Piratkopiering [SERIÖS]|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Piratkopiering [SERIÖS]
Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
sp_UserOfflineSmall Offline
758562
October 27, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gorgeous-George wrote: Har man inte råd med en produkt ska man inte ha den heller.

Det gäller både bilar OCH program/spel/musik...

edit:glömte dha music

Så tycker jag egentligen, iaf med bilen. En som stjäl är i min mening en jubelidiot, förstår inte alls hur såna tänker. Men när det kommer till mjukvara,spel,musik och film så håller jag inte alls med. Jag hajar ju att det är fel och så men förstår ändå "de" som håller på med det, tankar det alltså.. 😉

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
758564
October 27, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Speljättarna borde nästan betala alla gamers för att spela sina spel!
Dom bidrar till försvagningar av mänskligheten

tänk alla nerds som får sprida sina gener vidare då ärver ungarna allt skit som man får av för mycket dator. 😛

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
758579
October 27, 2004 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Händer rättofta att jag laddar hem saker först , men sen köper det , jag köpernågot jag gillar, köpt flertalet dvd filmer ca 250 st , och ett helt drös av dom efetr att ajg laddat hem dom och sett på dom, Jag anser att man borde ju kunna få se sakerna innan man köper det , att gå på bio t.ex är inget ekonomiskt alternativ enligt mig , tänk om jag skulle gå och se alla filmer på bio som jag velat, och ebtala ca 80-100 kr ibland mer för att se dom på bio först , sen köpa dom för minst 199kr på Dvd . Jag förstår inte det sammanhängande i det hela , först ska jag betala 100kr för att se den på bio sen ska jag betala ytterligare för att få se den igen. Nä jag laddar ner , gillar jag så köper jag.

Det är klart att detta inte gäller alla människor , men jag kan inte påstå att det jag gör vara illegalt på någe sätt då jag ändå köper sakerna om ajg gillar det och kastar skiten om jag inte gillar det.

Vem vill egentligen lägga ut 600kr på ett spel man trodde var bra som visades vara rena smörjan?

Z1010
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 118
758583
October 27, 2004 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är för att ladda ner piratkopiering därför att allting är så dyrt typ som spel, program och musik...

Iofs så gör jag inget av detta idag hände förut speciellt mp3-låtar, men nu när man börjat bygga seriösa billjudsbyggen som är gjort för att spela Hifi så är ju inte en mp3-låt någon höjdare så jag köper skivorna, men aldrig i affären kollar alltid lägsta pris på nätet på varenda liten firma och räknar alltid med frakt och allt sånt...

Har dock testat att köra mp3 i min bil men det är ingen höjdare, det hörs direkt skillnad på kvalitet kan man säga....

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
758584
October 27, 2004 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är lite mitt emellan det är bra och dåligt beroende på lite såsom omfattning osv.

Sen kan ju ingen förneka om ni skulle göra nåt själv klart ni vill få ut så mycket pengar som möjligt det är inget att förneka.

megaman_k
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
758587
October 27, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker inte alls att det är samma sak att lyssna på nerladdad musik, se film osv. Man får för stort utbud att välja på så man hinner inte lyssna igenom ordentligt.
Sådant köper jag. -blir mkt rligare då.

Sen priserna på program och spel stiger nog jumer folk kopierar, sen blir det dyrare och fler tar hemkopior osv i ern ond cirkel..

Antar att många företag snålar på detta. Privatpersoner som annars inte skulle haft programmet i fråga gör nog ingen större skillnad.

Sen spel är det ju samma fast här är det inte företag som snålar...
Så tror jag att det är iaf.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
758619
October 27, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Röstade kluven..
Film är bäst på BIO..Ser ingen tjusning med att kolla på en film på 17-19" skärm.
Ang spel så är det väl bra om folk kan testa spelet, är det ett roligt/bra spel så tror jag nog folk köper det..Oftast är det ju MP-delen folk vill åt, och då måste dom ju ha ett eget serienummer.
Ang musik så kan jag tänka mej att köpa/tanka musik via nätet, för då slipper jag ju betala för "utfyllnads"låtarna som jag ändå inte lyssnar på.
Ang programvara så ser iaf jag mellan fingrarna om privatpersoner tankar ner "pirater", dom skulle förmodligen aldrig köpa det ändå. Men vad gäller företag som tjänar pengar med "piratprogram"...Det är fyyy..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
758621
October 27, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

"- Du vill kasnke inte köpa en hel skiva för att lyssna på EN låt som du tycker är jättebra "

jag förstår inte det argumentet, öppnar du godispåsar på affärn och äter bara dem du tycker om utan att betala också? :wow:

rippz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 347
758623
October 27, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Min åsikt är denna, om en skiva/spel osv är värd o köpa köper ja den. Testar alltid spelen innan ja köper dem

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
758628
October 27, 2004 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: "- Du vill kasnke inte köpa en hel skiva för att lyssna på EN låt som du tycker är jättebra "

jag förstår inte det argumentet, öppnar du godispåsar på affärn och äter bara dem du tycker om utan att betala också? :wow:

På en affär finns det oftast lösviktsgodis..Då kan du köpa bara dom sorter du tycker om..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

jimi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
758632
October 27, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
758634
October 27, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

varför dra ner på priset när folk ändå betalar ?

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
758640
October 27, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jimi wrote: Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.

en cd-skiva har kostat ungefär lika mycket som idag så länge ja minns i alla fall
typ 95-96 fanns det väl ändå inte så mycket piratkopiering som idag?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
758655
October 27, 2004 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=Jimi]Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.

en cd-skiva har kostat ungefär lika mycket som idag så länge ja minns i alla fall

Då skyllde man på kostnaden för cd:n 🙄 5-10spänn lär det ju kostat då med. Att man sen ger bort ett par hundra miljoner till en wailande bimbo är visst helt oviktigt. Efter att ha sett popstars och alla anställda på bolaget som jobbade med att tycka saker om kläder och skit så fattar man ju att dom bolagen behöver en oppsträckning.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
758679
October 27, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=Jimi]Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.

Internet var ju inte lika stort som det är idag heller.

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
758691
October 27, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Gorgeous-George wrote: [quote=Ajin][quote=Gorgeous-George]Har man inte råd med en produkt ska man inte ha den heller.

Det gäller både bilar OCH program/spel/musik...

edit:glömte dha music

Varför då? bilar kan jag förstå.

Det är ju ingen som förlorar något på att någon laddar ner något som han annars aldrig skulle haft råd med eller haft lust att köpa.
jag skulle inte ha ägt mera spel om inte piratkopieringen skulle ha funnits.

Vad är det för skillnad ? Se det som en produkt. Vad som helst som nån/några har skapat.
Det är då stöld att ta det av dom även om det som i de här fallen pga att det är data, går att kopiera.

Visst skulle du vilja ha betalt för nåt du gjort och lagt ner mycket tid på? Det finns de dom som tillverkar program på sin fritid, för att det är kanske det roligaste som finns. Dom tycker nog det är roligt att deras program får spridning men de som lever på det de vill nog ha betalt.

Att sen företag kan tjäna massa pengar på det de producerat det är en annan sak, det är kapitalism. Men det är likf-t stöld ändå.

så det är stöld om du gör en snögubbe och så kopierar jag den 🙂

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
758698
October 27, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är för.

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
758701
October 27, 2004 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag röstade kluven. Jag är emot piratkopiering egentligen. Jag skulle hellre köpa mjukvaran/film/musik istället för att ladda ner det. Men de priser som är idag tycker jag inte är motiverade. Det kostar inte så mycket att framställa dem så att priset är rimligt.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
758730
October 27, 2004 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=abishai]"- Du vill kasnke inte köpa en hel skiva för att lyssna på EN låt som du tycker är jättebra "

På en affär finns det oftast lösviktsgodis..Då kan du köpa bara dom sorter du tycker om..

jo men nu syftade jag väl inte på lösgodis(btw du har alternativet att köpa lösa låtar över internet om du vill att jag ska göra mer godis-metaforer), som om du öppnade en Alladin-ask och bara åt nougaten om det låter bättre. Saken är den att man måste betala för alla praliner för att komma åt den ljuva nougaten man så ytterst törstar över.

Onkel-Benz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 370
758739
October 27, 2004 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag behöver då inte ha dåligt samvete för att "artisterna" ska ha sitt arvode!
Eftersom "artisterna" jag lyssnar på är döda för längesen! Jag lyssnar mest på barockmusik (1600-1700-talet)
Men visst, det är olagligt att koprera kopieringsskyddat material.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 107
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL