November 20, 2003
nu har den slått rekord för filmer som inte har släppts under sommaren eller under en "holiday". Detta innebär att den alltså har dragit in mer pengar än SW ep. 1. Självklart i förhållande till hur länge den har gått på bio, inte sammanlagt alltså. Men den har redan dragit in mer än 1 miljard och den har då ännu inte släppts i Europa. Rätt intressant ändå. Detta är ett bevis på att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, när det gäller marknadsföring av produkter. För det är knappast endast Mel som har denna dragkraft. Är det förresten nån som har sett den eller som vet varför den sägs vara antisemitisk??
Wille
August 21, 2003
Det var judarna som korsfäste Jesus, och Mel har velat göra den här filmen så verklighetstrogen som möjligt och visar därför mycket våldsamma cener, mot Jesus. Judarna, eller vissa av dem i alla fall är rädda att judarna ska bli hatade för vad de gjorde mot Jesus när det i filmen visas på ett så grymt sätt, så som det faktist var.
November 20, 2003
http://www.apple.com/trailers/.....t-tlr.html
http://www.imdb.com/title/tt0335345/
trailers och lite att läsa för er som inte vet vad det handlar om. Men kyrkan i Sverige är tydligen i extas över den...
Wille
January 30, 2002
Antisemitismanklagelserna kommer ifrån att i filmen så skylls jesus död mer på judarna som grupp till skillnad från bibeln som mer pekar ut några människor (som råkar vara judar) i maktposition. Filmen är också rätt noga att påpeka vilka som är judar .
Det är faktiskt såpass att tillochmed jag tycker mig se sådana tendenser fast jag är ateist och kritisk till israels politik. Om man letar efter det så finns det en hel del i filmen som luktar antijudiskt.
edit: en annan grej. i filmen (men inte i bibeln) så framställs romarna nästan som snälla typer som tycker att jesus är en schysst kille. I bibeln så framställs det inte alls likadant utan romarna har en mycket mer jesusfientlig roll. I filmen berättar man också om nån är jude men om någon är romare så nämns inte det.
December 15, 2002
De är en avsevärd skillnad på vår tid och vad som hände för en 2000 år sedan. De folk som börjar hata judar på grund av den här filmen har jag inte mycket sympati med. De är en historisk skildring. Inte hatar vi alla tyskar idag bara för att de visats på film vad som hände under en epok i deras historia?
March 23, 2003
ManicBlue wrote: De är en avsevärd skillnad på vår tid och vad som hände för en 2000 år sedan. De folk som börjar hata judar på grund av den här filmen har jag inte mycket sympati med. De är en historisk skildring. Inte hatar vi alla tyskar idag bara för att de visats på film vad som hände under en epok i deras historia?
Nope, vi hatar tyskar för att de är arroganta och knör sig i skidkön.... :bgrin:
June 2, 2003
Jesus var en sinneslös nörd som gick runt bland sina medmänniskor o snacka en massa smörja.......inte konstigt att de judar som va tvungna att lystna på skiten till slut såg till att han höll käften ! (med Romarnas hjälp)
Otroligt att folk kan tro att han skulle vara nån jäkla barn till ett väsen som dessutom ska ha skapat hela satans universum.......att grottfolken trodde på gudar kan man förstå men dagens människor borde veta bättere !
Men iofs e den där filmen action betonad med en del blodiga inslag så kan den vara värd att se :))
November 14, 2003
alph7 wrote: Antisemitismanklagelserna kommer ifrån att i filmen så skylls jesus död mer på judarna som grupp till skillnad från bibeln som mer pekar ut några människor (som råkar vara judar) i maktposition. Filmen är också rätt noga att påpeka vilka som är judar .
Det är faktiskt såpass att tillochmed jag tycker mig se sådana tendenser fast jag är ateist och kritisk till israels politik. Om man letar efter det så finns det en hel del i filmen som luktar antijudiskt.
edit: en annan grej. i filmen (men inte i bibeln) så framställs romarna nästan som snälla typer som tycker att jesus är en schysst kille. I bibeln så framställs det inte alls likadant utan romarna har en mycket mer jesusfientlig roll. I filmen berättar man också om nån är jude men om någon är romare så nämns inte det.
Var det inte en jude som skrev bibeln? Vem annars skulle skriva att judarna är Guds folk? En icke jude skulle ju dessutom inte skylla på sig själv ex: romarna, utan på judarna som jesumördare. Jag gillar inte vissa inslag i bibeln typ som "Judarna är guds folk" who the fuck are we then? Det borde stå typ: Alla människor är gudsfolk och inte enbart judarna, som då råkade vara den folkgrupp/etniska tillhörighet som Jesus råkade födas till eftersom gud råkade dricka en gudomlig PILSNER straxt innan han skulle genomföra den gudomliga "inseminationen" av en oskuld vid namn Maria! Så ännu ett bevis på att slumpen kan styra ens öde. dessutom undrar jag, hur många judar bodde i nuvarande Israel innan 1945?
January 17, 2002
Dusan wrote: [quote=alph7]Antisemitismanklagelserna kommer ifrån att i filmen så skylls jesus död mer på judarna som grupp till skillnad från bibeln som mer pekar ut några människor (som råkar vara judar) i maktposition. Filmen är också rätt noga att påpeka vilka som är judar .
Var det inte en jude som skrev bibeln? Vem annars skulle skriva att judarna är Guds folk? En icke jude skulle ju dessutom inte skylla på sig själv ex: romarna, utan på judarna som jesumördare. Jag gillar inte vissa inslag i bibeln typ som "Judarna är guds folk" who the fuck are we then? Det borde stå typ: Alla människor är gudsfolk och inte enbart judarna, som då råkade vara den folkgrupp/etniska tillhörighet som Jesus råkade födas till eftersom gud råkade dricka en gudomlig PILSNER straxt innan han skulle genomföra den gudomliga "inseminationen" av en oskuld vid namn Maria! Så ännu ett bevis på att slumpen kan styra ens öde. dessutom undrar jag, hur många judar bodde i nuvarande Israel innan 1945?
Så det är DÄRFÖR de är så griniga?
*Buäääääh* [Insert company here] döpte sina [produkt] till [vilket ord som helst], det hette [Gasen, lägret, lägerledaren, min mamma, min pappa etc etc in i oändlighet] som inte tyckte om oss när vi var små! *Buähhhhh*
Och sen fixar staten resten. Jag är inte antisemitist, men jag hatar då dom tror att dom kan få allt att hända bara för att de lipar offentligt. Och jag menar ALLT, staten skulle göra allt för att inte förknippas med judehat i dessa politiskt korrekta tider, hellre gör dom Sepukku i regeringshuset hela högen.
Bibeln borde skrivas om eftersom alla människor är värda lika mycket, så man kan ju inte ha världens största religösa symbol sägandes tvärtom.
Skulle vara kul att se vad alla Judiska organisationer runtom i världen valde, att finna sig i ändringen och mista sin plats på tronen, ELLER att gnälla som bara den och bli betraktade som arroganta divor allihop.
January 13, 2004
Dusan wrote: Var det inte en jude som skrev bibeln? Vem annars skulle skriva att judarna är Guds folk? En icke jude skulle ju dessutom inte skylla på sig själv ex: romarna, utan på judarna som jesumördare. Jag gillar inte vissa inslag i bibeln typ som "Judarna är guds folk" who the fuck are we then? Det borde stå typ: Alla människor är gudsfolk och inte enbart judarna, som då råkade vara den folkgrupp/etniska tillhörighet som Jesus råkade födas till eftersom gud råkade dricka en gudomlig PILSNER straxt innan han skulle genomföra den gudomliga "inseminationen" av en oskuld vid namn Maria! Så ännu ett bevis på att slumpen kan styra ens öde. dessutom undrar jag, hur många judar bodde i nuvarande Israel innan 1945?
Bibeln skrev inte av en jude.. Det är en samling texter skrivna av en herrans massa apostlar(?) eller nåt sånt. Och de var nog inte alla judar.
Inte för att jag tror på nåt av miraklen men jag ser verkligen fram emot den här filmen 🙂 Speciellt efter att man har sett israels ambassadör i Sverige uttala sig om den. (Iraks f.d. informationsminister.. någon..?) Härligt med en naturistisk tolkning.
March 1, 2003
Dusan wrote:
dessutom undrar jag, hur många judar bodde i nuvarande Israel innan 1945?
Israel utropades 14 Maj 1948
då stod den judiska populationen för 80% av hela befolkningen i området.
http://english.aljazeera.net/N.....331569.htm
November 14, 2003
nivaman wrote: [quote=Dusan] dessutom undrar jag, hur många judar bodde i nuvarande Israel innan 1945?
Israel utropades 14 Maj 1948
då stod den judiska populationen för 80% av hela befolkningen i området.
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/553DAF2C-7FE0-4951-92F0-504CAD331569.htm
Hur stort var området du talar om? Israel så som det ser ut nu eller vad?
Om jag har förstått rätt så har judarna innan 1948 haft lika mkt land som zigenarna.
Hur kommer det sig att betlehem innan 1948 låg i palestina och jävligt märkligt att judarna lyckades överleva med sin judiska tro i en muslimsk del av världen utan ett land,regering,försvar osv.
Jag är ingen historiker, jag kan min historia men det skulle vara intressant att få reda på lite mer om detta judars land.
Det som jag tycker är roligt just med ordet Jude är ju det att på något sätt så har det någon/några anknytningar till namnet Judas/Jehudas som då skulle vara både Gud och bödel eller är jag helt fel ute?
September 3, 2001
enligt en teolog jag en gång talade med så tror många andra teologer (inkl. honom) att jesus föddes bland judarna för 2000 år sedan för att det var det enda folket som var kapabelt att korsfästa sin egen gud.
Dessutom har ju gud sedan tidigare hjälpt judar ända från Adam och Eva.. och om man kollar på judarna så är dom ju som det "tjocka" i trädet och resten av folket är förgreningar ur judarna (om man ska gå efter bibeln)
Så en förändring skulle nog inte vara helt korrekt.
Jag tycker att man ska bevara bibeln som den är.. Katolikerna har redan ändrat o tagit bort tillräckligt. Det finns dessutom en massa fel i hela bibeln som man inte har rättat just eftersom man då bara kommer längre ifrån sanningen (originalet).
Jag är ateist btw 😛 Anti-religion-ist eller nåt.
January 7, 2003
Vår Bibel består av Gamla testamentet och Nya testamentet. Judarnas endast av Gamla testamentet.
Gamla T. skrevs av judiska män som samlat ihop berättelser om jordens skapande, alla patriarkerna (ledarna) i deras historia, Moses vandring genom öknen osv.
Nya T. är en samling berättelser skrivna av apostlar m.m. som berättar om Jesu liv och gärningar samt de som följde hans bud. Eftersom han inte är erkänd av judarna accepterar inte den delen i sin bibel. Inte så märkligt, vi plockar ju inte in Koranen i vår bibel pga att den har en annan inriktning än de kristna vill.
Har inte sett filmen men tror säkert att den är lite smygantisemitisk. Mel Gibson är en försiktig herre som börjar se slutet på sin karriär. Vill nog gärna väck lite liv i sin falnande stjärna.
1 Guest(s)