polisscanners...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
polisscanners...
Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

är det någon här som är lite hajj på dem? skulle vilja veta nån affär som säljer antenner, sladdar förstärkare osv till olika polisscanners här i stockholm.. har sett att ELFA säljer lite. nån mer? (butiker i stockholm då)

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
741133
October 7, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

De säljer väl sånt på Teknikmagasinet?

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
741135
October 7, 2004 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

btw, du har inte tänk köpa dig en ny scanner nu?

Quarzi
Member
Medlem
741138
October 7, 2004 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: De säljer väl sånt på Teknikmagasinet?

mjo.. men inte mycket tillbehör..

Quarzi
Member
Medlem
741140
October 7, 2004 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

neee.. köpte mig en igår ju 😛

Krqagyzzz
Member
Medlem
741141
October 7, 2004 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Krqagyzzz]jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

jag vill inte göra dig ledsen, men du vet att hela blåljusverksamheten just står i startgroparna för att byta ut sin radiopark, den skall digitaliceras och krypteras.

Quarzi
Member
Medlem
741145
October 7, 2004 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Quarzi][quote=Krqagyzzz]jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

jag vill inte göra dig ledsen, men du vet att hela blåljusverksamheten just står i startgroparna för att byta ut sin radiopark, den skall digitaliceras och krypteras.

vem har sagt att det är polisen å så jag lyssnar på? 😛

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
741147
October 7, 2004 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Quarzi][quote=Krqagyzzz]jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

o du har tänkt lyssna på ?

Krqagyzzz
Member
Medlem
741149
October 7, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Quarzi][quote=Krqagyzzz]jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

ingen, jag bara antog. Personligen tycker jag det är väldigt kul att lyssna på killarna med blåljus på taket. Blir lite av rutin att alltid slå på radion när man kommer hem, det händer alltid något där iaf.

Quarzi
Member
Medlem
741152
October 7, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Quarzi][quote=Krqagyzzz][quote=Quarzi][quote=Krqagyzzz]jag vet ingen butik i Sthlm men däremot så kan jag rekomender Kjell & Co, en väldigt bra butik som är nästan allt. http://www.kjell.com

ingen, jag bara antog. Personligen tycker jag det är väldigt kul att lyssna på killarna med blåljus på taket. Blir lite av rutin att alltid slå på radion när man kommer hem, det händer alltid något där iaf.

sant... men så har det ju sagts att de skall byta till tetra systemet ända från 2002 vad jag läst

Krqagyzzz
Member
Medlem
741154
October 7, 2004 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: sant... men så har det ju sagts att de skall byta till tetra systemet ända från 2002 vad jag läst

jo, det är sant. Tyckte dock att jag hörde att de hade börjat levereras nu, men jag kan ha hört fel.

Quarzi
Member
Medlem
741157
October 7, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Quarzi]sant... men så har det ju sagts att de skall byta till tetra systemet ända från 2002 vad jag läst

jo, det är sant. Tyckte dock att jag hörde att de hade börjat levereras nu, men jag kan ha hört fel.

mycket möjligt.. man kan ju hoppas att det tar nått år till 😉

Edit till förra inlägget, såg detta på aftonbladet...

