November 27, 2003
csm101 wrote: [quote=Delph1]En mutation skulle innebära att en aminosyra byts ut i ytproteinet och viruset kan inte binda till proteinet och ta sig in.
//Andreas
hade jag inte vetat bättre hade jag trott att du precis dumförklarade mig.
Jag vet vad en mutation är, det jag ville du skulle förklara var hur en mutation i en CD8-cells gen skulle påverka HIV-smittningen när HIV infekterar CD4-celler.
CD8 -CD4, det är den korrelationen jag vill veta, eftersom det för mig innebär at en mutation i CD8-gen inte påverkar HIV då den infekterar CD4-T-celler.
Det menade jag inte.
CD8 tros också spela in i själva ingången i cellen. Det är många proteiner inblandade vad det verkar, alternativt kan det ta sig in via flera proteiner. Det är inte hundraprocentigt kartlagt tyvärr.
//Andreas
November 27, 2003
Jag slog lite i Principles of molecular virology och kommer inte fram till så mycket mer.
Denna verkar dock peka på att CD8 spelar en roll, men osäkert hur mycket:
http://www.aegis.org/conferenc.....98/95.html
//Andreas
August 11, 2005
@Delph1 = Var ändå magstarkt att påstå att nordborna är mer resistenta mot HIV pga CD8-mutation va? 😉
@Shlumpen & Vitamin-C = Tackar för priset, men var uppmärksamma så kan ni också lära er lite om detta fascineradne ämne, och vem vet, har ni tur får kanske även ni Veckand Nördpris 😉
November 27, 2003
csm101 wrote: @Delph1 = Var ändå magstarkt att påstå att nordborna är mer resistenta mot HIV pga CD8-mutation va? 😉
Nej det ska finnas en koppling till nordeuropéer och den här mutationen, men jag har varken ork eller tid att gräva mer just nu. Ska försöka göra det senare.
//Andreas
1 Guest(s)