Piratfond: Bra eller anus?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piratfond: Bra eller anus?
NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
sp_UserOfflineSmall Offline
962622
October 12, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner mig lite delad, jag är egentligen emot piratkopiering på den utbredning som den är idag eftersom att det faktiskt gör att försäljningen av upphovsrättsskyddat material minskar, men jag är samtidigt kraftigt emot upphovsrätten som den ser ut.

Måste nog säga bra eftersom att det skulle kunna få företagen att inse att dom inte kan ha dom priser som dom har.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
962628
October 12, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Normalt sett så är det mindre bra iom att ladda ner/upp är olagligt.
MEN och det är ett stort men.... Så är det förjävligt att alla skivbolag/filmbolag driver kartellverksammhet.
Priserna på musik/film är överdrivet höga. Ser detta som en protest och anser därför att det är bra.

Som jag sagt förr: Man betalar inte lika mycket för en liten folka som en Fet BMW... varför skajag betala lika mycket för en svensk skitfilm (vars budget ligger på samma nivå som 13åringars veckopeng) som en stor BRA film som man petat in massor med pengar i?

Skippa snacket om att "men den svenska kassa filmen köper färre så dom måste ta in mera pengar".

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
962633
October 12, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.

Varför röstade jag då "bra"? Jo, i ett rättssamhälle känns det enligt mig väldigt fel att helt lagligt kunna använda bevis man tillskansat sig genom olagliga medel. Är det lagen som gäller, ja då får helt enkelt bägge parterna rätta sig efter den och ska nåt t.ex. bevisas så ska bevisen vara lagliga. En självklarhet? 🙄

redigerad

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
962641
October 12, 2005 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Cygnus X-1 wrote: Undrar när pedofilerna startar en fond för att skydda sig eller nazisterna eller terroristerna?

Ja nu tror jag inte pedofiler och terrorister döms till ett par hundra i böter om dom våldtar nån unge eller spränger upp en tunnelbana. Det är äpplen och köttgryta, helt olika grejer.

Jag vill inte betala nåt om jag mot förmodan "åker dit" för fildelning, det är ju självklart så därför tycker jag det är bra.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
962643
October 12, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.

Varför röstade jag då "bra"? Jo, i ett rättssamhälle känns det enligt mig väldigt fel att helt lagligt kunna använda bevis man tillskansat sig genom olagliga medel. Är det lagen som gäller, ja då får helt enkelt bägge parterna rätta sig efter den och ska nåt t.ex. bevisas så ska bevisen vara lagliga. En självklarhet? 🙄

redigerad

Riktigt kass gämförelse.
Det finns ett altenativ till drivmedel till en porsche man måste alltså inte köpa den utan kan ta en 240.
Men när det gäller musik och film så finns det inte olika altenativ, det finns ju liksom inte Rambo med killen i sunes sommar som rambo i stället för sylvester bara för att göra den billigare.

Sänker de priserna så sänker de piratkopieringen

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
962645
October 12, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Boomhauer]En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.

redigerad

Riktigt kass gämförelse.
Det finns ett altenativ till drivmedel till en porsche man måste alltså inte köpa den utan kan ta en 240.
Men när det gäller musik och film så finns det inte olika altenativ, det finns ju liksom inte Rambo med killen i sunes sommar som rambo i stället för sylvester bara för att göra den billigare.

Ingen kräver väl att du ska lyssna på musiken? Det är ju precis den mentaliteten jag försökte komma åt. Jo det finns alternativ, det kallas RADIO, eller nåt som kanske står dig närmare - internetradio a'la shoutcast. Se där, 2 alternativ och det finns säkert flera. Precis som volvon är det ofta inte riktigt vad man egentligen vill ha, men man får ta det eftersom man inte har råd med mer.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
962647
October 12, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Fasen vad svårt. Är inte ofta jag känner mig delad, men det här är inte helt enkelt. Jag tycker iaf att det bör finnas nåt annat syfte än bara bötessmitning. Om man ska bryta en lag så ska man göra det i nöd, nödvärn eller i syfte att trycka på en lagändring.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
962651
October 12, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Death On Wings][quote=Boomhauer]En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.

redigerad

Riktigt kass gämförelse.

Ingen kräver väl att du ska lyssna på musiken? Det är ju precis den mentaliteten jag försökte komma åt. Jo det finns alternativ, det kallas RADIO, eller nåt som kanske står dig närmare - internetradio a'la shoutcast. Se där, 2 alternativ och det finns säkert flera. Precis som volvon är det ofta inte riktigt vad man egentligen vill ha, men man får ta det eftersom man inte har råd med mer.

Vad är skillnaden om man laddar ner låtar eller bandar dom från radion?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
962652
October 12, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Vem har nämnt något om att banda dom?
2. Är det ens olagligt? Jag skulle inte tro det, du betalar ju tv och radioavgift.

edit: finns här någon som faktiskt förstod vad jag sa? [Image Can Not Be Found]

Death On Wings
Member
Medlem
962659
October 12, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Radio spelar inte den musiken jag lyssnar på.
Det enda altenativet jag har är att köpa dem eller rättare sagt ladda ner dem.

Film finns det inget altenativ till antingen ger man fan i att titta på dem eller så betalar man eller så laddar man ner skiten och 2 av de altenativen är gratis och av de 2 är det bara 1 som tillfredställer.

Utgivarna måste fatta att folk inte är villiga att betala den snuskigt höga summa som de sätter.

Piraterna vinner i slutet det är så säkert.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
962667
October 12, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Death On Wings][quote=Boomhauer]En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.

redigerad

Riktigt kass gämförelse.

Och vart tror du shoutcastradions låtar kommer från då? Med din jämförelse låter det som om man skulle få låna en porsche bara för att man inte har råd köpa den. Och ärligt talat hur många radiostationer spelar precis den musik just du tycker om? Nej att ta ut sådana priser som råder idag är att gräva sin egen grav och att jaga "pirater" med blåslampa är dödfött. Som en vis man här på forumet sa, "Nu är det ni mot hela Sveriges datorelit" ha så skoj APB

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
962672
October 12, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Radio spelar inte den musiken jag lyssnar på.

Boomhauer wrote: Precis som volvon är det ofta inte riktigt vad man egentligen vill ha, men man får ta det eftersom man inte har råd med mer.

Death On Wings wrote: Film finns det inget altenativ till..

Vad kallar du tv?

Death On Wings wrote: ..antingen ger man fan i att titta på dem eller så betalar man eller så laddar man ner skiten och 2 av de altenativen är gratis och av de 2 är det bara 1 som tillfredställer.

Boomhauer wrote: Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få"

Tillägg: eller "har rätt till". Nej det har du inte.

edit: måste säga att mitt sista citat från dig angående tillfredsställelse faktiskt var rätt kusigt.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
962675
October 12, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Bra. Kan apb använda bevis de skaffat på olaglig väg så kan piratkopierare tamejfan ha en fond för de som drabbas av dom.

vilka lagar har antipiratbyran brutit mot i det här fallet? nämn gärna en.

Death On Wings
Member
Medlem
962689
October 12, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tv visar inte hälften av de filmer som är aktuella.
Om man då inte pröjsar en förmögenhet där men då är det 99% skit oxå hela tiden som inte intresserar mig.

Vill man se en film så betalar man inte för den idag, priset tilltalar inte.
Ja jag har rätt till att kunna se en film för ett humant pris och inte kasta bort flera tim arbete bara för att se en film.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
962695
October 12, 2005 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Boomhauer]Bra. Kan apb använda bevis de skaffat på olaglig väg så kan piratkopierare tamejfan ha en fond för de som drabbas av dom.

Det man inte får är att tanka ner och låta andra tanka piratkopierade filer, inte att bara dela ut dem. Så egentligen så gjorde den åtalade inget fel ända tills APB tankade de där filerna av honom. Han kunde ju ha köpt de där filmerna och därför haft filerna helt lagligt. Så APB orsakar i princip det olagliga. Borde inte det vara olagligt på något sätt? 🙂 Fast iof så hade han väll kunnat avbryta nerladdningarna förstås.

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
962701
October 12, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=Boomhauer]Bra. Kan apb använda bevis de skaffat på olaglig väg så kan piratkopierare tamejfan ha en fond för de som drabbas av dom.

Bland annat registrering av personuppgift(ip-nummer) utan särskilt tillstånd.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
962703
October 12, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Ja jag har rätt till att kunna se en film för ett humant pris och inte kasta bort flera tim arbete bara för att se en film.

Rätt enligt dig själv eller rättsligt? Eller är det kanske en mänsklig rättighet enligt dig?

Men Datainspektionen ställer sig minst sagt tveksam.
– Det går att få undtantag om det finns rättsliga skäl, men bara i enstaka fall. Och Antipiratbyrån har bedrivit en verksamhet där man systematiskt kartlägger personer, säger Katarina Högquist, handläggare på Datainspektionen.

APB insamlade ip-adressen olagligt iom att de inte ens sökte något undantag från personuppgiftslagen, pul. Läs gärna denna artikel hos computersweden

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
962720
October 12, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra , såklart 🙂

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
962813
October 13, 2005 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=Death On Wings]Ja jag har rätt till att kunna se en film för ett humant pris och inte kasta bort flera tim arbete bara för att se en film.

Rätt enligt dig själv eller rättsligt? Eller är det kanske en mänsklig rättighet enligt dig?

Företagen får väll anpassa sig efter marknaden. När dom tar sådanna ockerpriser är det inte så konstigt att folk börjar piratkopiera. Vill folk inte betala så mkt för en sak sänker men naturligtvis priset men skiv- och filmbolagen är på tok för giriga för att tänka i dom banorna.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
962821
October 13, 2005 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det är bra, eftersom det visar hur missnöjt folket är. Jag tycker att populationen i ett land har rätten att visa vart skåpet ska stå. Det här tycker jag är en bra bit på vägen. Att visa att det faktiskt finns folk som är missnöjda med nuvarande lagar.
Bara för att det finns en lag betyder det inte att den automatiskt har 100% odiskutabelt rätt. Vi måste ju på något sätt själva avgöra om vi vill ha den lagen, demokratiskt. Och gillar vi inte det måste vi protestera.
Den här lagens ändamål är att fungera som knähund för x multimedia-företag. Dom kan minsann få protestera när dom inbillar sig att dom tjänar mindre på folket, dom kan minsann få bryta lagar ett tag tills staten säger "ah förlåt, våra lagar var fel, vi ändrar dem genast". Varför ska en juridisk person ha mer rättigheter än människor?

sammanfattningsvist tycker jag att vi har minst lika mycket rätt att visa vår missnöje, och det här är ett steg åt rätt riktning.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL