Pälsfarmar ta bort eller ha kvar?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pälsfarmar ta bort eller ha kvar?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
868237
April 3, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Pojo][quote=Snorch]Så länge djuren inte får ett anständigt liv så ska dem bort..

Man kan ju påminna att folk håller fiskar/hamstrar/råttor finns flera i bur och då kallar de det husdjur. :bgrin:

Ja det gör man, men är ju faktiskt lite skillnad på bur och bur. Endel är tillräckligt stora för att djuren åtminstonde ska kunna röra sig och göra lite vad det vill, sen finns det burar som är så lite att djuret knappt kan röra sig alls, i stort sett bara kolla åt ett håll för den inte kan vända sig om. I de fallen tycker jag samma som med "päls-djuren" fast än man kallar dem husdjur eller inte..

"Pälsburarna" är ganska stora. I alla fall på den farmen som jag har varigt på. Dom kan då röra sig i burarna och har tillgång till dricksvatten. Det är vad jag anser sådana djur behöver, allt över det är lyx.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
868239
April 3, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo.. köttbullar görs oftast på blandfärs och den vanligaste blandningen är 50/50 eller 70/30.. blandfärs består av både nöt och fläsk tror du inte jag vet vad fan en gris är?!

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
868245
April 3, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: tror du inte jag vet vad fan en gris är?!

"One knows ones kind." :bgrin:
Näe,det där vara bara menat som ett skämt, så no offence. Men detta är ett hårdvaruforum, man vet aldrig vad folk vet utöver det! wink

En trött gris åkte till England och blev pig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
868255
April 3, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: "Pälsburarna" är ganska stora. I alla fall på den farmen som jag har varigt på. Dom kan då röra sig i burarna och har tillgång till dricksvatten. Det är vad jag anser sådana djur behöver, allt över det är lyx.

Ummm... djur behöver emotionell och intellektuell stimulans dom med ... jag tror inte en människa skulle må så bra om man man stängde in den i ett tomt rum, eller hur? Vi är också djur och därmed inte alls så olika våra närmsta vänner.

//Andreas

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
868259
April 3, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser inte att någon skulle lida nöd om vi tog bort det.
Finns fusk päls som ser lika bra ut så bort med skiten.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
868260
April 3, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner]"Pälsburarna" är ganska stora. I alla fall på den farmen som jag har varigt på. Dom kan då röra sig i burarna och har tillgång till dricksvatten. Det är vad jag anser sådana djur behöver, allt över det är lyx.

Ummm... djur behöver emotionell och intellektuell stimulans dom med ... jag tror inte en människa skulle må så bra om man man stängde in den i ett tomt rum, eller hur? Vi är också djur och därmed inte alls så olika våra närmsta vänner.

//Andreas

Mina närmsta vänner är släta stenar.
De håller alltid med mig, och äter inte.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
868269
April 3, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan verkar vara om pengarna ska gå före minkarna enligt vissa.

Är förundrad över att ingen har dragit upp hur djuren (kor och grisar tex) behandlas på vägen till slakt, och hur tex värphöns i bur har det.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
868275
April 3, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner]"Pälsburarna" är ganska stora. I alla fall på den farmen som jag har varigt på. Dom kan då röra sig i burarna och har tillgång till dricksvatten. Det är vad jag anser sådana djur behöver, allt över det är lyx.

//Andreas

Min syn är att man inte kan gämföra människor med djur. Jag har inget medlidande för "farmdjur", kanske jag är barbarisk eller så men det är min åsikt.

Dock så anser jag det onödigt att frakta runt levande djur över Europa bara för att kunna slackta billigare. Därför bojkottar jag utlänskt kött. Men det mest då jag vill stödja svenska bönder och inte gillar alla utsläpp som blir av långtradarna.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
868283
April 3, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

om minkarna nu har det tillräckligt bra, varför springer de då iväg när det öppnas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
868285
April 3, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: om minkarna nu har det tillräckligt bra, varför springer de då iväg när det öppnas

Om svenska fängelser nu är så bra, varför sticker då folk iväg när dörrarna öppnas?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
868286
April 3, 2005 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, ska göra det nån gång, intressant ämne!

Jag tycker det ska vara tillåtet, bättre att dom finns här än i ex. Asien (där djuren garanterat skulle få det sämre)

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
868300
April 3, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade det funnits en mening, utöver förströelse, med minkfarmare så hade de väl kunnat få vara kvar. Ska man tillfångata och i många fall på ett eller annat sätt plåga ett djur bör man ha någon anledning till det utöver att det vore käckt att ha dess päls eller hud som klädesplagg. 🙄

Den religiöst grundade tron att människan skulle vara förmer än djuren är i min mening både patetisk och hopplöst förlegad.

Det ultimata vore om jorden koloniserades av en intelligent utomjordisk ras som ansåg oss människor så primitiva att de födde upp oss för att äta vårt kött och använda våra hudar som jackor.
Några av utomjordingarna hade säkert blivit människorättsaktivister som hävdat att man inte borde plåga människorna. Givetvis hade motargumenten varit att vi var för primitiva för att känna fångenskapen och att det var ok med människofarmare så länge man inte var helt överjävlig mot människorna. (Typ ett rum på 2x2 meter med dränering för avföring, tillgång till vatten och krubb i form av nermalda människor serverade som pellets. Mer än så behöver inte så lågt stående varelser ändå ju.)

😀

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
868316
April 3, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Snorch][quote=Pojo][quote=Snorch]Så länge djuren inte får ett anständigt liv så ska dem bort..

Man kan ju påminna att folk håller fiskar/hamstrar/råttor finns flera i bur och då kallar de det husdjur. :bgrin:

Ja det gör man, men är ju faktiskt lite skillnad på bur och bur. Endel är tillräckligt stora för att djuren åtminstonde ska kunna röra sig och göra lite vad det vill, sen finns det burar som är så lite att djuret knappt kan röra sig alls, i stort sett bara kolla åt ett håll för den inte kan vända sig om. I de fallen tycker jag samma som med "päls-djuren" fast än man kallar dem husdjur eller inte..

"Pälsburarna" är ganska stora. I alla fall på den farmen som jag har varigt på. Dom kan då röra sig i burarna och har tillgång till dricksvatten. Det är vad jag anser sådana djur behöver, allt över det är lyx.

Det finns väl en del EU regler och bestämmelser och lite andra lagar om saken.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
868318
April 3, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Hade det funnits en mening, utöver förströelse, med minkfarmare så hade de väl kunnat få vara kvar. Ska man tillfångata och i många fall på ett eller annat sätt plåga ett djur bör man ha någon anledning till det utöver att det vore käckt att ha dess päls eller hud som klädesplagg. 🙄

Den religiöst grundade tron att människan skulle vara förmer än djuren är i min mening både patetisk och hopplöst förlegad.

Det ultimata vore om jorden koloniserades av en intelligent utomjordisk ras som ansåg oss människor så primitiva att de födde upp oss för att äta vårt kött och använda våra hudar som jackor.
Några av utomjordingarna hade säkert blivit människorättsaktivister som hävdat att man inte borde plåga människorna. Givetvis hade motargumenten varit att vi var för primitiva för att känna fångenskapen och att det var ok med människofarmare så länge man inte var helt överjävlig mot människorna. (Typ ett rum på 2x2 meter med dränering för avföring, tillgång till vatten och krubb i form av nermalda människor serverade som pellets. Mer än så behöver inte så lågt stående varelser ändå ju.)

😀

Föds du där så vet du ju inte att det finns annat. Det är ju en del skillnad det med.

Anton Nilsson
Member
Medlem
868334
April 3, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote:

Föds du där så vet du ju inte att det finns annat. Det är ju en del skillnad det med.

Jo men efter några generationer hade vi också fötts upp "där" och vårt minne av den forna tiden, våra instinkter osv. hade bytts ut mot vår nyvunna burmentalitet.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
868342
April 3, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

vi (jag å min sambo) har två marsvin hemma (käfft dom är astuffa!!!) nog för att vi har byggt en storbur av en eupall till dom men det är ju inte kul å sitta där hela dagarna så då släpper man ut dom i lägenheten och dom är väldigt nyfikna.. rotar runt bland allt dom kan hitta, å gnager på min nätverkskabel, man ser att dom mår bättre av att frå springa runt å stimulera sig själva... dom enda djuren jag kan tänka mig inte behöver nån vidare stimulans är fiskar.. 3 sekunders minne resten instinkter... ge dom ett akvarie och en stock (nej inte snus i akveriet) så har dom roligt resten av livet.. sen är det så mycket krävt att montera in ett par gömmor hinder å motions hjul eller nått i farmarnas burar.. kräkens liv är ju avkortade som dom är låt dom ha lite roligt fram tills stora slakt dagen kommer

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
868413
April 4, 2005 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Hade det funnits en mening, utöver förströelse, med minkfarmare så hade de väl kunnat få vara kvar. Ska man tillfångata och i många fall på ett eller annat sätt plåga ett djur bör man ha någon anledning till det utöver att det vore käckt att ha dess päls eller hud som klädesplagg. 🙄

😀

My sentiment exactly 🙂

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
868925
April 5, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag man ska ta hand om de värre problemen i stället. Typ krig.

Tycker det är fel att förbjuda en hel näring.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
869005
April 5, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Personligen tycker jag man ska ta hand om de värre problemen i stället. Typ krig.

behövver ju inte förbjuda hela näringen men ändra reglerna och kraven som ställs på uppfödarna... lite mer stimulering för fjuren i burarna etc. ge djuren ett hyfsat liv innan dom slaktas.. sen ett lrav på att en större del av fjuren tas till vara på.. iller blir säkert bra hund å katt mat...

Anton Nilsson
Member
Medlem
869038
April 5, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Personligen tycker jag man ska ta hand om de värre problemen i stället. Typ krig.

så om du gick till en lokalpolitiker och ville ha ner vårdköerna (för att få gipsat en bruten arm) och han sa att han tänkte koncentrera sig på svälten i afrika först så hade det varit ett hygglo eller resonligt svar?

det ena utesluter inte det andra, dessutom är det lättare att förbjuda pälsfarmare än att förbjuda krig

angående att det är fel att förbjuda en näring så beror det väl på vad det är för näring?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 481
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL