March 15, 2004
Vilket tycker ni är bäst?
Att se på film på en 28" widescreen tv från 4 meters avstånd i en soffa med hemmabio.
Eller se på film på en 15,4" widescreen skärm (laptop) i knät i sängen (0.5 meter avstånd) med 5.1 hörlurar?
Man får skönt ljud ändå när man ser på filmen i hörlurar.
Och när man sitter så nära även en liten skärm så känns det ju ganska stort ändå. Jag menar på 4 meters avstånd på en sån tv så ser ju t.ex huvudena i filmen mindre ut än vad dom gör på laptopen från mindre avstånd.
Däremot så kan jag tänka mig att titta på en 42" LCD tv från 4 meters avstånd känns ganska mycket större pga perspektivet eller vad det nu kallas.
"Bakom perspektivlagarna ligger de grundläggande observationerna, att föremål på avstånd verkar mindre än föremål som finns nära betraktaren"
Så vad tror ni rent teoretiskt sätt vilket som borde vara bäst?
Men hur funkar det i praktiken ?
March 15, 2004
Jag är väldigt delad i den här frågan faktiskt. Ibland känns det skönt att sitt/ligga i sängen och glo på nån bra film. Eftersom att min laptop har en högblank skärm så blir allt väldigt detaljrikt och så. Det enda jag tycker riktigt saknas är ljudet. högt basljud med fina toner. Jag får väl sätta mig i soffan nångång med laptopen och koppla in laptopen till surroundet. fast det skulle ju bara se konstigt ut.
Ingen aning, har varken laptop eller 28" teve..
Typ 3-4 meter från en vanlig 20" teve, liggande i soffan glor jag på film..Kanon, världens sömnpiller..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 21, 2003
i biorummet är det 90" 16:9 som gäller på 4½ meter... större blir bara löjligt jobbigt
i vrummet är det ca 4meter på en 43"... en 28" eller datorn på det avståndet skulle jag ta datorn vilken dag som helst...
min 14" 16:10 notebook skärm får samma storlek som 43" om jag håller den ca 1 meter från ansiktet... (kul jämförelse)
ska jag kolla på hdtv så är det notebooken i vrummet som gäller då jag mekar för mycket i biorummet just nu (lister och en mce installation som stör)
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
2 Guest(s)