September 27, 2005
Ang wrote:
ojdå:
Då har du verkligen verkligen missat något om det inte är så att du själv inte rå för att leva på andra.
Det är helt orimligt att du kan tycka det är helt ok att väldigt stor del av din skatt går till den icke-arbetsförda befolkningen om du själv ska arbeta och går ut med en skuld på en kvarts miljon.
Nej, jag tycker inte det är bra att en stor del av det jag lägger i skatt skall gå till att betala de som inte kan arbeta. Skillnaden mellan din och min uppfattning ligger inte där. Skillnaden är att jag inte tror lösningen är att lägga mindre i skatt. Det finns en anledning till att så många är sjukskrivna/sjukpensionärer, det är den vi måste hitta och göra något åt.
EDIT: Vad är det jag verkligen verkligen har missat? Att det finns lägre skatter på andra ställen i världen?
February 19, 2004
ojdå wrote: Nej, jag tycker inte det är bra att en stor del av det jag lägger i skatt skall gå till att betala de som inte kan arbeta. Skillnaden mellan din och min uppfattning ligger inte där. Skillnaden är att jag inte tror lösningen är att lägga mindre i skatt. Det finns en anledning till att så många är sjukskrivna/sjukpensionärer, det är den vi måste hitta och göra något åt.
EDIT: Vad är det jag verkligen verkligen har missat? Att det finns lägre skatter på andra ställen i världen?
Ja precis. Det har varit min poäng hela tiden! Som nämnt innan vilket du antagligen inte läste så har vi världens sjukaste befolkning och en sjukvård i toppklass! Det krävs ingen raketforskare för att inse att mygel i allra högsta grad pågår.
Om det inte blir mindre skatt så ska det iaf gå till invensteringar, eller andra betydligt bättre saker. Kanske samhällstjänster hade gjort sig väldigt lämpligt?
delph1:
Diskussionen började med att enligt vissa så röstade ekonomerna rött pga moderaternas (högerns) bristande sociala skyddsnät. Stämmer inte alls, vilket citaten påpekade.
(Förutsatt att personerna ifråga inte har tänkt utnyttja systemet med att förtidspensionera sig vid tidig ålder. Då är det ju klart att man har en annan syn på hur skatterna ska fördelas)
March 10, 2002
nvidiaamd wrote: jag tycker att politikernas löner är på tok för höga. dem tjänar ju för fan multum på att (inte) styra Sverige.
detta gäller både vänstern o högern 😉
dem flesta som är sjukskrivna ÄR faktiskt sjuka. men tyvärr utnyttjar vissa denna förmån trots att dem är friska.
Givande inlägg.
November 27, 2003
Ang wrote: Diskussionen började med att enligt vissa så röstade ekonomerna rött pga moderaternas (högerns) bristande sociala skyddsnät. Stämmer inte alls, vilket citaten påpekade.
(Förutsatt att personerna ifråga inte har tänkt utnyttja systemet med att förtidspensionera sig vid tidig ålder. Då är det ju klart att man har en annan syn på hur skatterna ska fördelas)
Skyddsnätet är bara en del av det, och det slog dig aldrig att det moderaterna skriver är vinklat och anses inte hålla måttet av andra ekonomer?
//Andreas
January 7, 2006
nvidiaamd wrote: jag tycker att politikernas löner är på tok för höga. dem tjänar ju för fan multum på att (inte) styra Sverige.
detta gäller både vänstern o högern 😉
dem flesta som är sjukskrivna ÄR faktiskt sjuka. men tyvärr utnyttjar vissa denna förmån trots att dem är friska.
Svenska politiker är inte överbetalda. Som politiker har man knappt någon fritid där man verkligen kan slappna av, utan man måste hela tiden vara trevlig mot folk, få kritik av media osv. Okej att man ska vara trevlig oavsett om man är politiker eller inte, men politiker har verkligen något att förlora på att inte vara trevliga.
Runt 50 000 innan skatt är inte särskilt mycket pengar för det.
February 19, 2004
Delph1 wrote: Skyddsnätet är bara en del av det, och det slog dig aldrig att det moderaterna skriver är vinklat och anses inte hålla måttet av andra ekonomer?
//Andreas
Nu är iofs situationen emot dig med att moderaterna faktiskt sitter i makten och har knappt rört sjukvården! (Även om de gör/inte mycket pga hålla sams med resterande parter inom alliansen så har de inte förespråkad sämre sjukvård)
nvidiaamd wrote:
Vi har inga siffror på detta men vi kan jämföra med andra länder.
Och rent spontana gissningar så tror jag riktigt sjuka ligger optimistiskt på några ynka procent.
Obs att länder med sämst sjukvård har friskast befolkning statistiskt. Som nämnt innan så krävs det egentligen grymt mycket för att man inte ska vara arbetsförmögen, men i Sverige kommer friåren på posten!
nvidiaamd wrote:
jag tycker att politikernas löner är på tok för höga. dem tjänar ju för fan multum på att (inte) styra Sverige.
Det är en helt omärkbar utgift. Om alla inom regeringen/riksdagen får sammanlagt några miljoner i lön så är det en piss i havet jämfört med de förtidspensioneringar på 330 miljarder om året!!! (osb att vi inte räknar i procent utan max promille i jämförelse)
November 27, 2003
Ang wrote: Nu är iofs situationen emot dig med att moderaterna faktiskt sitter i makten och har knappt rört sjukvården! (Även om de gör/inte mycket pga hålla sams med resterande parter inom alliansen så har de inte förespråkad sämre sjukvård)
Du citerade ju alldeles nyss att de vill göra om det och nu försöker du vrida det på något annat sätt? Menar du att de är ryggradslösa ja-sägare (precis om jag gör) eller vadå? De vill ju ändra på det, bara att de inte gjort det än betyder ju inte att det inte kommer.
Sämre har jag aldrig sagt, bara att deras syn på hur man ska lösa sjukskrivningarna inte delas av andra partier. Det som är bättre enligt Moderaterna är inte alltid bättre enligt andra.
//Andreas
February 19, 2004
delph1 wrote: Du citerade ju alldeles nyss att de vill göra om det och nu försöker du vrida det på något annat sätt? Menar du att de är ryggradslösa ja-sägare (precis om jag gör) eller vadå? De vill ju ändra på det, bara att de inte gjort det än betyder ju inte att det inte kommer.
Läs citaten igen. De vill behålla systemet som det är, d vs ekonomerna förlorar icke på det varav kan inte vara anledningen att många ekonomer inte skulle rösta på moderaterna!
Obs vilket jag har nämnt flera ggr att förtidspensionerade ligger utanför sjukvården. D vs att moderaternas ställning emot förtidspensionerade påverkar inte deras ställning till sjukvården.
delph1 wrote: Sämre har jag aldrig sagt, bara att deras syn på hur man ska lösa sjukskrivningarna inte delas av andra partier. Det som är bättre enligt Moderaterna är inte alltid bättre enligt andra.
Ok men annorlunda.
2 Guest(s)