Piratfond: Bra eller anus?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piratfond: Bra eller anus?
L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
sp_UserOfflineSmall Offline
962822
October 13, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Cygnus X-1 wrote: Undrar när pedofilerna startar en fond för att skydda sig eller nazisterna eller terroristerna?

Dessa ser sig lika oskyldigt utpekade som piratkopierarna så något moraliskt dilemma existerar ju inte.

Nazzarna har redan en sådan fond. Gula korset tror jag den heter.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
962894
October 13, 2005 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra som fan!

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
963044
October 13, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bra.. i guess.
Men jag tvekar på att jag skulle gå med i den, speciellt när det är piratbyrån, ush!

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
963056
October 13, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

"Lagar är till för att brytas" - Ja, jag stödjer fonden!

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
963131
October 13, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
963189
October 13, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Lätt, tänkte i samma banor för ca 1år sen.
Samma princip som planka.

Jag är villig att t.ex. betala 200kr år till denna fond.

Ja, dem krediterna får man ju endå igen ifall man fildelar :).

Cygnus X-1 wrote: Undrar när pedofilerna startar en fond för att skydda sig eller nazisterna eller terroristerna?

Dessa ser sig lika oskyldigt utpekade som piratkopierarna så något moraliskt dilemma existerar ju inte.

Det är väll en helt annan sak?
Vi snackar om att "stjäla" 1or och 0or på internet som inte skadar någon människa fysikigt.
Dem flesta företagen skyller på att dem förlorar massa pengar men det är ju skitsnack. Dem får väll tänka om och lansera filmerna på annat sätt isf.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
963199
October 13, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, för att kopiera en film, eller ett program eller ett kassettband eller för den delen att baka en kaka man smakat på ett cafè är ju minst lika oärligt och dumt som att sätta på en 5åring i skogen, köra en boeing in i en skyskrapa eller gasa ihjäl nån miljon judar. Minst.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
963235
October 13, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Bra. Kan apb använda bevis de skaffat på olaglig väg så kan piratkopierare tamejfan ha en fond för de som drabbas av dom.

What he said ^^

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
963300
October 14, 2005 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.

Läste bara igenom tråden lite snabbt, men jag såg "man stjäl inte en porsche för att man inte har råd" argumentet, och det var verkligen det dummaste jag någonsin hört.

För det första, stjäl man en bil, så försvinner den ur ägarnas händer. Om man laddar ner en film så har man bara kopierat filmen, alltså finns den kvar i föregående ägares händer. För det andra så handlar det om extremt mycket mer pengar när man stjäl en porsche, än när man laddar ner en film.

Problemet är att det alltid ska röra sig om pengar. Det räcker inte att tjäna måttligt med pengar, de måste tjäna extrema summor..

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
963301
October 14, 2005 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.

Läste bara igenom tråden lite snabbt, men jag såg "man stjäl inte en porsche för att man inte har råd" argumentet, och det var verkligen det dummaste jag någonsin hört.

För det första, stjäl man en bil, så försvinner den ur ägarnas händer. Om man laddar ner en film så har man bara kopierat filmen, alltså finns den kvar i föregående ägares händer. För det andra så handlar det om extremt mycket mer pengar när man stjäl en porsche, än när man laddar ner en film.

Problemet är att det alltid ska röra sig om pengar. Det räcker inte att tjäna måttligt med pengar, de måste tjäna extrema summor..

Med de orden:
Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#2 slippa inträde till utställningar
#3 visa för andra
#4 dela med sig av helt enkelt.

En tavla skulle lätt kunna jämföras med en film enligt mig.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
963460
October 14, 2005 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

^BeTa^ wrote: [quote=richardb]Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.

Med de orden:
Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#3 visa för andra

Förutom att man måste måla den själv i sådana fall. Kanske finns andra sätt att kopiera tavlor men det känner jag inte till.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
963470
October 14, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns andra sätt, och det är att scanna och skriva ut.

Vem har inte nån "Mona Lisa" hängandes hemma nånstans? Är det olagligt? Nej.
Dessutom är det, vad jag vet ( ? ) inte olagligt att förfalska målningar. Eller? Kanske det är olaglit att sälja dem som ett original.. hm.. aja vet inte me 100% säkerhet så jag kanske inte borde uttala mig om det.

men hur som helst. Poängen är ju att fysiska kopiering och digital kopiering inte kan jämföras. Man måste börja från scratch med värderingar för digital material. Att använda argumentet "bara för att jag inte har råd med en porche så går jag o snor den", är fel. Det går inte att jämföra på det sättet.

Om jag däremot hade en magisk maskin som kunde göra dubletter av vad jag än stoppade in i den, helt gratis, så kanske man kan börja jämföra. Men då ser jag heller inga problem med att göra det.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
963479
October 14, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

BRA! Men ska man inte vara en registrerad pirat då för att kunna använda den? :p

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
963483
October 14, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

^BeTa^ wrote: Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#3 visa för andra

Kame_boy wrote: Vem har inte nån "Mona Lisa" hängandes hemma nånstans? Är det olagligt? Nej.
Dessutom är det, vad jag vet ( ? ) inte olagligt att förfalska målningar. Eller? Kanske det är olaglit att sälja dem som ett original.. hm.. aja vet inte me 100% säkerhet så jag kanske inte borde uttala mig om det.

Tilläggas ska att upphovsrätten för verk bara gäller tills 70 år efter upphovsmannens död. T ex Da Vinci har varit död ett tag nu så "Mona Lisa" får man kopiera hej vilt.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
963491
October 14, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]

Vet att denna var ganska OT, men den är faktiskt ganska skoj.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
963504
October 14, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [Image Can Not Be Found]

Den var jäkligt skoj vill jag mena..Och inte helt offtopic..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
963512
October 14, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Comic

Klockren!

Btw:
http://www.downhillbattle.org/defense/
Det där är ju typ samma sak.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
963518
October 14, 2005 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad folk hängde upp sig på porschen då, trots att mitt inlägg egentligen handlade om något helt annat. Det var ett dåligt exempel som verkar ha fått flera att hänga upp sig på den istället för att förstå vad jag menade, vilket faktiskt står i klartext om man läser inlägget i sin helhet. Men för det inte ska bli för jobbigt så upprepar jag det nu.

Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
963526
October 14, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer 😀 sorry för min del ^^ Det är bara det att jag har hört porcheargumentet på andra ställen också, typ piratbyran.org's forum o så. Måste väl ha blivit en kortslutning när jag tog upp just en porche igen 😛

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
963542
October 14, 2005 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, det var skönt att höra. Började bli aningen frustrerad när alla kommenterade just den istället för det som verkligen betydde nåt 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 102
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL