May 12, 2005
Oj, oj, känner mig som en större idiot än vanligt.
Det gäller min lilla peugot 205 xl från -88 med 1.1-motor.
Jag vet i fasen var jag ska ha i kylarvätskan. Handboken är för längesedan borta, och att hitta den infon på nätet verkar tvärt omöjligt ... tja, om jag inte frågar folk som ex. er.
Jag har för mig att försäljaren av den nämde att denna motor (1.1, den minsta peugot har) drivs med luftkylning, och då behövs väl ingen kylarvätska?
Äh, jag vet inte. Någon som kan hjälpa?
September 30, 2004
November 29, 2003
DanTheMan! wrote: [quote=Hedjohn_znark]kolla om bilen har en kylare först. har den det så leta efter en behållare det luktar sprit ur och häll i där.INTE I SPOLARVÄTSKA BEHÅLLAREN.
Men det luktar väl inte sprit om kylarvätska?
Den eventuella spritlukten är spolarvätskan.
May 12, 2005
Fotade motorn med min usla mobilkamera. Hoppas ni kan se ändå.
Behållare 3 är jag nästan säker på är spolarvätskan. Stark spritlukt (gott iofs 🙂 )
Behållare 2 är väl bromsvätska, eller?
Och behållare 1 borde, genom uteslutningsmetoden, vara kylarvätskan.
Behållare 1 har två slangar som utgår från den: en till en liten radiator, och en som går mot motorn och försvinner där. Så det borde ju vara kylarvätskan.
Men vätskan däri är väldigt mörk. Antagligen har den blandats med olja. Är det bäst jag tömmer ut vätskan ur systemet (brukar väl finnas en propp under radiatorn, eller hur?) innan jag slår på ny kylarvätska?
September 5, 2001
Leta efter radiatorn, dvs själva kylarn!
Spolarvätskan har ju en genomskinlig/vit behållare(3?) och oftast märkt med tecknet "spolar vätska". Dom andra behållarna vet jag faktiskt inte vad dom är, men om du har servo så är det ju troligtvis servo olja i en av dem(2?) eller bromsvätska om du saknar servo.
1:an vet jag inte vad det är, men det är ju inte världens smidigaste ställe att placera kylen på, och jag tvekar verkligen på att det är den.
Min educated guess läger jag på det silvriga locket, vid den gröna kontakten.
På denna bild:
http://img.photobucket.com/alb.....Pug16v.jpg
Dubbelkolla gärna med någon annan 🙂
April 18, 2003
Det verkar som om du har koll på behållarna iaf. Kolla först upp att det verkligen är olja i vattnet innan du börjar byta ut kylarvätskan, glykolen gör att det ser mörkt ut, i synnerhet i burken. Det är inte helt lätt på alla bilar, det vill gärna bli lite luft kvar i systemet om man inte gör rätt.
Du har ingen servicebok till den så att du kan se när det var gjort senast?
1 Guest(s)