May 17, 2004
Jag var på ett möte som piratpartiet höll på universitetet idag.
Det var ganska interesant, vi pratade om hur partiet skulle utvecklas och hur man skulle kunna rekrytera fler medlemmar. Var ganska kul att vara den ända som inte var medlem. Vi var sex där(!) varav tre var med på top 22 av deras val lista och dessa tre ställer upp i det lokala valet.
Det var ricktigt kul att vara där ändå, fastän vi hade våra mensingskilnader (jag gillar min upphovsrätt på diverse värk) fast ganska lugna och humoristiska diskusioner bröt ändå ut.
Efter vi (eller egentligen medans, vi kom lite offtopic ganska ofta) hade tagit upp punkterna så fick jag med några frågor gällande deras, endas, fyra sidors långa partiprogram.
Det här är några av mina personliga favoriter (2.0 och 1.0 gäller inte längre men de var roliga också) som jag fick några svar på.
Principer 3.0 wrote: o Vi vill begränsa möjligheterna att skapa onödiga och skadliga monopolsituationer.
o Att dela med sig av kopior, eller på annat sätt sprida eller använda annans verk, skall aldrig vara förbjudet så länge det sker på ideell basis utan vinstmotiv.
o Den kommersiella delen av upphovsrätten skall finnas kvar som sådan, men även den behöver reformeras grundligt.
o Vi vill att skyddstiden, alltså ensamrätten att framställa kopior av verket för kommersiellt bruk, reduceras avsevärt till att gälla under exempelvis fem år från verkets publicering.
o Uppfinnare skall konkurrera med innovation, kundnytta, pris och kvalitet istället för att få förlänat ett statsunderstött monopol på kunskap.
Det här är några ricktigt trevliga saker (speciellt för sånna som jag).
Dels fär att det är mycket luddigt skrivet (jag lovar er, om ni läser allt så hittar ni mer luddigheter) och dels för att vi inte är ensamma ute i världen.
Den första punkten handlar mäst om patent och sådant, som de anser är fel, bland annat för att sjukvård inte når ut till folk i fattiga länder.
Sen så låter den andra punkten dig som vanlig person som inte söker att tjäna pengar på att ge bort sakerna ge bort allt som folk har gjort till vemsom hälls och hur mycket som hällst, så länge du inte tjänar pengar på det. Sen så önskar de även att allt du har skapat äger du bara rätten till i fem år, sen kan alla göra vad du vill med det. Det här går ju skitbra med mjukvara, mycket som är fem år gammalt är jätte gammalt för fem år sen men inte allt och det finns mer än mjukvara i världen. De tog upp att kursliteratur som inte längre kunde tryckas för att förlagen vägrar trycka böckerna för att deras vinst blir så liten och därför stoppar/hindrar utvecklingen nu inte kan stoppa/hindra den längre och sammhället skulle tjäna mycket på det. Okey, fint argument, bonus för det.
Den tredje punkten, "reformeras grundligt"? Luddigt som bara den.
Och sen den femte punkten, att konkurera med inovation är skitsvårt om allt är gratis eller att ritningarna till det är där för alla att ta del av.
Jasså, låt oss säga att allt som någon har gjort, som nu är fem år gammalt eller något som jag har modifiera (fast kanske bara är en vecka gammalt) kan jag sen sälja det för 50kr medans för orginalskaparen så måste han/hon/dem sälja varan för 150kr för att täcka utvecklings kostnaderna.
Hur bra är det?
Mer kommer sen,.Jag kom hem nyss och jag är sugen på att sova.
Förresten, åldrarna varierade från 18-~45 (18, 23, ~25, 27, ~45, ~43) och jag är inte det minsta med i partiet. Jag tyckte det bara var interesant att gå förbi och lyssna. Jag har tänkt gå dit igen på nästa möte nästa vecka.
November 23, 2001
Jag tycker att dom bara är löjliga. Dessutom tror jag inte speciellt många vill lägga sin enda röst på ett Piratparti. En sak som jag blir lite irriterad på i deras partiprogram är punkten om att man får sprida upphovsrättsskyddat material hur mycket som helst, sålänge man inte tjänar pengar på det.
Men hallå, om all film och musik får spridas gratis, hur ska då någon kunna tjäna pengar på det? Då kommer det bara finnas motsv. open-source musik och filmer, typ Blair Witch Project och massa Indie-Underground-musik. Alltså, om allt är gratis så kommer ingen betala för det, betalar ingen för det så kommer det inte att finnas.
Om man kan ladda ner musiken gratis så kommer ITMS och t.ex. CDon bli överflödiga.
Det jag skulle vilja se isf. är sänkt moms och kanske skattefri kultur (musik, film, böcker och teater), detta skulle göra att folk börja tycka att det är "billigt" och då hellre tar det "rätta" alternativet istället för det omoraliska.
Vad gäller skyddstider och patent är jag som Innovatör mycket försiktig, redan i dagsläget fungerar detta system dåligt (man bör inte ta patent på något som man vill vara ensam om). Jag tycker att sänkt skyddstid är ett skämt.
Dom som håller på med piratmaterial "på riktigt" är så pass skyddade och har hög säkerhet att dom lider inte av lagen, däremot så gör "normal-Svensson" det, då dom ligger på DC++ och visar sitt IP för resten av befolkningen. Då är det rätt åt dom som åker fast, för dom har inget med piratmaterial att göra, dom kan lika gärna köpa det i affären. Har man inget att komma med själv, ska man heller inte få något gratis.
August 28, 2004
jarlen wrote: Jag tycker att dom bara är löjliga. Dessutom tror jag inte speciellt många vill lägga sin enda röst på ett Piratparti. En sak som jag blir lite irriterad på i deras partiprogram är punkten om att man får sprida upphovsrättsskyddat material hur mycket som helst, sålänge man inte tjänar pengar på det.
Men hallå, om all film och musik får spridas gratis, hur ska då någon kunna tjäna pengar på det? Då kommer det bara finnas motsv. open-source musik och filmer, typ Blair Witch Project och massa Indie-Underground-musik. Alltså, om allt är gratis så kommer ingen betala för det, betalar ingen för det så kommer det inte att finnas.
Om man kan ladda ner musiken gratis så kommer ITMS och t.ex. CDon bli överflödiga.Det jag skulle vilja se isf. är sänkt moms och kanske skattefri kultur (musik, film, böcker och teater), detta skulle göra att folk börja tycka att det är "billigt" och då hellre tar det "rätta" alternativet istället för det omoraliska.
Vad gäller skyddstider och patent är jag som Innovatör mycket försiktig, redan i dagsläget fungerar detta system dåligt (man bör inte ta patent på något som man vill vara ensam om). Jag tycker att sänkt skyddstid är ett skämt.
Dom som håller på med piratmaterial "på riktigt" är så pass skyddade och har hög säkerhet att dom lider inte av lagen, däremot så gör "normal-Svensson" det, då dom ligger på DC++ och visar sitt IP för resten av befolkningen. Då är det rätt åt dom som åker fast, för dom har inget med piratmaterial att göra, dom kan lika gärna köpa det i affären. Har man inget att komma med själv, ska man heller inte få något gratis.
Jo, men det är för det mesta inte svenska saker som florerar runt i warez nätverken. 🙂
November 23, 2001
Lodisen wrote: [quote=jarlen]Dom som håller på med piratmaterial "på riktigt" är så pass skyddade och har hög säkerhet att dom lider inte av lagen, däremot så gör "normal-Svensson" det, då dom ligger på DC++ och visar sitt IP för resten av befolkningen. Då är det rätt åt dom som åker fast, för dom har inget med piratmaterial att göra, dom kan lika gärna köpa det i affären. Har man inget att komma med själv, ska man heller inte få något gratis.
Jo, men det är för det mesta inte svenska saker som florerar runt i warez nätverken. 🙂
Iofs har du rätt i det, men ändå. Det är väl de svenska verken vi vill stötta? Det är ju dom som har minst budget och minst spridning. Skillnad på King Kong som hade 1650 milj.kr. i budget och typ Hip Hip Hora hade budget på 15 milj.kr. King Kong drar ju in långt mer än budgeten, men jag undrar om Hip Hip Hora gjorde det (finns ingen uppg. på imdb).
August 28, 2004
jarlen wrote: [quote=Lodisen][quote=jarlen]Dom som håller på med piratmaterial "på riktigt" är så pass skyddade och har hög säkerhet att dom lider inte av lagen, däremot så gör "normal-Svensson" det, då dom ligger på DC++ och visar sitt IP för resten av befolkningen. Då är det rätt åt dom som åker fast, för dom har inget med piratmaterial att göra, dom kan lika gärna köpa det i affären. Har man inget att komma med själv, ska man heller inte få något gratis.
Iofs har du rätt i det, men ändå. Det är väl de svenska verken vi vill stötta? Det är ju dom som har minst budget och minst spridning. Skillnad på King Kong som hade 1650 milj.kr. i budget och typ Hip Hip *prostituerad* hade budget på 15 milj.kr. King Kong drar ju in långt mer än budgeten, men jag undrar om Hip Hip *prostituerad* gjorde det (finns ingen uppg. på imdb).
Spelar budgeten någon roll? Saw kostade 8 miljoner, och spelade in bra över en miljard.
November 23, 2001
Lodisen wrote: [quote=jarlen][quote=Lodisen][quote=jarlen]Dom som håller på med piratmaterial "på riktigt" är så pass skyddade och har hög säkerhet att dom lider inte av lagen, däremot så gör "normal-Svensson" det, då dom ligger på DC++ och visar sitt IP för resten av befolkningen. Då är det rätt åt dom som åker fast, för dom har inget med piratmaterial att göra, dom kan lika gärna köpa det i affären. Har man inget att komma med själv, ska man heller inte få något gratis.
Iofs har du rätt i det, men ändå. Det är väl de svenska verken vi vill stötta? Det är ju dom som har minst budget och minst spridning. Skillnad på King Kong som hade 1650 milj.kr. i budget och typ Hip Hip *prostituerad* hade budget på 15 milj.kr. King Kong drar ju in långt mer än budgeten, men jag undrar om Hip Hip *prostituerad* gjorde det (finns ingen uppg. på imdb).
Spelar budgeten någon roll? Saw kostade 8 miljoner, och spelade in bra över en miljard.
Siffrorna jag tänkte ta fram var hur mycket pengar en amerikansk film tjänar jämf. med en svensk, dock hittade jag inga såna uppgifter och tog istället budgeten, men det är som du säger, budgeten har ingen betydelse.
Hur som helst så tycker jag att man kan ta och köpa lite svensk film och musik, så kanske det heller inte kommer att göras så mycket skräp som det görs nu.
August 28, 2004
jarlen wrote: [quote=Lodisen][quote=jarlen][quote=Lodisen][quote=jarlen]Dom som håller på med piratmaterial "på riktigt" är så pass skyddade och har hög säkerhet att dom lider inte av lagen, däremot så gör "normal-Svensson" det, då dom ligger på DC++ och visar sitt IP för resten av befolkningen. Då är det rätt åt dom som åker fast, för dom har inget med piratmaterial att göra, dom kan lika gärna köpa det i affären. Har man inget att komma med själv, ska man heller inte få något gratis.
Siffrorna jag tänkte ta fram var hur mycket pengar en amerikansk film tjänar jämf. med en svensk, dock hittade jag inga såna uppgifter och tog istället budgeten, men det är som du säger, budgeten har ingen betydelse.
Hur som helst så tycker jag att man kan ta och köpa lite svensk film och musik, så kanske det heller inte kommer att göras så mycket skräp som det görs nu.
Ja, det håller jag helt med om. Tycker dock att piratkopiering bör vara lagligt i Sverige. Gött med fristader. Jag skulle dock fortfarande köpa de grejor jag gillar för att stödja tillverkarna.
November 23, 2001
fastbullit wrote: Eller så tar man ett eget initiativ och laddar hem som fan men köper skivor ändå för att stödja artisterna. Som jag. Och nej jag laddar inte hem mycket film alls, det är ju så j**la tråkigt att glo på film!
Jo, det är ju bra. Men jag tror inte dom flesta tänker så. De flesta tänker väl att om det är lagligt och gratis så är allt frid och fröjd.
1 Guest(s)