July 27, 2002
obelix wrote:
Samma sak var det för mig varje dag jag masade mig iväg till jobbet på rättspsyk, jag visste att jag kunde bli hotad, misshandlad eller dödad varje dag jag klev innanför dörrarna till jobbet.
Med denna vetskap, så antar jag att du tog det säkra för det osäkra?
Det gör poliser också, lyder inte personen i fråga så har de ju mer att oroa sig över, än ifall han lugnt följde med.
January 12, 2004
Callister wrote: [quote=obelix]
Samma sak var det för mig varje dag jag masade mig iväg till jobbet på rättspsyk, jag visste att jag kunde bli hotad, misshandlad eller dödad varje dag jag klev innanför dörrarna till jobbet.
Med denna vetskap, så antar jag att du tog det säkra för det osäkra?
Det gör poliser också, lyder inte personen i fråga så har de ju mer att oroa sig över, än ifall han lugnt följde med.
jag gjorde mitt bästa för att inte hamna i de situationerna.
jag brukade inte våld i förebyggande syfte som en del kan göra.
September 12, 2001
Callister wrote: [quote=Dehman][quote=Callister]Tror du verkligen en polis slår någon som är handfängslad?
Nej jag vet.
Och vad gjorde personen i fråga?
Hej vad du försvarar polisen.
Sanningen är att det finns riktiga rötägg inom polisen. Jag känner drygt 15 st som är poliser.
Jag vet inte precis hur alla är som poliser men 4 st av dessa har jag jäkligt bra intryck av. Mycket bra personer men...
Det finns riktigta rötägg då jag har fått berättat för mig av andra poliser vad dessa rötägg har gjort och det har handlat om oprovocerad våld. Var inte så naiv för det förekommer verkligen.
July 27, 2002
Självklart finns det svin. Men om man visar respekt och sköter sig så behöver man inte råka ut för övervåld.
Även om de inte klarar av att hantera alla situationer bra så har jag svårt att tro att det finns poliser som brukar övervåld "bara för att".
Det finns inget dummare än att tjafsa med polisen på plats. Följ med till stationen så får du sitta i lugn och ro och förklara.
Det är så jag ser på saken.
August 7, 2001
Vad jag lärde mig på vaktutbildningen var att poliserna ska följa våldstrappan.
Visst rötägg finns inom polisen men det är knappast en majoritet.
Av alla uttryckningar så är det väldigt få som blir övervåld och nu för tiden börjar folk anklaga polisen för övervåld när dom gör ett vanligt grepp vid ett gripande. Folk tror liksom att dom kan t.ex kasta flaskor omkring sig. Sen när polisen kommer så tror dom att dom kan tjafsa dom sig ur det och då måste polisen gripa dom.
Många gånger det är tjafs om polisen har handlat fel.
En polis sköt en som inte lydde varningsskott. Felet polisen gjorde i det fallet var att han inte sköt efter första, så där var polisen för snäll.
Dom lär sig i utbildningen att skjuter dom inte efter första varningsskottet så tappar dom all respekt. Och i det här fallet så var anledningen till varningsskottet helt korrekt. 100+pers mot 10poliser.
Tänk också på att drar du en kniv så är du överst på våldstrappan och då har polisen rätt att skjuta dig om dom ser dig.
Och till topic: Ja polisen gjorde rätt. Man måste gå på hårdare om något händer en polis. Polisen måste ha den respekten så man känner att man ska nog inte tjafsa. och det handlar inte om polisstat utan att vi vanliga människor är för dumma i huvudet för att upprätthålla ordning.
Många anser mig dum i huvudet för att jag är röd i politiken och har sådana här åsikter. 😛
September 16, 2007
Snorch wrote: Nej precis, du vet inte ett skit om vad som har hänt. Men om han nu föll ihop är det väl ganska lätt att räkna ut att det var ett ganska ordentligt slag.
Nej jag vet inte vad som hänt, men jag kan ändå tolka och försöka få en bild av det som hänt. Varför måste det vart ett "ganska ordentligt slag" bara för att han föll ihop?
perminator wrote: Exakt, du vet inget om det och därför tycker inte jag att du kan uttala dig om hur polisen skulle ha agerat i situationen.
Otur för dig att vi har yttrandefrihet + att det här är dett diskussionsforum och vi tolkar alla olika, sen om det är rätt eller fel är en annan femma.
Callister: du verkar lite för naiv :bgrin:
January 13, 2003
Callister wrote: Jag ser inga problem att man griper in hårdare i fall som detta.
Att någon nisse blir misshandlad osv, visst det är allvarligt.
Men när poliser blir angripna så är det värre. De ska upprätthålla lagen och när man jävlas med dem så har man tagit ett steg värre. Respekten för polisen måste alltid finnas.Sen kan man tycka att polisen agerar som idioter, och stå och skrika som en gammal tjur på debatter. Men fysisk våld mot poliser är icke icke icke icke accepterat.
"Polismannen var ledig..."
"– Föraren är misstänkt för försök till grov misshandel och våld mot tjänsteman, säger Maria Hugolf, befäl vid länskommunikationscentralen."
Hur kan det vara våld mot tjänsteman när personen i fråga inte var i tjänst? Sen, det är en brottslig handling att utge sig för att vara polis, polismanen var inte i tjänst, dvs. en civil person springer fram till en bilist och "leker" polis på sin fritid, vilket han inte får enligt lag.
Stannar någon mig och personen i fråga inte kan legitimera sig och visa att han är i tjänst kommer jag själv att utdela en rak höger direkt, då det är en värre handling att utge sig för att vara polis än fortkörningar osv.
April 18, 2003
beta wrote:
"– Föraren är misstänkt för försök till grov misshandel och våld mot tjänsteman, säger Maria Hugolf, befäl vid länskommunikationscentralen."
Hur kan det vara våld mot tjänsteman när personen i fråga inte var i tjänst?
En polis är skyldig att under ledig tid "självmant ingripa för att trygga den allmäna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda" som det står i 4 kap 10§ i polisförordningen, iom att han ingriper så är han i tjänst så då blir det våld mot tjänsteman.
January 13, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=beta]
Hur kan det vara våld mot tjänsteman när personen i fråga inte var i tjänst?
En polis är skyldig att under ledig tid "självmant ingripa för att trygga den allmäna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda" som det står i 4 kap 10§ i polisförordningen, iom att han ingriper så är han i tjänst så då blir det våld mot tjänsteman.
Ush ja, många paragrafer är åt helvete, jag säger ändå samma sak, blir jag stoppad, och personen inte kan legitimera sig så är det en rak höger som gäller.
Men en följdfråga, om de självmant måste ingripa, då måste man som polis ha fast månadslön då det är omöjligt att skriva ner varje minut man varit utomhus och tryggat det allmäna ordningen, dvs varit i tjänst?
Med andra ord, 16h/dag (8h sömn) 30dagar/månad = 480h, så en polis har alltid ~300h övertid/månad då han är i tjänst då han tryggar den allmäna ordningen, vilket även betyder att varje polis måste tjäna 50papp+/månad, annars kan han ju inte vara tjänsteman och trygga ordningen hela tiden... Jag ska bli polis, och hålla tjänstledigt 6mån/år och ändå tjäna mer än medelsvensson.
Ja jag vet, rent åt skogen, men ska paragrafen fungera måste det ju vara så.
March 14, 2001
engine52 wrote: [quote=Snorch]Nej precis, du vet inte ett skit om vad som har hänt. Men om han nu föll ihop är det väl ganska lätt att räkna ut att det var ett ganska ordentligt slag.
Nej jag vet inte vad som hänt, men jag kan ändå tolka och försöka få en bild av det som hänt. Varför måste det vart ett "ganska ordentligt slag" bara för att han föll ihop?
Och det är ju aftonbladet en väldigt bra källa till. 🙄
Allt är ju relativt men vill nog påstå att det behövs mer ett "ganska ordentligt slag" än en örfil för att ramla ihop. Men jag bara tolkar ju det...
1 Guest(s)