Piratkopiering - För/Mot-argument|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piratkopiering - För/Mot-argument
Righgor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 483
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2005 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska ha en muntlig presentation om etik och moral till religionen och har valt piratkopiering och tänkte härmed bredda min argumentlista.

Frågan är: Vad finns det för för och motargument när det gäller piratkopiering (framförallt ur etisk/moralisk synpunkt)?

Alla argument, tips och åsikter mottages tacksamt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
875865
April 20, 2005 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Tja du stjäl någon annans verk som framtvingats genom blod svett och tårar. Sen kan man ju alltid fråga sig hur mycket arbete en del verkligen lägger ner men det är ju en annan femma.

Samtidigt så visar du på att du inte är beredd att betala de överpriser som bolagen tar ut. Det är ju trotsallt inte artisten majoritet av pengarna går till.

Diskutera gäna alternativa lösningar som en liten slutkläm 😉

//Andreas

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
875870
April 20, 2005 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Gratis är godast 😉

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
875888
April 20, 2005 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns, ur min synpunkt, inga för-argument. Det ända är att det är bekvämt, men man ska inte ha det så satans bekvämt alltid!

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
875891
April 20, 2005 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Slippa gå utanför dörren för att få film 🙂

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
875893
April 20, 2005 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Om nån släpper ett spel som jag tycker verkar lite så ball så borde jag få testa det ordentligt innan jag bestämmer om jag vill lägga mellan 3-500 på att köpa det.. spel demon uppfyller ofta sitt syfte dåligt, har spelat demon där demot var bättre än spelet och tvärt om..
så tankar man ett spel.. lirar en eller två timmar så man hinner komma in i det men inte tröttna på det så vet man om man vill köpa skiten sen eller inte, kul å köpa ett spel för 479kr lira 20minuter och upptäcker att det är skit... inte så ball kanske..

nu är ju verkligheten så att många/ de flesta tankar och spelar men aldrig har en tanke på att köpa, jag står fast vid:
Sänk priserna, halvera dom till och med, ni kommer att sälja mer än dubbelt så många org. spel..

sen får dom ta å skärpa sig, använd internet.. slåss inte mot det.. oslagbart, man kan skrota allt från cd tillverkningen till alla pengahungriga mellanhänder.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
875894
April 20, 2005 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det bör finnas ett gäng argument för på http://www.piratbyran.org.

Där är nog färre mot, men de är nog enklare att komma på själv. APB hade ju haft många säkert, men deras hemsida är ju FUBAR.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
875920
April 20, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Man borde få se mer av en film än en trailer, trailers kan få de flesta filmer att verka bra, fast de suger, och då känner man sig blåst om man köpt filmen.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
875946
April 20, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Det är enkelt att få tag i olika saker. Vem har inte sprungit runt och letat efter just den där skivan? Sen när man kommer hem hittar man den direkt. Det går att få sakerna snabbt och lätt. Både snabbt som i tidigt, innan de släppts. Men också snabbt som i slippa gå till videobutiken i regnet.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
875950
April 20, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Man borde få se mer av en film än en trailer, trailers kan få de flesta filmer att verka bra, fast de suger, och då känner man sig blåst om man köpt filmen.

Eller så visar dom bara det bästa ur filmen :bgrin:

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
875956
April 20, 2005 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Bra jag ska också ha ett föredrag om piratkopiering på fredag.... (får börja fila på det)

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
875972
April 20, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Det är enkelt att få tag i olika saker. Vem har inte sprungit runt och letat efter just den där skivan? Sen när man kommer hem hittar man den direkt. Det går att få sakerna snabbt och lätt. Både snabbt som i tidigt, innan de släppts. Men också snabbt som i slippa gå till videobutiken i regnet.

precis.. varför jaga runt med tex bil el. buss som kostar massa pengar i flera olika butiker för att sen betala hutlösa pengar...

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
875979
April 20, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

piratkopiering, tycker jag, är ett jädrigt bra sätt att marknadsföra sina grejor. Är musiken/spelet/filmen bra så köper man det ändå, tycker det är löjligt att ialf musikbranschen reagerar så häftigt, har dom ingen tillit till sina egna produkter?Bara för att dra ett exempel:
Metallica, stämmer till höger å vänster (kan iofs bero på att dom e från USA men skit samma) för att folk laddar ner deras låtar. Medans Iron Maiden säger att dom inte bryr sig ifall folk laddar ner musiken för att e den bra så köper vi den ju ändå. tycker jag låter väldigt bra 😉

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
875995
April 20, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: [quote=Edvuld]Man borde få se mer av en film än en trailer, trailers kan få de flesta filmer att verka bra, fast de suger, och då känner man sig blåst om man köpt filmen.

Eller så visar dom bara det bästa ur filmen :bgrin:

Hatar trailers. Dom är alldeles för långa (förutom den trailern jag såg på War of the Worlds, som var kort och inte avslöjade något).
En trailer idag är fan flera minuter, och visar allt det bästa och avslöjar på tok för mycket.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
876026
April 20, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt enkelt så att när det blir lika lätt att köpa filmer och musik som det är att ladda ner den nu så kanske man skulle kunna fundera på det..
Sen slopa bion och sälj dvder direkt, eller åtminstone endast 1-2 veckor efter biosläppet..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 515
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL