May 29, 2001
Hej
Har en idé/produkt som jag funderar på att ta patent på. Men saken är att jag inte har någon särskild koll på hur man går tillväga, så jag tänkte kolla här om det är någon som har lite information/erfarenheter att dela med sig.
Det jag funderar över är:
1 Sidor för patentsökning, har kollat på espacenet.com, men det finns säkert flera.
2 Patentintrång, jag har kollat lite på patent i europa och inget liknar det jag vill ta patent på, men en del patent är så luddigt skrivna, hur fasen vet men när man inkräktar på ett befintligt patent.
Ska ta och kolla in prv.se
May 1, 2005
squarepusher wrote: 1 Sidor för patentsökning, har kollat på espacenet.com, men det finns säkert flera.
squarepusher wrote: 2 Patentintrång, jag har kollat lite på patent i europa och inget liknar det jag vill ta patent på, men en del patent är så luddigt skrivna, hur fasen vet men när man inkräktar på ett befintligt patent.
Man vet inte om man inkränktar eller inte förrän klubban i rätten faller. Man ska komma ihåg att ett patent aldrig är starkare än vad det håller för i rätten. Sen är det inte alltid frågan om att inkräkta på ett annat patent, utan dina konkurrenter som har liknande kan hävda bara att du kunnat inspirerats av ett annat patent och du faller på kravet på uppfinningshöjd och/eller nyhetsvärde. Det är ganska vanligt.
Sen ska du ha i åtanke att det är dyyyrt att ta patent. Bara att ta patent för Sverige kostar x antal tiotusenlappar. Ska du utomlands och designera viktiga länder så är 500 000 kr inget konstigt.
May 29, 2001
dreamweaver wrote: [quote=squarepusher]1 Sidor för patentsökning, har kollat på espacenet.com, men det finns säkert flera.
squarepusher wrote: 2 Patentintrång, jag har kollat lite på patent i europa och inget liknar det jag vill ta patent på, men en del patent är så luddigt skrivna, hur fasen vet men när man inkräktar på ett befintligt patent.
Man vet inte om man inkränktar eller inte förrän klubban i rätten faller. Man ska komma ihåg att ett patent aldrig är starkare än vad det håller för i rätten. Sen är det inte alltid frågan om att inkräkta på ett annat patent, utan dina konkurrenter som har liknande kan hävda bara att du kunnat inspirerats av ett annat patent och du faller på kravet på uppfinningshöjd och/eller nyhetsvärde. Det är ganska vanligt.
Sen ska du ha i åtanke att det är dyyyrt att ta patent. Bara att ta patent för Sverige kostar x antal tiotusenlappar. Ska du utomlands och designera viktiga länder så är 500 000 kr inget konstigt.
Går allt som det ska så får jag kostnaden betald och får hjälp av en patentbyrå, håller bara på att göra lite förarbete.
May 1, 2005
squarepusher wrote: Går allt som det ska så får jag kostnaden betald och får hjälp av en patentbyrå, håller bara på att göra lite förarbete.
Kolla vad det är du verkligen får betalt. Så det inte bara är en första registreringskostnad du får betald. Nu vet jag ju inte omfattningen av hjälpen du får och så där, men att skriva ett patent är en hel vetenskap och inget man gör med "lite hjälp".
Men men, dessa frågor kommer säkert patentbyrån hjälpa dig med. 🙂
May 29, 2001
Kul med massa positiv feedback, annars så brukar det ju vara så att många rackar ned på en när man har en idé som man tror på.
Grejjen är att jag deltar i en idé tävling som hålls på högskolan där jag pluggar, placerar jag mig 1-3:e plats i finalen så får jag pengar och hjälp för att ta patent och utveckla produkten.
Skulle det gå vägen och jag får ett patent, så startar jag ett företag så någon kan göra ett examens jobb och ta fram en prototyp.
Nu har jag sökt igenom massvis med patent i usa och europa och ingen annan har kommit på det jag vill göra. Så vi får väl se 🙂
2 Guest(s)