Patent|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Patent
squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 24, 2005 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej
Har en idé/produkt som jag funderar på att ta patent på. Men saken är att jag inte har någon särskild koll på hur man går tillväga, så jag tänkte kolla här om det är någon som har lite information/erfarenheter att dela med sig.
Det jag funderar över är:
1 Sidor för patentsökning, har kollat på espacenet.com, men det finns säkert flera.
2 Patentintrång, jag har kollat lite på patent i europa och inget liknar det jag vill ta patent på, men en del patent är så luddigt skrivna, hur fasen vet men när man inkräktar på ett befintligt patent.

Ska ta och kolla in prv.se

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
968526
October 24, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: 1 Sidor för patentsökning, har kollat på espacenet.com, men det finns säkert flera.

http://www.uspto.gov

squarepusher wrote: 2 Patentintrång, jag har kollat lite på patent i europa och inget liknar det jag vill ta patent på, men en del patent är så luddigt skrivna, hur fasen vet men när man inkräktar på ett befintligt patent.

Man vet inte om man inkränktar eller inte förrän klubban i rätten faller. Man ska komma ihåg att ett patent aldrig är starkare än vad det håller för i rätten. Sen är det inte alltid frågan om att inkräkta på ett annat patent, utan dina konkurrenter som har liknande kan hävda bara att du kunnat inspirerats av ett annat patent och du faller på kravet på uppfinningshöjd och/eller nyhetsvärde. Det är ganska vanligt.

Sen ska du ha i åtanke att det är dyyyrt att ta patent. Bara att ta patent för Sverige kostar x antal tiotusenlappar. Ska du utomlands och designera viktiga länder så är 500 000 kr inget konstigt.

squarepusher
Member
Medlem
968531
October 24, 2005 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=squarepusher]1 Sidor för patentsökning, har kollat på espacenet.com, men det finns säkert flera.

http://www.uspto.gov

squarepusher wrote: 2 Patentintrång, jag har kollat lite på patent i europa och inget liknar det jag vill ta patent på, men en del patent är så luddigt skrivna, hur fasen vet men när man inkräktar på ett befintligt patent.

Man vet inte om man inkränktar eller inte förrän klubban i rätten faller. Man ska komma ihåg att ett patent aldrig är starkare än vad det håller för i rätten. Sen är det inte alltid frågan om att inkräkta på ett annat patent, utan dina konkurrenter som har liknande kan hävda bara att du kunnat inspirerats av ett annat patent och du faller på kravet på uppfinningshöjd och/eller nyhetsvärde. Det är ganska vanligt.

Sen ska du ha i åtanke att det är dyyyrt att ta patent. Bara att ta patent för Sverige kostar x antal tiotusenlappar. Ska du utomlands och designera viktiga länder så är 500 000 kr inget konstigt.

Går allt som det ska så får jag kostnaden betald och får hjälp av en patentbyrå, håller bara på att göra lite förarbete.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
968533
October 24, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Går allt som det ska så får jag kostnaden betald och får hjälp av en patentbyrå, håller bara på att göra lite förarbete.

Kolla vad det är du verkligen får betalt. Så det inte bara är en första registreringskostnad du får betald. Nu vet jag ju inte omfattningen av hjälpen du får och så där, men att skriva ett patent är en hel vetenskap och inget man gör med "lite hjälp".

Men men, dessa frågor kommer säkert patentbyrån hjälpa dig med. 🙂

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
968583
October 24, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, vad är det för något du ska ta patent på?

Värkar ju vara något riktigt mega hyper 2k.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
968589
October 24, 2005 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Haha, vad är det för något du ska ta patent på?

Man vill nog inte gärna berätta det innan man tagit patent. 😉

squarepusher
Member
Medlem
968682
October 25, 2005 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Haha, vad är det för något du ska ta patent på?

En produkt som alla som har en nyare mobiltelefon kommer att vilja ha, så det borde finnas en marknad.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
968685
October 25, 2005 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Några saker som är viktiga att tänka på är att det är dyrt att ta ett patent, att det är svårt att skriva ett själv och att det tar lång tid att få ett patent beviljat (upp till ett år).

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
968690
October 25, 2005 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Go for it, kanske hinner bli omodärnt när patentet är firrat.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
968808
October 25, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får försöka kontakta någon kunnig i området som kan hjälpa dig med allting.

Vinna eller förlora :).

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
968849
October 25, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas verkligen att alla NHare får ordetlig rabatt på prylen i fråga 😉

squarepusher
Member
Medlem
969190
October 26, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Kul med massa positiv feedback, annars så brukar det ju vara så att många rackar ned på en när man har en idé som man tror på.
Grejjen är att jag deltar i en idé tävling som hålls på högskolan där jag pluggar, placerar jag mig 1-3:e plats i finalen så får jag pengar och hjälp för att ta patent och utveckla produkten.
Skulle det gå vägen och jag får ett patent, så startar jag ett företag så någon kan göra ett examens jobb och ta fram en prototyp.
Nu har jag sökt igenom massvis med patent i usa och europa och ingen annan har kommit på det jag vill göra. Så vi får väl se 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 119
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL