September 15, 2003
Nu är ni som inte ville ha med Polen i EU (inklusive mig själv, hehe) inte så sura längre över att Polen fick gå med i EU, eller hur:
http://www.idg.se/ArticlePages.....limit=true
Tänk om vi hade såna politiker här i sverige, istället för de medlöpande skitar som accepterar vilka innovationshämmande och marknadsineffektiviserande lagar som helst för att säkerställa ett toppjobb i eu efter avslutad politisk karriär i sverige?
Här finns en tack-lista som du kan skriva på och visa din uppskattning:
February 4, 2003
Som halv-polack så tycker jag det är roligt att man ät positiv i någon fråga i det som Polen har gjort. Inte blev det heller någon mass-flykt av polacker till Sveriges socialfösäkringar som många trodde.
Tvivlar dock att Polen kommer kunna säga nej så mycket längre, eftersom stora krafter står emot. Både kommersiela och statliga. Men förhoppningsvis så blir förslaget mycket "bättre" tills det klubbas.
Själv var jag aldrig negativ till Polens inträde. Förutom för Polen själva och deras vinning. Polen är ett växande land, och det är lite ovist hur detta kan påverkas av unionen. Kan både vara positivt och negativt. Men för EU i sig själv så ÄR det mycket bra. Det är i länder som Polen som växer som framtidens arbeten förmodligen kommer finnas. Och då är det positivt att gränserna är öppna och vi får arbeta där mycket lättare. Personligen tror jag på att många svenskar och liknande i framtiden kommer arbeta i Polen, eftersom Polen som sagt är växande och saknar kompetens inom många områden, men börjar få intresse och kapital.
Nu pratar jag inte enbart om Polen dock. Det finns flera andra växande U-länder.
Mycket bra dock att Polen kom med eftersom det är ett av de större länderna i EU, som i framtiden kommer få VÄLDIGT mycket att säga till om. Tror Polen är omkring 3-4 i EU med flest invånare (och därmed makthavande). Vilket då alltså ger en otroligt bra motkraft mot skitländer som "Frankrinke" som fått bestämma alldeles för mycket.
January 28, 2003
david: Hur länge har Polen varit med i EU?
Skulle vi ha märkt en ökning av "flykten" hit under denna korta tid, om där nu varit någon?
Jag tycker också det är bra att massa underutvecklade länder går med i EU, då kommer de kräva massa bidrag, vi "rika" länder får betala mer, vi blir sura och sätter oss på tvären, EU blir av med kapital och kraschar till slut - Varje land är återigen ett eget land med fullständigt självstyre.
Men det är kanske bara i mina drömmar 😉
February 4, 2003
Polen har ju inte varit med i EU särskilltlängre. Sen i sommras.
Men många av er vet den vanliga inställningen till Polen, och det är fattiga jordgubbsplockare. Folks om som åker med Fiat. Personer som överlastar sina fordon med kylskåp. Ramsan kan göras lång.
Folk lever kvar i hur det var förr. Mycket har hänt. Visst finns det många fattiga ställen i Polen och många som är fattiga. Men Polen tillskillnad mot Sverige arbetar för att bli bättre. Polen motskillnad har haft det motigt i och med kommunismen och andra världskriget. Det är inte konstigt att Polen är fattigt. Men vi i Sverige tar allting tyvärr för givet, och en dag så kommer det plötsligt inte vara så bra längre. Och då sitter vi där och förstår inte varför. Det är min tro, och vi får se om 10-15år.
Visst alla länder är U-länder. Men länder som Sverige utvecklas väl inte heller särskillt mycket, utan vi går ju snarare "neråt" än uppåt.
U-länder är ju inte I-länder. Visst kan man säga att Sverige är ett U-land, men det är vi inte.
Och visst finns det Afrika länder som är värre U-länder. Men det är inte det ja pratade om, och det borde ni ha förstått.
Edit: Nu har vi gått ganska off-topic. Men trodde inte den sista förklaringen skulle behövas. Var mitt första inlägg som var skrivet från början och trodde det vara ganska "klart". Men men 😛
June 20, 2002
MrWeizel wrote: david: Hur länge har Polen varit med i EU?
Skulle vi ha märkt en ökning av "flykten" hit under denna korta tid, om där nu varit någon?
Det var ju vad som sades.
Uppdrag Granskning hittade på att det skulle komma tiotusentals öststatare hit på nolltid, och kosta oss runt 320 000:- per år och familj, alltså miljardbelopp.
Det var ju folkstorm ett tag om "den sociala turismen".
Fortfarande så kommer det bara nordbor och rika européer hit, och pengarna det rör sig om är ett fåtal miljoner om året.
Såna program pojkar är vad vi betalar TV-licens för. 😉
December 15, 2003
boogey wrote: [quote=MrWeizel]david: Hur länge har Polen varit med i EU?
Uppdrag Granskning hittade på att det skulle komma tiotusentals öststatare hit på nolltid, och kosta oss runt 320 000:- per år och familj, alltså miljardbelopp.
Fortfarande så kommer det bara nordbor och rika européer hit, och pengarna det rör sig om är ett fåtal miljoner om året.
Jaja, inom skånska byggsektorn finns det redan nu 2000 polacker som arbetar för lägre lön än svenskar (och då pratar vi skattade jobb, inga svartjobb). Tex Malmös "stolthet" Turning Torso finns det ett polsk gäng som ligger på ca 100-120:- i timmen medans jag hade legat på kanske 175:- (hög höjd ger lite tillägg).
Om man då räknar och ser så finns det bara i malmö ca 300 arbetslösa byggarbetare som alla hade kunnat jobba på turning torso men det är polacker där istället.... Det är mycket svårt det här, skall man "tänka på sig själv"? Eller skall man vara "solidarisk"?
Min tro är att jag om en 30 år när jag skall gå i pension är att jag dagen innan jobbar med något helt annat (än som snickare) pga låglönearbetare som kommit hit till Sverige. (Och så kan vi slänga in lite politik i det hela, moderaternas Reinfeldt tycker att detta är väldigt bra.)
June 20, 2002
Akatosh wrote: [quote=boogey][quote=MrWeizel]david: Hur länge har Polen varit med i EU?
Jaja, inom skånska byggsektorn finns det redan nu 2000 polacker som arbetar för lägre lön än svenskar (och då pratar vi skattade jobb, inga svartjobb). Tex Malmös "stolthet" Turning Torso finns det ett polsk gäng som ligger på ca 100-120:- i timmen medans jag hade legat på kanske 175:- (hög höjd ger lite tillägg).
Om man då räknar och ser så finns det bara i malmö ca 300 arbetslösa byggarbetare som alla hade kunnat jobba på turning torso men det är polacker där istället.... Det är mycket svårt det här, skall man "tänka på sig själv"? Eller skall man vara "solidarisk"?
Min tro är att jag om en 30 år när jag skall gå i pension är att jag dagen innan jobbar med något helt annat (än som snickare) pga låglönearbetare som kommit hit till Sverige. (Och så kan vi slänga in lite politik i det hela, moderaternas Reinfeldt tycker att detta är väldigt bra.)
Nu gällde det ju iofs att de bara skulle fly hit och fuska till sig socialbidrag till några hiskeliga summor pengar, vilket inte blivit fallet.
Låglönearbetare som kommer hit kan nog däremot vara ett reellt problem, men det låter jag gärna bli att spekulera i, för det är jag inte insatt i för fem öre.
February 4, 2003
Akatosh:
Givetviss finns det "arbetare" här. Men det var "social turism" som jag menade.
Meningne med EU är ju att tjänster och varor ska kunna flytta sig enkelt över gränserna, och det är ju detta som händer. Och detta var ju meningen med EU även när vi gick med. Alltså ingenting nytt, och vi kan ju inte vara förvånade över att det plötsligt blev såhär.
