March 23, 2004
^BeTa^ wrote: [quote=richardb]Bra. Om APB använder sig av olagliga, och andra mycket tveksama metoder för att driva deras fascistiska piratjakt måste väl piraterna få använda sig av något liknande.
Läste bara igenom tråden lite snabbt, men jag såg "man stjäl inte en porsche för att man inte har råd" argumentet, och det var verkligen det dummaste jag någonsin hört.
För det första, stjäl man en bil, så försvinner den ur ägarnas händer. Om man laddar ner en film så har man bara kopierat filmen, alltså finns den kvar i föregående ägares händer. För det andra så handlar det om extremt mycket mer pengar när man stjäl en porsche, än när man laddar ner en film.
Problemet är att det alltid ska röra sig om pengar. Det räcker inte att tjäna måttligt med pengar, de måste tjäna extrema summor..
Med de orden:
Är det olagligt att kopiera en tavla?
Då kan man ju:
#1 kolla på tavlan hemma
#2 slippa inträde till utställningar
#3 visa för andra
#4 dela med sig av helt enkelt.
En tavla skulle lätt kunna jämföras med en film enligt mig.
Om jag målade en tavla skulle jag vara glad om så många som möjligt ville se den, så de skulle gärna få kopiera hit och dit. Sedan är det ju rätt stor skillnad på en tavla och en film..
September 7, 2005
Det är väll en helt annan sak?
Vi snackar om att "stjäla" 1or och 0or på internet som inte skadar någon människa fysikigt.
Dem flesta företagen skyller på att dem förlorar massa pengar men det är ju skitsnack. Dem får väll tänka om och lansera filmerna på annat sätt isf.
Det är inte så mycket brottet jag fokuserar på som på tänkesättet. Alla kan finna ursäkter för sina brott eller till och med rättfärdiga dom genom att hävda att de är missförstådda och orättvist behandlade, men egentligen har andras bästa för ögonen. Nazister gör det, terrorister gör det, pedofiler gör det (faktiskt!) och piratkopierare gör det. Men i själva verket är det lätt att se att de är själviska motiv som ligger till grund för handlingen.
January 2, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Boomhauer]En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.
Varför röstade jag då "bra"? Jo, i ett rättssamhälle känns det enligt mig väldigt fel att helt lagligt kunna använda bevis man tillskansat sig genom olagliga medel. Är det lagen som gäller, ja då får helt enkelt bägge parterna rätta sig efter den och ska nåt t.ex. bevisas så ska bevisen vara lagliga. En självklarhet? 🙄
redigerad
Riktigt kass gämförelse.
Det finns ett altenativ till drivmedel till en porsche man måste alltså inte köpa den utan kan ta en 240.
Men när det gäller musik och film så finns det inte olika altenativ, det finns ju liksom inte Rambo med killen i sunes sommar som rambo i stället för sylvester bara för att göra den billigare.
Sänker de priserna så sänker de piratkopieringen
Amen broder.
Det är så sant som det är sagt.
Vem köper en ny CD-skiva för 150-200 spänn och så gillar man endast 1 låt på hela skivan?
Vem lägger 200 spänn på en ny dvd för att sedan få reda på att filmen va kass?
Ni förstår vad jag menar.
Sänks priserna så minskar piratkopieringen, så enkelt är det.
Vi här i sverige, varför är vi så annorlunda i pris på saker o ting om man jämnför med t.e.x. tyskland, japan, usa??
I kanada t.e.x. så är en film ca 50% billigare än i sverige (inget käftande emot om en sådan sak, har varit där, har sett det med mina egna ögon.)
January 20, 2002
Cygnus X-1 wrote:
Det är väll en helt annan sak?
Vi snackar om att "stjäla" 1or och 0or på internet som inte skadar någon människa fysikigt.
Dem flesta företagen skyller på att dem förlorar massa pengar men det är ju skitsnack. Dem får väll tänka om och lansera filmerna på annat sätt isf.Det är inte så mycket brottet jag fokuserar på som på tänkesättet. Alla kan finna ursäkter för sina brott eller till och med rättfärdiga dom genom att hävda att de är missförstådda och orättvist behandlade, men egentligen har andras bästa för ögonen. Nazister gör det, terrorister gör det, pedofiler gör det (faktiskt!) och piratkopierare gör det. Men i själva verket är det lätt att se att de är själviska motiv som ligger till grund för handlingen.
Tycker inte att du ska jämföra pirater med terrorister och pedofiler.
Låter lite dumt...
Självklart ligger själviska motiv bakom nedladdning och just därför kan du ju se så många som är missnöjda med priserna på filmer, spel, musik m.m. Hade terroristerna varit missnöjda med priser så hade dem väll bombat bolaget eller något liknande ? :D.
Det finns garanterat fler pirater än terrorister, pedofiler m.m och jag tror inte att vi är i samma tankebanor som dem :).
kithiva wrote: [quote=Death On Wings][quote=Boomhauer]En åsikt många verkar ha här är att det är ok att ladda ner eftersom det är för dyrt att köpa. Man stjäl inte en porsche med argumentet "den var för dyr, de får skylla sig själva" (nåja, de flesta av oss gör det iaf inte). Ingen har bett er att använda produkten och tillverkaren/uppfinnaren eller vad det nu är har all rätt att ta ut vilka priser som helst för något de själva åstadkommit imo. Ingen måste köpa. (Till en viss gräns. Har man skapat ett behov med sina produkter har man också ett ansvar, som microsoft t.ex. Eller tobaksbolagen osv osv). I dagens materiella samhälle verkar det dock inte finnas något som innebär att man inte alltid får det man vill ha. Då tar man det istället och rättfärdigar det på ett eller annat sätt, istället för att göra sig förtjänt av det på gammalt hederligt vis. Jag ska inte smussla med att jag själv ibland laddar ner en del saker och jag antar att jag själv sitter och gör samma sak som jag sitter och klankar ner på, med argumentet "jag skulle ändå inte köpt varan" och det är helt sant. Såna saker köper jag faktiskt (inte för att det egentligen rättfärdigar nåt). Vad jag reagerar på är bara att många verkar tro att "jag måste få" och är det inte någon som ger det till mig så får de skylla sig själva.
Varför röstade jag då "bra"? Jo, i ett rättssamhälle känns det enligt mig väldigt fel att helt lagligt kunna använda bevis man tillskansat sig genom olagliga medel. Är det lagen som gäller, ja då får helt enkelt bägge parterna rätta sig efter den och ska nåt t.ex. bevisas så ska bevisen vara lagliga. En självklarhet? 🙄
redigerad
Riktigt kass gämförelse.
Det finns ett altenativ till drivmedel till en porsche man måste alltså inte köpa den utan kan ta en 240.
Men när det gäller musik och film så finns det inte olika altenativ, det finns ju liksom inte Rambo med killen i sunes sommar som rambo i stället för sylvester bara för att göra den billigare.
Sänker de priserna så sänker de piratkopieringen
Amen broder.
Det är så sant som det är sagt.
Vem köper en ny CD-skiva för 150-200 spänn och så gillar man endast 1 låt på hela skivan?
Vem lägger 200 spänn på en ny dvd för att sedan få reda på att filmen va kass?
Ni förstår vad jag menar.
Vi här i sverige, varför är vi så annorlunda i pris på saker o ting om man jämnför med t.e.x. tyskland, japan, usa??
I kanada t.e.x. så är en film ca 50% billigare än i sverige (inget käftande emot om en sådan sak, har varit där, har sett det med mina egna ögon.)
Lite OT kanske:
Dem som jag tror tjänar väldigt mycket pengar på att filmer, musik, spel m.m finns att ladda ned är dem företagen som tillvärkar brännbara DVD och CD skivor.
Klart att man häldre köper en DVD skiva för ~5:- och laddar ned en DVD film som man sedan kan bränna ut och se på.
Samma sak med CD skivor?
Hade det varit billigare att köpa dem i butik så väljar man självklart dem eftersom man får med orginalcovers, bättre kvalitê osv...
Bredbandstjänsterna tjänar säkert också grymma pengar.
Antingen så borde man sänka priserna rejält på DVD filmer och CD-skivor eller göra något sorts sammarbete mellan bolagen...
November 26, 2002
kithiva wrote:
kostar en specifik film du har hittat i kanada hälften så mycket som samma film någonstans i sverige, eller har du kollat flera ställen för att få ett statistiskt underlag? handlar det om nya filmer eller gamla? det är inte så att deras valuta var lite svag just då eller tvärtom?
är det förresten mindre piratkopiering i tyskland, japan, usa och kanada?
vad jag har förstått är piratkopieringen ganska omfattande i alla västländer, har du statistik på det, du som har varit i kanada?
January 20, 2002
Öwall wrote: [quote=kithiva] Sänks priserna så minskar piratkopieringen, så enkelt är det.
kostar en specifik film du har hittat i kanada hälften så mycket som samma film någonstans i sverige, eller har du kollat flera ställen för att få ett statistiskt underlag? handlar det om nya filmer eller gamla? det är inte så att deras valuta var lite svag just då eller tvärtom?
vad jag har förstått är piratkopieringen ganska omfattande i alla västländer, har du statistik på det, du som har varit i kanada?
Det är nog minst lika mycket piratkopiering I Kanada, Tyskland m.m.
Dem har så otroligt mycket fler invånare än Sverige få det finns alltid tillräckligt med folk som köper filmer, skivor m.m...
January 2, 2004
Öwall wrote: [quote=kithiva] Sänks priserna så minskar piratkopieringen, så enkelt är det.
Vad jag menade var att jag jämnförde vad en ny film i sverige kostar (brukar ha bra koll på vad en film kostar osv) och kollade vad t.e.x. de kostade där.
Rent genomsnittligt så var det ca 50% av priset som gällde på filmer och musik. Detta va för 2 år sedan.
Och ja det var NYA filmer, inte begagnat skit.
Det var på bla Virgin Records jag kollade.
Man vet ju vad som gäller i det land man bor i, åker man sedan bort o ser att det är billigare, jag låter det tala för sig själv.
Personligen (och jag kan tro att de flesta här skulle hålla med) att om priserna sjönk så skulle automatiskt piratkopieringen minska.
Precis som föregående sa, lägre pris för vem vill inte ha det orginal?
5 Guest(s)