Perspektiv på planeterna (56k dödare)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Perspektiv på planeterna (56k dödare)
Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
sp_UserOfflineSmall Offline
1071743
August 25, 2006 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.
Antares förresten ser ju ut som helvetet men faktum är att den bara är 3000 grader (jämf. med solen på 6000 grader). Den är i slutet av sitt liv och kommer försvinna i en supernova till slut. Det finns teorier att det blir ett svart hål då. Om man nu väljer att tro på dem.

Ligger inte Antares på tillräckligt stort avstånd för att redan ha slocknat?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1071745
August 25, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit va häftigt stora planeter det finns..
Man har väl vetat om att det finns planeter som är mycket större än jorden m.m., men inte såhär stora..

Zmozie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 204
1071754
August 25, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt bra sätt att få en övergripande bild på hur stor skillnad det är på planeterna.
Den gammla skolmetoden där man jämför solen och jorden med en apelsin och vad det nu va ger inte riktigt samma inlevelse.

Vi tycker att kvarkar och deras beståndsdelar är små, men hur små är inte vi? 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1071764
August 25, 2006 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Callister]Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.
Antares förresten ser ju ut som helvetet men faktum är att den bara är 3000 grader (jämf. med solen på 6000 grader). Den är i slutet av sitt liv och kommer försvinna i en supernova till slut. Det finns teorier att det blir ett svart hål då. Om man nu väljer att tro på dem.

Kan mycket väl vara sant. 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1071781
August 25, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=hULt0][quote=Callister]Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.

Eller... kanske ska säga "ha kunnat slockna", eftersom jag inte vet hur långt bort den ligger. Wikipedia visste inte heller.

Callister
Member
Medlem
1071797
August 25, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Callister][quote=hULt0][quote=Callister]Jag fick bilderna ifrån ett annat forum. Det är väldigt intressant att sitta och kolla såna här saker. Sök på svarta hål så finns det mkt intressant.

Eller... kanske ska säga "ha kunnat slockna", eftersom jag inte vet hur långt bort den ligger. Wikipedia visste inte heller.

Å andra sidan borde man väl kunna räkna ut avståndet till planeten i fråga och sedan vet vi ju ljusets hastighet. Men det är en riktig stor rackare så den kommer inte släckas i våran livstid. Sen vet vi ju inte heller hur länge det tar för ett svart hål att skapas, kan ju ta miljarder fler år än vad vi själva tror. 🙂

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1071806
August 25, 2006 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

helt otroligt hur små värdelösa kryp vi är i världsrymden, bra bilder, trodde venus var mindre än mars, men icke!
svårt att ta tills sig hur otroligt stort det skulle vara om man stod brevid en massiv antares!
rymden...upphör aldrig att förundra mig!

Callister
Member
Medlem
1071823
August 25, 2006 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: helt otroligt hur små värdelösa kryp vi är i världsrymden, bra bilder, trodde venus var mindre än mars, men icke!
svårt att ta tills sig hur otroligt stort det skulle vara om man stod brevid en massiv antares!

Att rymden är oändlig ger en mer tankar. Det finns troligtvis planeter som är lika mkt större än antares som den är större än solen. Och hur kan man egentligen tvivla på att det finns mer liv i universum? 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1071824
August 25, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1071827
August 25, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉

du och kronans ärtsoppa är en livsfarlig kombination... :bgrin:

Callister
Member
Medlem
1071828
August 25, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉

Mannen det enda du skapar är plan is. :bgrin:

skiroy
Member
Medlem
1071829
August 25, 2006 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=skiroy]Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉

Det är min nya vision då jag ledsnade på att skapa oändliga begrepp. 😉

Callister
Member
Medlem
1071830
August 25, 2006 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Callister][quote=skiroy]Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉

Får mig att tänka på ett avsnitt av Star Trek: The next generation där de kommer till planeten där den där dauwden lever (gud) men väljer att yttra sin makt med en odödlig fru. 😀

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1071831
August 25, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=skiroy][quote=Callister][quote=skiroy]Jag är större än rymden då jag skapade big bang. 😉

Får mig att tänka på ett avsnitt av Star Trek: The next generation där de kommer till planeten där den där dauwden lever (gud) men väljer att yttra sin makt med en odödlig fru. 😀

det är inte att yttra sin makt, det är ett evigt straff... laugh

skiroy
Member
Medlem
1071833
August 25, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Och som tur är så lever jag inte med en fru !

Jag är odödlig. 😀

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1071880
August 26, 2006 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=addeee]helt otroligt hur små värdelösa kryp vi är i världsrymden, bra bilder, trodde venus var mindre än mars, men icke!

Att rymden är oändlig ger en mer tankar. Det finns troligtvis planeter som är lika mkt större än antares som den är större än solen. Och hur kan man egentligen tvivla på att det finns mer liv i universum? 🙂

det är väldigt spännande att teoretisera om rymden.
särskilt gillar jag tanken på att vårat solsystem är en liten partikel i en mycket större värld, liksom varje liten partikel vi har är ett eget litet universum.

om nu rymden och dess "innehåll" är oändligt, så är det ganska roligt att det som douglas adams skriver i guiden mycket väl kan vara sant, att eftersom det finns ett oändligt antal planeter måste det finnas ett oändligt antal planeter med liv, och så vidare.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
1071902
August 26, 2006 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

en sak jag tycker e intressant o tänka på är om våra fysikaliska lagar gäller därborta*pekar* vid "oändligheten", eller om det är andra lagar som gäller?

pga om våra fysikaliska lagar upphör o gälla bortanför tex.. nästa stjärna, så måste ju chansen för liv vara betydligt mkt större, med tanke på att då kan säkert liv uppkomma på flera olika sätt, inte genom olika krav som syre, kol kväve osv...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1071921
August 26, 2006 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror på hur snabbt vi rör oss och hur full skiroy är och just nu är det på väg utför vet jag 😉

//Andreas

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1072008
August 26, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

vi är små

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1072009
August 26, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det känns inte rätt att jämföra de där "bollarna" med jorden..
[Image Can Not Be Found]

🙄 wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 217
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL