Piratbyrån biter ifrån.|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piratbyrån biter ifrån.
spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
sp_UserOfflineSmall Offline
704542
August 26, 2004 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl just det här som är problemet med PB, finns många personer som är otroligt duktiga på att argumentera för sin sakmen som alltid har det smugit in några nötter i leden som inte kan argumentera utan att använda glåpord och diverse personangrepp.

Visst jag kan förstå att man blir förbannad på personer som mer än gärna stämmer skiten ur 14-åringar bara för att statuera exempel men det ursäktar knappast ett såpass löjligt svar.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
704597
August 26, 2004 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

För er som inte känner till det; Piratbyrån och The pirat bay är två skillda projekt.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
704628
August 26, 2004 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: För er som inte känner till det; Piratbyrån och The pirat bay är två skillda projekt.

Hum är det? Så uppfattade ivf inte jag det när Piratbyrån annonserade att de skulle starta en BT-tracker vid namn "The pirate bay".

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
704650
August 26, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: -mycket text 4 inlägg upp-

Jag tycker verkligen inte att de ska ta bort Shrek 2. Första delen av brevet är bra och san, DMCA gäller inte i Sverige så han gör helt rätt i att upplysa amerikanen om var Sverige ligger. Men jag kan nästan sätta pengar på att The Pirate Bay inte kan fällas i svensk domstol för brott mot upphovsrättslagen, eftersom de inte tillhandhåller något upphovsrättskyddat material. Så de gör helträtt i att inte ta bort den. Dock är resten av brevet, som jag tidigare sagt, helt klart onödigt och dumt. Och det enda det gör är att få författaren till svaret att se ut som en liten en upproriskt tonåring som just kommit in i målbrottet.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
704651
August 26, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=smurfen87]-mycket text 4 inlägg upp-

Jag tycker verkligen inte att de ska ta bort Shrek 2. Första delen av brevet är bra och san, DMCA gäller inte i Sverige så han gör helt rätt i att upplysa amerikanen om var Sverige ligger. Men jag kan nästan sätta pengar på att The Pirate Bay inte kan fällas i svensk domstol för brott mot upphovsrättslagen, eftersom de inte tillhandhåller något upphovsrättskyddat material. Så de gör helträtt i att inte ta bort den. Dock är resten av brevet, som jag tidigare sagt, helt klart onödigt och dumt. Och det enda det gör är att få författaren till svaret att se ut som en liten en upproriskt tonåring som just kommit in i målbrottet.

Hehe nej att ta bort Shrek 2 vore ju ganska ologiskt för en organisation som PB som vill krossa upphovsrätten.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
704652
August 26, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessutom upptäcker de (amerikanerna) att dom trampat på en öm punkt när argument byts ut mot personangrepp och fula ord...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
704676
August 26, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med. Ni har rätt. Lite märkligt om en sida som de hade tagit bort trackers för något de är medvetna om och försöker bestrida. Tänkte inte på det.

Men tror fortfarande inte man kan agera server åt trackers hur som helst- äns i Sverige. Jag menar, jag har för mig att en hemside ägare blev stämd för att ha direkt-länkat till upphovsrättsskyddat material.

Hur som helst så tycker jag det är illa att bestrida Dreamworks rättighet att få betalt för sin produkt och försöka efterstäva detta.

Mvh/D

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
704711
August 26, 2004 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror han bara försöker visa sig tuff med dom sista raderna i brevet. Men jag tror inte det funkar helt ärligt

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
704786
August 27, 2004 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Nja, att ha en svensk tracker fullsmockat med upphovsrättsligt material är ju tillåtet (jag har nu pluggat in hur bittorrent fungerar- jäkligt smart grej egentligen) denna tracker länkar bara till en slags pekare som i sin tur länkar vidare till de olika datorerna i "nätverket".

Trackern är helt tillåtet enligt svensk lag, de enda som begår ett brott är de som laddar hem div filer för att med bittorrent så samtidigt som de laddar hem så delar dom också ut samma material och det är utdelningen som är förbjudet. Dreamworks får i stället själva titta på pekaren och kolla IP-nummer och individuellt anmäla varje användare till polis (= mer jobb då man typ bara får böter för det i sverige OM man mot förmodan skulle bli fälld)

Personligen tycker jag det är farligt med nya lagar som börjar komma upp, rent principiellt förstår jag att de som gjort en produkt givetsvis vill ha betalt för den men dels så är det farligt med lagstiftning mot det då ju fler lagar och förordningar ett samhälle instiftar ju mer faktiskt förtryck blir det av samhällsmedborgarna. (hm, där kom min anarkistiska ådra fram 😉 )

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL