Polisen är så jävla slöa -Bosse Ringholm|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Polisen är så jävla slöa -Bosse Ringholm
Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Förvånad över att en sådan tråd inte redan finns; men:

Summering: Bosse Ringholm missar att avbryta samtalet på sin mobiltelefon, när han har den i jakfickan och något annan sitter på andra sidan och tjuvlyssnar, så börjar Bosse snacka skit om polisen, Sveriges vice statsminister, snackar skit om polis.

Detta gör säkert gott för sossarna i valet

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
http://www.svd.se/dynamiskt/in.....577375.asp
http://www.tv4.se/visa/?inneha.....sedel.aspx
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a=452666

Många avskydde redan honom, detta lär inte göra det hela bättre. Att kalla polisen slöa känns helt fel, utan de har snarare för lite resurser. Samt att han själv tidigare tagit regeringen flygplan för att åka och se en fotbollsmatch. Får verkligen hoppas att folk sätter sig emot honom efter detta...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
952324
September 19, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske inte helt rätt sätt, men så farligt är det väl inte.
Att folk ens orkar bry sig? Fast, jag borde inte yttra mig, jag ids ju tom. svara i denna tråd :P.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
952326
September 19, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Kanske inte helt rätt sätt, men så farligt är det väl inte.
Att folk ens orkar bry sig? Fast, jag borde inte yttra mig, jag ids ju tom. svara i denna tråd :P.

Han är vice stadsminister, han har mycket makt, självklart bryr man sig.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
952327
September 19, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det är rätt. Men han ska väl ändå avsättas nästa höst eller ;).

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
952331
September 19, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Brottsbalken 4 kap. 9a§ wrote: Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
952333
September 19, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Krqagyzzz]Kanske inte helt rätt sätt, men så farligt är det väl inte.

Han är vice stadsminister, han har mycket makt, självklart bryr man sig.

bryr sig om vad? att han har åsikter? att han inte är politiskt korrekt bland sina vänner?

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
952334
September 19, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Brottsbalken 4 kap. 9a§]Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

knappast inte gilltigt när han är för pantad för att lägga på ordentligt...

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
952335
September 19, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: [quote=dreamweaver][quote=Brottsbalken 4 kap. 9a§]Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

knappast inte gilltigt när han är för pantad för att lägga på ordentligt...

Ytterst tveksam till att Aftonbladet har rätt till att nyttja ljudupptagningen.

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
952346
September 19, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte att ha sa något jätteolämpligt direkt. Att poliser är lata stämmer ju bara delvis, poliserna måste ju ha intyg för att kolla runt. De får till exempel inte kolla igenom en personbil utan intyg, gör dem det ändå så är det böter som gäller.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
952357
September 19, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju sant... poliser är jävligt slöa. Det är ju en sjuka som är lätt hamna i i alla sammanhang där det inte förekommer konkurrens, typ alla statliga/kommunala jobb men polisen är i särställning slöast.

vad det beror på just de är slöast vet jag inte (kan vara som sagt ovan att det är jobbigt slåss mot konstiga bestämmelser) men att det är så finns ju undersökningar på.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
952375
September 19, 2005 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Det är ju sant... poliser är jävligt slöa. Det är ju en sjuka som är lätt hamna i i alla sammanhang där det inte förekommer konkurrens, typ alla statliga/kommunala jobb men polisen är i särställning slöast.

vad det beror på just de är slöast vet jag inte (kan vara som sagt ovan att det är jobbigt slåss mot konstiga bestämmelser) men att det är så finns ju undersökningar på.

Det handlar nog om att de kan få skit för lite vad som helst och att de ständigt kan utsättas för skit, de kan heller inte ingrippa så som de själva kanske önskat.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
952391
September 19, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Laglorden]Det är ju sant... poliser är jävligt slöa. Det är ju en sjuka som är lätt hamna i i alla sammanhang där det inte förekommer konkurrens, typ alla statliga/kommunala jobb men polisen är i särställning slöast.

Det handlar nog om att de kan få skit för lite vad som helst och att de ständigt kan utsättas för skit, de kan heller inte ingrippa så som de själva kanske önskat.

Vad gnäller du över ?

Det är ju sant!
Jag är fanken ingen anhängare av Ringholm men detta är tamesjutton det bästa han har sagt även om det blev en "groda" genom en pinsam miss.

Polisen är slö...det saknas inte resuser utan det saknas motivation samt att polisen i dag har "målsättningar" som ska uppvisa deras så kallade effektivitet och där är det klart lättare att lura bakom buskar för att ta fast fortkörare och folk som cyklar utan lyse !

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
952412
September 19, 2005 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta uttalande är väl vad svensson tycker i allmänhet. Mindre hastighetskontroller och fler nykterhetskontroller istället, är väl en uppenbar trafiksäkerhetsfråga son snuten verkar skita i exempelvis. Eller att försöka ta fast folk som slåss på stan. Istället glider dom runt i sin Chevy Tahoe(jävligt mycket offroad för den säkert) och fikar.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
952417
September 20, 2005 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Han sa det var och varannan svensson själv tycker.

Hur många i Sverige idag tror du inte har upplevt hur otillräcklig polisen är? Oavsett om det är för att dom är slöa eller har för lite resurser spelar ingen roll, folk har en tendens att skylla på det som är mest lätt tillgängligt.

Tror snarare detta är positivt för ringorm.

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
952422
September 20, 2005 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Rent juridiskt så har de nog med all säkerhet rätt att använda ljudupptagningen då den tagits i oavbrutet samband med det som var överenskommet, att sedan den ena parten inte avslutar samtalet gör det hela inte till ngt olagligt för den andra att föra vidare eller att använda på. He fucked up - men sen om det var medvetet eller ej det är en mer intressant fråga

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
952423
September 20, 2005 - 3:31 am
sp_Permalink sp_Print

Om man studerar hans upplägg rent retoriskt tycker jag att han gör lite väl mycket fel för att det skulle kunna antas vara medvetet. Han är ju inte den smartaste människan, men helt tappad retoriskt är han ju knappast som politiker.

Jag tror definitvit detta gynnar Ringholm.

För att man ska få spela in en annan människa krävs tillstånd och det hade ju bevisligen TV4 innan, så det stämmer definitivt som du säger Bull.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
952442
September 20, 2005 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Bull wrote: Rent juridiskt så har de nog med all säkerhet rätt att använda ljudupptagningen då den tagits i oavbrutet samband med det som var överenskommet, att sedan den ena parten inte avslutar samtalet gör det hela inte till ngt olagligt för den andra att föra vidare eller att använda på. He fucked up - men sen om det var medvetet eller ej det är en mer intressant fråga

Man får helt enkelt inte spela in en konversation som man själv inte deltar i, utan att någon av de som avlyssnas gjorts uppmärksamma på det. Nu skedde ju det oavsiktligt, men det förändrar egentligen ingenting. Jämför med om någons plånbok "råkar" hamna i din ficka, du får ändå inte använda den då du är medveten om att den tillhör någon annan trots att den hamnat i din ficka oavsiktligen. Analogin där är knappast perfekt, men kontentan är att det ena inte rättfärdigar det andra.

Det där med oavbrutet samband är inte fullt sant, eftersom det är så många parametrar som förändrats, så situationerna räknas som skilda. I tid ligger de oavbrutet, men inte situationsbundet. Men som du dock säger, he fucked up så det hade ändå blivit en rejäl diskussion i rättssalen om vad som egentligen är rätt och fel här eftersom lagboken inte täcker ett sånt här fall svart och vitt.

I vilket fall som helst kommer knappast Ringholm göra rättssak av det. Att anmäla och därmed säga "det där fick inte folk veta att jag tyckte" är ju inget som skulle stärka hans politiska image direkt.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
952455
September 20, 2005 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Det mest intressanta i hela den här historien är ju att det han sade från början var helt korrekt, och nu kryper han tillbaka in i illusionen om att vi har en bra polis.
Det har ju visat sig av vi har många fler poliser per capita än många andra länder, och ändå klaras bara en bråkdel av fallen upp. Inte har vår polis mycket sämre resurser heller. Men visst, skall de fortsätta att rekrytera fårskallar som tycker det är macho att brösta sig för svensson, och glida runt i bilen, ja då lär det verkligen inte bli bättre.
En annan kul grej är ju att det bara är Reinfeldt som har uppmärksammat att den officiella och inofficiella bilden av polisen skiljer å det grövsta.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
952486
September 20, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Leffe GW yttrade sig på ekot: Han har rätt i sak. 😀

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
952602
September 20, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Leffe GW yttrade sig på ekot: Han har rätt i sak. 😀

:)R haha kanonbra

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 149
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL