Pistol till 8-bit, hur?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pistol till 8-bit, hur?
Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
314163
April 17, 2003 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

MegaGeekBoy wrote: Här är länken!

http://newton.dep.anl.gov/aska...../CS038.htm

Den forskaren har en övertro till vad teknologin i en Nintendo-picka klarar av.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
314213
April 17, 2003 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

tänkte just på d...
hur "hight-tech" är en 8-bitars maskin?
d låter ju som den måste räkna på ganska svåra tal här

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
314323
April 17, 2003 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: "The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

det här tror jag på från och med nu...

skall kanske ta och spela in tvn med videokamera och se om det verkligen blir svart med vita prickar för säkerhets skull...

_bushman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 759
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
314407
April 17, 2003 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hittade inge om pistolen, men det finns lite fakta på nintendo om nes http://www.nintendo.com/system.....ew.jsp#key

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
Member Since:
December 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
314581
April 17, 2003 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som vet hur en sån där "Bazooka" till SNES fungerar då?
Den har ju en sensor som man ska sätta uppe på TV:n eller nåt sånt

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
314919
April 18, 2003 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: "The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

fan va smart.... att jag inte tänkte på det.. :/

tack så mycket Ogrebeast..

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
314930
April 18, 2003 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: "The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???

skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
314937
April 18, 2003 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???

skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...

Med hjälp av ett kordinatsystem? ganska simpelt.. 😉

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
315125
April 18, 2003 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=boogey][quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???

skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...

Med hjälp av ett kordinatsystem? ganska simpelt.. 😉

hur funkar koordinat-systemet i så fall...
pistolen kollar ju bara om det är vitt eller svart...

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
315159
April 18, 2003 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???

skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...

Kan ju som du säger vara så att olika ankor har olika toner i grått, vilket faktiskt inte skulle vara så svårt att detektera/mäta. En annan teori är att de vita blocken antar olika former som är lätta att läsa av, t ex att en anka blir en kub, triangel eller cirkel. Men jag tror nog mer på teorin om toner. Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?

Edit:
Kan ju faktiskt också vara som så att spelet är inställt på standardfrekvensen 50Hz, som alla TV-apparater hade på den tiden. Jag menar att TV-spelet i sig skickar ut bildsignalen med uppdateringsfrekvensen 50Hz till TV:n. Då skulle ju spelet kunna avgöra vilken anka man skjuter på. Om vi säger att det befinner sig två ankor på skärmen och att skärmen flashar i två frekvenscykler. Alltså den ena ankans placering visas med en box under den första cykeln medans den andra är "osynlig", och vice versa nästa cykel. Då känner ju pistolen av under vilken cykel den läste av en träff och vet således vilken anka som blev träffad. 😕 ???

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
Member Since:
July 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
315168
April 18, 2003 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=boogey][quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???

skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...

Kan ju som du säger vara så att olika ankor har olika toner i grått, vilket faktiskt inte skulle vara så svårt att detektera/mäta. En annan teori är att de vita blocken antar olika former som är lätta att läsa av, t ex att en anka blir en kub, triangel eller cirkel. Men jag tror nog mer på teorin om toner. Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?

hur skulle man göra då menar du? filma tv:n?

digital fotokamera eller digital filmkamera?

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
315169
April 18, 2003 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=Ogrebeast]Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?

hur skulle man göra då menar du? filma tv:n?

digital fotokamera eller digital filmkamera?

Digital filmkamera med en ruggigt bra fps är väl bäst. Vet inte... 😕

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
315404
April 19, 2003 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=whoracle][quote=Ogrebeast]Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?

hur skulle man göra då menar du? filma tv:n?

digital fotokamera eller digital filmkamera?

Digital filmkamera med en ruggigt bra fps är väl bäst. Vet inte... 😕

jo, det var vad jag tänkte från början... sedan slänga in det på datorn och kolla bildrutan när man skjuter...

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
315421
April 19, 2003 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, precis. Borde väl vara nån här på forumet som kan fixa det? 😕

Sunray
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
Member Since:
December 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
315555
April 19, 2003 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=boogey][quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."

kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???

skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...

Kan ju som du säger vara så att olika ankor har olika toner i grått, vilket faktiskt inte skulle vara så svårt att detektera/mäta. En annan teori är att de vita blocken antar olika former som är lätta att läsa av, t ex att en anka blir en kub, triangel eller cirkel. Men jag tror nog mer på teorin om toner. Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?

Pistol jäveln kunde ju BARA läsa svart och vitt, inte grått.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
315563
April 19, 2003 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ok... enkel lösning...
drog igång emulatorn...

det är bara en anka på bilden samtidigt och man ser klart och tydligt när man skjuter att hela bilden blir svart, och där ankan är blir det en vit kvadrat...
skall leta reda på fler spel och se om det bara är ett skjutbart föremål åt gången där också...
isåfall vet vi ju hur det funkar...

edit: ajdå... finns ett alternativ i spelet där man spelar med två ankor...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
315572
April 19, 2003 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag har en liten teori...

Någonting med färg kan det inte vara då det funkar på tv än hur man har färg inställningarna och kontrasten..

Jag tror att pistolen känner av en frekvensändring... att frekvensen är lite lägre just där fågeln befinner sig...

Är du säker på det där med inställningarna? jag har för mig att man kunde va tvungen att justera dem lite för att det skulle funka bra.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
315600
April 19, 2003 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bara att spela in på vanlig VHS och spela upp i slow-motion sedan för att se vad som händer.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
315605
April 19, 2003 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

artikeln på howstuffworks: http://www.howstuffworks.com/q.....ion273.htm

ingen av teorierna stämmer...
eftersom den målar ankorna vita, men ändå vet vilken av de man träffar...

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
315911
April 19, 2003 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det gör den väl inte? Man får väl samma poäng för dom? Jag har iof bara Shooting Gallery till SEGA 8-bit..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL