January 18, 2004
Jag är lite nyfiken på vad ni andra tycker, själv ser jag mest en övermakt som brukar ohumana metoder och vanmakt mot liten opposition och civila.
Men det är ju jag. Iallafall tycker jag det verkar uppenbart att Isreal inte ens försöker rättfärdigöra sina aktioner i nuläget på grund av kidnappningarna..
Tryck till.
January 11, 2002
Måste säga jag är lite nervös...
Om inte FN eller USA agerar väldigt snabbt och försöker prata med båda parter tror jag inte det dröjer länge förrän vi får fullt krig mellan Israel och Libanon. Plus går det upp till fullt krig finns det alltid en stor risk att Syrien eller andra länder runt Israel går med i kriget.
Israel har anfallit flygplatser nu i Libanon också..
Som sagt jag hoppas verkligen FN och USA tar tag i det här snarast..
Undrar hur lång tid tills vi får en stabil mellan-östern... Kanske när all deras olja tar slut?!
April 14, 2006
April 14, 2006
Alltså, staten Israel har hållt på här sedan den dag den skapades, inget kommer hända så länge USA stödjer den terrorist staten. Araberna kan gnälla bäst de vill, säkerhetsrådet kan göra sina resolutioner, inget kommer hända.
Det är så här det varit i femtio år där nere.
Om ni vill veta vad som skulle hända om något land skulle lägga sig i så kan ni ju läsa detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six-Day_War
June 17, 2006
Bildandet av staten Israel måste så här i efterhand ses som ett jävl*gt dåligt drag. Jag känner inte ens till en bråkdel av allt som har förorsakat läget som det ser ut idag men sunt förnuft verkar det ju inte vara gott om där nere.
Kan mycket väl föreställa mig att situten vid Gaza också hänger på en skör tråd om det fortsätter.
March 27, 2003
Både judarna och araberna är ju så jävla envisa. Varför inte bara dela landet i två delar? Kanske tvärs igenom deras heliga stad!?
Så länge palestinerna självmordsbombar och (som nu) tar iraeliska soldater som gisslan finns det, som jag ser det, inte en chans i helvete att israel inte trappar upp våldet.
May 29, 2001
Står ju religilösa fanatiker på båda sidorna, så det bådar ju gott, NOT!
Förövrigt så var jag i Israel på semster en gång och det var det mest ogästvänliga och otrevliga folk jag någonsin stött på, märktes ganska klart att dom anser sig vara guds folk och står över alla andra.
October 10, 2004
squarepusher wrote: Står ju religilösa fanatiker på båda sidorna, så det bådar ju gott, NOT!
Förövrigt så var jag i Israel på semster en gång och det var det mest ogästvänliga och otrevliga folk jag någonsin stött på, märktes ganska klart att dom anser sig vara guds folk och står över alla andra.
testa då paris. samma sak där. Så dra inte alla över en kam. Som att jag skulle säga att alla invandrare är tjuvar?
September 27, 2005
DiDi wrote: Vad tror ni?
Vad det är som är så viktigt med just det landområdet? (förutom då att man anser att det är heligt land)
För det är inte bara religionen som spelar in i den här frågan. Vad är det som är så strategiskt och politiskt viktigt med det området.
EDIT: antog lite smått att det var retoriska frågor?
Hmm kanske för att Israel är den enda USA vänliga staten i det området? kan det vara nåt sådant? + att judar har många höga och viktiga poster i det amerikanska samhälletvilket gör det omöjligt för regeringen där att inte stödja deras hemland, typ politiskt självmord. Som att säga att man hatar kungen i sverige 😉 Har för mig det var så samhällsläraren beskrev det... sen har det med åren blivit en hederssak där historien gör det omöjligt att bara sluta fred och glömma allt...
October 22, 2002
yazaka wrote: [quote=squarepusher]Står ju religilösa fanatiker på båda sidorna, så det bådar ju gott, NOT!
testa då paris. samma sak där. Så dra inte alla över en kam. Som att jag skulle säga att alla invandrare är tjuvar?
