February 22, 2003
Jag ska skriva ett tal som ska va 5 minuter långt om pengar och lycka (om pengar gör en lycklig osv) Men jag har skrivt 1 sida nu och har redan skrivkramp....har skrivit uppenbara grejor som om att pengar inte kan köpa kärlek och bekräftelse men jag har svårt att fylla ut det så de blir lite matigare
några tips på vad jag ska skriva?
February 7, 2006
February 7, 2006
January 4, 2001
cybercola wrote: [quote=Xenomorphed]nationella prov i SV, huh? skälv ska jag prata om "varför man ska vara fadder"
men smör :eye:
Redan två inlägg i tråden som är helt offtopic, en varning har du redan också. Har du inget vettigt att bidra med så skriv inget alls.
När det gäller kärlek och pengar tycker jag att detta citatet är klockrent:
Gerald Brennan wrote: De som har det hyggligt ställt anser att det viktigaste här i världen är kärlek. De fattiga vet att det är pengar.
July 14, 2003
Har du pengar så klarar du dig alltid, du kan köpa medecin, polare, tjejer, bilar, sprit, ja allt har ett pris! 🙂
Dessutom kan jag tillägga, pengar gör dig lyckligare. Folk tar alltid upp saker som tex. "Jag byter utan tvekan en miljard mot att jag och mina nära och kära får vara friska", dvs att pengar inte gör dig lycklig, men det är bullshit, pengar gör dig lyckligare, men därmed inte sagt att det är det enda, självklart är man hellre frisk än rik och sjuk/skadad, men vem har sagt att man måste välja?
September 28, 2003
Pengar kan ge lycka men lycka behöver inte pengar. Dvs. Lycka kan vara många saker, och du kan glädjas åt minsta lilla. Pengar är bara pengar, visst kan det göra dej lycklig, eller relativt lyckligare och mer fri. Men jag tycker inte de båda sakerna har ett direkt samband. Pengar är ett verktyg för att nå ett visst materiellt mål. Du kanske är lyckligt när du nått det målet men den lyckan är mer eller mindre temporär.
Lycka är väl ett mått på hur välmående du är som person.
Eller jag vet inte, jag tror att jag skulle få ihop en 5 minutare på detta ämnet utan några större problem. Det finns ju så många spinoffs och sånt som du kan ta upp.
February 10, 2004
Pengar suger kuk! pengar får människans huvud att stiga åt hel***e. folk säger att "pengar är inte allt" och "det viktigaste är att man mår bra". jo sant.. men pengar är det viktigaste i hela världen. för utan pengar kan man inte må bra, hur ska du köpa mat?, medecin om du blir sjuk?, nästan alla nöjen kostar cash. har man inte pengar blir man dessutom utmobbad, å inte bara av sina polare för att man inte kan följa med nånstans, utan även av sammhället som bygger på att man ska ha pengar. har man inte pengar kan man lika gärna ta livet av sig. det gör både än själv och sammhället lyckligare!
Money sux, they make ppl strange and stupid!
/AdDe - Låg avbetald & Samhälleskritisk =/
September 29, 2003
Sitter och grubblar på precis samma uppgift. Efter lite bärs så har jag lyckats skriva ner följande:
Pengar = Lycka?
Jag har valt att prata om pengar. Gör pengar en lycklig? Eller hade vi varit lika lyckliga utan pengar?
”Har man gott om pengar så kan man göra saker som man blir lycklig av”
Först måste vi bestämma vad lycka är.
För mig är lycka en känsla, en känsla som beskriver att man mår bra, betyder något och känner sig trygg. Andra kanske tycker att lycka är en annan sak, men detta är lycka för mig.
Man kan även säga att lycka är en sorts tillfredsställelse.
Jag tror att pengar gör oss lyckliga, eftersom att vi kan köpa det mesta för dem. Visst, kompisar och familj kan vara svårt att köpa för pengar. Men pengar är en sak som krävs för att vi ska vara lyckliga och må bra. Pengar är inte allt, men hur kul hade det varit utan dem?
Pengar behövs till nästan allt idag, för inget är gratis.
Och visst hade det varit skönt att slippa oroa sig över att man inte ska ha råd med att bo kvar i sitt hus eller lägenhet, och aldrig behöva tänka på om man verkligen har råd med den där saken som man så gärna vill ha.
För att man ska vara lycklig, så krävs det att man mår bra. Och för att må bra, så anser jag att vi behöver tak över huvudet, det vill säga någonstans att bo. Vi behöver även mat, sömn och något att syssla med, kanske en hobby eller ett jobb.
Detta är då saker som gör att vi slipper vara rastlösa, att man har något att göra om dagarna.
Men alla dessa saker involverar pengar.
Man måste känna sig trygg för att må bra, och pengar kan ge oss den känslan. Att aldrig behöva tänka på att man måste jobba för att betala den senaste räkningen, eller att man inte måste tänka på att spara pengar till en viss sak som man vill ha.
Alltså behövs pengar för att vi ska må bra och kunna vara lyckliga. Men det finns även saker som får oss att må bra som inte kräver pengar, t.ex. ett bra umgänge. Kompisar är gratis, men att t.ex. gå ut med polarna på en klubb eller kanske se en film kostar, precis som allt annat idag.
De som har det bra ställt kanske tycker att pengar inte har något med lycka att göra, medan de som är fattiga kanske skulle göra allt för att få lite pengar.
En annan sak som kan göra oss lyckliga, är att känna att man behövs, att man finns till för en anledning. Detta kan t.ex. vara att man behövs på sitt arbete, att man finns där för en anledning.
Och om man har pengar, så behöver man kanske inte jobba så mycket, och man får massvis med tid över som man kan använda till andra saker, t.ex. umgås med folk, och pyssla med saker som man tycker är kul, och som gör oss lyckliga.
Vissa kanske tycker att lyckan är att vara välmående, att få vara frisk och att må bra.
Men för att kunna må bra, så krävs det att man är trygg, och som jag sade innan, så krävs det mat, och tak över huvudet för att man ska må bra och vara trygg. Och till det så krävs det pengar.
Och för att kunna hålla sig frisk, besöka sjukhus när det krävs, och att kunna få den medicin som man behöver när man är sjuk, så krävs det pengar.
Man kan även känna sig lycklig utav saker. Till exempel så känner man sig kanske glad och nöjd om man har köpt sig en ny bil, som man har jobbat hårt och slitit för att få råd med.
Nu säger jag inte att pengar är lyckan, men det bidrar till en stor del utav den.
Visst hade det varit betydligt roligare att ha någon som man kunde skjutsa i bilen, någon att prata med när man kör den.
Men pengar bidrar en hel del till vår lycka, enligt mig.
Visst kan man vara olycklig även fast man har pengar och ett bra liv, för det kan ju bli för mycket av det goda.
Alla som har gott om pengar behöver inte vara lyckliga. Utan det krävs ju andra saker utöver pengarna för att vi ska kunna må bra, t.ex. kompisar och kärlek.
Detta är saker som kan vara svårt, kanske till och med omöjligt att köpa för pengar. Därför tycker jag inte att pengar är allt, men de underlättar en hel del för att vi ska kunna må bra.
”Jag äter hellre gröt med kompisarna än en biff ensam” är en mening som jag tror att de flesta här inne har hört. Jag tycker att det är ett bra talesätt, men visst hade det varit ännu bättre om man kunde ha ätit biff med alla sina kompisar istället för gröt?
Lycka är inte att ha pengar, lycka är att må bra. Men för att må bra så krävs det pengar.
Jag tänkte till sist avsluta med att citat utav Gerald Brennan:
”De som har det hyggligt ställt anser att det viktigaste här i världen är kärlek. De fattiga vet att det är pengar.” Citat av Gerald Brennan
Kommentera gärna det! =)
August 11, 2005
Du kommer att ha problem vare sig du har pengar eller ej. Problemen kommer att skilja sig åt men kommer alltid att finnas där.
Att påstå att den ena har det bättre än den andre är bara bullshit, pengar gör en lycklig till en viss gräns men ger inte fulländad lycka.
För och nackdelar som man aldrig kommer undan från.
3 Guest(s)