March 8, 2004
Innan, jag läste igenom reglerna precis innan bara för att vara säker på att jag inte bryter mot nån regel, enligt mig så gör jag inte det.
Pratar bara om en numera ska som är uppe på "politisk nivå"
Vill veta detta bla för jag arbetar med detta som ett projekt i skolan.
Nu till saken.
Hej, jag tänkte ta upp en SERIÖS tråd om priatkopieringen.
Jag vet att det är ett känsligt ämmne här.
Men vi diskuterar INGET som är olagligt här, okej?
Anledningen till att jag tänkte göra den här tråden är för att jag vill veta vart ni står i frågan och då menar jag ÄRLIGT!
Jag ställer mig för utdelning av saker på internet med följande argument :
- Det är snabbt och enkelt
- Det kostar inget (om man inte vill betala)
- Många kan ta del av musiken tex
- Du vill kasnke inte köpa en hel skiva för att lyssna på EN låt som du tycker är jättebra
- man kan ha hittat så mycket bra musik som man kanske aldrig hade hört talas om innan.
- Det är helt enkelt praktiskt.
Och det som är emot är :
- Det är olagligt
- Skivbolagen förlorar pengar
- Artisterna förlorar pengar
- Det är lite lamt att bara sitta hemma.
Men tex titta på idol, dom skivbolagen är ENLIGT MIG inte ute efter att få fram en duktig artist, utan dom ser bara en möjlighet o tjäna pengar.
Så är det ofta enligt mig, alla vill bara ha pengar pengar pengar.
Själva musiken kommer i andrahand så länge dem säljer bra.
Om film/musik branchen låter saker säljas till ett bättre pris på bla internet kommer piratkopieringen sjunka, det är jag säker på.
Artisterna som är emot att deras musik kommer ut på internet är ofta dom rikaste, mindre artister som Tex. svenska akademien är bara glada att deras musik kommer ut till folket, det är väl det som är meningen?
Finns ett ordspråk som lyder "lika barn leka bäst"
Om fattiga inte kan lyssna på musik så som rika kan så blir det en sådan segregation som i samhället.
Det försöker ju politiken motarbeta.
Tycker dom borde göra det jämlikt i den branchen som berör det här ämmnet med.
Som avslutning säger jag att jag står som KLUVEN/DELAD MENING i frågan med argumenten ovan.
Säg gärna vad ni tycker och varför.
OCH NEJ INGET OLAGLIGT TJAFS I DEN HÄ'R TRÅDEN, DET ÄR INTE DÄRFÖR DEN ÄR SKAPAD! ! !
Lite för och emot propaganda :
http://www.antipiratbyran.com
http://www.piratbyran.org
❗
November 4, 2001
Det handlar ju om priserna.
artiskerna som sjunget tjänar MASSOR med pengar. dom tjänar faktist för mycket!!
Sen har vi en ensamstående mamma som jobbar arslet av sig för att ha pengar.
skivbolagen tjatar om att dom förlorar pengar.
När dom högre personerna drar in en halv årslön i månaden tycker jag att dom inte skall göra annat än att hålla käften och låta folk som har det lite taskigt ha råd med grejerna!
Sen ska vi vara ärliga så är det nog fan egentligen inte piratkopieringen som är boven.
Förr va man tvungen att sjunga bra och ha bra kontakter. Alla sökte sig till stora företag.
Idag kan man göra sjyst musik på datorn, bedriva försälning över internet osv.
Finns flera artister idag som kör sitt eget race.
March 3, 2004
Gorgeous-George wrote: Har man inte råd med en produkt ska man inte ha den heller.
Det gäller både bilar OCH program/spel/musik...
edit:glömte dha music
Varför då? bilar kan jag förstå.
Det är ju ingen som förlorar något på att någon laddar ner något som han annars aldrig skulle haft råd med eller haft lust att köpa.
jag skulle inte ha ägt mera spel om inte piratkopieringen skulle ha funnits.
March 6, 2001
Ajin wrote: [quote=Gorgeous-George]Har man inte råd med en produkt ska man inte ha den heller.
Det gäller både bilar OCH program/spel/musik...
edit:glömte dha music
Varför då? bilar kan jag förstå.
Det är ju ingen som förlorar något på att någon laddar ner något som han annars aldrig skulle haft råd med eller haft lust att köpa.
jag skulle inte ha ägt mera spel om inte piratkopieringen skulle ha funnits.
Vad är det för skillnad ? Se det som en produkt. Vad som helst som nån/några har skapat.
Det är då stöld att ta det av dom även om det som i de här fallen pga att det är data, går att kopiera.
Visst skulle du vilja ha betalt för nåt du gjort och lagt ner mycket tid på? Det finns de dom som tillverkar program på sin fritid, för att det är kanske det roligaste som finns. Dom tycker nog det är roligt att deras program får spridning men de som lever på det de vill nog ha betalt.
Att sen företag kan tjäna massa pengar på det de producerat det är en annan sak, det är kapitalism. Men det är likf-t stöld ändå.
June 23, 2002
NiCKE^ wrote: Om jag ser en film som jag tycker är djävligt bra så köper jag den sen utan tvekan. Jag laddar hem för att jag tycker de är bra eftersom de är kostnadsfritt.
Vad är det för mening att köpa en film om man redan sett den, då försvinner det bra med filmen ju. 😛
July 17, 2004
macrus wrote: [quote=NiCKE^]Om jag ser en film som jag tycker är djävligt bra så köper jag den sen utan tvekan. Jag laddar hem för att jag tycker de är bra eftersom de är kostnadsfritt.
Vad är det för mening att köpa en film om man redan sett den, då försvinner det bra med filmen ju. 😛
Han kanske sammlar på orginala filmer :blink:
July 4, 2003
det är väl olagligt att tanka hem spel, och filmer och musik är olagligt att ladda upp?
annars har jag oxå kluven/delad mening. jag skrev nyss en argumenterande text om just det här ämnet i skolan.
Musik tycker jag att man borde få ladda ner, det är filmer och spel som jag är mer tveksam till
EDIT: Callister hade redan skrivit "det är väl olagligt att tanka hem spel..." när jag var klar med min text
January 22, 2003
Tycker det är helt rätt!
Tror inte ens att spelföretagen tycker att 500-600 för ett spel är rimmligt!
sen att en CD skiva ska kosta lika mycket som en helt ny miljon film är ju även det helt absurt.
Filmer är det enda som jag kan tänka mig att köpa som det är nu (men även där borde dom sänka priset)
1 Guest(s)