July 1, 2003
Jag ska ha en muntlig presentation om etik och moral till religionen och har valt piratkopiering och tänkte härmed bredda min argumentlista.
Frågan är: Vad finns det för för och motargument när det gäller piratkopiering (framförallt ur etisk/moralisk synpunkt)?
Alla argument, tips och åsikter mottages tacksamt.
November 27, 2003
Tja du stjäl någon annans verk som framtvingats genom blod svett och tårar. Sen kan man ju alltid fråga sig hur mycket arbete en del verkligen lägger ner men det är ju en annan femma.
Samtidigt så visar du på att du inte är beredd att betala de överpriser som bolagen tar ut. Det är ju trotsallt inte artisten majoritet av pengarna går till.
Diskutera gäna alternativa lösningar som en liten slutkläm 😉
//Andreas
February 16, 2005
Om nån släpper ett spel som jag tycker verkar lite så ball så borde jag få testa det ordentligt innan jag bestämmer om jag vill lägga mellan 3-500 på att köpa det.. spel demon uppfyller ofta sitt syfte dåligt, har spelat demon där demot var bättre än spelet och tvärt om..
så tankar man ett spel.. lirar en eller två timmar så man hinner komma in i det men inte tröttna på det så vet man om man vill köpa skiten sen eller inte, kul å köpa ett spel för 479kr lira 20minuter och upptäcker att det är skit... inte så ball kanske..
nu är ju verkligheten så att många/ de flesta tankar och spelar men aldrig har en tanke på att köpa, jag står fast vid:
Sänk priserna, halvera dom till och med, ni kommer att sälja mer än dubbelt så många org. spel..
sen får dom ta å skärpa sig, använd internet.. slåss inte mot det.. oslagbart, man kan skrota allt från cd tillverkningen till alla pengahungriga mellanhänder.
October 7, 2002
Det bör finnas ett gäng argument för på http://www.piratbyran.org.
Där är nog färre mot, men de är nog enklare att komma på själv. APB hade ju haft många säkert, men deras hemsida är ju FUBAR.
April 14, 2002
Det är enkelt att få tag i olika saker. Vem har inte sprungit runt och letat efter just den där skivan? Sen när man kommer hem hittar man den direkt. Det går att få sakerna snabbt och lätt. Både snabbt som i tidigt, innan de släppts. Men också snabbt som i slippa gå till videobutiken i regnet.
February 16, 2005
Marcan- wrote: Det är enkelt att få tag i olika saker. Vem har inte sprungit runt och letat efter just den där skivan? Sen när man kommer hem hittar man den direkt. Det går att få sakerna snabbt och lätt. Både snabbt som i tidigt, innan de släppts. Men också snabbt som i slippa gå till videobutiken i regnet.
precis.. varför jaga runt med tex bil el. buss som kostar massa pengar i flera olika butiker för att sen betala hutlösa pengar...
September 5, 2001
piratkopiering, tycker jag, är ett jädrigt bra sätt att marknadsföra sina grejor. Är musiken/spelet/filmen bra så köper man det ändå, tycker det är löjligt att ialf musikbranschen reagerar så häftigt, har dom ingen tillit till sina egna produkter?Bara för att dra ett exempel:
Metallica, stämmer till höger å vänster (kan iofs bero på att dom e från USA men skit samma) för att folk laddar ner deras låtar. Medans Iron Maiden säger att dom inte bryr sig ifall folk laddar ner musiken för att e den bra så köper vi den ju ändå. tycker jag låter väldigt bra 😉
May 19, 2003
BarateaU wrote: [quote=Edvuld]Man borde få se mer av en film än en trailer, trailers kan få de flesta filmer att verka bra, fast de suger, och då känner man sig blåst om man köpt filmen.
Eller så visar dom bara det bästa ur filmen :bgrin:
Hatar trailers. Dom är alldeles för långa (förutom den trailern jag såg på War of the Worlds, som var kort och inte avslöjade något).
En trailer idag är fan flera minuter, och visar allt det bästa och avslöjar på tok för mycket.
1 Guest(s)