March 11, 2003
hawkie wrote: [quote=denstore][quote=whoracle]sen kan man ju undra hur windows kan kosta upp emot 4kkr när man kan köra linux helt gratis..
videoredigeringsprogrammens pris kan ju ha att göra med att de inte har så enormt stor köpkrets, och att de måste gå runt på de "få" exemplaren de säljer...
Som jag sade innan, de kostar sällan 4000 kr. Dock så kan man fråga sig varför alla hatar Microsoft så innerligt, medans väldigt få kommenterar Adobes produkter?
För att Adobe Premiere är bättre än Windows Movie Maker.
För att Photoshop är snäppet vassare än Paint.
Alla som använder sig av Adobes produkter har råd med det då Adobe inriktar sig på företag och inte på privat personer. Det är ingen som klagar på Macromedia heller, eller Symantec osv. Varför? För att dom har bra produkter och deras största målgrupper är företag.
peace.
Vem har påstått att Paint skulle vara lika bra som Photoshop? Inte ens M$ själva gör det.
Men t.o.m. företagsfolk envisas med att tycka Win XP Pro och Office-paketet är bisart dyrt när de kostar 6k tillsammans. Alltså ungefär 33% av vad datorn man köper kostar.
Väldigt få klagar över att Adobes Creative Suite kostar 17k. Alltså lika mycket som hela jäkla datorn kostar. Relevans?
September 5, 2001
denstore wrote: [quote=hawkie][quote=denstore][quote=whoracle]sen kan man ju undra hur windows kan kosta upp emot 4kkr när man kan köra linux helt gratis..
videoredigeringsprogrammens pris kan ju ha att göra med att de inte har så enormt stor köpkrets, och att de måste gå runt på de "få" exemplaren de säljer...
Som jag sade innan, de kostar sällan 4000 kr. Dock så kan man fråga sig varför alla hatar Microsoft så innerligt, medans väldigt få kommenterar Adobes produkter?
För att Adobe Premiere är bättre än Windows Movie Maker.
För att Photoshop är snäppet vassare än Paint.
Alla som använder sig av Adobes produkter har råd med det då Adobe inriktar sig på företag och inte på privat personer. Det är ingen som klagar på Macromedia heller, eller Symantec osv. Varför? För att dom har bra produkter och deras största målgrupper är företag.
peace.
Vem har påstått att Paint skulle vara lika bra som Photoshop? Inte ens M$ själva gör det.
Men t.o.m. företagsfolk envisas med att tycka Win XP Pro och Office-paketet är bisart dyrt när de kostar 6k tillsammans. Alltså ungefär 33% av vad datorn man köper kostar.
Väldigt få klagar över att Adobes Creative Suite kostar 17k. Alltså lika mycket som hela jäkla datorn kostar. Relevans?
Du undrade varför ingen klagar över Adobes priser, jag tyckte att jag svarade med att Adobe gör bättre programvara och har en "rikare" målgrupp. Vad är Adobe Creative Suite? Jag vet inte det, varför? För att jag inte driver ett företag. 17k För ett företag i den branchen är nog småpotatis.
Varför klagar alla över att Windows är så dyrt? Jo för vad är alternativet för företagen? Linux? Då måste folk gå kurser, man ska söka efter nya tekniker övergången blir dyr.
Ja småföretagen blir ju dom som lider, men de har ju även lättare för alternativ mjukvara. Dvs allt ovanstående blir billigare.
March 11, 2003
hawkie wrote:
Du undrade varför ingen klagar över Adobes priser, jag tyckte att jag svarade med att Adobe gör bättre programvara och har en "rikare" målgrupp. Vad är Adobe Creative Suite? Jag vet inte det, varför? För att jag inte driver ett företag. 17k För ett företag i den branchen är nog småpotatis.Varför klagar alla över att Windows är så dyrt? Jo för vad är alternativet för företagen? Linux? Då måste folk gå kurser, man ska söka efter nya tekniker övergången blir dyr.
Ja småföretagen blir ju dom som lider, men de har ju även lättare för alternativ mjukvara. Dvs allt ovanstående blir billigare.
17 tusen är inte småpotatis för alla kunder. Bokförlaget där jag jobbar tyckte verkligen inte att det var någon spottsstyver.
Programvaran på den nya maskinen kostade 150% av vad hårdvaran kostade.
February 16, 2004
Lakszen wrote: Allt som har med Datorer är dyrt, liksom ska du ha det nyaste så får du sprätta fram extra cash.
Eftersom Det hela tiden kommer ut nya versioner av program så måste man hela tiden köpa nytt och då blir man lurad så jag tycker att inte det borde komma flera program av samma utan endast updateringar och dem updateringarna som man behöver kan man själv välja att för en slant tanka ner dem.
Det kommer nya bilar varje år med men inte många byter hela tiden.
Vad skulle orsaken vara till att man skulle behöva byta hela tiden.
February 4, 2005
Kolla in:
http://www.politicalgateway.co.....ml?id=3180
Om filmbolagen kan sälja filmer för 3-4 Dollar i Kina då kan dem nog säka priserna i europa också.
Tänk själv, om filmer/musik skulle vara billigt, då skulle piratkopieringen få konkurans, själv tycker jag inte dem ska vänta på till vi har det som i Kina (dvs ca 94% piratkopierade programvaror) utan istället sänka priserna så piratversionerna inte blir aktuella i Europa.
January 20, 2002
Sions wrote: Kolla in:
http://www.politicalgateway.co.....ml?id=3180Om filmbolagen kan sälja filmer för 3-4 Dollar i Kina då kan dem nog säka priserna i europa också.
Tänk själv, om filmer/musik skulle vara billigt, då skulle piratkopieringen få konkurans, själv tycker jag inte dem ska vänta på till vi har det som i Kina (dvs ca 94% piratkopierade programvaror) utan istället sänka priserna så piratversionerna inte blir aktuella i Europa.
Ja. Jag skulle köpa väldigt mycket ifall priset på DVD filmer var lägre. Jag menar, man har ju hellre orginalcases i hyllan än utbrända 🙂
February 4, 2003
Tjena alla igen! Varit uppehål för mig från NH nu ett tag.
Men håller med Denstore helt!
Folk klagar alldeles för mycket på Microsoft. Jävla Linux wannabes som klagar på allting. De verkar inte förstå att man inte kan jämföra ett open-source projekt med ett komersiellt projekt.
Tror ni att Microsofts anställda ska jobba gratis?
Om ni tycker Linux är bra så använd det. Men om ni är nöjda med Microsoft så betala för det. eller piratkopiera det. Men klaga inte på Microsoft för att de försöker få betalt för sina produkter. Det är ganska humana priser trots allt, för vad du får.
Linux är inte alls så pass enkelt som många försöker få det till att vara. Tyvärr.
June 17, 2002
De dyra 3D programen som Softimage|XSI, 3D studio MAX o MAYA e så där brutalt dyra för att dom tycker att eftersom ett företag använder deras program till att tjäna massa cash.. Som t ex ILM gör..=) så tycker dom att dom ska få vara med o dela på vinsten så dom tar lite extra mycket för de kommersiella licenserna.. som kostar mellan typ 20 000-90 000kr beroende på version o så..
Medan studentlicenserna kostar ungefär 3000-5000kr... enda skillanden då e att man inte får sälja/tjäna pengar på det man har skapat i progrmmer så att säga...
1 Guest(s)