February 19, 2004
Kame-boy wrote: alla karaktärsdrag behöver kanske inte ha nån speciell biologisk funktion.
Naturlagen är ju iofs att det finns en cell på din kropp som inte finns där utan anledning. Men däremot finns det också saker vi fortfarande har ifrån urminnestider som vi inte har någon större nytta av. (vissa njurar och sånt tror jag)
Däremot är näsan en viktig del på våran kropp så den lämnas nog inte till slumpen.
November 27, 2003
obelix wrote: [quote=Delph1]Vi i norra europa har även en mutation i CD8-genen som gör att vi är mer resistenta mot HIV om vi ska ge oss in på annat 😛
//Andreas
är det inte tack vare digerdöden vi har detta?
Det tror jag inte? Digerdöden orsakades av Yersinia pestis, som agerar via (2?) antigener, som i sin tur ger någon slags ebolafeberliknande symptom.
Om jag minns rätt.
//Andreas
January 12, 2004
Delph1 wrote: [quote=obelix][quote=Delph1]Vi i norra europa har även en mutation i CD8-genen som gör att vi är mer resistenta mot HIV om vi ska ge oss in på annat 😛
//Andreas
Det tror jag inte? Digerdöden orsakades av Yersinia pestis, som agerar via (2?) antigener, som i sin tur ger någon slags ebolafeberliknande symptom.
Om jag minns rätt.
//Andreas
vi har någon pest att tacka det för iaf.
September 3, 2001
nettoresultaten av evolution är väl ändå utveckling? Om man ser det i stor skala med flera generationer.
Jag menar en mutation som gör att nån får tre och en halv fötter försvinner ju illa kvickt, medan den som får en motsatt tumme överlever. Båda drabbades av mutation men bara den ena kan leda till evolution. Men men, hårklyverier kanske.
Jag skulle iofs vilja veta varför östasiater har så avlånga ögon. Finns ju ingen uppenbar fördel med det liksom
April 10, 2003
obelix wrote: [quote=Delph1][quote=obelix][quote=Delph1]Vi i norra europa har även en mutation i CD8-genen som gör att vi är mer resistenta mot HIV om vi ska ge oss in på annat 😛
//Andreas
Om jag minns rätt.
//Andreas
vi har någon pest att tacka det för iaf.
Jag har för mig att det flött runt nån teori om att det är digerdöden vi har och tacka för resistensen men jag vet inte riktigt vad som hände med den.
Dock har jag för mig att det inte är någon starkare stödd teori för tillfället.
November 27, 2003
Bara för det har jag suttit och gått igenom Brock Biology of microorganisms och jag kan säga att ja det finns teorier om det, men vad jag kan se är det inget som är bekräftat gällande HIV <-> Y. pestis, däremot finns det en klarare koppling när det gäller malaria 😉
//Andreas
November 27, 2003
Fast det är inte CD4 som är muterad utan det andra ytproteinet som det behöver. HIV fäster till T-cellerna genom CD4, men det tar sig in i cellen genom att binda till ett annat. Kommer inte ihåg exakt vilket protein det är som är muterat, men det är antingen CXCR4 and CCR-5 (har jag för mig).
Ska för övrigt göra mitt exarbete på ett liknande projekt och kommer jobba med virus under hela nästa skolår 😉
//Andreas
February 19, 2004
Kame_boy wrote: nettoresultaten av evolution är väl ändå utveckling? Om man ser det i stor skala med flera generationer.
Jag menar en mutation som gör att nån får tre och en halv fötter försvinner ju illa kvickt, medan den som får en motsatt tumme överlever. Båda drabbades av mutation men bara den ena kan leda till evolution. Men men, hårklyverier kanske.
Jag skulle iofs vilja veta varför östasiater har så avlånga ögon. Finns ju ingen uppenbar fördel med det liksom
Nej för evolution och utveckling är nästan två helt olika saker. Evolution är att du anpassar dig till din omgivning med utveckling kan betyda att din kropp blir bättre.
Men får du en smart hjärna att sitta på kontor och tänka så blir du också klent byggd för att du inte rör på dig. Medan utveckling hade resulterat i att du blir skitsmart, skitstark osv.
August 11, 2005
Delph1 wrote: Fast det är inte CD4 som är muterad utan det andra ytproteinet som det behöver. HIV fäster till T-cellerna genom CD4, men det tar sig in i cellen genom att binda till ett annat. Kommer inte ihåg exakt vilket protein det är som är muterat, men det är antingen CXCR4 and CCR-5 (har jag för mig).
Ska för övrigt göra mitt exarbete på ett liknande projekt och kommer jobba med virus under hela nästa skolår 😉
//Andreas
Vilket jag inte sagt något emot 😉
Men du får mer än gärna förklara hur en mutation i CD8-gen skulle påverka smittorisken för HIV som både du och jag vet når CD4-celler antingen direkt eller via DC-SIGN på tex dendritiska celler.
Edit: @Ang: Det som leder evolutionen frammåt är de som utvckletas till att vara bäst anpassade för situationen nu. Du kan inte skilja på evolution och utveckling, de går hand i hand.
Ps. Utveckling bland annat är en synonym till evolution.
August 11, 2005
Delph1 wrote: En mutation skulle innebära att en aminosyra byts ut i ytproteinet och viruset kan inte binda till proteinet och ta sig in.
//Andreas
hade jag inte vetat bättre hade jag trott att du precis dumförklarade mig.
Jag vet vad en mutation är, det jag ville du skulle förklara var hur en mutation i en CD8-cells gen skulle påverka HIV-smittningen när HIV infekterar CD4-celler.
CD8 -CD4, det är den korrelationen jag vill veta, eftersom det för mig innebär at en mutation i CD8-gen inte påverkar HIV då den infekterar CD4-T-celler.
May 17, 2004
Ang wrote: [quote=Kame_boy]nettoresultaten av evolution är väl ändå utveckling? Om man ser det i stor skala med flera generationer.
Nej för evolution och utveckling är nästan två helt olika saker. Evolution är att du anpassar dig till din omgivning med utveckling kan betyda att din kropp blir bättre.
Men får du en smart hjärna att sitta på kontor och tänka så blir du också klent byggd för att du inte rör på dig. Medan utveckling hade resulterat i att du blir skitsmart, skitstark osv.
egentligen inte, evolotion är anpassning till omgivningen av att fått den gynnsammaste eller minst ogynnsamma muationen.
det du kallar evolotion är helt enkelt anpasning till din utväckling och inte rasens.
2 Guest(s)