February 9, 2002
Är det olagligt att sälja en privatägd "piratdekoder"?
(kan ju tillägga att det inte är en modifierad kabelvision/tele2 "original" box, för jag vet att det är olagligt att manipulera deras boxar..)
Är det olagligt att överhuvudtaget inneha en piratdekoder?
Jag HAR sökt och letat info. Men den enda sidan jag hittade såg ut som en svensk "seriös" sida där det stod att det var lagliga grejer.
September 26, 2003
Gueno wrote: Funkar en "Robertbox" om man bara har kabeltv?
Vi har alltså ingen antenn på taket.
Hej!
Fungerar alldeles utmärkt!. Du måste bara komplettera med en inomhusannten istället som man placerar i fönstret. Du bör dock först kolla upp innan så att ditt område är täckt av Senda innan du skaffar en. Men om dessa säljs hos dina lokala Radio och TV handlare så är ditt område garanterat täckt av deras nät.
Vad avser försäljning av boxar så finns det inget som heter piratboxar utan bara piratmoduler men allra vanligast är piratkort avsedd för kodsystemet/moduler med Viaaccess för Viasats,Boxer/Senda, Com Hem kabeltv.
Att sälja eller köpa en dekoder försedd med en modifierad modul men utan piratkort är ej olagligt idag ännu så länge. Sverige är faktiskt generösast i Europa på denna punkt. Man får dock ej sälja korten om det är rena piratkort. Lagen är dock lite oklar vad avser modifierade originalkort då dessa tekniskt sett ej är rena Piratkort.
Att avyttra en vad du kallar piratbox kan dock vara svårt då de flesta ställen som tex Blocket.se ej tar emot annonser av den typen.
February 9, 2002
Jag förstod inte det där med "hej och .."
Ska jag ringa till dem och fråga eller?
Läs denna länk http://www.notisum.se/rnp/sls/.....000171.htm.
1 Guest(s)