September 3, 2001
om någon är intresserad av att se Rickard Falkvinges tal igår från demonstrationen, så finns den här 🙂
http://archetype.se/piratparti.....torget.avi
finns i text här också:
https://www.piratpartiet.se/fo.....-69-1.aspx
November 27, 2003
Fri information och piratkopiering är inte samma sak ... suck. Att det har skett rättsöverträdande är ju sorgligare än någon annat, men att jämföra Pirate Bay med tryckfrihet det är helt åt helvete i min mening.
Att sprida kunskap och information om vad som händer runt omkring är en sak. Att sprida saker som människor investerar mängder med pengar och tid i för att kunna leva på utan deras tillåtelse är något helt annat.
//Andreas
June 27, 2002
Pirate Bay gör ju inget olagligt, det är ju användarna.
Jag tycker personligt att priset på DVDR, CDR och HDD ska beskattas med typ STIM i högre omfattning och sen ska det vara lagligt att tanka på nätet. Eller så beskattas internet uppkoppling över 512kb/s. Då får artister och filmskapare sina pengar iallafall.
November 27, 2003
Detta är en av anledningarna till varför detta inte kommer sluta bra:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....57,00.html
Varför gör man något sådant här korkat? Satans snorungar som ska förstöra för alla andra. Här har vi en oerhört viktig process som kan komma att avgöra väldigt om hur Sverige som land ska hantera spridning av kopieringsskyddat material och så går man och sänker först polisens och sen regerings hemsida. Så förbannat jävla korkat så det finns inte. Detta skapar enbart negativa associationer som ingen vill ha. Det framstår som om Pirate Bays anhängare är en massa ligister och hackare som bara är ute för att förstöra när det man vill ha är en tydligare definition av vad som är olagligt eller inte.
//Andreas
January 4, 2001
Ja, detta gjorde ju inte direkt att man tycker battre om piratpartiet. Jag hoppas verkligen att folk rostar pa ett parti som tar stallning till betydligt viktigare fragor an detta.
Sen att piratpartiet har ett par asikter som skulle fa sverige pa fall om de skulle vinna valet gor ju inte saken battre. (Men som tur ar sa ar den sannolikheten att de skulle vinna lika med noll)
September 3, 2001
let's agree to disagree.
På vissa punkter iaf.
"Fri information och piratkopiering är inte samma sak ... suck"
Håller med. Det är fult att medvetet blanda ihop dem för att snygga till poägen.
"Varför gör man något sådant här korkat?"
Håller delvist med. Dumt att förstöra för alla andra.
Men å andra sidan måste folk som känner sig upprörda få visa det. Det är knappast ett litet gäng nördar som känner sig upprörda utan en ganska stor del population i sverige. Säkert fler i antal än vegetarianer, säkert fler än greenpeace aktivister eller kanske till och med fler än HBT-communityn. Likförbaskat har det fått på tok för lite uppmärksamhet.
Nog för att problemet som Coore kanske menade, kan vara ganska trivialt, "dagens i-lands problem". Men bara för det får vi inte sopa det under mattan som det har gjorts under senaste två åren.
Det finns ett par meningsskillnader.
1) Att få tag på all musik och film gratis är ingen rättighet.
2) Att skivbolag/filmbolag tjänar pengar på det viset dom har gjort senaste 50 ( ? ) åren är inte heller en rättighet.
Människor och skivbolag ska leva i symbios. Som kund och försäljare. Kunden har alltid rätt brukar man också säga.
Och nu är ju situationen som ni vet, att kunden kan få tag i försäljarens produkter utan att betala. Det är ett faktum som inte kommer att kunna gå att ändra på längre (utan att ta till helt löjligt extrema åtgärder).
Det är HÄR problemet kommer in. Inte tidigare. Nämligen vad gör företag/intresseassociationer för att lösa problemet i symbiosen?
Dom har tagit fel väg, att gå över våra huvuden till politiker och hävda en "rättighet", för att tvinga oss att följa deras försäljningsmodeller och inget annat.
Lobbyism och allt det där smaskiga. Att stå och smeka politikerna år in och år ut. I stället för att ta itu med kunden. Problemet för dom kommer i att enda lösningen med att ta itu med kunden är att dom skulle tjäna mindre, och på ett annat sätt. Dvs dom skulle behöva sänka priser, ge fler möjligheter genom internet, ta pengar via reklam osv osv.
Det gör mig personligen så otroligt irriterad att ett fåtal intresseorganisationer har mer att säga till om än folket. Sånt måste sättas stopp på innan fler liknande problem dyker upp. Det får bara inte hända. Och det är inte ett "litet" problem. Det handlar inte bara om att pelle 14 ska få köra quake 5 en dag innan lanseringen. Tänk ett steg längre. Annars är ni bara marionetter och ni har ingen koll alls på vilka snören som dras och varför.
Coore, du har nog rätt i piratpartiet knappast vinner. Och egentligen ska man väl vara glad över det då dom knappt har lagt en tanke på andra frågor än just denna. Meningen är att dom kommer in i riksdagen och kan representera en del av befolkningen. Möjligen en del som inte tycker precis som du, men fortfarande en stor del.
Sen vilka åsikter skulle få sverige på fall? Menar du avskaffandet av upphovsrätten? I så fall måste du kolla på deras nya ideer, det har nämligen förändrats lite sedan nyår.
http://www2.piratpartiet.se/po.....pphovsratt
Jag hoppas verkligen dom inte börjar gå ut och protestera och välta soptunnor/förstöra skyltfönster osv. Det skulle förstöra precis allt för alla. Men om det värsta dom gör är att attackera sidor, så är det fortfarande väldigt subtilt men samtidigt allvarligt och menande. Det skapar debatt.. osv..
August 2, 2001
@Delph1:
Har du vaknat på fel sida idag? 🙂
Nej men jag håller med om att det är märkligt att likna piratkopiering vid fri information. Men jag kan också förstå honom. Han snackar ju faktiskt om fildelning vilket kan vara mkt mer än bara piratkopiering. Fildelning skulle man tom. kunna likna vid fri information. På just information finns det monopol. Några stora företag på varje område kontrollerar majoriteten av alla tidningar, TV-kanaler, musiken, filmerna och andra medier. Nya uppstickare har inte så mkt att komma med utan blir antingen uppköpta, utkonkurrerade eller tvingade att samarbeta (man har ju läst en del om RIAA’s metoder). Så fungerar det däremot inte på nätet. Där kan vem som helst göra sig hörd. Fildelning, om man skulle jämställa det med fri information, skulle kunna rubba det här informations-monopolet, menar Falkvinge, och att det är därför företag och rädda och försöker tygla internet. Personligen tror jag iof. det handlar mest om gammal vanlig girighet. Skivbolagen tex. har på nåt sätt spelat ut sin roll. Det finns ingen plats för dessa enorma, byrokratiska och till stora delar icke-kreativa organisationer längre. Trots det suger dom åt sig större delen av alla intäckter. Skivbolagen förstår det och, enligt mig, är det därför dom är rädda och försöker stoppa utvecklingen. Vi har sett samma mönster förut: när radion kom, när kassetbanden kom, när mp3-spelarna kom etc. Saker som vi tar för givet idag. Även då förutspådde skivbolagen branchens död och skulle stämma folk hit och dit. Om skivbolagen vill överleva i framtiden krävs att dom anpassar sig till förändringarna, dvs. mer fokus på musiken och mindre på att tjäna så mkt pengar som möjligt. Men som sagt; det kan ligga ngt i det han säger ändå.
@coore:
Jag tror ändå piratpartiet kan vara en ganska bra motvikt till dom andra partierna. Visst är inte allt dom står för bra, precis som vilket parti som helst eg, men ingen förväntar sig heller att de ska få någon majoritet om dom kommer in. En röst på något annat parti är bara en röst i mängden känns det som, en röst på piratpartiet däremot kan kanske göra någon skillnad.
May 10, 2003
Delph1 wrote: Detta är en av anledningarna till varför detta inte kommer sluta bra:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....57,00.htmlVarför gör man något sådant här korkat? Satans snorungar som ska förstöra för alla andra. Här har vi en oerhört viktig process som kan komma att avgöra väldigt om hur Sverige som land ska hantera spridning av kopieringsskyddat material och så går man och sänker först polisens och sen regerings hemsida. Så förbannat j**la korkat så det finns inte. Detta skapar enbart negativa associationer som ingen vill ha. Det framstår som om Pirate Bays anhängare är en massa ligister och hackare som bara är ute för att förstöra när det man vill ha är en tydligare definition av vad som är olagligt eller inte.
//Andreas
Håller med till 100% fullständigt idiotiskt att ta ner Polisens samt Regeringens sida. Vi vill gärna se debatt men inte någon form av hämd aktioner som defenitivt inte är lagliga...
Det skapar bara mer onödigt arbete för polisen och regeringen. 🙁
November 4, 2001
Piratkopiering är fel, så är det bara!
Men jag tycker det är fel av skivbolagen att blåsa folk på pengar. En skiva, vi kan ta absolute kids, ska inte kosta 200:-
Personligen tror jag att det bara finns ett sätt att stoppa piratkopieringen. Fixa en nerladdningstjänst som är "helt fri". Låt säga att man tecknar denna hos sin isp. För 200:- i månaden får folk tanka det dom vill (förutsatt att det inte är olagligt av andra anledningar).
Kan låta tråkigt med det är nog det enda sättet då folk vill ha friheten.
Att hacka regeringens hemdida osv är ju bara idioti. Fan lägg all enegri på att skapa gratis program/musik/spel i stället. Ska man visa att man tycker prissättniingen är fel är det den vägen man ska ta. Ju mer folk tankar ju mera vatten på kvarn får alla antipiratbyråer.
Ex: Om alla laddar ner "låten A", "programmet B", och "spelet C" kommer dessa organisationer bara gå ut hårdare.
Om folk ist skapar gratisalternativ till varandra och kör "gratislåten-låten X", "gratis-programmet Y" och "gratis-spelet Z" vad ska organisationerna säga då?
Kan ju inte bli tydliare än at folk ger fan i att använda deras musik/mjukvara/spel.
January 13, 2003
SuperNova wrote:
Om folk ist skapar gratisalternativ till varandra och kör "gratislåten-låten X", "gratis-programmet Y" och "gratis-spelet Z" vad ska organisationerna säga då?
Kan ju inte bli tydliare än at folk ger fan i att använda deras musik/mjukvara/spel.
Där är ju hälften redan fixat med GNU/GPL och musiken är fixad med psytrance där artisterna oftast bara nöjer sig med att sprida sin musik. 😎
August 21, 2005
SuperNova wrote: Låt säga att man tecknar denna hos sin isp. För 200:- i månaden får folk tanka det dom vill (förutsatt att det inte är olagligt av andra anledningar)..
Precis som jag alltid säger när sådanna där förslag kommer upp:
Varför ska jag betala (hur liten summa det än är) när jag kan få det gratis?
Det är detta folk måste tänka på!
Jag skulle inte ens betala 1kr/månad, om jag kan få samma 'produkt' gratis!
November 18, 2003
Varför ska tex barn som har mer pengar än vissa andra barn rätt till att få köpa en skiva?
Jag tycker att det ska vara rimliga priser som gör att alla kan köpa skivorna utan att det ska märkas mkt i plånboken och sen så tycker jag inte artiesterna som säger att dom inte får betalt när det finns piratkopiering ska säga att dom inte har pengar!! Dom får för fan mer pengar på ne månad än vad jag får under hela mitt liv, dom ska ha sin lön men sen ska dom inte ta 170 spänn för en sunken skiva, för att inte prata om spel där snackar vi om 200 - 500 spänn..
Om nu alla skivbolag och artister sluta lägga miljontals kronor på falska poliser som Henrik Ponten o co så hade dom kunnat sänka priserna på sina skivor vilket hade kanske lönat sig..
Upphovsrätt för mig är när det finns en låt tex. och artisten har upphovsrätt till att det är Han/Hon som gjort låten, inte att dem ska ha opengar för den, artisten har gjort låten och ingen annan får ändra den!
Finns artister som tack vare kopieringen har blivit mer upptäckta och dte finns dom som får mkt mindre pengar än vad dom borde ha för sin musik och dom har alla skivbolag att tacka för det.. enligt vad jag har hört får artisterna 4-5 % per skiva som blir såld.. Vilka är tjuvarna??
September 3, 2001
D3mpa wrote:
Finns artister som tack vare kopieringen har blivit mer upptäckta och dte finns dom som får mkt mindre pengar än vad dom borde ha för sin musik och dom har alla skivbolag att tacka för det.. enligt vad jag har hört får artisterna 4-5 % per skiva som blir såld.. Vilka är tjuvarna?
Tror inte det finns några tjuvar. Det kanske bara är så att personal och skivbolag måste få tjäna pengar för att existera. Det är möjligt att det inte ens blir så hemskt mkt över efter frakt och försäljning o personal osv. Men hela poängen är att vi inte längre har ett behov utav dom. Fildelning sköter distributionen galant och bättre än dem. Så varför kan dom inte nöja sig med att antingen förändra strategi, eller gå i konkurs som alla andra vanliga företag? Varför måste just dom försvaras på det här viset?
En annan sak jag ville ta upp är all den här statistiken som vissa drar upp. Det finns ju statistik som visar både för och emot skivbolagen vs fildelning. Det behövs ingen raketforskare för att inse att fildelningen har lett till färre sålda skivor. Men jag kan inte låta bli att samtidigt tänka på att musiken har blivit sämre och sämre. Det är ju nästan fult att gilla mainstream musik inom många kretsar idag. Kan inte det vara en faktor för sämre försäljning kanske? Det samma gäller filmer också. Många bra filmer kommer inte ens ut på bio här. Och ibland ett halvår senare. Är det ändå rimligt att betala så mkt för den? När det inte ens är en färskvara längre.
Och en sista sak. Börjar bli lite less på folk vars argument är "Rätt ska vara rätt och fel är fel... så är det bara osv osv" (Jag menar inte dig SuperNova, du påminnde mig bara 😉 Menar rent allmänt folk jag stött på under dagarna nu. I övrigt håller jag med dig)
Man kan ju inte bara gå och leva sitt liv efter rätt och fel. Vid någon nivå måste man tänka själv och applicera sitt egna sunda förnuft. Att röka är fel. Att dricka alkohol är fel. Att gå över röd gubbe är fel. Att titta på tv mer än 6 timmar kan vara fel och att titta på porr eller läsa herrtidningar kan vara fel enligt vissa. Det funkar bara inte att se allt i svart och vitt. Inte ens svenska lagen är svart och vit, utan tar ofta hänsyn till livets nyanser, därmed också att lagen inte är absolut, utan dynamisk och ändras med tiden. Därför kan man inte kalla nångonting för fel bara för att lagen säger så, eller viceversa. Majoritetens sunda förnuft ska gälla hur fel de än må vara i andras ögon.
Hehe det påminner lite om när Donnie Darko tvingas att sätta in en händelse i en "Love-Hate" skala.
November 27, 2003
nXsty wrote:
Jag är väl alltid bitter till en viss grad nu blev jag bara lite extra av det goda 😉
Jag är helt med på att vi behöver definera information dock. Det finns en kontroll och har alltid gjort på ett eller annat sätt. Det tråkiga är att storbolagen fyller en funktion och har ett ansvar som nog ingen annan är redo att axla, men att de har en sådan förmåga att styra övrig information som de har är inte alls bra.
//Andreas
January 4, 2001
Piratpartiet vill avskaffa mojligheten till att ta patent, och det ar det jag menar kommer fa sverige pa fall om piratpartiet skulle lyckas vinna valet.
Redan idag flyr foretag landet for att det kan gora en storre vinst utomlands, hur tror ni det blir om foretagen inte kan ta eller ha kvar sina patent?
Jag tycker som de flesta har att priserna pa musik idag ar i overkant, men att komma med argumentet att "alla ska ha rad med musik" tycker jag inte haller riktigt. Dels for att det aldrig kommer handa och dels for att har man rad med en dator och en internetanslutning sa har man aven rad att kopa musik, det handlar bara om prioriteringar.
Det finns alternativ man kan anvanda sig av for att visa att man inte tycker det ar okej med priser pa vissa produkter. Man kan tex anvanda ett gratis operativsystem istallet for att anvanda tex Windows.
Man kan anvanda GIMP istallet for photoshop etc.
October 7, 2002
Jag var också ute och demonstrerade i Göteborg. Även där lade de flesta talarna tyvärr fokus på fildelningen i sig.
Den som däremot var där och dessutom talade utomordentligt väl var Johanna Nylander, LUF.
Hennes inlägg finns här: http://johannanylander.blogspo.....eborg.html
Hon sammanfattade mina synpunkter på följderna som jag har utomordentligt. Den stora frågan är inte längre upphovsrätten - den stora frågan är vilken den framtida synen på rättssäkerheten och yttrandefriheten ska vara (hundratals oskyldiga drabbades av tillslaget - såväl företag, föreningar, lobbyingorganisationer och andra. Det är mycket anmärkningsvärt att det räcker att hyra serverplats i samma lokal som en brottsling för att riskera att förlora sin egendom, förlora sin möjlighet att uttrycka sin åsikt eller att förtjäna sitt uppehälle...
Läs gärna Johannas tal. Eller om ni känner er redo för en längre rant, läs gärna mitt blogginlägg (http://magnuspersson.blogspot......h-fan.html).
January 22, 2006
Men om inget annat alternativ finns att få tag på musik så kommer ju musik branchen ha monopol eller? Då kan dom ju fortsätta med sina hutlösa priser på skivor... Dom är ju redan alldels för höga???
Det är som någon skrev här tidigare, varför ska just dom inte behöva ta ställning till att tekniken utvecklas! Aja, det är så jag ser det!
1 Guest(s)