Var i Paris förra året och folk var trevliga där mot oss.
June 30, 2003
Hizbollah sitter i Libanons regering/riksdag. Hizbollah kontrollerar i stort sett hela södra Libanon och sköter försvaret och gränsbevakningen i södra libanon. Det anser Libanons regering/riksdag är helt okej.
Om nu Hizbollah tar sig in på Israelisk territorium och dödar 9 och tillfångatar 2 israeler.. hur kan inte detta ses som en krigshandling?
OM inte Libanons kan kontrollera Hizbollah måste NÅGON ANNAN GÖRA DET.
men orka bry sig, sen när har vänstertomtar brytt sig om att ta en titt på hur det verkligen ser ut.
January 11, 2002
p0rky wrote: Hizbollah sitter i Libanons regering/riksdag. Hizbollah kontrollerar i stort sett hela södra Libanon och sköter försvaret och gränsbevakningen i södra libanon. Det anser Libanons regering/riksdag är helt okej.
Om nu Hizbollah tar sig in på Israelisk territorium och dödar 9 och tillfångatar 2 israeler.. hur kan inte detta ses som en krigshandling?OM inte Libanons kan kontrollera Hizbollah måste NÅGON ANNAN GÖRA DET.
men orka bry sig, sen när har vänstertomtar brytt sig om att ta en titt på hur det verkligen ser ut.
Jag hade väl hoppats att någon skulle tänka lite längre, och inse att om man nån gång i framtiden vill ha stabilitet i regionen, så gäller det att förhandla.
Säger inte att det var RÄTT på något vis av Hizbollah, menar bara att om Israel tänkte längre än 2 månader framåt, tror jag man hade tjänat på att iallafall försöka förhandla med Libanon och Hizbollah innan man gick till motattack.
Som många redan sagt är väl problemet att det finns så många fundamentalister på båda sidor, men ända sättet att nån gång i framtiden få stabilitet och säkerhet i regionen är att försöka få bort alla självmordsbombare osv. Det kommer ALDRIG hända om man inte sätter sig ner och börjar förhandla..
Men sen är ju även problemet som du säger att Libanon måste få kontroll över vad Hizbollah gör o inte gör... precis som att Palestinas regering måste försöka kontrollera alla palestinier..
August 20, 2001
ojdå wrote: EDIT: antog lite smått att det var retoriska frågor?
Hmm kanske för att Israel är den enda USA vänliga staten i det området? kan det vara nåt sådant? + att judar har många höga och viktiga poster i det amerikanska samhälletvilket gör det omöjligt för regeringen där att inte stödja deras hemland, typ politiskt självmord. Som att säga att man hatar kungen i sverige 😉 Har för mig det var så samhällsläraren beskrev det... sen har det med åren blivit en hederssak där historien gör det omöjligt att bara sluta fred och glömma allt...
Jo, det är retoriska frågor...
Det är ju egentligen inte deras hemland... Sedan finns det ju andra länder i arabvärlden som är neutrala eller mer usa-vänliga än andra.
September 27, 2005
DiDi wrote:
Jo, det är retoriska frågor...
Det är ju egentligen inte deras hemland... Sedan finns det ju andra länder i arabvärlden som är neutrala eller mer usa-vänliga än andra.
vad är svaren då? Finns det några "rätta" svar? Men ingetligen borde vi ju koncentrera oss på att lösningen inte problmet 😉 Något måste ju göras, tror inte Israels upptrappning kommer hjälpa över huvudtaget. Innan tillverkaeds bomber och smugglades in i Israel, nu har Israel gått in där bomberna tillverkas så nu slipper palistinerna smuggla...
January 18, 2004
Adam wrote: Både judarna och araberna är ju så j**la envisa. Varför inte bara dela landet i två delar? Kanske tvärs igenom deras heliga stad!?
Så länge palestinerna självmordsbombar och (som nu) tar iraeliska soldater som gisslan finns det, som jag ser det, inte en chans i h*****e att israel inte trappar upp våldet.
I palestiniernas fall är det faktiskt individer som tar livet av sig för saker de anser viktigare än livet. Medans i Israels fall är det en stat som brukar en arme på 500 000 mot en folkgrupp.
Plus landet VAR delat i början, sen om du läst historia kan du märka att Israelerna var de som beslagtog palestinska områden, därav: ockuperat område. Israelerna är de som brutit reglerna och drivit folk från deras 2000 år gamla hem. Finns ingen skuld på palestinierna för att känna vrede mot en så brutal och rå stat.
Lästa SvD idag, lite roliga quotes angående nuläget.
Frankrike.
"Detta är en oproportionerlig krigshandling." angående Israel.
"Ansvarslösa" angående Hizbollah.
USA.
stödjer och betonar Israels rätt att försvara sig men sa även att Israels ledning får se sig för så att den inte försvagar den redan bräckliga libanesiska regeringen.
Ryssland. (säg vad man vill, de skiter iallafall i västvärldens intriger och säger vad de tycker.)
"Det går inte att rättfärdiga den fortsatta israeliska ödeläggelsen av den civila infrastrukturen i Libanon och i det palestinska territoriet (Gaza), som består av oproportionerliga våldsmetoder som civilbefolkningen får lida för." angående Isreal skriver UD i Moskva. De fördömer även Terrorism.
Iran. (lol)
"Sionisterna och deras beskyddare är de mest avskydda folken i mänskligheten, och hatet mot dem ökar för varje dag. Ju värre deras förbrytelser är, desto snabbare kommer de att falla." Det sorliga här är att det finns en någorlunda sanning i det; det är inte precis som om Israel blir mer populärt när de utför dessa handlingar, och Israel som är den enda judiska staten speglar därför av sig på religionen och dess anhängare internationellt. Precis som med terrorism och islam.
Egypten.
Anser att Israels svar är "Icke förenligt med och internationell legitimitet. Attacker mot civila för att bekämpa terrorism är oacceptabelt och omöjligt att rättfärdiga." Håller mest med dem. Säg vad man vill, Israel strider mot de mänskliga rättigheterna var dag och man kan intet annat göra än att fördöma det.
June 30, 2003
Ryssland. (säg vad man vill, de skiter iallafall i västvärldens intriger och säger vad de tycker.)
"Det går inte att rättfärdiga den fortsatta israeliska ödeläggelsen av den civila infrastrukturen i Libanon och i det palestinska territoriet (Gaza), som består av oproportionerliga våldsmetoder som civilbefolkningen får lida för." angående Isreal skriver UD i Moskva. De fördömer även Terrorism.
Om det är någon av de länder som bör håll käft i denna fråga är det iaf Ryssland. De borde kanske kolla in var de själva gör i Tjetjenien.
Btw, jag rekommenderar att gå in på libanesiska forum, typ http://lebanese-forces.org/vbu...../index.php
och läsa lite.. Detta forum är väl till största del kristet, men en hel del muslimer och judar där också. (ungefär 40% av libanon är kristet, de var i majoritet förut, men pga högre procent av utvandring och färre födda barn bland kristna så är de i minoritet nu)
Btw, så verkar både de kidnappade soldaterna vara druser (en sekt av islam som välkomnade Israel eftersom det gjorde så att de fick riktig religionsfrihet. Läs mer om dem på;
http://en.wikipedia.org/wiki/Druze
bullshit.. Jahapp då är turkiet inte turkarnas hemland eftersom de invarderade anatolien på 1000-talet.
Israel byggde upp landet, skapade arbete osv. Ottomanerna och sedan britter ansåg att palestina var ett fattigt not worth a shit-område innan israeler började invandra (redan i början av 1900-talet) , de byggde bevattningsystem och infrastruktur.. Och de började till och med ske en stor invandring av araber till området för de nya jobbtillfällerna.
2 Guest(s)