Piratkopiering bekämpas med gratisprogram|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piratkopiering bekämpas med gratisprogram
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 11, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.idg.se/ArticlePages.....MD.dbp.asp

Vart kan man ansöka om detta ? 😀

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
856974
March 11, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: http://www.idg.se/ArticlePages.....MD.dbp.asp

De kanske skulle försöka med att sänka priset till en rimlig nivå istället.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
856982
March 11, 2005 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Cezar]http://www.idg.se/ArticlePages/200410/28/20041028094127_MD/20041028094127_MD.dbp.asp

Mm, är så dyrt.
En grej jag aldrig fattat är att vissa prgoram, oftast bild/filmredigeringsprogram kan kosta flera tusen.
Någon som har svar på det? 😕

denstore
Member
Medlem
856984
March 11, 2005 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: [quote=denstore][quote=Cezar]http://www.idg.se/ArticlePages/200410/28/20041028094127_MD/20041028094127_MD.dbp.asp

Mm, är så dyrt.
En grej jag aldrig fattat är att vissa prgoram, oftast bild/filmredigeringsprogram kan kosta flera tusen.

Antagligen för att de har blivit en standard inom en bransch som är uppbyggd av humanister utan egentligt intresse för datorer och prgrammering.
Adobes samarbete med Mac gjorde att de nästan har total majoritet inom grafiskt redigering.

Vamp
Member
Medlem
856988
March 11, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Vamp][quote=denstore][quote=Cezar]http://www.idg.se/ArticlePages/200410/28/20041028094127_MD/20041028094127_MD.dbp.asp

Mm, är så dyrt.

Antagligen för att de har blivit en standard inom en bransch som är uppbyggd av humanister utan egentligt intresse för datorer och prgrammering.
Adobes samarbete med Mac gjorde att de nästan har total majoritet inom grafiskt redigering.

Ok, tack för svaret. Tycker att alla program borde bli mycket billigare iaf.

denstore
Member
Medlem
856993
March 11, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote:
Ok, tack för svaret. Tycker att alla program borde bli mycket billigare iaf.

Det kommer med stor säkerhet att bli så. I alla fall om EU kan stå emot trycket från t.ex. Microsoft.
Jag är inte för piratkopiering, men jag tycker att branschen har haft en totalt idiotisk syn på prissättning.
Dock så anser jag faktiskt inte att operativsystem såsom Windows är särskilt dyrt. 1500kr för ett program som man använder kanske dagligen i upp till 3 år är fasen inte dyrt.

Vamp
Member
Medlem
857004
March 11, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Vamp] Ok, tack för svaret. Tycker att alla program borde bli mycket billigare iaf.

Det kommer med stor säkerhet att bli så. I alla fall om EU kan stå emot trycket från t.ex. Microsoft.
Jag är inte för piratkopiering, men jag tycker att branschen har haft en totalt idiotisk syn på prissättning.
Dock så anser jag faktiskt inte att operativsystem såsom Windows är särskilt dyrt. 1500kr för ett program som man använder kanske dagligen i upp till 3 år är fasen inte dyrt.

Nej, det är sant. Själva operativsystemet är ju inte skyhög i pris. Som du sa, man änvänder det ett bra tag.
Hoppas iaf på en förändring, skulle nog bli mycket bättre då.
Dumma Microsoft!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
857046
March 11, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ova.... sänk priset på Xp ist!

Visst kanske inte jättedyrt om man tar hänsyn till krona/använd timme eller nått....

Probelemet (tycker jag) är att man ska regga skiten varje gång man formaterar om (jag som formaterar om asofta är detta ett jätteproblem).

XP Pro Corporation ED kostar inte lite heller.....
XP Pro retail kostar nästan 4000:- Vilket jag anser vara VÄLDIGT dyrt.

Använder man datorn (med os) i 3 år och kör den varje dag motsvarar det 4kr / dag...

denstore
Member
Medlem
857085
March 11, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Som ova.... sänk priset på Xp ist!

Visst kanske inte jättedyrt om man tar hänsyn till krona/använd timme eller nått....

Probelemet (tycker jag) är att man ska regga skiten varje gång man formaterar om (jag som formaterar om asofta är detta ett jätteproblem).

Använder man datorn (med os) i 3 år och kör den varje dag motsvarar det 4kr / dag...

Frågan är ju hur många som verkligen behöver mer än Home Edition? Och visst är Pro dyrt om du köper det paketerat, men inte om du köper det med i ett paket t.ex. Mellan 1500 och 2000kr har jag för mig.
Jag känner en hel del folk som inte tycker det är så farligt att blåsa 1000kr på brännvin per helg, men som anser att det är omöjligt att köpa ett operativsystem för ett par tusen. Saker och ting måste ställas i relation till varandra.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
857092
March 11, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=SuperNova]Som ova.... sänk priset på Xp ist!

Frågan är ju hur många som verkligen behöver mer än Home Edition? Och visst är Pro dyrt om du köper det paketerat, men inte om du köper det med i ett paket t.ex. Mellan 1500 och 2000kr har jag för mig.
Jag känner en hel del folk som inte tycker det är så farligt att blåsa 1000kr på brännvin per helg, men som anser att det är omöjligt att köpa ett operativsystem för ett par tusen. Saker och ting måste ställas i relation till varandra.

Bra skrivet har aldrig själv förståt hur folk värderar olika saker.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
857109
March 11, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt som har med Datorer är dyrt, liksom ska du ha det nyaste så får du sprätta fram extra cash.
Eftersom Det hela tiden kommer ut nya versioner av program så måste man hela tiden köpa nytt och då blir man lurad så jag tycker att inte det borde komma flera program av samma utan endast updateringar och dem updateringarna som man behöver kan man själv välja att för en slant tanka ner dem.

denstore
Member
Medlem
857111
March 11, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Lakszen wrote: Allt som har med Datorer är dyrt, liksom ska du ha det nyaste så får du sprätta fram extra cash.
Eftersom Det hela tiden kommer ut nya versioner av program så måste man hela tiden köpa nytt och då blir man lurad så jag tycker att inte det borde komma flera program av samma utan endast updateringar och dem updateringarna som man behöver kan man själv välja att för en slant tanka ner dem.

XP är väl inne på sitt tredje år nu. Inte vad jag ser som kort livslängd i dessa sammanhang i alla fall.

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
857116
March 11, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
XP är väl inne på sitt tredje år nu. Inte vad jag ser som kort livslängd i dessa sammanhang i alla fall.

Jag menar rent generellt alltså.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
857118
March 11, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är ett bra knep faktiskt...

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
857138
March 11, 2005 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade inte skatterna vart så höga så hade jag nog köpt den mesta musiken och program m.m.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
857141
March 11, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=SuperNova]Som ova.... sänk priset på Xp ist!

Sen är det ju så att ett program är lite lättare att komma över gratis än vad det är med brännvin på puben. 😉 Gratis är gott. ;>

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
857142
March 11, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

sen kan man ju undra hur windows kan kosta upp emot 4kkr när man kan köra linux helt gratis..

videoredigeringsprogrammens pris kan ju ha att göra med att de inte har så enormt stor köpkrets, och att de måste gå runt på de "få" exemplaren de säljer...

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
857143
March 11, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tycker att det är en jätte bra ide 🙂 mer sånt.
fast jag skulle hällre vilja se billigare windows men det här var i alal fall en bra ide

denstore
Member
Medlem
857145
March 11, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: sen kan man ju undra hur windows kan kosta upp emot 4kkr när man kan köra linux helt gratis..

videoredigeringsprogrammens pris kan ju ha att göra med att de inte har så enormt stor köpkrets, och att de måste gå runt på de "få" exemplaren de säljer...

Som jag sade innan, de kostar sällan 4000 kr. Dock så kan man fråga sig varför alla hatar Microsoft så innerligt, medans väldigt få kommenterar Adobes produkter?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
857155
March 11, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=whoracle]sen kan man ju undra hur windows kan kosta upp emot 4kkr när man kan köra linux helt gratis..

Som jag sade innan, de kostar sällan 4000 kr. Dock så kan man fråga sig varför alla hatar Microsoft så innerligt, medans väldigt få kommenterar Adobes produkter?

För att Adobe Premiere är bättre än Windows Movie Maker.
För att Photoshop är snäppet vassare än Paint.

Alla som använder sig av Adobes produkter har råd med det då Adobe inriktar sig på företag och inte på privat personer. Det är ingen som klagar på Macromedia heller, eller Symantec osv. Varför? För att dom har bra produkter och deras största målgrupper är företag.

peace.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL