Pirater går inte att stoppa|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pirater går inte att stoppa
DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 27, 2002 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

I en rapport framställd av forskare anställda av Microsoft, så hävdas det att piratkopiering via fildelningsnätverk som Kazaa och Gnutella, i längden inte går att stoppa. Om man lyckas stänga ner ett nätverk, så ersättas detta snarast av ett nyare och tekniskt bättre sådant, hävdar man. Enda sättet för musikindustrin att konkurrera med piratkopieringen är helt enkelt att sänka sina priser, menar man. (FL-Net)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/tec.....502399.stm

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
225283
November 27, 2002 - 3:55 am
sp_Permalink sp_Print

Om man låter associationerna gallopera iväg med en, så kan man ju säga att det var just därför internet grundades - nämligen för att stå emot en totalitär attack mot nätverket (ex. en atombomb utplånar en delstat i USA). I detta fall kommer det totalitära hotet från vissa politiker och vissa medieföretag.

I min mening är det bara bra att pengarna rinner ur musikindustrin, så att vi slipper Sonys massproducerade tandkrämssäljande boy-n-girl bands. Shit, vilken jäkla skit som spelas nu för tiden (kanske bara jag som blivit gammal iofs). Men det finns tillräckligt med drivkraft i den industrin för att behöva blanda in groteska mängder pengar som bara går rakt ner i distributionsbolagens fickor ändå: brudar/killar flockas efter musikerna. Behövs inget mer.

Dessutom kan musik återgå till att bli en kontroversiell röst i vår allt mer likformiga media, med ex. politiska och sociala budskap. Som det ser ut nu är musiker för beroende av de stora distributörernas och deras vilja att hitta den lägsta gemensamma nämnare som förenar så många människor som möjligt, för att våga låta sina texter handla om något annat än fyra bugg och en coca cola.

fubbhead
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
225291
November 27, 2002 - 4:51 am
sp_Permalink sp_Print

Oh ja. Skulle inte kunna hålla med mer. Fullständigt medhåll härifrån.

🙂

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
225386
November 27, 2002 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Men samtidigt som Microsoft kommer fram till detta så börjar AntiPiratByråer att dyka upp här och var i världen. De har ju börjat kolla in folk på typ DC eller Kazaa som delar ut copyrightskyddat material. I Danmark så gick det ju nyligen ut 150 polisanmälningar från AntiPiratByrån där (källa IDG.se).

Så det är ju inte helt fritt riktigt än om man säger så. Men en grej som ser ljus ut är iaf att bandbredden hela tiden ökar, vilket inte riktigt hindrar kopieringen 🙂

Framtiden kan bli intressant, mer kan jag inte gissa mig till...

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
225496
November 27, 2002 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote: Men samtidigt som Microsoft kommer fram till detta så börjar AntiPiratByråer att dyka upp här och var i världen. De har ju börjat kolla in folk på typ DC eller Kazaa som delar ut copyrightskyddat material. I Danmark så gick det ju nyligen ut 150 polisanmälningar från AntiPiratByrån där (källa IDG.se).

Så det är ju inte helt fritt riktigt än om man säger så. Men en grej som ser ljus ut är iaf att bandbredden hela tiden ökar, vilket inte riktigt hindrar kopieringen 🙂

Framtiden kan bli intressant, mer kan jag inte gissa mig till...

Tillrättasägande, DET gick ut 150 inbetalningkort på upp till 100 000 danska kr, och Antipiratbyrån hävader sin rätt med dessa till ett domslut i danmark så i sådanna fall, så är det ju bara för dem att logga alla och skicka inbetalningskort!

Men vad tror ni framtiden kommer visa för copyright skydd då?
Läste att sony hade planer på smartcard läsare i varje cd spelare.....

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
225512
November 27, 2002 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jocke aka [NH wrote: Dragon]I en rapport framställd av forskare anställda av Microsoft, så hävdas det att piratkopiering via fildelningsnätverk som Kazaa och Gnutella, i längden inte går att stoppa. Om man lyckas stänga ner ett nätverk, så ersättas detta snarast av ett nyare och tekniskt bättre sådant, hävdar man. Enda sättet för musikindustrin att konkurrera med piratkopieringen är helt enkelt att sänka sina priser, menar man. (FL-Net)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/2502399.stm

Oj så många vettiga ord från ms på en gång.
Har iofs sagt detta ganska länge, utan att ha en forskarutb (ännu).

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
225524
November 27, 2002 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Min gissning är att de ett par år framåt kommer utveckla mer och mer avancerade cd-skydd, men om ca 10 år tror jag inte man köper ett enda program längre. Jag tror att du använder online program för allt. Du hyr din film över nätet, men det finns inget program för att kunna rippa den. Du använder Office 2010, en online version. Den kan bara köras direkt på servern. De filmer du köper (de nya terrabyte DVD-skivorna), kan bara köras om du visar rätt ID för maskinen. De kommer vara kopplade direkt till dig som person...

Det är en gissning. En annan är att piratkopieringen bara ökar och ökar, mycket snabbare än vad programtillverkarna hinner uppfinna nya skydd. Det är alldeles för många som delar ut olagliga saker på nätet för att antipiraterna ska våga anmäla ngn. I stort sett alla har en dator som bara står (med fiberkabel) och delar med sig till omvärlden av sina "resurser". Framtidens datorer är nämligen så tysta och energisnåla så att det är onödigt att stänga av dem. Det kommer innebära att allt för många är olagliga, alla kommer trotsa musik- och filmbolagen, regeringar och presidenter kan ingenting göra om de ska hålla sig kvar på sin plats.
Musik- och filmbranschen kommer då att få tänka om helt angående försäljning. Hur de ska klara att gå runt i den här sortens samhälle vet jag inte... Möjligen att de lägger in reklampauser i varje låt och att filmerna produceras med reklampauser 😀

Lite vilda gissningar bara... 😉

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
225557
November 27, 2002 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur mycket Sony,microsoft, andra mjukvaruföretag försöker stoppa piratkopiering så kommer de aldrig att lyckas stoppa! Eftersom piraterna/hackerna är mycket mer smartare än han som skapar copyright skydden så kommer det knäckas inom ett par veckor.. 🙂

men javisst, varför kan inte microsoft börja anställa hackers/crackers så kanske de stoppar på något sätt.

visste ni på Grammofon skivans tid så var det mycket populärt att kopiera dom på egenhand hemma med vanligt lim..
Jag undrar om någon pratade om då.

Men i dagens samhälle är alla så kapitalistfixerade

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
225615
November 27, 2002 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge "piraterna" har störe kunskap än företagen/myndgheterna mm så kommer de att vinna, hur länge det är så vet ingen men knappast i evigheter.

Håller alltså med dig Smirnoff

fubbhead
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
225766
November 27, 2002 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är sånt här som kallas balans. Balans uppnås av två jämbördiga krafter, vilket man kan säga att de är :).

Om inte annat så kan man alltid hoppas att det till slut innebär slutet på alla satans ultra-kapitalistiska monopol företag som bara ser pengar i allt. Säger inte att de inte ska ha kunna kräva pengar för något, men att ta överpriser för skit är en helt annan sak, speciellt när de mycket väl går runt om de sänker priserna.

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
226249
November 28, 2002 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

,antipiratbyrån. Har dem befogenheter att till exempel göra en "razzia" mot pågående dreamhack?

Nä, befogenheter är väl fel ord. Skulle dem på nåt sätt få med polisen på lite husransakan då?

Smirnoff
Member
Medlem
226387
November 28, 2002 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Biblo wrote: ,antipiratbyrån. Har dem befogenheter att till exempel göra en "razzia" mot pågående dreamhack?

Nä, befogenheter är väl fel ord. Skulle dem på nåt sätt få med polisen på lite husransakan då?

Shiit vad bra sagt.. speciellt med polisen..

hehe med dagens resurser så kan dom inte göra något 😛

kalle_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 206
226760
November 29, 2002 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

när musikbolagen sänker priserna så kommer troligen piratkopiering minska

varför får inte vanligt folk protestera mot dessa löjligt höga priser vem vill betala typ 180-200 kr för en cd med bara tio låtar varav kanske hälften är bra

sedan har vi ju filmer oh visa spel som har förhöga prioser

Smirnoff
Member
Medlem
226781
November 29, 2002 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kan inte förstå hur man kan ta
i snitt 500 kr för ett nytt halvbra pcspel

och 700 kr för ett nytt Xbox spel? sjukt!

ett konsol spel ska max kostar 400 kr

och pc 300 kr!

Punkt slut!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL