April 14, 2002
Gorgeous-George wrote: Har man inte råd med en produkt ska man inte ha den heller.
Det gäller både bilar OCH program/spel/musik...
edit:glömte dha music
Så tycker jag egentligen, iaf med bilen. En som stjäl är i min mening en jubelidiot, förstår inte alls hur såna tänker. Men när det kommer till mjukvara,spel,musik och film så håller jag inte alls med. Jag hajar ju att det är fel och så men förstår ändå "de" som håller på med det, tankar det alltså.. 😉
July 1, 2002
Händer rättofta att jag laddar hem saker först , men sen köper det , jag köpernågot jag gillar, köpt flertalet dvd filmer ca 250 st , och ett helt drös av dom efetr att ajg laddat hem dom och sett på dom, Jag anser att man borde ju kunna få se sakerna innan man köper det , att gå på bio t.ex är inget ekonomiskt alternativ enligt mig , tänk om jag skulle gå och se alla filmer på bio som jag velat, och ebtala ca 80-100 kr ibland mer för att se dom på bio först , sen köpa dom för minst 199kr på Dvd . Jag förstår inte det sammanhängande i det hela , först ska jag betala 100kr för att se den på bio sen ska jag betala ytterligare för att få se den igen. Nä jag laddar ner , gillar jag så köper jag.
Det är klart att detta inte gäller alla människor , men jag kan inte påstå att det jag gör vara illegalt på någe sätt då jag ändå köper sakerna om ajg gillar det och kastar skiten om jag inte gillar det.
Vem vill egentligen lägga ut 600kr på ett spel man trodde var bra som visades vara rena smörjan?
July 10, 2004
Jag är för att ladda ner piratkopiering därför att allting är så dyrt typ som spel, program och musik...
Iofs så gör jag inget av detta idag hände förut speciellt mp3-låtar, men nu när man börjat bygga seriösa billjudsbyggen som är gjort för att spela Hifi så är ju inte en mp3-låt någon höjdare så jag köper skivorna, men aldrig i affären kollar alltid lägsta pris på nätet på varenda liten firma och räknar alltid med frakt och allt sånt...
Har dock testat att köra mp3 i min bil men det är ingen höjdare, det hörs direkt skillnad på kvalitet kan man säga....
September 17, 2003
Tycker inte alls att det är samma sak att lyssna på nerladdad musik, se film osv. Man får för stort utbud att välja på så man hinner inte lyssna igenom ordentligt.
Sådant köper jag. -blir mkt rligare då.
Sen priserna på program och spel stiger nog jumer folk kopierar, sen blir det dyrare och fler tar hemkopior osv i ern ond cirkel..
Antar att många företag snålar på detta. Privatpersoner som annars inte skulle haft programmet i fråga gör nog ingen större skillnad.
Sen spel är det ju samma fast här är det inte företag som snålar...
Så tror jag att det är iaf.
Röstade kluven..
Film är bäst på BIO..Ser ingen tjusning med att kolla på en film på 17-19" skärm.
Ang spel så är det väl bra om folk kan testa spelet, är det ett roligt/bra spel så tror jag nog folk köper det..Oftast är det ju MP-delen folk vill åt, och då måste dom ju ha ett eget serienummer.
Ang musik så kan jag tänka mej att köpa/tanka musik via nätet, för då slipper jag ju betala för "utfyllnads"låtarna som jag ändå inte lyssnar på.
Ang programvara så ser iaf jag mellan fingrarna om privatpersoner tankar ner "pirater", dom skulle förmodligen aldrig köpa det ändå. Men vad gäller företag som tjänar pengar med "piratprogram"...Det är fyyy..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
abishai wrote: "- Du vill kasnke inte köpa en hel skiva för att lyssna på EN låt som du tycker är jättebra "
jag förstår inte det argumentet, öppnar du godispåsar på affärn och äter bara dem du tycker om utan att betala också? :wow:
På en affär finns det oftast lösviktsgodis..Då kan du köpa bara dom sorter du tycker om..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 22, 2003
Jimi wrote: Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.
en cd-skiva har kostat ungefär lika mycket som idag så länge ja minns i alla fall
typ 95-96 fanns det väl ändå inte så mycket piratkopiering som idag?
October 31, 2003
BelGarath wrote: [quote=Jimi]Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.
en cd-skiva har kostat ungefär lika mycket som idag så länge ja minns i alla fall
Då skyllde man på kostnaden för cd:n 🙄 5-10spänn lär det ju kostat då med. Att man sen ger bort ett par hundra miljoner till en wailande bimbo är visst helt oviktigt. Efter att ha sett popstars och alla anställda på bolaget som jobbade med att tycka saker om kläder och skit så fattar man ju att dom bolagen behöver en oppsträckning.
April 14, 2002
BelGarath wrote: [quote=Jimi]Undra hur mycket en musikcd skulle kosta ifall det inte skulle finnas någon piratkopiering. Jag själv tror ju inte att det skulle bli billigare iallafall.
Internet var ju inte lika stort som det är idag heller.
March 3, 2004
Gorgeous-George wrote: [quote=Ajin][quote=Gorgeous-George]Har man inte råd med en produkt ska man inte ha den heller.
Det gäller både bilar OCH program/spel/musik...
edit:glömte dha music
Varför då? bilar kan jag förstå.
Det är ju ingen som förlorar något på att någon laddar ner något som han annars aldrig skulle haft råd med eller haft lust att köpa.
jag skulle inte ha ägt mera spel om inte piratkopieringen skulle ha funnits.
Vad är det för skillnad ? Se det som en produkt. Vad som helst som nån/några har skapat.
Det är då stöld att ta det av dom även om det som i de här fallen pga att det är data, går att kopiera.
Visst skulle du vilja ha betalt för nåt du gjort och lagt ner mycket tid på? Det finns de dom som tillverkar program på sin fritid, för att det är kanske det roligaste som finns. Dom tycker nog det är roligt att deras program får spridning men de som lever på det de vill nog ha betalt.
Att sen företag kan tjäna massa pengar på det de producerat det är en annan sak, det är kapitalism. Men det är likf-t stöld ändå.
så det är stöld om du gör en snögubbe och så kopierar jag den 🙂
May 10, 2002
ilg@dd wrote: [quote=abishai]"- Du vill kasnke inte köpa en hel skiva för att lyssna på EN låt som du tycker är jättebra "
jag förstår inte det argumentet, öppnar du godispåsar på affärn och äter bara dem du tycker om utan att betala också? :wow:
På en affär finns det oftast lösviktsgodis..Då kan du köpa bara dom sorter du tycker om..
jo men nu syftade jag väl inte på lösgodis(btw du har alternativet att köpa lösa låtar över internet om du vill att jag ska göra mer godis-metaforer), som om du öppnade en Alladin-ask och bara åt nougaten om det låter bättre. Saken är den att man måste betala för alla praliner för att komma åt den ljuva nougaten man så ytterst törstar över.
2 Guest(s)