May 15, 2005
Cygnus X-1 wrote: Undrar när pedofilerna startar en fond för att skydda sig eller nazisterna eller terroristerna?
Dessa ser sig lika oskyldigt utpekade som piratkopierarna så något moraliskt dilemma existerar ju inte.
Nazzarna har redan en sådan fond. Gula korset tror jag den heter.
January 20, 2002
Smirnoff wrote: Lätt, tänkte i samma banor för ca 1år sen.
Samma princip som planka.Jag är villig att t.ex. betala 200kr år till denna fond.
Ja, dem krediterna får man ju endå igen ifall man fildelar :).
Cygnus X-1 wrote: Undrar när pedofilerna startar en fond för att skydda sig eller nazisterna eller terroristerna?
Dessa ser sig lika oskyldigt utpekade som piratkopierarna så något moraliskt dilemma existerar ju inte.
Det är väll en helt annan sak?
Vi snackar om att "stjäla" 1or och 0or på internet som inte skadar någon människa fysikigt.
Dem flesta företagen skyller på att dem förlorar massa pengar men det är ju skitsnack. Dem får väll tänka om och lansera filmerna på annat sätt isf.
August 7, 2003
Ja, för att kopiera en film, eller ett program eller ett kassettband eller för den delen att baka en kaka man smakat på ett cafè är ju minst lika oärligt och dumt som att sätta på en 5åring i skogen, köra en boeing in i en skyskrapa eller gasa ihjäl nån miljon judar. Minst.
March 23, 2004
Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.
Läste bara igenom tråden lite snabbt, men jag såg "man stjäl inte en porsche för att man inte har råd" argumentet, och det var verkligen det dummaste jag någonsin hört.
För det första, stjäl man en bil, så försvinner den ur ägarnas händer. Om man laddar ner en film så har man bara kopierat filmen, alltså finns den kvar i föregående ägares händer. För det andra så handlar det om extremt mycket mer pengar när man stjäl en porsche, än när man laddar ner en film.
Problemet är att det alltid ska röra sig om pengar. Det räcker inte att tjäna måttligt med pengar, de måste tjäna extrema summor..
January 13, 2003
richardb wrote: Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.
Läste bara igenom tråden lite snabbt, men jag såg "man stjäl inte en porsche för att man inte har råd" argumentet, och det var verkligen det dummaste jag någonsin hört.
För det första, stjäl man en bil, så försvinner den ur ägarnas händer. Om man laddar ner en film så har man bara kopierat filmen, alltså finns den kvar i föregående ägares händer. För det andra så handlar det om extremt mycket mer pengar när man stjäl en porsche, än när man laddar ner en film.
Problemet är att det alltid ska röra sig om pengar. Det räcker inte att tjäna måttligt med pengar, de måste tjäna extrema summor..
Med de orden:
Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#2 slippa inträde till utställningar
#3 visa för andra
#4 dela med sig av helt enkelt.
En tavla skulle lätt kunna jämföras med en film enligt mig.
December 31, 2001
^BeTa^ wrote: [quote=richardb]Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.
Med de orden:
Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#3 visa för andra
#4 dela med sig av helt enkelt.
En tavla skulle lätt kunna jämföras med en film enligt mig.
Förutom att man måste måla den själv i sådana fall. Kanske finns andra sätt att kopiera tavlor men det känner jag inte till.
September 3, 2001
Det finns andra sätt, och det är att scanna och skriva ut.
Vem har inte nån "Mona Lisa" hängandes hemma nånstans? Är det olagligt? Nej.
Dessutom är det, vad jag vet ( ? ) inte olagligt att förfalska målningar. Eller? Kanske det är olaglit att sälja dem som ett original.. hm.. aja vet inte me 100% säkerhet så jag kanske inte borde uttala mig om det.
men hur som helst. Poängen är ju att fysiska kopiering och digital kopiering inte kan jämföras. Man måste börja från scratch med värderingar för digital material. Att använda argumentet "bara för att jag inte har råd med en porche så går jag o snor den", är fel. Det går inte att jämföra på det sättet.
Om jag däremot hade en magisk maskin som kunde göra dubletter av vad jag än stoppade in i den, helt gratis, så kanske man kan börja jämföra. Men då ser jag heller inga problem med att göra det.
May 1, 2005
^BeTa^ wrote: Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#3 visa för andra
#4 dela med sig av helt enkelt.En tavla skulle lätt kunna jämföras med en film enligt mig.
Kame_boy wrote: Vem har inte nån "Mona Lisa" hängandes hemma nånstans? Är det olagligt? Nej.
Dessutom är det, vad jag vet ( ? ) inte olagligt att förfalska målningar. Eller? Kanske det är olaglit att sälja dem som ett original.. hm.. aja vet inte me 100% säkerhet så jag kanske inte borde uttala mig om det.
Tilläggas ska att upphovsrätten för verk bara gäller tills 70 år efter upphovsmannens död. T ex Da Vinci har varit död ett tag nu så "Mona Lisa" får man kopiera hej vilt.
Black_light wrote: [Image Can Not Be Found]
Vet att denna var ganska OT, men den är faktiskt ganska skoj.
Den var jäkligt skoj vill jag mena..Och inte helt offtopic..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2002
Black_light wrote: Comic
Vet att denna var ganska OT, men den är faktiskt ganska skoj.
Klockren!
Btw:
http://www.downhillbattle.org/defense/
Det där är ju typ samma sak.
January 13, 2004
Vad folk hängde upp sig på porschen då, trots att mitt inlägg egentligen handlade om något helt annat. Det var ett dåligt exempel som verkar ha fått flera att hänga upp sig på den istället för att förstå vad jag menade, vilket faktiskt står i klartext om man läser inlägget i sin helhet. Men för det inte ska bli för jobbigt så upprepar jag det nu.
Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.
4 Guest(s)