Politik - Val till hösten|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Politik - Val till hösten
69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
sp_UserOfflineSmall Offline
164162
April 19, 2002 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Utav någon anledning har luffaren inte orkat ta för sig av livet, inte orkat göra skolgången ordentligt, inte satsat på framtiden. Det är ett val man gör. Givetvis finns det undantag där folk utav någon anledning inte har samma möjligheter (handikapp osv.), men det är inte många om man ser på det hela.

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
164169
April 19, 2002 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

/me voye@ IT-partiet

Nä skämt å sido...men mest bara att det ör tomma löften fån politiker...dem lover en massa som aldrig blir gjort. Har flera gånger försökt att sätta mig in i det men blivit lika besviken varje gång.
Så vid detta valet så blir jag nog en demonstrativ soff liggare smile

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
164207
April 19, 2002 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 09:20, 69link wrote:
Utav någon anledning har luffaren inte orkat ta för sig av livet, inte orkat göra skolgången ordentligt, inte satsat på framtiden. Det är ett val man gör. Givetvis finns det undantag där folk utav någon anledning inte har samma möjligheter (handikapp osv.), men det är inte många om man ser på det hela.

Nu finns det iofs inte så många luffare... Låt oss ta de som är lågavlönade istället. De skulle säkerligen ha kunnat skaffa sig en högre utbildning och fått en välbetalt jobb de med, men vilka skulle då göra allt grovjobb? Ingen! Allt skulle gå under! Därmed förtjänar deras jobb lika mycket respekt som alla andras och därmed mer jämn lön.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
164213
April 19, 2002 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 14:11, Jerry wrote:
Nu finns det iofs inte så många luffare... Låt oss ta de som är lågavlönade istället. De skulle säkerligen ha kunnat skaffa sig en högre utbildning och fått en välbetalt jobb de med, men vilka skulle då göra allt grovjobb? Ingen! Allt skulle gå under! Därmed förtjänar deras jobb lika mycket respekt som alla andras och därmed mer jämn lön.

Varför skulle det gå under!
Om ingen skulle vilja göra det, så skulle lönerna höjas en hel del, och därmed få högre status. Sopgubbar idag är inte låg avlönade !!!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
164214
April 19, 2002 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 14:11, Jerry wrote:

Javisst, helt övertygad om att även dom skulle kunna skaffat sig en högre utbildning och ett mer välbetalt jobb. Men av olika orsaker så har dom inte gjort det. Dom har gjort ett val.

För mig är det viktiga att alla ska få ha det valet. Sen är inte en hög utbildning = välbetalt jobb automatiskt.

oxygenial
Member
Medlem
164215
April 19, 2002 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-16 22:02, Jerry wrote:
Vänstern om något. Kommunism är det bästa styret, det mest rättvisa.

Jaså, var och när har kommunismen någonsin gjort något bra ?
Sovjet 1917-1989?
China 1950??-fortfarande
Cuba 1950??-fortfarande
Rumänien 1950??-1989

Detta är ju bra exempel på hur kommunismen kan fungera i verklighet!
Absolut inte rättvist någonstans!
Det är ju inte så att folk flyr till dessa länder, mer flyr FRÅN dessa länder p.g.a att folk lever i missär!

Leve USA och den västerländska strukturen!
Utgå från detta och gör det bättre! Det är långt ifrån perfekt, men med ansträngninga från oss alla så kan vi göra det bättre. Det tjänar vi alla på, särskilt 3dje världen!

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
164219
April 19, 2002 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu e jag ingen mästare på politik, men jag anser att det inte är rätt så bra att det finns en viss kontroll över individens pengar. Skatt är bra. Frågan är snarare om hur mycket skatt som ska tas och fortfarande kunna leva i samma standard som finns i sverige idag. Eller bättre.

Om man jämför sverige med andra länder så är det rena drömlandet, tack vare en den där jämlikheten. D finns lite kvar att göra men det är smådetaljer. Det hela ligger i att hålla måtta på det hela.
Blir det Extrem-vänster så funkar det INTE 99.9999% av fallen... kolla bara på Kuba, China... ja, dom e mycket jämlika där... men alla lever lika DÅLIGT.. man kan nog inte säga att alla lever lika BRA.
Sen har man högern, vilket inte heller fungerar, för då skulle det på nolltid bli slumställen här i sverige, allt privatiserat... osv.. kolla på USA till exempel.

Det är inte bra att folk utnyttjar de som jobbar hårt... som luffaren ni snackade om nyss. Men inte heller kan man låta luffaren dö och förruttna bara för det. Där kommer mänskligheten in. Hjälp måste ju luffaren få. Man kan ju själv hamna i sån knipa och inte ha nå jobb osv. Självklart att man vill ha få en hand av staten.

Men sen, när alla är jämlika, lever lika "bra" och allt fördelas. Då kanske man vill jobba extra hårt för att tjäna ännu mer .... man vill ju att det ska löna sig att jobba, och få motivation för det. Men så blir det ju inte med ett vänster-samhälle... man tjänar inte mycket mer på att jobba hårdare. Motivationen minskar.

Det bästa skulle vara någon mellanting... låg skatt.. och för den skatten ska man endast få grundläggande hjälp. Sjukvård och allmän skola, till exempel, samt en lite mer strikt socialbidrag.

Så det här med partierna, jag vet inte varför dom hela tiden ska ta till sig på antingen det ena eller det andra, alla människor tvingas att antingen dela med sig, eller att inte göra det och tvinga se andra lida.
Till slut blir i alla fall jag bara förvirrad. Ska skita totalt i ungtval och att rösta när jag blir stor... eller vara opartiskt.

För övrigt tycker jag att sverige är rätt bra som det är idag. Förutom jämställdheten mellan kvinnor och männens lön.. d e ganska trist att det ska finnas sån diskriminering.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
164223
April 19, 2002 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy, intressant det du skriver. Tycker också att "luffaren" ska ha den hjälp han kräver. Men samtidigt måste man ställa högre krav på individen från samhällets sida. Speciellt på makthavare så att dom inte missbrukar sin makt, men även på arbetslösa / sjukskrivna / pensionärer / invandrare / ungdomar etc. Att Percy Barnevik tjänar STORA pengar bekommer mig inte, men att han gör all möjlig skatteflykt han kan stör mig enormt. Att arbetslösa går på A-Kassa, sedan jobbar tillräckligt länge för att få ut en ny full A-kasse period blir jag helt vansinnig på. Varför ska jag jobba om ingen annan gör det?

On 2002-04-19 15:16, Kame_boy wrote:
Nu e jag ingen mästare på politik, men jag anser att det inte är rätt så bra att det finns en viss kontroll över individens pengar. Skatt är bra. Frågan är snarare om hur mycket skatt som ska tas och fortfarande kunna leva i samma standard som finns i sverige idag. Eller bättre.

Jag tycker inte frågan ligger i hur mycket skatt som ska tas, utan i hur framgångsrikt vi ska få Sverige. Det viktiga är att vi lyckas skapa nya företag och lyckas behålla stora företag som Ericsson i Sverige. Vi är otroligt duktiga på att ta fram nya innovationer i sverige, men det flesta köps upp av utländska företag och exploateras där. Vi måste ta vara på våra uppfinnare, annars får vi aldrig några nya Ericsson!

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
164231
April 19, 2002 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Socialdemokratiskt tankesätt:

Anta att en person tjänar 10.000kr.

1) Om staten tar 10% skatt, hur mycket får staten in då? Svar: 1.000kr

2) Om staten tar 25% skatt, hur mycket får staten in då? Svar: 2.500kr

3) Om staten tar 50% skatt, hur mycket får staten in då? Svar: 5.000kr

4) Om staten tar 100% skatt, hur mycket får staten in då? Svar: ????

Om du svarar 10.000kr på sista frågan, så är du socialdemokrat. Om du svarar 0kr så är du moderat. Det är detta som moderaterna kämpar för, att få de rika (+företag) att stanna och betala skatt i Sverige. Man måste sänkta skatten ibland, inte bara höjja. Individer är inte som konstanter i en mjukvara, de är som variabler.
Tyvär är det så att de som är rika oxo har medlen att flytta utomlands, medans de fattigare inte skulle kunna ha detta som val.

SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB.
SYS#2: CeleronII 700, Abit BE6, 384MB, Matrox G400MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).