1995: Kommittén för radiosamordning fastställer behovet av ett gemensamt system för polis, räddningstjänst, hälso- och sjukvård.
1996: I Rikspolisstyrelsens rapport "Radiokommunikation för public safety" förordas åter ett gemensamt system.
1998: Jan Rydh presenterar utredningen "Ett tryggare Sverige". Slutsats: radiostandarden Tetra (Terrestrial trunked radio) uppfyller kraven för ett gemensamt kommunikationssystem.
2000, februari: Biträdande näringsminister Mona Sahlin avsätter ett frekvensutrymme för det nya systemet.
2000,
augusti: Statskontoret får i uppdrag att köpa in ett gemensamt system.
2001, april: Statskontoret kräver besked om vem som ska finansiera systemet. De får inget.
2001, maj: Riksdagen uppmanar regeringen att finna en finansiering.
2001, juni: Rikspolisstyrelsen och Statskontoret slår fast att polisen inte kan utnyttja nuvarande system efter 31 december 2003. De kräver besked före 1 september, men får inget.
2001, oktober: Knut Rexed, generaldirektör på Statskontoret, ber att hans myndighet entledigas från uppdraget.
2001, oktober: Rikspolisstyrelsen beslutar att på egen hand upphandla Tetra. Kostnaden beräknas bli fem miljarder, pengar som svensk polis inte har.
2001, oktober: Kommunförbundets ordförande Ilmar Reepalau och Lars Isaksson, ordförande i Landstingsförbundet, betonar den allvarliga situationen i ett brev till regeringen: ""situationen är ohållbar. Vi kräver att regeringen omedelbart tar de beslut som behövs."
2001, november: Berit Rollén får i uppdrag att utreda om det finns intresse av ett nytt system bland tänkbara användare inom stat, kommun och landsting.
2002, februari: Henrik Landerholm (m) anmäler regeringen till Konstitutionsutskottet, KU.
2002, mars: Rollén lämnar sin rapport. Slutsatsen är att ett nytt radionät inte kan komma i fråga utan en ekonomisk garanti från staten.
2002 maj: KU behandlar anmälan mot regeringen.

så sen efter 2002 verkar inget hänt.. men jag vet ju dock inte.. du kan mycket möjligt ha rätt att det börjar hända saker

Krqagyzzz
Member
Medlem
741164
October 7, 2004 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Quarzi]sant... men så har det ju sagts att de skall byta till tetra systemet ända från 2002 vad jag läst

mycket möjligt.. man kan ju hoppas att det tar nått år till 😉

jo verkligen, det blir lite svårt att lyssna då.

Quarzi
Member
Medlem
741167
October 7, 2004 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jo.. något =)

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
741173
October 7, 2004 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mm roligt med polisradio.. har en hemma som brukar stå på..

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
741475
October 8, 2004 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: är det någon här som är lite hajj på dem? skulle vilja veta nån affär som säljer antenner, sladdar förstärkare osv till olika polisscanners här i stockholm.. har sett att ELFA säljer lite. nån mer? (butiker i stockholm då)

Ursäkta om jag e korkad, (igen), men vafasen är en "polisscanner"?
Det är nog inte en vanlig scanner som blinkar rött å blått precis 😛

Krqagyzzz
Member
Medlem
741479
October 8, 2004 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: [quote=Quarzi]är det någon här som är lite hajj på dem? skulle vilja veta nån affär som säljer antenner, sladdar förstärkare osv till olika polisscanners här i stockholm.. har sett att ELFA säljer lite. nån mer? (butiker i stockholm då)

en polisscanner är en en radiosacenner som söker av ett visst frekvensområde efter någon form av radiosändning, Med en polisscanner så kan man tex lyssna på polisens radiotrafikkanaler.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
741487
October 8, 2004 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle vara kul att ha men jag tror inte att polisen i mariestad säger så mycket mer än "Ööö det är några fjortisar som slått sönder ett fönster Öööö äker o kollar efter ficka Ok hej..." (Detta är vad jag tror) 😛

Krqagyzzz
Member
Medlem
741490
October 8, 2004 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Skulle vara kul att ha men jag tror inte att polisen i mariestad säger så mycket mer än "Ööö det är några fjortisar som slått sönder ett fönster Öööö äker o kollar efter ficka Ok hej..." (Detta är vad jag tror) 😛

nja, riktigt så dött är det inte, ibland så är det en fortkörare eller en olycka på E20 med.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
741725
October 8, 2004 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Combat][quote=Quarzi]är det någon här som är lite hajj på dem? skulle vilja veta nån affär som säljer antenner, sladdar förstärkare osv till olika polisscanners här i stockholm.. har sett att ELFA säljer lite. nån mer? (butiker i stockholm då)

en polisscanner är en en radiosacenner som söker av ett visst frekvensområde efter någon form av radiosändning, Med en polisscanner så kan man tex lyssna på polisens radiotrafikkanaler.

Okey.. men säg ffs att det e en plisradio då!! 😉
Edit: Dennis, vare kul å lyssna på polisjackten igår? 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 112
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL