Pistol till 8-bit, hur?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pistol till 8-bit, hur?
Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 15, 2003 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Drog fram mitt gamla nintendo 8-bit idag.. fick ett nostalgi ryck.. 🙂
Då kom jag och tänka på "Duck Hunt" och den dära pistolen. Jag har funderat och funderat, men kommer inte på hur fasen den fungerar.

Någon som vet som vill förklara för mig?

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
312733
April 15, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle tro att den tar en bild av skärmen där man siktar, och sen visar den att du sköt där. Bildläsaren måste sitta en bit in i röret för att inte bilden ska bli för stor.
Hoppas du fattade vad jag svamlar om...

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
312765
April 15, 2003 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

shlumpen wrote: Skulle tro att den tar en bild av skärmen där man siktar, och sen visar den att du sköt där. Bildläsaren måste sitta en bit in i röret för att inte bilden ska bli för stor.

hoppasd du förstår det själv... 😛

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
312776
April 15, 2003 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

shlumpen wrote: Skulle tro att den tar en bild av skärmen där man siktar, och sen visar den att du sköt där. Bildläsaren måste sitta en bit in i röret för att inte bilden ska bli för stor.

Jag fattar precis 🙂

Oldschool member since 2002.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
312777
April 15, 2003 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Plockar du isär den hittar du en mini-kamera

Coore
Member
Medlem
312783
April 15, 2003 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Så du menar alltså att pistolen tar en bild, skickar bilden till nintendot, nintendot känner av vart på bilden fågeln är?

Deimoz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 515
312795
April 15, 2003 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=shlumpen]Skulle tro att den tar en bild av skärmen där man siktar, och sen visar den att du sköt där. Bildläsaren måste sitta en bit in i röret för att inte bilden ska bli för stor.

Så du menar alltså att pistolen tar en bild, skickar bilden till nintendot, nintendot känner av vart på bilden fågeln är?

Prova att skriva ut en bild på en likadan anka och skjuta på bilden hela tiden istället för tv:n! FAst på samma spel är det ju lerduveskytte och då blir ju lerduvan mindre och ändrar form ju längre bort den kommer.. ?? High tech handlar det om!!

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
312842
April 16, 2003 - 6:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nej nej. Svaret är färgerna... om jag inte minns fel så har fåglarna svart kropee eller liknande, inget annat på bilden är stort å svart..... eller nått... pistolen bara kollar om det är svart eller inte svart... ää vetefan...

alThor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
312845
April 16, 2003 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig att den funkar på så sätt att det hela tiden flyttas en liten ljus (eller mörk) prick över skärmen (notera hur duckhunt och de spelen som använder pistolen flimmrar mycket mer än övriga spel), när du skjuter ett skott så väntar pistolen på att denna prick skall passera mynningen på pistolen. När den passarar mynningen skickar pistolen en signal till basenheten (som har koll på var pricken befinner sig just nu).

Coore
Member
Medlem
312903
April 16, 2003 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

jokkling wrote: Nej nej. Svaret är färgerna... om jag inte minns fel så har fåglarna svart kropee eller liknande, inget annat på bilden är stort å svart..... eller nått... pistolen bara kollar om det är svart eller inte svart... ää vetefan...

Då skulle man alltså kunna skuta på kanten av tv:n som är svart ifall man har en svart tv och få träff.. tror inte att det funkar så..

alThor.. hmm.. jo så skulle det kunna funka...

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
312914
April 16, 2003 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=jokkling]Nej nej. Svaret är färgerna... om jag inte minns fel så har fåglarna svart kropee eller liknande, inget annat på bilden är stort å svart..... eller nått... pistolen bara kollar om det är svart eller inte svart... ää vetefan...

Då skulle man alltså kunna skuta på kanten av tv:n som är svart ifall man har en svart tv och få träff.. tror inte att det funkar så..

alThor.. hmm.. jo så skulle det kunna funka...

jo, det funkar har testat.. saken är den att fåglarna byter färg.. undrar hur de funkar med en svartvit tv 😮

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
312957
April 16, 2003 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Uuh, blinkar det inte till när man skjuter? Kan det itne vara så att allt förutom den svarta pricken eller nåt försvinner?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
313006
April 16, 2003 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Uuh, blinkar det inte till när man skjuter? Kan det itne vara så att allt förutom den svarta pricken eller nåt försvinner?

aha nu är du nog nått på spåret

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
313013
April 16, 2003 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det har med tv:ns uppdateringsfrekvens att göra. TV:n ritar upp en "pixel" från vänstra översta hörnet till det högra hörnet. Så fortsätter det ner ner ner och ner tills den kommit till det nedersta högra hörnet. Eftersom detta går väldigt fort (50 gånger uppdateras detta på en 50 hertz tv) så ser det ut som att det är bild på tv:n hela tiden. NES-pistolen känner av exakt vilken tidpunkt som man trycker av den och kan då "se" vart ungefär på tv:n som "pixeln" ritas ut. Eftersom NES-et vet vart den har fågeln så... Ja, ankan dör.

Det är vad jag fått förklarat iaf 🙂
Jag kan förklara bättra om någon inte förstår.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
313075
April 16, 2003 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Pappa-Scan wrote: Det har med tv:ns uppdateringsfrekvens att göra. TV:n ritar upp en "pixel" från vänstra översta hörnet till det högra hörnet. Så fortsätter det ner ner ner och ner tills den kommit till det nedersta högra hörnet. Eftersom detta går väldigt fort (50 gånger uppdateras detta på en 50 hertz tv) så ser det ut som att det är bild på tv:n hela tiden. NES-pistolen känner av exakt vilken tidpunkt som man trycker av den och kan då "se" vart ungefär på tv:n som "pixeln" ritas ut. Eftersom NES-et vet vart den har fågeln så... Ja, ankan dör.

Det är vad jag fått förklarat iaf 🙂
Jag kan förklara bättra om någon inte förstår.

ja, men i så fall hade man ju lika gärna kunnat trycka av nån decimeter till höger eller vänster om fågeln eftersom bilden ritas uppifrån och ner..

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
313242
April 16, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Monster:
Hur menar du?

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
313266
April 16, 2003 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Uuh, blinkar det inte till när man skjuter? Kan det itne vara så att allt förutom den svarta pricken eller nåt försvinner?

Ville bara säga att jag tror på dig HELIX..

Ni andra har nog fel. 😛

megageekboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1072
313270
April 16, 2003 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Varje gång när jag skjuter så kan man se att ett vitt block blinkar till fär man skjuter och vid ankan.
Blocket har just en sån diameter så den täcker ankan.

Oldschool member since 2002.

Coore
Member
Medlem
313438
April 16, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en liten teori...

Någonting med färg kan det inte vara då det funkar på tv än hur man har färg inställningarna och kontrasten..

Jag tror att pistolen känner av en frekvensändring... att frekvensen är lite lägre just där fågeln befinner sig...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
313441
April 16, 2003 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag har en liten teori...

Någonting med färg kan det inte vara då det funkar på tv än hur man har färg inställningarna och kontrasten..

Jag tror att pistolen känner av en frekvensändring... att frekvensen är lite lägre just där fågeln befinner sig...

den enda skillnaden mellan två färger är väl just frekvensen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 370
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL