Piano|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piano
abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 28, 2005 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

hallåj! nån som lirar piano och har några sidor om hur man lär sig?
Lite mer seriöst kan man väl säga att jag har blivit mer och mer musikintresserad och jag känner att jag kan bemästra de instrument jag redan har hemma så jag tänker inhandla något att lära mig det här och all hjälp uppskattas! Hemsidor med ackord, ej noter än, är först och främst intressant och, även om det inte är så svårt att plocka ut själv, så skulle det inte skada om det fanns skalor där också.
Jag hade tänkt mig köpa mig en billig synth/keyboard med fullstora tangenter till att börja med och sen får man se om man skaffar sig ett riktigt piano eller digitalt.
Eftersom jag inte tänkt ta musiklektioner och ändå tänkt slänga in en beställning hos musikbörsen så kan ni om ni vet tipsa om några instruktions-DVD:or de har inne.

PooSlice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
865458
March 28, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja du skulle väl kunna ta och lära dig hur man tar ett dur ackord över hela pianot. Om jag inte tänker helt fel så är det första tangenten, 4 halva tonsteg, sen tre halva tonsteg. Trycker du ner dessa tre tangenter får du dur ackordet av den första tonen. Kan vara lite kul att klinka runt med samtidigt som du tar bastonen med din vänstra hand.

abishai
Member
Medlem
865468
March 28, 2005 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Tja du skulle väl kunna ta och lära dig hur man tar ett dur ackord över hela pianot. Om jag inte tänker helt fel så är det första tangenten, 4 halva tonsteg, sen tre halva tonsteg. Trycker du ner dessa tre tangenter får du dur ackordet av den första tonen. Kan vara lite kul att klinka runt med samtidigt som du tar bastonen med din vänstra hand.

precis sånt jag var ute efter, nu ska jag bara kolla igenom annonser efter något spelbart sen ska jag ta och bli rena rama pianomeistern! :bgrin:

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
865470
March 29, 2005 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ta o lär dig noter med en gång... det e lika bra att göra det oxå.. o G-klav noter e inte så svårt att förstå hur dom funkar o ligger på piaonot...

har dock inga länkar..

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
865506
March 29, 2005 - 5:48 am
sp_Permalink sp_Print

här är några tourtioals om hur du läser noter oxå mm
http://8notes.com/theory/

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
865551
March 29, 2005 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Ett tips är att köpa en sån där "Pop 2005"-bok eller liknande, inte så bra låtar de har tryckt däri kanske men om man är nybörjare är det perfekt att öva sig på. Längst bak/fram i registret brukar också finnas en ackordtabell för både piano och gitarr, kolla det innan du köper en. där finns vanligtvis alla ackord, iaf de som man behöver kunna i början 😉 Försök lär dig noter, vet inte om det finns nått så jättebra ställe på nätet, låna eller köp nån bok annars, där finns allt pedagogiskt förklarat 😉 skitbra att kunna musikens språk. skulle gett dig personliga lektioner men det är nog lite för långt 😛

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
865557
March 29, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

tips , helix är nog kung på synth osv. , senaste bilden jag såg på hans rum såg ut som kraftwerks lagerlokal.

abishai
Member
Medlem
865755
March 29, 2005 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag hittat ett 5 oktavers keyboard med anslagskänslig pianoklaviatur, från Yamaha och vad jag lärt mig det senaste dygnet så ska de låta OK jämfört med t.ex Casio som är de enda i samma prisklass och de är inte anslagskänsliga.

Vad är en damperpedal förresten? Det råkar inte vara ett annat ord för sustainpedal för en sån skulle jag haft också 😀

Nu när jag kollat igenom så ska det vara ett piano och ingen keyboard med 1000 onödiga effekter, retailpriset på 700$ och damperpedalen är samma som sustain. Och sen att jag prutade ner till 1500kr för den är inte fyskam heller wink

abishai
Member
Medlem
866171
March 30, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

PooSlice wrote: Tja du skulle väl kunna ta och lära dig hur man tar ett dur ackord över hela pianot. Om jag inte tänker helt fel så är det första tangenten, 4 halva tonsteg, sen tre halva tonsteg. Trycker du ner dessa tre tangenter får du dur ackordet av den första tonen. Kan vara lite kul att klinka runt med samtidigt som du tar bastonen med din vänstra hand.

Kan du eller någon annan skriva vilka toner det är på tangenterna
[Image Can Not Be Found] använd den bilden tack 🙂

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
866199
March 30, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

TONERNA går bara från a till G sedan börjar dom om igen i olika octaver. du ser mönstret:
[Image Can Not Be Found]

abishai
Member
Medlem
866216
March 30, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men då var det som jag tänkte då, de svarta är då från vänster C# D# F# G# etc etc etc?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
866721
March 31, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, precis. Alternativt Db, Eb, Gb, Ab, Bb osv beroende på tonart.

Observera också att om du använder svensk litteratur brukar B (som i engelsk och ovan) kallas H. Det vi i Sverige menar med B, är det som jag ovan kallat Bb/A#.

så här uttalas de halvhöjda/halvsänkta tonerna förresten:

ciss diss fiss giss aiss. på engelska bokstaven + "sharp"
dess ess gess ass b (bess?). På engelska bokstaven + "flat"

Överkurs: Man kan för att riktigt krångla till det även halvhöja de tonerna som inte har någon svart tangent till höger, eller halvsänka de utan svart tangent till vänster. Ska man riktigt krångla till det går det även att ha dubbla höjningar/sänkningar av toner (fast dem är det inte vanligt att man ser i praktiken).

Slutligen: hittade en länk åt dig: http://www.dolmetsch.com/music.....heory1.htm

abishai
Member
Medlem
866749
March 31, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag har ju spelat andra instrument och läst lite musikteori är bara så mycket mer med piano när man måste lära sig noter. Det löser sig nog :9 tack för länken

abishai
Member
Medlem
873592
April 15, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag fått pianot, riktigt mysigt faktiskt. Känns som man får träna lite, men skoj är det! 🙂

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
873610
April 15, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade ett prog för många år sen med tillhörande midsynth kallat Musicstar det var riktigt skoj 😀 men det kanske är för gammalt för detta ändamålet

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 502
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL