July 27, 2002
Det går inte att säga. Antingen förstärks effekten av din medicin, eller så uteblir den, eller så blir det farligt. Alkohol under morgondagen för dig kmr minska halten av warfarin i blodet och kommer tunna ut ditt blod, vilket inte är bra.. dricker du alkohol systematiskt nu någon dag så blir det motsatt; förtjockar blodet. Det går alltså inte att säga.
February 3, 2004
Marcan- wrote: Ringde apotekets 24/7-linje och hon sa att det var inte farligt eller nått bara man tog det lugnt. Läkningen försvårades dock men tog man det lugnt så skulle det inte vara några problem.
Då får man ju testa på att dricka alkohol lugnt någongång också. :bgrin:
Har hört att kuren avbryts eller försvagas, annars skulle det inte finnas
några vanliga (majoriteten) bieffekter. Fast det skiljer ju från penecilin
till penecilin, hmhm. Polare som käkade nyss för hundbett läste på sin
info om medicinen, där stod det att det vart lugnt med alkohol iaf.
July 13, 2002
En fråga jag ställt min ömma moder flertalet gånger (överläkare). Och farligt är det absolut inte, alltså det är ingen giftig kombination att blanda. Men samtidigt är ju kroppen inte direkt frisk antagligen (då du går på penicillin) så man ska ju ta det lugnt med alkoholen.
Ungefär som delph1 sa så en dag med penicillin + för mkt alkohol = en nykter dag utan något penicillin alls.
Har gått på en hel del olika sorters penicillin sen jag var en liten knodd (mkt halsfluss i familjen) och av erfarenhet kan jag ju säga att dricker man 2-3 dagar under en penicillinkur, med medföljande beteende (typ stå utamför krogen utan jacka utan att fatta att d e kallt osv.), så kan man lika gärna köra kuren igen, för frisk blir man faen inte...
Gick på penicillin en månad i sträck förförra sommaren när jag var ute och reste och festade, va lite svag under tiden men penicillinet höll sjukdomen i schack. Dock så fort jag kom hem och slappnade av bröt hela helvetet loss, inget bet. Feberfrossa i en vecka samtidigt som mina visdomständer beslöt sig för att kika fram så jag inte kunde tugga... summan blev en stadig 10kg minskning av vikt på ~10 dagar; lagomt skoj med 1½ års gymmande rakt ut genom fönstret.
October 25, 2003
Delph1 wrote: Alkohol tar bort effekten av penicillin. Du bör absolut inte dricka om du vill att kuren ska ha effekt. Penicillin verkar nämligen inte direkt utan över en-två veckor efter man ätit kuren.
//Andreas
Njaee, lite missvisande att säga så.
Penicillin fungerar på följande sätt:
Säg att du har 15 olika bakterier i kroppen som ska tas bort med hjälp av penicillinet. De ser ut såhär: |XXXXXXXXXXXXXXX|
Första dagen tas två bakterier ut av penicillinet, de tvärdör. Då ser det nu ut såhär: |XXXXXXOXXXOXXXX|
De nästkommande dagarna tas ett par bakterier till ut, och så fortsätter det under de två veckor du ska äta medicinen. Men bakterie nummer ett är en seg jävel, så efter 12 dagar ser det ut såhär: |XOOOOOOOOOOOOOO|
Den där första är nu svag som fan, men fortfarande levande. Om du slutar med kuren nu, eller dricker alkohol, så försvinner den läkande effekten, och den där första bakterien återhämtar sig istället för att brytas ner som den ska. När den väl återhämtat sig blir den starkare än vad den var från början, och nu kommer det (hypotetiskt) att ta 3 veckor för samma penicillin att bryta ner samma bakterie. Den blir alltså mer resistant mot penicillinet.
MEN, om du fortsätter med kuren så länge du ska, säg två veckor, så dör det där sista fanskapet också, och vi är helt plötsligt helt friska (|OOOOOOOOOOOOOOO|)
Det är därför du alltid ska äta en penicillinkur klart innan du slutar, även om du känner dig skitfrisk efter tre dagar.
Sorry om det var lite flummigt, men jag tror jag fick med det viktiga iaf. Är lite trött.
November 27, 2003
Tindy wrote: [quote=Delph1]Alkohol tar bort effekten av penicillin. Du bör absolut inte dricka om du vill att kuren ska ha effekt. Penicillin verkar nämligen inte direkt utan över en-två veckor efter man ätit kuren.
//Andreas
Njaee, lite missvisande att säga så.
Penicillin fungerar på följande sätt:
Säg att du har 15 olika bakterier i kroppen som ska tas bort med hjälp av penicillinet. De ser ut såhär: |XXXXXXXXXXXXXXX|
Första dagen tas två bakterier ut av penicillinet, de tvärdör. Då ser det nu ut såhär: |XXXXXXOXXXOXXXX|
De nästkommande dagarna tas ett par bakterier till ut, och så fortsätter det under de två veckor du ska äta medicinen. Men bakterie nummer ett är en seg j**el, så efter 12 dagar ser det ut såhär: |XOOOOOOOOOOOOOO|
Den där första är nu svag som fan, men fortfarande levande. Om du slutar med kuren nu, eller dricker alkohol, så försvinner den läkande effekten, och den där första bakterien återhämtar sig istället för att brytas ner som den ska. När den väl återhämtat sig blir den starkare än vad den var från början, och nu kommer det (hypotetiskt) att ta 3 veckor för samma penicillin att bryta ner samma bakterie. Den blir alltså mer resistant mot penicillinet.
MEN, om du fortsätter med kuren så länge du ska, säg två veckor, så dör det där sista fanskapet också, och vi är helt plötsligt helt friska (|OOOOOOOOOOOOOOO|)
Det är därför du alltid ska äta en penicillinkur klart innan du slutar, även om du känner dig skitfrisk efter tre dagar.
Sorry om det var lite flummigt, men jag tror jag fick med det viktiga iaf. Är lite trött.
Ja det där stämmer inte riktigt du. Jag vet inte vad för hobbysida du läst på men du kan få låna någon av mina mikrobiologi-böcker istället. Bokhyllan börjar bli tung av dom.
Pencillin dödar inte baktierer som finns i kroppen så länge de bara finns där. Penicillin verkar enbart på bakterier som växer eftersom det angriper cellväggen och denna är endast angripbar för pencillinet under tillväxten och då kommer bakterien tillslut att lysera eftersom det inte finns något som stadgar den mot det inre trycket.
Eftersom inte alla bakterier växer samtidigt utan kan ligga vilande ganska länge så bör man vänta med alkoholen ett bra tag efter man ätit för penicillinet i sig har ingen direkt effekt likt alvedon eller ipren utan finns där latent för att angripa bakterierna när de ska börja dela sig. Alltså är det helt omöjligt att veta när bakterierna komma att bli utrotade bara att man kan förutsäga inom en rimlig period för när de borde vara borta.
Beroende på vad det är för bakterie så varierar givetvis latensperioden men att börja dricka direkt efter man ätit klart kuren kommer att avstanna hela processen och inhibera all effekt.
Resistens är inte heller något som bara uppstår pga de överlever. Om de överlever så är de resistenta i viss mån och kan de då dela sig kommer det uppstå muterade varianter som kanske är mer eller mindre resistenta. Alternativt så kan den överlevande bakterien ta upp gener från andra resistenta bakterier (ex. i tarmen) och på så vis bli starkare, men bara för att den finns kvar ett tag så blir den inte starkare.
//Andreas
2 Guest(s)