Politik|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Politik
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
818001
January 9, 2005 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Vi har levt under samma styre i snart 100 år

Samma styre i snart hundra år?

kom igen nu ditt "blindstyre" och läs på vilken politik som har förts genom dessa hundra år. 🙂

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
818034
January 9, 2005 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men du vet väl hur du vill ha det?..

Kanske inte finns ett parit som representerar hans åsikter till 100%, inte ens 80% kanske. Att rösta blankt visar att man är missnöjd.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
818048
January 9, 2005 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Men du vet väl hur du vill ha det?..

Kanske inte finns ett parit som representerar hans åsikter till 100%, inte ens 80% kanske. Att rösta blankt visar att man är missnöjd.

Precis. 😉 Skulle säga att de inte ens representerar 30% av mina "åsikter". Sen att mina åsikter mestadels består av sunt bondförnuft är en annan femma, norrlänning som man trots allt är. 😉

davidhellmyrs: Du, bara för att jag kanske är några år äldre än dig & får rösta så betyder det inte att jag vet bättre, tro mig. 😉 Eller iofs, det kanske det gör. 8) Äh, bara skojar. Jag har som sagt inte tid att engagera mig, även om jag nu mot förmodan skulle vilja någon gång. Måste ju jobba så att man får in pengar till hyran & till sitt blivande hus. 😀

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
818050
January 9, 2005 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

Ja är också skellefteåbo, akta dig du.. 😉

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
818051
January 9, 2005 - 1:20 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Ja är också skellefteåbo, akta dig du.. 😉

VA? Har vi en sådan "kändis" i krokarna? 😉 Det var som attan...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
818150
January 9, 2005 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=davidhellmyrs] Vi har levt under samma styre i snart 100 år

kom igen nu ditt "blindstyre" och läs på vilken politik som har förts genom dessa hundra år. 🙂

Blindstyre. Jag? 😛

Vem är så blind att han missade ordspråket och ironin 😛

Hehe

Det jag menade var att vi levt likadant väldigt länge. Har inte varit några längre period med nått "nytt". Och visst det har funnits avbrott mitt i, med borglig regering. Men det är ofta som de sitter 4år. Och på 4år hinner man inte förändra så pass mycket, och speciellt inte märka av resultat.

Måste ge dem lite tid laugh

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
818158
January 9, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=skiroy][quote=davidhellmyrs] Vi har levt under samma styre i snart 100 år

Blindstyre. Jag? 😛

Vem är så blind att han missade ordspråket och ironin 😛

Hehe

Det jag menade var att vi levt likadant väldigt länge. Har inte varit några längre period med nått "nytt". Och visst det har funnits avbrott mitt i, med borglig regering. Men det är ofta som de sitter 4år. Och på 4år hinner man inte förändra så pass mycket, och speciellt inte märka av resultat.

Måste ge dem lite tid laugh

Ja du är ett blindstyre. 😉

Du hajade nämligen inte min ironi märker jag. 😀

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
818292
January 9, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

/me är aktiv centerpartist. Dvs borgerlig, men inte blå. Fast ni andra verkar ju ha kommit ganska långt i diskuterandet på egen hand ändå... 😀

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
818363
January 9, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Är lite skeptisk till Centerpartiet. Dom följer Vänstern i så många frågor. Te.x. Kärnkraften. Det är dåligt då dom borgliga blir splittrade.

TERdON
Member
Medlem
818391
January 9, 2005 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Är lite skeptisk till Centerpartiet. Dom följer Vänstern i så många frågor. Te.x. Kärnkraften. Det är dåligt då dom borgliga blir splittrade.

Hmm. Som jag tror att någon redan påpekat (eller var det i något helt annat forum???) så har vi i Sverige inget tvåpartisystem (även fast såväl moderater som sossar verkar tro det ibland). Kärnkraften är ett utomordentligt bra val på en sakfråga som är intressant ur den aspekten. Centerpartiet tycker inte att kärnkraften ska avvecklas bara för att "jävlas" eller för att få chansen att tycka likadant som sossarna (ärligt talat skulle jag nog påstå att Centerpartiet vill avveckla kärnkraften mer än vad sossarna vill. Hur som helst, anledningen till att Centerpartiet vill avveckla kärnkraften är att väldigt många av Centerpartisterna tycker att kärnkraften är dålig (jag sparar sakargumenten till en annan gång). Jag håller med om att det är viktigt att byta regering, men det innebär också att man måste komma överens om kompromisser i viktiga sakfrågor. Faktum är att två av de fyra borgerliga regeringarna de senaste 25 åren spruckit pga att (m) och (fp) inte velat följa uppgörelser man gjort innan regeringssamarbetet börjat om just kärnkraften...

skinner
Member
Medlem
818397
January 9, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det är då min åsikt men centern är bättre en vänsterpartierna i alla fall. Samt att det är bra att dom borgliga sammarbetar. Men jag tycker personligen att det är synd att centern har gjort upp med regeringen om kärnkraften samt om försvaret men dom har mycket vettigt också.

TERdON
Member
Medlem
818468
January 9, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ja det är då min åsikt men centern är bättre en vänsterpartierna i alla fall. Samt att det är bra att dom borgliga sammarbetar. Men jag tycker personligen att det är synd att centern har gjort upp med regeringen om kärnkraften samt om försvaret men dom har mycket vettigt också.

Vad gäller kärnkraften, så är det inte mycket annat att göra. De andra borgerliga partierna är ju inte direkt överförtjusta i den (i mitt tycke i alla fall) alldeles för långsamma avveckling vi har idag.

Vad gällde försvarsuppgörelsen för ett par år sedan så var det mycket även en besparingsåtgärd / omflyttning av pengar (man skulle satsa på hälsovård istf militärer). Tyvärr har fortfarande inte en del av vad man kommit överens om genomförts (bland annat förslag särskilt inriktade mot ungdomar som exempelvis anorexia-kliniker). Det har gjort CUF minst sagt lite arga. Det är nog inte jättetroligt med en ny försvarsuppgörelse med s inom överskådlig tid, inte utan interna debatter i c i varje fall...

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
818473
January 9, 2005 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Samtidigt vore det väl helt fel om Centern som är ett ganska litet parti fick allt för mycket att säga till om i en sån viktig fråga som kärnkraften?

skinner
Member
Medlem
818490
January 9, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag håller med. Att te.x. miljöpartiet som höll på att åka ur riksdagen kan påvärka sossarna så mycket. Det är sjukt. Samt att dom ska ge miljöpartiet ministerposter.

Ersättningsjobb och nya pengar till annat är en story som sossarna har dragigt när det gäller försvarsnedläggningar. Men dom håller inte löftena. Kolla bara på te.x. Solefteå, dom har då inte fått så mycket ersättningsjobb. Och även om dom får te.x. en myndighet så flyttas ju den från en annan ort och då blir folk arbetslösa där. Jag litar då inte på något som sossarna säjer (förutom när dom säjer att det ska läggas ner eller sparas).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 256
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL