January 7, 2006
Callister wrote: Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.
Antares förresten ser ju ut som helvetet men faktum är att den bara är 3000 grader (jämf. med solen på 6000 grader). Den är i slutet av sitt liv och kommer försvinna i en supernova till slut. Det finns teorier att det blir ett svart hål då. Om man nu väljer att tro på dem.
Ligger inte Antares på tillräckligt stort avstånd för att redan ha slocknat?
April 20, 2005
Riktigt bra sätt att få en övergripande bild på hur stor skillnad det är på planeterna.
Den gammla skolmetoden där man jämför solen och jorden med en apelsin och vad det nu va ger inte riktigt samma inlevelse.
Vi tycker att kvarkar och deras beståndsdelar är små, men hur små är inte vi? 😉
July 27, 2002
hULt0 wrote: [quote=Callister]Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.
Antares förresten ser ju ut som helvetet men faktum är att den bara är 3000 grader (jämf. med solen på 6000 grader). Den är i slutet av sitt liv och kommer försvinna i en supernova till slut. Det finns teorier att det blir ett svart hål då. Om man nu väljer att tro på dem.
Kan mycket väl vara sant. 🙂
January 7, 2006
Callister wrote: [quote=hULt0][quote=Callister]Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.
Eller... kanske ska säga "ha kunnat slockna", eftersom jag inte vet hur långt bort den ligger. Wikipedia visste inte heller.
July 27, 2002
hULt0 wrote: [quote=Callister][quote=hULt0][quote=Callister]Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.
Eller... kanske ska säga "ha kunnat slockna", eftersom jag inte vet hur långt bort den ligger. Wikipedia visste inte heller.
Å andra sidan borde man väl kunna räkna ut avståndet till planeten i fråga och sedan vet vi ju ljusets hastighet. Men det är en riktig stor rackare så den kommer inte släckas i våran livstid. Sen vet vi ju inte heller hur länge det tar för ett svart hål att skapas, kan ju ta miljarder fler år än vad vi själva tror. 🙂
July 27, 2002
addeee wrote: helt otroligt hur små värdelösa kryp vi är i världsrymden, bra bilder, trodde venus var mindre än mars, men icke!
svårt att ta tills sig hur otroligt stort det skulle vara om man stod brevid en massiv antares!
rymden...upphör aldrig att förundra mig!
Att rymden är oändlig ger en mer tankar. Det finns troligtvis planeter som är lika mkt större än antares som den är större än solen. Och hur kan man egentligen tvivla på att det finns mer liv i universum? 🙂
July 27, 2002
skiroy wrote: [quote=Callister][quote=skiroy]Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉
Mannen det enda du skapar är plan is. :bgrin:
Det är min nya vision då jag ledsnade på att skapa oändliga begrepp. 😉
Får mig att tänka på ett avsnitt av Star Trek: The next generation där de kommer till planeten där den där dauwden lever (gud) men väljer att yttra sin makt med en odödlig fru. 😀
January 12, 2004
Callister wrote: [quote=skiroy][quote=Callister][quote=skiroy]Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉
Mannen det enda du skapar är plan is. :bgrin:
Det är min nya vision då jag ledsnade på att skapa oändliga begrepp. 😉
Får mig att tänka på ett avsnitt av Star Trek: The next generation där de kommer till planeten där den där dauwden lever (gud) men väljer att yttra sin makt med en odödlig fru. 😀
det är inte att yttra sin makt, det är ett evigt straff...
November 26, 2002
Callister wrote: [quote=addeee]helt otroligt hur små värdelösa kryp vi är i världsrymden, bra bilder, trodde venus var mindre än mars, men icke!
svårt att ta tills sig hur otroligt stort det skulle vara om man stod brevid en massiv antares!
rymden...upphör aldrig att förundra mig!
Att rymden är oändlig ger en mer tankar. Det finns troligtvis planeter som är lika mkt större än antares som den är större än solen. Och hur kan man egentligen tvivla på att det finns mer liv i universum? 🙂
det är väldigt spännande att teoretisera om rymden.
särskilt gillar jag tanken på att vårat solsystem är en liten partikel i en mycket större värld, liksom varje liten partikel vi har är ett eget litet universum.
om nu rymden och dess "innehåll" är oändligt, så är det ganska roligt att det som douglas adams skriver i guiden mycket väl kan vara sant, att eftersom det finns ett oändligt antal planeter måste det finnas ett oändligt antal planeter med liv, och så vidare.
April 1, 2003
en sak jag tycker e intressant o tänka på är om våra fysikaliska lagar gäller därborta*pekar* vid "oändligheten", eller om det är andra lagar som gäller?
pga om våra fysikaliska lagar upphör o gälla bortanför tex.. nästa stjärna, så måste ju chansen för liv vara betydligt mkt större, med tanke på att då kan säkert liv uppkomma på flera olika sätt, inte genom olika krav som syre, kol kväve osv...
Det känns inte rätt att jämföra de där "bollarna" med jorden..
[Image Can Not Be Found]
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)