[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2002-04-19 16:55 ]

Vlad
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
164242
April 19, 2002 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Utgå från detta och gör det bättre! Det är långt ifrån perfekt, men med ansträngninga från oss alla så kan vi göra det bättre. Det tjänar vi alla på, särskilt 3dje världen!

-------------------------------------------

Du som skred detta.. ** ** ****** *** * *******.. LEVE USA?. Snälla nån.. Finns det något land här i världen som har tappat allt förstånd här i världen är det Usa. Du går ju påd eras j**la filmpropaganda. Tycker du det är rätt att Israel får attackera å döda Palestienerna? Utan USA så skulle kriget mellan Israel å Palestina finnas. HATA USA!

15" skärm
Icemat
1Mb Radiolan

*Inga personangrepp här tack.*

[ Detta Inlägg ändrades av: [NH] WIGGER den 2002-05-09 13:02 ]

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
164249
April 19, 2002 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är en av de få som gillar USA.. lite halvt.. jag gillar inte att de ska leka poliser hela tiden och lägga sig i andras konflikter. Ibland kanske det blir bättre o ibland sämre, men dom ska ändå inte göra något till att börja med.

Dom e bra så länge dom håller sig inom sina landsgränser, dom får leda o ha industri och vara så avancerade dom vill, men så länge dom inte håller på med att lägga världen under sina fötter.

Tycker jag iaf.

Annars så har man ju USA att tacka för MÅNGA saker som vi har i världen idag, och man ska ju inte vara så otacksam heller.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
164254
April 19, 2002 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 17:19, vlad wrote:
Du som skred detta.. .. LEVE USA?. Snälla nån.. Finns det något land här i världen som har tappat allt förstånd här i världen är det Usa. Du går ju påd eras j**la filmpropaganda. Tycker du det är rätt att Israel får attackera å döda Palestienerna? Utan USA så skulle kriget mellan Israel å Palestina finnas. HATA USA!

Vad har USA med kriget mellan Israeler och Palestinier att göra?

[ Detta Inlägg ändrades av: [NH] WIGGER den 2002-05-09 13:03 ]

oxygenial
Member
Medlem
164262
April 19, 2002 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 17:19, vlad wrote:

-------------------------------------------

Du som skred detta.. .. LEVE USA?. Snälla nån.. Finns det något land här i världen som har tappat allt förstånd här i världen är det Usa. Du går ju påd eras j**la filmpropaganda. Tycker du det är rätt att Israel får attackera å döda Palestienerna? Utan USA så skulle kriget mellan Israel å Palestina finnas. HATA USA!

Det var jag som skrev detta, och inget annat i hela världen kan få mig att ändra denna uppfattning. Jag tycker att du skall kolla runt lite mer och lära dig själv något istället för att ta till dig denna j**la KOMMUNIST anda som råder!

Lär dig något istället, är du rädd för att du inte skall lyckas eller vad är problemet. Har du tänkt att gå på sociala bidrag resten av livet. Jag tänker däremot tjäna mina egna pengar som tryggar min och min familjs liv, ditt liv ger jag faaan i. Stick ut i skogen och bo i en j**la hydda då, dessutom går du till person angrepp vilket är strängt förbjudet i de flesta civiliserade länder.

Kan inte någon här på NH kicka denna person för evigt istället då han inte har något vettigt att tillföra.

Bidrag är till för folk som ej kan bidra till samhället som oss andra p.g.a invalidisering av något sett. Jag hjälper gärna folk som inte kan leva normalt utan hjälp, men dessa lata as som lever på oss andra förtjänar hmm.... nackskott på plats!

USA är inte idealiskt eller något, men de är ju mer idealiska än de andra 4,5 miljarderna på denna planet!

Gör något positivt istället för att sabba för andra, för det är ju tydligen det ni s.k. ANTI-USA folk verkar gilla att göra.

Personligen så tycker jag att det är inte konstigt när 2 folk inte kommer någon vart när de har obligatorisk stenkastning 8 timmar om dagen på schemat istället för att lära sig något! Makes sense ?!?!?

Jaja, du kanske får upp ögonen du med någon dag. Jag hoppas detta iallafall.

Studio: TR-909 707 606, Proteus 2000, TX81-Z, S2000, ESI-32 Turbo, Virus Indigo

[ Detta Inlägg ändrades av: [NH] WIGGER den 2002-05-09 13:05 ]

Jerry
Member
Medlem
164266
April 19, 2002 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Du, Oxygen...osv. Du använder själv ad hominem-angrepp så vad har du för rätt att klaga? För övrigt så är USA ett elitistiskt samhälle bestående av självgoda nationalister som tror de är förmer än alla andra när de blandar sig i varenda motstridighet mellan andra parter.

"The Americans are a race of convicts, and ought
to be thankful for any thing we allow them short of hanging."

/Samuel Johnson

Jerry
Member
Medlem
164267
April 19, 2002 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Obildade är de också...

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
164269
April 19, 2002 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-17 21:18, Thulle wrote:

On 2002-04-17 20:40, Eneroth wrote:

On 2002-04-16 22:02, Jerry wrote:
Vänstern om något. Kommunism är det bästa styret, det mest rättvisa.

RÄTTVIST?!?!
JAG TJÄNAR PENGAR O SÅ SKA NÅN LUFFARE FÅ EN DEL AV DOM!!! e d va du kallar rättvisa!!?!?!?

Luffarnas del blir inte stor... och är inte du beredd för att göra nåt för en som inte har det lika bra som du?

Luffarna ska inte ha nått.
De kan väll jobba de me ush!
De bara köper sprit och ciggreter för de.
Klrt man ska få allt de man tjänar och inte ge bort det till nån luffare som ha knarkat och hamnat fel i livet.
Det är för fan hans problem.

Jerry
Member
Medlem
164270
April 19, 2002 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 14:53, oxygenial wrote:

Varför skulle det gå under!
Om ingen skulle vilja göra det, så skulle lönerna höjas en hel del, och därmed få högre status. Sopgubbar idag är inte låg avlönade !!!

Så eftersom det finns människor som vill utbilda sig i 5,5 år för att bli gymnasielärare finns det ingen anledning att höja detas lön? De gör betydligt större nytta än någon ekonom som arbeter för någon annan rik sates räkning med att hitta så många kryphål som möjligt för att lura staten på pengar. Jag mår illa.

Jerry
Member
Medlem
164271
April 19, 2002 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 18:40, JuLmUnD wrote:
Klrt man ska få allt de man tjänar och inte ge bort det till nån luffare som ha knarkat och hamnat fel i livet.

Jovisst... säg åt pappa att köpa en ponny åt dig och gå och lek.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
164289
April 19, 2002 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 18:26, Jerry wrote:
Obildade är de också...

JA! specilet deras president 😛 . USA är knappast någon förebild. Ta tex skilnaden mellan svarta och vita. Antalet fattiga mm. Sedan så tror USA att de är nåt, stör mig mest av allt.

Varför tror ni att USA ger pengar och stöd till Israel? Jo för att i USA bor det ganska många och framför allt rika Judar (misstolka mig inte jag har inget imot judar). Visst får partierna röster av Judarna men är ändå inte överdrivet många. Så varför stödjer USA alltid Israel jo för att judarna är en rik grupp som ger stora partibidrag. En sak som vissar att ett system som bygger helt på pengar inte är rättvist. För att då blir det inte "en person = en person" utan "en person med 10$ = Tio personer med 1$"

Så vad ska luffaren göra dö?

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
164291
April 19, 2002 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 19:35, Voodoozzz wrote:

On 2002-04-19 18:26, Jerry wrote:
Obildade är de också...

JA! specilet deras president 😛 . USA är knappast någon förebild. Ta tex skilnaden mellan svarta och vita. Antalet fattiga mm. Sedan så tror USA att de är nåt, stör mig mest av allt.

Varför tror ni att USA ger pengar och stöd till Israel? Jo för att i USA bor det ganska många och framför allt rika Judar (misstolka mig inte jag har inget imot judar). Visst får partierna röster av Judarna men är ändå inte överdrivet många. Så varför stödjer USA alltid Israel jo för att judarna är en rik grupp som ger stora partibidrag. En sak som vissar att ett system som bygger helt på pengar inte är rättvist. För att då blir det inte "en person = en person" utan "en person med 10$ = Tio personer med 1$"

Så vad ska luffaren göra dö?

Edit stavfel som.....

Förlåt klickade visst på citera istälet för redigera 🙁

[ Detta Inlägg ändrades av: Voodoozzz den 2002-04-19 19:39 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL