Pizzamackor! MÅSTE PROVAS|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pizzamackor! MÅSTE PROVAS
Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 31, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

efter att par dagars mixande och trixande har jag kommit fram till det perfekta mellanmålet/lunchen, pizza mackor! =P~ =P~ =P~

skriver väl ner receptet:

1 macka

ta ett polarbröd
bre på så att det blir täckt av tomatpure
ett ca 5mm tjockt lager Old El Paso HOT tacosauce
hacka typ 5-7 oliver och strö på
och sen OST

225-c mitt i ungnen i 9 min TADAM MUMS 😀 =P~

EDIT: glömmde att oregan och basilika ska va på

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
866773
March 31, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte tid att kommentera, ska hämta pizza nu....

laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
866775
March 31, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen skinka eller liknande?

Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
866776
March 31, 2005 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

laudanum wrote: Ingen skinka eller liknande?

behövs inte

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
866777
March 31, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

förlite kött... ... ..
en annan variant..
Polarbröd, ev lite tomatpure annars äckel ketchup om ni föredrar det, 2-3 salamiskivor (sånna man har på vanlig smärgås) lite oregano sen OST, gillar man så kan man klämma in några mumsiga oliver... värm inte i micron kör i ugnen..

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
866779
March 31, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

detta brukar jag med göra..

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
866780
March 31, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

låt mig säga: well daaaaaaaaaaaaa!

pizza mackor e gammalt, fick lära mig det när man var ung!

man kan juh ha allt möjligt gott på dem, o dom smackar exakt som pizza =)

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
866789
March 31, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote:
man kan juh ha allt möjligt gott på dem, o dom smackar exakt som pizza =)

tuggar du med stängd mun så slipper du smacket 😛 😉

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
866790
March 31, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

jo det är ju sånt som mor gjorde när man var liten.
Då är det godare att göra mackor med typ räkstuvning+ost i ugn

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
866792
March 31, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

För mycket oliver och för lite kött, men jag gillar idén :-k

//Andreas

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
866794
March 31, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Minns att jag gjrode såna här när jag var liten, gott somfan. Men det ska vara skinka på, och inga oliver eller nåt sånt :D. Man kan ha på det mesta, brukar bli gott. Det som är så bra med pizza. Några grunder, sen är det bara att ha på det man tycker om!

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
866805
March 31, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ketchup och Old El Paso sås på Pizza? Stackars Italienare skulle gråta om de såg vad ni har på era pizzor! Sedan jag spenderade några månader i Italien och lärde mig hur Italiensk mat ska tillagas så blev jag lite av en gourmé. Jag börjar nästan att gråta när jag hör ordet pizza och ketchup i samma mening. Detta är väl inte ett sånt där tidigt april skämt, eller? cry
Visst finns det små pizzor i Italien i form av foccacia och liknande, men ingenting där ketchup ingår. :cy:
I Napoli som är pizzans huvudstad, samma stad där margherita pizzan uppfanns så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak, det finns mycket traditioner där hur pizzan ska tillagas och vilka ingredienser som är tillåtna.
Man har inte smakat pizza innan man varit på en bra Italiensk pizzeria, helst i Italien då. De gångerna jag har ätit på min lokala pizzeria så undrar jag om det är pizza eller bröd med pålägg som jag äter då smaken och konsistensen på pizzorna är helt annorlunda än i Italien.
Generellt så finns det mycket fusk med krogar och restauranger här i Sverige, vi borde följa Danmarks exempel och införa striktare kontroll.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
866807
March 31, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Ketchup och Old El Paso sås på Pizza? Stackars Italienare skulle gråta om de såg vad ni har på era pizzor! Sedan jag spenderade några månader i Italien och lärde mig hur Italiensk mat ska tillagas så blev jag lite av en gourmé. Jag börjar nästan att gråta när jag hör ordet pizza och ketchup i samma mening. Detta är väl inte ett sånt där tidigt april skämt, eller? cry
Visst finns det små pizzor i Italien i form av foccacia och liknande, men ingenting där ketchup ingår. :cy:
I Napoli som är pizzans huvudstad, samma stad där margherita pizzan uppfanns så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak, det finns mycket traditioner där hur pizzan ska tillagas och vilka ingredienser som är tillåtna.
Man har inte smakat pizza innan man varit på en bra Italiensk pizzeria, helst i Italien då. De gångerna jag har ätit på min lokala pizzeria så undrar jag om det är pizza eller bröd med pålägg som jag äter då smaken och konsistensen på pizzorna är helt annorlunda än i Italien.
Generellt så finns det mycket fusk med krogar och restauranger här i Sverige, vi borde följa Danmarks exempel och införa striktare kontroll.

Hmmmm HOST*BS*HOST

Krqagyzzz
Member
Medlem
866808
March 31, 2005 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: ...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...

snackar vi bismak av aska, sot och svavel här eller 😉

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
866810
March 31, 2005 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Balor]...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...

Jo, det kan ju vara det. 😕
Nä, men seriöst så läste jag det tidigare i en bok om Pizza men det kanske var förr i tiden då det fanns mindre avfall.
Jag har ju rest en hel del i Italien och det kan vara riktigt smutsigt på många ställen! Om man åker till Napoli så ska man i alla fall akta sig för pizzerior som vill tjäna pengar på turister då det finns många sådana, om man söker lite så kan man däremot hitta helt fantastiska pizzor!
Världens bästa pizza bagare är tydligen en Japan som hade studerat i Neapel.

Krqagyzzz
Member
Medlem
866826
March 31, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Balor]...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...

Nä, men seriöst så läste jag det tidigare i en bok om Pizza men det kanske var förr i tiden då det fanns mindre avfall..

Jag tror inte att Vesuvio var mindre aktiv "förr i tiden" men... 😉

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
866844
March 31, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Balor][quote=Krqagyzzz][quote=Balor]...så odlar man tomaterna på vesuvius slutningar vilket gör att tomaterna får en speciell smak,...

Nä, men seriöst så läste jag det tidigare i en bok om Pizza men det kanske var förr i tiden då det fanns mindre avfall..

Jag tror inte att Vesuvio var mindre aktiv "förr i tiden" men... 😉

Nej, det vet jag väl.
Jag skojade med min tidigare kommentar, tydligen så var det inte så tydligt. Varför skulle man inte kunna odla på Vesuvius slutningar eller någon annanstans där det finns vulkaner för den delen? Pompeis befolkning var ju bönder! Markområdena vid Vesuvius har bland den rikaste jorden i världen. Vulkaner är ju bland de bästa gödningsmedel som finns. wink

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
866858
March 31, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

finns bra pizzerior i sthlm... en rackare på östermalm är riktigt bra
(kommer solklart inte på namnet, ligger i en gammal biograf)

fan så att pizzadegen bara i sig är gott... smakar olivolja å nåt mer...

umm... dreggel...

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
866859
March 31, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Ketchup och Old El Paso sås på Pizza? Stackars Italienare skulle gråta om de såg vad ni har på era pizzor! Sedan jag spenderade några månader i Italien och lärde mig hur Italiensk mat ska tillagas så blev jag lite av en gourmé. Jag börjar nästan att gråta när jag hör ordet pizza och ketchup i samma mening. Detta är väl inte ett sånt där tidigt april skämt, eller? cry

De där är Italiensk Pizza.

Detta som vi sysslar med är svensk vikingpizza, Ingen finsmakartomat

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
866917
March 31, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Pizzamackor är inte helt ovanligt i länder där vanlig pizza inte är så vanligt förekommande, så någon revolutionerande upptäckt är det ju inte direkt. 😉

Jävligt gott dock.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 482
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL