Polis påkörd – och rånad|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Polis påkörd – och rånad
engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 494
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 10, 2007 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

10 patruller jagade BMW-föraren i natt

Ja jävlar nu är det ös i city, hur många patruller har man vanligtvis när någon misshandlas, rånas, blir våldtagen eller vid bankrån? Och sen påstår folk att vi har likhet inför lagen.. Ja hur jävla naiv kan man vara.

Mannen klev ur bilen och gav den skakade polisen en örfil så att han föll ihop.

En örfil och polisen faller ihop? Herregud vad har vi för poliser egentligen?

Och ja rubriken är verkligen bäst "påkörd" och "rånad"
Källa: http://www.aftonbladet.se/stoc.....1431255.ab

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1168542
December 10, 2007 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote:

10 patruller jagade BMW-föraren i natt

Ja j**lar nu är det ös i city, hur många patruller har man vanligtvis när någon misshandlas, rånas, blir våldtagen eller vid bankrån? Och sen påstår folk att vi har likhet inför lagen.. Ja hur j**la naiv kan man vara.

Och ja rubriken är verkligen bäst "påkörd" och "rånad"
Källa: http://www.aftonbladet.se/stoc.....1431255.ab

😮
Har du läst aftonbladet?? Det är till att ändra sej snabbt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1168546
December 10, 2007 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: 😮
Har du läst aftonbladet?? Det är till att ändra sej snabbt.

Varför skulle jag inte läsa? Jag förstår att du syftar på det jag skrev i andra tråden.. Men det jag menade var att en artikel om en massa bs som givetvis talar till din "fördel" utan något att stå på över inget jag behöver läsa. Men visst du får tolka mitt inlägg precis som du vill, vi lever inte i en kommuniststat än ialla fall

matssjoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 335
1168548
December 10, 2007 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote:

Har du fått et riktigt hårt slag med öppen hand över örat? Trumhinnan spricker och det tjuter i huvudet. har man sen presis blivit påkörd så är man nog lite mör åxå.

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1168551
December 10, 2007 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

matssjoberg wrote: [quote=engine52]

Har du fått et riktigt hårt slag med öppen hand över örat? Trumhinnan spricker och det tjuter i huvudet. har man sen presis blivit påkörd så är man nog lite mör åxå.

Nej jag har aldrig fått en rejäl smäll så vitt jag kan minnas. Men vem säger att han får det? Och sen angånde "påkörningen" vette tusan om det var så allvarligt.

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1168569
December 10, 2007 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Och sen angånde "påkörningen" vette tusan om det var så allvarligt.

Exakt, du vet inget om det och därför tycker inte jag att du kan uttala dig om hur polisen skulle ha agerat i situationen.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1168571
December 10, 2007 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej precis, du vet inte ett skit om vad som har hänt. Men om han nu föll ihop är det väl ganska lätt att räkna ut att det var ett ganska ordentligt slag.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1168572
December 10, 2007 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser inga problem att man griper in hårdare i fall som detta.

Att någon nisse blir misshandlad osv, visst det är allvarligt.
Men när poliser blir angripna så är det värre. De ska upprätthålla lagen och när man jävlas med dem så har man tagit ett steg värre. Respekten för polisen måste alltid finnas.

Sen kan man tycka att polisen agerar som idioter, och stå och skrika som en gammal tjur på debatter. Men fysisk våld mot poliser är icke icke icke icke accepterat.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1168576
December 10, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag ser inga problem att man griper in hårdare i fall som detta.

Att någon nisse blir misshandlad osv, visst det är allvarligt.
Men när poliser blir angripna så är det värre. De ska upprätthålla lagen och när man jävlas med dem så har man tagit ett steg värre. Respekten för polisen måste alltid finnas.

Sen kan man tycka att polisen agerar som idioter, och stå och skrika som en gammal tjur på debatter. Men fysisk våld mot poliser är icke icke icke icke accepterat.

I agree! Men då har jag inte råkat ut för polisvåld... Kan tänka mig att de som har blivit utsatta för det tänker lite annorlunda. :hrm:

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1168579
December 10, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaså aftonbladet vinklade det på det sättet... *suck*

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1168581
December 10, 2007 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Jaså aftonbladet vinklade det på det sättet... *suck*

Och det egentliga skeendet var??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1168598
December 10, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Så vad en del menar här är att snuten får gärna slå (det gör dom mer än ofta och mer än det behövs) medan man själv ska stå och ta emot. ! Löjligt säger jag. Får jag en smäll oavsett om det är en polis om jag KAN slå tillbaka så gör jag det. Mer än gärna dessutom.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1168603
December 10, 2007 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamikazepilot wrote: Så vad en del menar här är att snuten får gärna slå (det gör dom mer än ofta och mer än det behövs) medan man själv ska stå och ta emot. ! Löjligt säger jag. Får jag en smäll oavsett om det är en polis om jag KAN slå tillbaka så gör jag det. Mer än gärna dessutom.

Du har valt ditt nick med omsorg ser jag... Ett hett tips, om du börjar slåss med en polis så kommer du GARANTERAT förlora, om inte på en gång så i långa loppet.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1168604
December 10, 2007 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Kamikazepilot]Så vad en del menar här är att snuten får gärna slå (det gör dom mer än ofta och mer än det behövs) medan man själv ska stå och ta emot. ! Löjligt säger jag. Får jag en smäll oavsett om det är en polis om jag KAN slå tillbaka så gör jag det. Mer än gärna dessutom.

Du har valt ditt nick med omsorg ser jag... Ett hett tips, om du börjar slåss med en polis så kommer du GARANTERAT förlora, om inte på en gång så i långa loppet.

Amen..

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1168613
December 10, 2007 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Kamikazepilot]Så vad en del menar här är att snuten får gärna slå (det gör dom mer än ofta och mer än det behövs) medan man själv ska stå och ta emot. ! Löjligt säger jag. Får jag en smäll oavsett om det är en polis om jag KAN slå tillbaka så gör jag det. Mer än gärna dessutom.

Mm, sen borde civila ha rätt att försvara sig mot övervåld. Vilket händer väldigt ofta.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1168622
December 10, 2007 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Mm, sen borde civila ha rätt att försvara sig mot övervåld. Vilket händer väldigt ofta.

Jag tror aldrig jag har hört talas om att nån som följt med polisen lugnt och städat har blivit utsatt för övervåld utan det händer väl när folk spjärnar emot och har sej. Vill polisen att man ska följa med så är det väl bara att följa med. Det är ju inte så att dom slumpmässigt går runt på stan en lugn dag och plockar in folk utan det brukar ju finnas en orsak till att dom vill ha med nån. Gör dom fel så tar man det efteråt när situationen lugnat ner sej.

Därmed inte sagt att det inte finns rötägg inom polisen, helt klart finns det element där som borde byta jobb likväl som det finns överallt annars.

Callister
Member
Medlem
1168626
December 10, 2007 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessa personer som råkar ut för sk. "övervåld" tror jag inte har alla hästar i stallet. Det brukar snarare vara ungdomar med en tendens att sätta upp sig mot folk, särskilt auktoriteter.

Vill polisen att man följer med så är det bara att följa med och reda ut det senare (Som ovan skrev).

Tror inte det finns en chans i helvetet att snuten börjar puckla på dig sålänge du beter dig och visar respekt, för respekt ska man visa. Vad händer annars?

Motsägelser ifrån ungdomseliten aka. Kalle vänsterpartist @ IV-programmet, undanbes.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1168642
December 10, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman] Mm, sen borde civila ha rätt att försvara sig mot övervåld. Vilket händer väldigt ofta.

Jag tror aldrig jag har hört talas om att nån som följt med polisen lugnt och städat har blivit utsatt för övervåld utan det händer väl när folk spjärnar emot och har sej. Vill polisen att man ska följa med så är det väl bara att följa med. Det är ju inte så att dom slumpmässigt går runt på stan en lugn dag och plockar in folk utan det brukar ju finnas en orsak till att dom vill ha med nån. Gör dom fel så tar man det efteråt när situationen lugnat ner sej.

Därmed inte sagt att det inte finns rötägg inom polisen, helt klart finns det element där som borde byta jobb likväl som det finns överallt annars.

ÖVERVÅLD De har inte rätt att använda mer våld än vad situationen kräver.

Callister wrote: Dessa personer som råkar ut för sk. "övervåld" tror jag inte har alla hästar i stallet. Det brukar snarare vara ungdomar med en tendens att sätta upp sig mot folk, särskilt auktoriteter.

Vill polisen att man följer med så är det bara att följa med och reda ut det senare (Som ovan skrev).

Tror inte det finns en chans i helvetet att snuten börjar puckla på dig sålänge du beter dig och visar respekt, för respekt ska man visa. Vad händer annars?

Motsägelser ifrån ungdomseliten aka. Kalle vänsterpartist @ IV-programmet, undanbes.

Jaha, så munhugg är något som ska bestraffas med slag av en batong?

Anser du det vara rätt att en person som är handfängslad ska få stå och ta emot stryk?

. Visst de kanske har ett stressamt och slitigt arbete, men bara för de ska de inte vara otrevliga, eller angripa vittnen med batong och handfängsla dem.

Vissa befogenheter för polismännen

Användning av våld

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld,
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande,
3. det är fråga om att avvärja en straffbelagd handling eller en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön,
4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i rättegångsbalken,
5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,
6. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till, avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller
7. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den inte kan genomföras utan våld.

Callister
Member
Medlem
1168647
December 10, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du verkligen en polis slår någon som är handfängslad?

Jag har själv vänner som blivit gripna och som efteråt hatar polisen, han påstod att de var övervåld och blabla. Detta är en nära vän, men jag tar ändå inte hans sida.

Är man full eller liknande så minns man inte alla saker och man kanske varit lite kaxig.

Jag har i efterhand kollat upp och han gjorde mycket motstånd. Krävs det att två poliser håller ned en, då gör man motstånd.

Observera att ingen polis slog honom. Ändå så wajnas det.
Kan tänka mig att alla ungdomar fungerar likadant.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1168652
December 10, 2007 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

övervåld från poliser förekommer och lär alltid förekomma, ibland med rätta eller felaktiga orsaker...

Men man ska vara bra jefla korkad om man är uppkäftig mot en polis, man gör det dom säger och försöker rätta till felen efteråt i lugn och ro.

Men det är dessvärre en sak som vissa poliser inte verkar fatta, och det är att det ingår i deras yrkesval att de blir utsatta för hot och våld.

Samma sak var det för mig varje dag jag masade mig iväg till jobbet på rättspsyk, jag visste att jag kunde bli hotad, misshandlad eller dödad varje dag jag klev innanför dörrarna till jobbet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 404
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL