September 27, 2005
Afferikanerna har ju råkat springa in i elefanterna på savannen fattaru väll!
/sarkasm
Nä men ärligt talat vad basserar du detta påstående på? finns väll något som av en del kallas "mörkhyadmänniska-näsa" men tycker inte jag kan påstå att detta stämmer speciellt bra. känner flera väldigt nordiska människor som har sådana näsor.
September 27, 2005
om det nu skulle ha en biologisk förklaring, vilket jag faktiskt inte tror, så skulle jag gissa på följande:
Om du är ute på vintern när det är kallt fryser du om näsan. speciellt om du har en stor bred näsa med stora öppningar. Om du däremot har en mindre smalare näsa men mindre hål kyls den av mindre och du klara dig bättre i kyla.
Om du däremot är på en plats där uppvärmning aldrig är ett problem, säg savannen, så är det viktigare med en stor välfiltrerande näsa. Gärna med har stora hål så att den kan ta in mycket luft på en gång. Vilket ger dig bättre andnings och kylningsförmåga.
August 11, 2005
ojdå wrote: om det nu skulle ha en biologisk förklaring, vilket jag faktiskt inte tror, så skulle jag gissa på följande:
Om du är ute på vintern när det är kallt fryser du om näsan. speciellt om du har en stor bred näsa med stora öppningar. Om du däremot har en mindre smalare näsa men mindre hål kyls den av mindre och du klara dig bättre i kyla.
Om du däremot är på en plats där uppvärmning aldrig är ett problem, säg savannen, så är det viktigare med en stor välfiltrerande näsa. Gärna med har stora hål så att den kan ta in mycket luft på en gång. Vilket ger dig bättre andnings och kylningsförmåga.
Ungefär som jag skrev, men vad tror du är anledningen då? Det du själv beskrev är ju evolutionen 😉
August 28, 2004
ojdå wrote: om det nu skulle ha en biologisk förklaring, vilket jag faktiskt inte tror, så skulle jag gissa på följande:
Så med andra ord borde svartingarna ha vitingarnas näsor, och de vita bör ha de svartas? En spetsig näsa är väl större? Gulingar har väl också "platta" näsor? Rätt underligt det där, men det lär väl ha något att göra med klimatet man lever i.
September 3, 2001
alla karaktärsdrag behöver kanske inte ha nån speciell biologisk funktion. Det räcker med att det till exempel har varit klassat som attraktiva drag att se ut på ett visst sätt under en längre tid för att draget ska fastna.
Men eftersom näsan verkar anpassa sig för bergsfolk, och har anpassat sig precis likadant i både tibet och i anderna, så är det inte så svårt att tro att dom svarta i afrika också fick nån liknande fördel. Möjligtvist för andning.
Finns ingen svart person med bred näsa här på forumet som kan berätta om det känns lätt att andas?
May 17, 2004
Evolotion är inte utväckling, det är mutation. Jean-Baptiste Lamarck hade så fel att det gör nästan en mörkrädd. Om man nu ska följa evolotionen.
Att utväcklas är att uppnå någonting. Att få någonting är inte att uppnå någonting. En medeltida kung som stidit sig till tronen är en tuffare kung än den som fått den.
Att ha den enorma turen att födas med laserögon och supersturka är det få som har fått, att drabbas av canser är lite vanligare.
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: [quote=obelix]Det fyller nog en funktion som tex diabetes kunde göra förr, det hjälpte troligen till att förhindra div förfrysningsksador på folket i norr
har jag aldrig hört talas om, skulle du kunna berätta mer eller peka mot en källa 🙂
det är en teori som finns, det var därför jag skrev troligen, och jag läste det i antingen illustrerad galneskap eller en liknande tidning, ska se om jag har kvar numret.
För Diabetes är vanligast hos folket i norr.
2 Guest(s)