June 29, 2004
efter att par dagars mixande och trixande har jag kommit fram till det perfekta mellanmålet/lunchen, pizza mackor! =P~ =P~ =P~
skriver väl ner receptet:
1 macka
ta ett polarbröd
bre på så att det blir täckt av tomatpure
ett ca 5mm tjockt lager Old El Paso HOT tacosauce
hacka typ 5-7 oliver och strö på
och sen OST
225-c mitt i ungnen i 9 min TADAM MUMS 😀 =P~
EDIT: glömmde att oregan och basilika ska va på
February 16, 2005
förlite kött... ... ..
en annan variant..
Polarbröd, ev lite tomatpure annars äckel ketchup om ni föredrar det, 2-3 salamiskivor (sånna man har på vanlig smärgås) lite oregano sen OST, gillar man så kan man klämma in några mumsiga oliver... värm inte i micron kör i ugnen..
November 14, 2003
Ketchup och Old El Paso sås på Pizza? Stackars Italienare skulle gråta om de såg vad ni har på era pizzor! Sedan jag spenderade några månader i Italien och lärde mig hur Italiensk mat ska tillagas så blev jag lite av en gourmé. Jag börjar nästan att gråta när jag hör ordet pizza och ketchup i samma mening. Detta är väl inte ett sånt där tidigt april skämt, eller?
Visst finns det små pizzor i Italien i form av foccacia och liknande, men ingenting där ketchup ingår. :cy:
I Napoli som är pizzans huvudstad, samma stad där margherita pizzan uppfanns så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak, det finns mycket traditioner där hur pizzan ska tillagas och vilka ingredienser som är tillåtna.
Man har inte smakat pizza innan man varit på en bra Italiensk pizzeria, helst i Italien då. De gångerna jag har ätit på min lokala pizzeria så undrar jag om det är pizza eller bröd med pålägg som jag äter då smaken och konsistensen på pizzorna är helt annorlunda än i Italien.
Generellt så finns det mycket fusk med krogar och restauranger här i Sverige, vi borde följa Danmarks exempel och införa striktare kontroll.
October 31, 2003
Balor wrote: Ketchup och Old El Paso sås på Pizza? Stackars Italienare skulle gråta om de såg vad ni har på era pizzor! Sedan jag spenderade några månader i Italien och lärde mig hur Italiensk mat ska tillagas så blev jag lite av en gourmé. Jag börjar nästan att gråta när jag hör ordet pizza och ketchup i samma mening. Detta är väl inte ett sånt där tidigt april skämt, eller?
Visst finns det små pizzor i Italien i form av foccacia och liknande, men ingenting där ketchup ingår. :cy:
I Napoli som är pizzans huvudstad, samma stad där margherita pizzan uppfanns så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak, det finns mycket traditioner där hur pizzan ska tillagas och vilka ingredienser som är tillåtna.
Man har inte smakat pizza innan man varit på en bra Italiensk pizzeria, helst i Italien då. De gångerna jag har ätit på min lokala pizzeria så undrar jag om det är pizza eller bröd med pålägg som jag äter då smaken och konsistensen på pizzorna är helt annorlunda än i Italien.
Generellt så finns det mycket fusk med krogar och restauranger här i Sverige, vi borde följa Danmarks exempel och införa striktare kontroll.
Hmmmm HOST*BS*HOST
November 14, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=Balor]...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...
snackar vi bismak av aska, sot och svavel här eller 😉
Jo, det kan ju vara det. 😕
Nä, men seriöst så läste jag det tidigare i en bok om Pizza men det kanske var förr i tiden då det fanns mindre avfall.
Jag har ju rest en hel del i Italien och det kan vara riktigt smutsigt på många ställen! Om man åker till Napoli så ska man i alla fall akta sig för pizzerior som vill tjäna pengar på turister då det finns många sådana, om man söker lite så kan man däremot hitta helt fantastiska pizzor!
Världens bästa pizza bagare är tydligen en Japan som hade studerat i Neapel.
May 17, 2002
Balor wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Balor]...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...
Nä, men seriöst så läste jag det tidigare i en bok om Pizza men det kanske var förr i tiden då det fanns mindre avfall..
Jag tror inte att Vesuvio var mindre aktiv "förr i tiden" men... 😉
November 14, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=Balor][quote=Krqagyzzz][quote=Balor]...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...
Nä, men seriöst så läste jag det tidigare i en bok om Pizza men det kanske var förr i tiden då det fanns mindre avfall..
Jag tror inte att Vesuvio var mindre aktiv "förr i tiden" men... 😉
Nej, det vet jag väl.
Jag skojade med min tidigare kommentar, tydligen så var det inte så tydligt. Varför skulle man inte kunna odla på Vesuvius slutningar eller någon annanstans där det finns vulkaner för den delen? Pompeis befolkning var ju bönder! Markområdena vid Vesuvius har bland den rikaste jorden i världen. Vulkaner är ju bland de bästa gödningsmedel som finns.
February 21, 2003
finns bra pizzerior i sthlm... en rackare på östermalm är riktigt bra
(kommer solklart inte på namnet, ligger i en gammal biograf)
fan så att pizzadegen bara i sig är gott... smakar olivolja å nåt mer...
umm... dreggel...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
November 9, 2002
Balor wrote: Ketchup och Old El Paso sås på Pizza? Stackars Italienare skulle gråta om de såg vad ni har på era pizzor! Sedan jag spenderade några månader i Italien och lärde mig hur Italiensk mat ska tillagas så blev jag lite av en gourmé. Jag börjar nästan att gråta när jag hör ordet pizza och ketchup i samma mening. Detta är väl inte ett sånt där tidigt april skämt, eller?
De där är Italiensk Pizza.
Detta som vi sysslar med är svensk vikingpizza, Ingen finsmakartomat
2 Guest(s)