de enda sätt som förser dem med mat på borden..
Ponera scenariot att dom inte längre får bereda pälsar och skinn, tji inkomst och kanske rent av svälta ihjäl..
Pälsens vara och icke vara är ett större U-landsproblem än i_landsproblem anser jag.
*Edit*
Angående "djurvännernas" frisläppande av illrar etc..Rent vansinne.,...
Det är nog så lång från djurvänneriverksamhet man kan komma..
Johan Nicklasson wrote: päls är ok om man ändå ska ha i hjälp djuret för krubb men om man slaktar djuret bara tar pälsen å kasserar resten så tycker jag att det är omotiverat.. det är som när dom klubbar sälar.. ok om dom måste hålla beståndet nere för att undvika sjukdomar etc, men klubba dom å flå en del levande... det är lite väl magstarkt även för mig...
obs. sallad har oxå känslor!!
Håller med i stora drag, så mycket av djuret som möjligt bör tas tillvara..
Tycker i stora drag lika om "sportfiske"...Är man inte hungrig och äter fisk, alternativt har det som "födkrok"(Vitsigt va ;-)) så ska man inte heller sabba munnen på fisk genom att först dra upp och sen kasta tebax.
Och folk som fiskar och sen slänger fisken ska vi inte tala om, rovfiskare..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 16, 2004
Man kasserar ju inget av djuren allt tas väl tillvara. Men då jag tro att de som har nåt emot det inte har en aning om vad det handlar om (läs: stockholmare eller vad de kallas). Så tycker jag inte heller att de ska uttrycka sig så mycket i frågan då de inte vet nåt om det.
August 2, 2001
abishai wrote: det är ju klart fan det blir mycket billigare då det är slavarbetare, oftast barn, som måste slita hela sina liv för några få kronor i lön.
Är tillverkarna oseriösa så är det ett problem i sig men det hör inte till saken. Det är ingen nödvändighet för tillverkningen av syntetiska material att det tillverkas av barn eller slavar. Svenska företag aktar sig nog dessutom för att köpa in produkter tillverkade av barn och slavarbetare i U-länder efterssom det skulle bli pinsamt om det uppdagades.
Men jag håller med om att det är korkat att släppa ut pälsdjur. Det är bättre att bekämpa pälsfarmarna med andra metoder.
June 18, 2001
Bort med det.
Jag håller med om att det inte är den bästa lösningen att släppa ut minkar fritt, men jag undrar varför personer som annars är av åsikten att man ska låta folk göra som de vill, utan att hjälpa eller hindra dem, tycker så. Enligt samma modell borde det bästa för minkarna vara att bli fria, oavsett om de dör eller inte.
September 16, 2002
Johan Nicklasson wrote: [quote=Kizo]Djurs känslor och liknande är inte något som berör mig. Jag röstar på att vi ska ha dessa pälsfarmar.
skulle vilja se dig säga det när du stått brevid ett djur som skriker av smärta och vånda när det har skadats... se vad du säger då..
Fallet vi diskuterar nu är pälsfarmarna. Jag kommer inte stöta på dessa djur, därför spelar det mig ingen roll.
Så du vill alltså se mig bredvid ett djur som skriker av smärta? Därav vill du alltså att ett djur i detta fall ska lida. Då är det väl du som lite sjuk? :bgrin:
February 16, 2005
Kizo wrote: [quote=Johan Nicklasson][quote=Kizo]Djurs känslor och liknande är inte något som berör mig. Jag röstar på att vi ska ha dessa pälsfarmar.
Så du vill alltså se mig bredvid ett djur som skriker av smärta? Därav vill du alltså att ett djur i detta fall ska lida. Då är det väl du som lite sjuk? :bgrin:
o,ve... jag vill givetvis inte att djuren ska lida men jag vill att du nån gång upplever när ett djur tvingas lida så att du inser att vi kanske ska äta våra köttbullar å annat med lite andakt... dom sprang ändå runt å skrek nöff en gång i tiden 😀 (nej inte köttbullarena, man måste ju va väldigt tydlig med dig du verkar ju inte fatta annars.)
September 16, 2002
Johan Nicklasson wrote: jag vill givetvis inte att djuren ska lida men jag vill att du nån gång upplever när ett djur tvingas lida så att du inser att vi kanske ska äta våra köttbullar å annat med lite andakt... dom sprang ändå runt å skrek nöff en gång i tiden 😀 (nej inte köttbullarena, man måste ju va väldigt tydlig med dig du verkar ju inte fatta annars.)
Näe, du menar grisarna man gör köttbullar av. Grisar är en mycket bra kreatur av nötfärs. 😕
Jaja, man "kan" göra köttbullar av fläskfärs också.
"Grymt, sa grisen."
March 14, 2001
Pojo wrote: [quote=Snorch]Så länge djuren inte får ett anständigt liv så ska dem bort..
Man kan ju påminna att folk håller fiskar/hamstrar/råttor finns flera i bur och då kallar de det husdjur. :bgrin:
Ja det gör man, men är ju faktiskt lite skillnad på bur och bur. Endel är tillräckligt stora för att djuren åtminstonde ska kunna röra sig och göra lite vad det vill, sen finns det burar som är så lite att djuret knappt kan röra sig alls, i stort sett bara kolla åt ett håll för den inte kan vända sig om. I de fallen tycker jag samma som med "päls-djuren" fast än man kallar dem husdjur eller inte..
2 Guest(s)