February 21, 2003
MegaGeekBoy wrote: Här är länken!
Den forskaren har en övertro till vad teknologin i en Nintendo-picka klarar av.
June 20, 2002
Ogrebeast wrote: "The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
det här tror jag på från och med nu...
skall kanske ta och spela in tvn med videokamera och se om det verkligen blir svart med vita prickar för säkerhets skull...
January 22, 2003
hittade inge om pistolen, men det finns lite fakta på nintendo om nes http://www.nintendo.com/system.....ew.jsp#key
January 4, 2001
Ogrebeast wrote: "The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
fan va smart.... att jag inte tänkte på det.. :/
tack så mycket Ogrebeast..
June 20, 2002
kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???
skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...
January 4, 2001
boogey wrote: [quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
kom på ett fel med denna teori... ofta är det fler ankor på skärmen... hur vet den vilken man skjuter...???
skulle lätt kunna lösas med olika toner av vitt, men frågan är om NES´en är så smart...
Med hjälp av ett kordinatsystem? ganska simpelt.. 😉
June 20, 2002
Coore wrote: [quote=boogey][quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
Med hjälp av ett kordinatsystem? ganska simpelt.. 😉
hur funkar koordinat-systemet i så fall...
pistolen kollar ju bara om det är vitt eller svart...
February 21, 2003
boogey wrote: [quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
Kan ju som du säger vara så att olika ankor har olika toner i grått, vilket faktiskt inte skulle vara så svårt att detektera/mäta. En annan teori är att de vita blocken antar olika former som är lätta att läsa av, t ex att en anka blir en kub, triangel eller cirkel. Men jag tror nog mer på teorin om toner. Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?
Edit:
Kan ju faktiskt också vara som så att spelet är inställt på standardfrekvensen 50Hz, som alla TV-apparater hade på den tiden. Jag menar att TV-spelet i sig skickar ut bildsignalen med uppdateringsfrekvensen 50Hz till TV:n. Då skulle ju spelet kunna avgöra vilken anka man skjuter på. Om vi säger att det befinner sig två ankor på skärmen och att skärmen flashar i två frekvenscykler. Alltså den ena ankans placering visas med en box under den första cykeln medans den andra är "osynlig", och vice versa nästa cykel. Då känner ju pistolen av under vilken cykel den läste av en träff och vet således vilken anka som blev träffad. 😕 ???
July 18, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=boogey][quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
Kan ju som du säger vara så att olika ankor har olika toner i grått, vilket faktiskt inte skulle vara så svårt att detektera/mäta. En annan teori är att de vita blocken antar olika former som är lätta att läsa av, t ex att en anka blir en kub, triangel eller cirkel. Men jag tror nog mer på teorin om toner. Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?
hur skulle man göra då menar du? filma tv:n?
digital fotokamera eller digital filmkamera?
June 20, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=whoracle][quote=Ogrebeast]Men är det ingen här som har en digitalkamera och spelet som kan testa?
hur skulle man göra då menar du? filma tv:n?
digital fotokamera eller digital filmkamera?
Digital filmkamera med en ruggigt bra fps är väl bäst. Vet inte... 😕
jo, det var vad jag tänkte från början... sedan slänga in det på datorn och kolla bildrutan när man skjuter...
December 23, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=boogey][quote=Ogrebeast]"The gun has a directly pointed light detector in it, which can only differentiate between black and white. When you click the trigger, the screen flashes black, and a square around the duck goes white. In that half-a-second, if the gun sees white, you hit the duck. If it sees black, you didn't."
Pistol jäveln kunde ju BARA läsa svart och vitt, inte grått.
June 20, 2002
ok... enkel lösning...
drog igång emulatorn...
det är bara en anka på bilden samtidigt och man ser klart och tydligt när man skjuter att hela bilden blir svart, och där ankan är blir det en vit kvadrat...
skall leta reda på fler spel och se om det bara är ett skjutbart föremål åt gången där också...
isåfall vet vi ju hur det funkar...
edit: ajdå... finns ett alternativ i spelet där man spelar med två ankor...
November 22, 2001
Coore wrote: Jag har en liten teori...
Någonting med färg kan det inte vara då det funkar på tv än hur man har färg inställningarna och kontrasten..
Jag tror att pistolen känner av en frekvensändring... att frekvensen är lite lägre just där fågeln befinner sig...
Är du säker på det där med inställningarna? jag har för mig att man kunde va tvungen att justera dem lite för att det skulle funka bra.
June 20, 2002
artikeln på howstuffworks: http://www.howstuffworks.com/q.....ion273.htm
ingen av teorierna stämmer...
eftersom den målar ankorna vita, men ändå vet vilken av de man träffar...
1 Guest(s)