Samtidigt ska vi inte glömma bort att Sverige har väldigt många kontrakt nere i Polen också. Väldigt många rörande infrastruktur och liknande. Alltså byggföretag som NCC, Skanska och liknande.
Visserligen förstår jag vad du menar. Jag tycker det är hemskt att folk här i Sverige väljs bort före de i Polen. Men jag klandrar inte Polackerna, jag tycker detta ligger på ett nationellt ansvar. Vi är med i EU och detta är alltså möjligt. Då ska vi inte mota dem med facket och liknande (vilket är ett skitfult spel som vi i längden kommer förlora på när vi plötsligt en dag vill flytta våra tjänster utomlands).
Vad jag menar med nationellt ansvar är att många företag är "rent av tröga". Jag menar, vi bygger samhället tillsammans. Vi bygger våra liv tillsammans. Det är konstigt att många företag har gått så långt att man börjar ta till såna drastiska metoder för att öka vinsterna? Men ökar det vinsterna i sikt?
Ponera:
Vilka ska bo i höghusen om inga i Sverige har arbeten och kan betala hyrorna när husen är klara? Inte blir det Polska arbetare i alla fall (för de spar så mycket det går tills de kommer hem... jag vet för de köper knappt bröd för mer än 6kr)
Vilka ska köpa Saab och Volvo bilarna om de inte tillverkas i Sverige? För det första, Sverige är den största marknaden för dessa bilar och så lär det också förbli. Vilka ska då köpa dessa bilar om de inte är Svenska (mycket därför man köper dem) och om inte Svenskarna har arbeten som gör det möjligt att betala bilarnas lån?
Förstå att jag också förstår att det finns andra kunder IDAG. Exempelviss rika nissar som är CHEFTER på Volvo och liknande som ändå har råd med lägenheterna. Men i längden kommer dessa arbeten också försvinna i och med att industrierna försvinner. Det är den minsta byggstenen i samhället.
Chefer, jurister, reklambyrå-folk, elektriker, frisörer (de flesta), ja i princip allt är beroende av industrin för att dels få ARBETEN och dels för att om arbeten försvinner så har inte folk EKONOMI att köpa TJÄNSTER av frisörer och liknande.
Jag tycker man ska akta sig för att flytta tillverkningen till billigare länder (och därmed flytta dem från "konsumtionslandet"). För då rubbar man om för mycket i grytan och tillslut har ingen råd med varorna. Ett moment-22 problem som alla måste vara "enade om".
Förmodligen de dumma Samhällarna och Handels-knåparna som kommit på den nya "företags-stratetgin". Som vanligt 😛 Skulle inte bli förvånad 😛 haha
May 17, 2002
Delph1 wrote: U står får utveckling, med andra ord under utveckling. men det borde egentligen gälla alla länder. Inget är färdigutvecklat. I resp. U-landsbenämningen är förlegad.
Ett U-land är nödvändigtvis inte heller en soptipp...
//Andreas
Sant, men när folk säger u-land så tänker nog majoriten på just "soptipp" ;).
Sedan så tycker jag att resterande Europastater borde få gå med i eu utan allt tjaffs om budgetunderskott etc, släpp in dem så det blir lite fart i deras ekonomi istället.
December 15, 2003
Nej, jag förstår att det är bidragstagarna ni menar, men det är inte så jäkligt än där, visst Sverige har ju en sån otroligt hög andel sjukskrivna/sjukpensionärer jämfört med andra länder så fler bidragstagare blir ju i framtiden lite svårt att försörja för oss som arbetar. Men jag ville bara trycka på lite att leja ut arbete till låga löner är i längden mer skadligt för Sverige som helhet, men det har ju davidhellmyrs slagit huvudet på spiken med sin eminenta postning ovan.
2 Guest(s)