Platta vs spettsiga näsor|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Platta vs spettsiga näsor
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2007 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kom att tänka på en sak idag, kanske en konstig tanke.
Varför är det så att afrikaner har platta näsor och "nordmän" och andra har spettsiga näsor?
Vad kan det bero på? Måste väl finnas någon anledning... 😮

Tankar?

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1135893
May 9, 2007 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Afferikanerna har ju råkat springa in i elefanterna på savannen fattaru väll!

/sarkasm

Nä men ärligt talat vad basserar du detta påstående på? finns väll något som av en del kallas "mörkhyadmänniska-näsa" men tycker inte jag kan påstå att detta stämmer speciellt bra. känner flera väldigt nordiska människor som har sådana näsor.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135895
May 9, 2007 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

undantagen bekräftar regeln..
ne, men jag kan inte komma o tänka på någon "nordisk" som jag känner som har en näsa av den typen, kan inte erinra mig att jag sett någon som har det heller..

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1135897
May 9, 2007 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Miljöfaktorer...

Många sydamerikanska indianer har även de liknande struktur på näsorna.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135898
May 9, 2007 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår också att det troligtvis kan bero på miljöfaktorer, men vilka kan dessa vara?

csm101
Member
Medlem
1135899
May 9, 2007 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbar du i varm miljö eller på hög behöver du mer luft för att tillgodogöra kroppens syrebehov.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1135902
May 9, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för mig att det har något med värme och kyla att göra, men vad som bidrar med vad kommer jag inte ihåg.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135917
May 9, 2007 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

om det nu skulle ha en biologisk förklaring, vilket jag faktiskt inte tror, så skulle jag gissa på följande:

Om du är ute på vintern när det är kallt fryser du om näsan. speciellt om du har en stor bred näsa med stora öppningar. Om du däremot har en mindre smalare näsa men mindre hål kyls den av mindre och du klara dig bättre i kyla.
Om du däremot är på en plats där uppvärmning aldrig är ett problem, säg savannen, så är det viktigare med en stor välfiltrerande näsa. Gärna med har stora hål så att den kan ta in mycket luft på en gång. Vilket ger dig bättre andnings och kylningsförmåga.

csm101
Member
Medlem
1135922
May 9, 2007 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: om det nu skulle ha en biologisk förklaring, vilket jag faktiskt inte tror, så skulle jag gissa på följande:

Om du är ute på vintern när det är kallt fryser du om näsan. speciellt om du har en stor bred näsa med stora öppningar. Om du däremot har en mindre smalare näsa men mindre hål kyls den av mindre och du klara dig bättre i kyla.
Om du däremot är på en plats där uppvärmning aldrig är ett problem, säg savannen, så är det viktigare med en stor välfiltrerande näsa. Gärna med har stora hål så att den kan ta in mycket luft på en gång. Vilket ger dig bättre andnings och kylningsförmåga.

Ungefär som jag skrev, men vad tror du är anledningen då? Det du själv beskrev är ju evolutionen 😉

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1135934
May 9, 2007 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: om det nu skulle ha en biologisk förklaring, vilket jag faktiskt inte tror, så skulle jag gissa på följande:

Så med andra ord borde svartingarna ha vitingarnas näsor, och de vita bör ha de svartas? En spetsig näsa är väl större? Gulingar har väl också "platta" näsor? Rätt underligt det där, men det lär väl ha något att göra med klimatet man lever i.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1135961
May 9, 2007 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101: Tror inte det "allmänt" förhåller sig på det vis som Templar beskriver. ingen jag känner stämmer eller jag någonsin tänkt på.

Lodisen: Jag personligen uppfattar det som att en spetsig näsa är mindre och en platt är större, bredare.

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1135967
May 9, 2007 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Evolution

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1135988
May 10, 2007 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

Olika raser uppkommer/utformas på olika sätt beroende på vilka förhållanden de föds in i. csm101 fick till det rätt bra tycker jag.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1135989
May 10, 2007 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har jävligt platt näsa, och jag är så mkt nordman man kan bli. (OK birth defect) 😀

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1135996
May 10, 2007 - 4:43 am
sp_Permalink sp_Print

alla karaktärsdrag behöver kanske inte ha nån speciell biologisk funktion. Det räcker med att det till exempel har varit klassat som attraktiva drag att se ut på ett visst sätt under en längre tid för att draget ska fastna.

Men eftersom näsan verkar anpassa sig för bergsfolk, och har anpassat sig precis likadant i både tibet och i anderna, så är det inte så svårt att tro att dom svarta i afrika också fick nån liknande fördel. Möjligtvist för andning.

Finns ingen svart person med bred näsa här på forumet som kan berätta om det känns lätt att andas?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1136073
May 10, 2007 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote:
Finns ingen svart person med bred näsa här på forumet som kan berätta om det känns lätt att andas?

Hur ska han kunna veta om det är lätt att andas? Den personen kan ju inte jämnföra med något annat.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1136150
May 10, 2007 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Evolotion är inte utväckling, det är mutation. Jean-Baptiste Lamarck hade så fel att det gör nästan en mörkrädd. Om man nu ska följa evolotionen.
Att utväcklas är att uppnå någonting. Att få någonting är inte att uppnå någonting. En medeltida kung som stidit sig till tronen är en tuffare kung än den som fått den.
Att ha den enorma turen att födas med laserögon och supersturka är det få som har fått, att drabbas av canser är lite vanligare.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1136158
May 10, 2007 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det fyller nog en funktion som tex diabetes kunde göra förr, det hjälpte troligen till att förhindra div förfrysningsksador på folket i norr

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1136164
May 10, 2007 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det fyller nog en funktion som tex diabetes kunde göra förr, det hjälpte troligen till att förhindra div förfrysningsksador på folket i norr

har jag aldrig hört talas om, skulle du kunna berätta mer eller peka mot en källa 🙂

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1136170
May 10, 2007 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=obelix]Det fyller nog en funktion som tex diabetes kunde göra förr, det hjälpte troligen till att förhindra div förfrysningsksador på folket i norr

har jag aldrig hört talas om, skulle du kunna berätta mer eller peka mot en källa 🙂

det är en teori som finns, det var därför jag skrev troligen, och jag läste det i antingen illustrerad galneskap eller en liknande tidning, ska se om jag har kvar numret.

För Diabetes är vanligast hos folket i norr.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 408
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL