Politik - Val till hösten|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Politik - Val till hösten
oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
sp_UserOfflineSmall Offline
164889
April 21, 2002 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 21:58, [PITA]Neo wrote:
Hopp nu har jag varit hos farsan så nu har jag missat massa.. men alltså:

...Under kalla krigt slogs USA och Sovjet i Afghanistan. Under det här kriget betalade man vapen och utbildning för en gerilla grupp, som var fientlig mot Sovjet.

Detta är ju ytterligare ett bevis på då USA gått in för att försvara en minoritets grupp mot en större makt, lixom Vietnam och Israel, men på något konstigt sett så blir det att USA har attackerat, USA dödar oskyldiga, USA gör ditten och datten! KOMMUNIST JÄVLARNA DÅ SOM STARTAR SKITEN VARENDA JÄVLA GÅNG!!! TYP VIETNAM OCH AFGHANISTAN, ska de gå obefläckade ifrån eller?

Krig är skit, oavsett vad, men öppna ögonen då och titta på vad som startar konflikterna, INTE FAN ÄR DET USA!!!

oxygenial
Member
Medlem
164891
April 21, 2002 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 03:08, Jerry wrote:

Nej, det är sant. Liksom att inget styre någonsin har fungerat perfekt. Tyvärr brukar kommunism leda till avskaffande av demokrati, men det är inte det kommunism står för. Med andra ord är det inte kommunismen i sig utan de som brukar den som är skyldiga till de problem som har uppstått.

Men det är ju bara inse att människor är inte skapta för kommunism hur bra tanken ens kan vara! Människor har ett behov, en morot eller kalla det vad du vill. Så fort man kan sätta värde på vad som helst så dör kommunismens tankar!!! Dessutom när Marx själv säger att folk är dumma och behöver styras, bara detta är ju absurt!

Vlad
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
164892
April 21, 2002 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Oxygenial SNÄLLA FÖRKLARA FÖR MIG!

Du gnäller på skatterna hela tiden. Du är garanterat moderat. Du vill sänka skatterna ordenligt. Göra så att dom rika klarar sig bättre medans dom fattiga inte ska ha samma skydd. För offentliga sektorn är ett SKYDD!.

Kan du förklara för mig hur moderaterna ska lyckas med dessa skattesänkningar? Som sagt dom har miljarbudgetunderskott redan nu i Sthlm som är styrt av moderater. Det har dom pga att dom sänker skatterna och ska hålla samma standard. Hur fungerar privatiseringen?.. Hur gick det med skottningen i vinter? Det var åtminstone en människa som fick dö pga att skottningen uteblev.

Sedan är det inte skamligt att moderaterna sålt ut alla hyresrätter för att finansiera skattesänkningarna?.. Ska inte en människa med normal inkomst ha råd att ens bo i en etta i Sthlm.

Sedan den där nya bitchen soms ka leda moderaterna som kallas nya Margaret Thatcher och är stolt över det. SNÄLLA.. Margeret Thatcher var ju djävulens avkomma.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
164899
April 21, 2002 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 21:49, oxygenial wrote:

On 2002-04-20 14:04, Jerry wrote:
...Till skillnad från det landet jag pratade om, menar du...

Nej inte till skillnad, utan såsom landet som du talade om!

Då kan du lära dig svenska och formulera en mening som antyder vad du menar och ingenting annat.

...Vem har jag kallat dum i huvudet?...

Öhhhh, typ mig !!!

Var, hur, när? (jag trodde jag höll inne med den åsikten väl)

...Så du anser de som inte tycker som du vara dumma i huvudet, bara det att du inte säger det till dem? Åh, vilken förebild du är...

Har jag sagt detta??? Vart då?
Eller är det du som tar ett stycke rakt av så att utan resten av texten så ser det ut som så!?!? Snälla, förstå innebörden av all text, dra inte bara ut något som utan resten av texten kan förvrängas, eller det kanske är så kommunister generellt jobbar?!

Du vet inte ens vad du säger. Du plockar vanliga argument och poänger från olika politiska situationer och sätter in dem här där du tycker de passar in för att verka intelligent. Löjeväckande är min åsikt.
När du säger att "i detta landet så respekterar vi andras åsikter, och kallar inte folk öppet att de är dumma i huvudet för att de inte tycker som du!" är en ganska uppenbar undermening att du skulle suttit inne med sådana åsikter utan att våga framföra dem.

[ Detta Inlägg ändrades av: Jerry den 2002-04-21 22:39 ]

Jerry
Member
Medlem
164904
April 21, 2002 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 22:04, oxygenial wrote:

On 2002-04-20 17:58, Jerry wrote:
--------------------------------------------
En normal familj har inte råd med att sätta sitt barn i privatskola.

Tacka faaan för det när vi betalar 58% i skatt!!!

Är du låginkomsttagar betalar du max 33% i skatt. Kom inte och påstå att arbetstagaren kommer få del av kakan om arbetsgivaravgiften sänks, hur fin tanken än är. Det var du som talade om fina, men misslyckade tankar om jag inte minns fel.

Är man rik har man samhället och dess övriga medborgare att tacka för det. Inte mer än rätt att man ger tillbaka.

Jaså, det är inte så att många som är rika har jobbat för det, slitit ordentligt j**la hårt för att få vad de har idag eller? Eller har alla rika bara fått en näve pengar från någon?!

Slitit hårt? Jo, visst. Du tror inte det gäller många arbetsgrupper? Förresten, vore det någonting att komma med, att man sliter hårt för att tjäna så mycket som möjligt? Det är ju just för sitt eget vinnings skull man gör det, och sedan blir man moderat och förstör för alla andra...

Visst är det kul om någon välbergad skulle ge tillbaka på sådant han inte behöver, men att ha det lagstadgat att han måste är ju inte rättvist någonstans!

Inte i detta samhälle, uppenbarligen.

Jag ser mer detta som ett moraliskt och etiskt problem än att tvinga någon betala 77% (moms + arbetsgivar avgifter)i skatt vilket man idag gör på de pengar man tjänar över 261000:- per år!!! 77%, detta är ju löjligt!

Ta bort dina fjantiga arbetsgivaravgifter, det är moderatiskt skitsnack att de pengarna skulle tillfalla arbetstagaren om avgiften inte hade funnits.

ponkrez
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 143
164919
April 21, 2002 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som sverigedemokraterna har en bra punkt på e att folk som våldtar andra ska få ett jätte hårt straff. Men dom e ganska rasistiska.

Du vet inte vad rasism är!

Vänstern om något. Kommunism är det bästa styret, det mest rättvisa.

Kommunism--> Krig och förtryck, kolla bara på vad alla kommunistiska stater lyckats med hittills..

Ena stunden gnäller folk på att USA inte blandar sig i (Israel vs Palestina) och andra stunden är det upplopp för att USA lägger sig i/skyddar sina intressen.

Leve USA och den västerländska strukturen!
Utgå från detta och gör det bättre! Det är långt ifrån perfekt, men med ansträngninga från oss alla så kan vi göra det bättre. Det tjänar vi alla på, särskilt 3dje världen!

USA står för problemen i mellanöstern, det är de som ger pengar till Israel så de kan köpa mer vapen. Det är inte Israels land, det är palestiniernas land! Israels attacker består av svindyra attackhelikoptrar och pansarvagnar, palestiniernas, självmordsbombare och vanliga män med automatvapen. Skillnad? Jovisst!
USA öser pengar över Israel som trots sin lilla yta är en av jordens mäktigaste "länder". Irak är ett av de VÄLDIGT få länder som stödjer Palestinierna, och är nu hotade med ett kärnvapenkrig ifrån USA. Väldigt konstigt att ingen vågar hjälpa de stackars palestinierna som har blivit bortkörda ifrån sina hem....

30 miljarder som används för att förtrycka Israel ?!?!?! Hahahaha, ja du. 3 ggr har israel blivit attackerade av runtomkring liggande länder, det är väl tur att något humant folk gett de understöd att FÖRSVARA sig mote dessa förövare då inte FN gjort det!

Dock försvarar jag inte det som Israel gjort den senaste tiden. Men i långa loppet sedan 48 så har de ju ständigt varit under attack från alla möjliga små grupper!

Satsar Bush 1/5 av USA's budget? Först och främst så är det kongressen som satsar mycket pengar på detta, OCH DET ÄR VÄL TUR DET ATT VI HAR NGÅON SOM SKÄNKER STABILITET PÅ DENNA JORD!

Varför ska man hjälpa Israel att försvara "deras land" då det inte är deras egna!? Du kallar palestinierna förövare, det är vad Israelerna och USA är.
Att de har varit utsatta av olika grupper är väl inte lustigt, om någon kom och föste bort dig ifrån ditt hus, skulle du inte vilja ta tillbaka!? Tänk till för fan!
Att USA skulle skapa stabilitet i Mellanösternkonflikten var det värsta jag hört...

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
164929
April 21, 2002 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Oxygenial:
"Detta är ju ytterligare ett bevis på då USA gått in för att försvara en minoritets grupp mot en större makt, lixom Vietnam och Israel, men på något konstigt sett så blir det att USA har attackerat, USA dödar oskyldiga, USA gör ditten och datten! KOMMUNIST JÄVLARNA DÅ SOM STARTAR SKITEN VARENDA JÄVLA GÅNG!!! TYP VIETNAM OCH AFGHANISTAN, ska de gå obefläckade ifrån eller?"

HAHA, "försvara en minoritetsgrupp mot en större makt". Tror du USA brydde sig något överhuvudtaget om vad afghanerna eller wietnameserna tyckte?! USA vill bara kriga mot Sovjet, fast inte öppet, så då stödjer man andra länder som krigar mot Sovjet. USA SKITER FULLSTÄNDIGT I KUWAIT, WIETNAM, AFGHANISTAN, IRAK, KOSOVO o.s.v. Dom är bara där för att
1. ett krig enar ett land. Se bara efter WTC-bombningarna. USA är mer enat än på länge.
2. USA behöver olja; ENDA ANLEDNINGEN till att man hjälpte Kuwait. USA skiter fullständigt i vad dom som bor i Kuwait tycker. Dom vill bara ha oljan.
3. USA behöver en motivering för att kunna satsa stora pengar på militären och underrättelsetjänsten. Om man krigar lite får man lättare senaten med sig...
4. USA vill visa upp sig för resten av världen typ, "Vi har stor arme.. så ni ska inte röra oss.. FATTA".... 🙁

En annan grej... OJ DÅ vilka var det som hjälpte Pinochet att göra militärkupp i Chile på 70-talet?! Jo nämen oj var det USA...! Det blev ju himla trevligt när Pinochet hade makten över Chile.... Som sagt; kommunism är inte bra; men Extremhöger är fan inte så j**la bra det heller....

[Edit] Lite stavfel...

http://www.pita.tk

[ Detta Inlägg ändrades av: [PITA]Neo den 2002-04-21 23:25 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
164930
April 21, 2002 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 23:06, ponkrez wrote:
Varför ska man hjälpa Israel att försvara "deras land" då det inte är deras egna!? Du kallar palestinierna förövare, det är vad Israelerna och USA är.
Att de har varit utsatta av olika grupper är väl inte lustigt, om någon kom och föste bort dig ifrån ditt hus, skulle du inte vilja ta tillbaka!? Tänk till för fan!
Att USA skulle skapa stabilitet i Mellanösternkonflikten var det värsta jag hört...

Dels är det FN som skapat Israel, dels kan man inte generalisera politik så som det gjort i denna tråd. Det är alldeles för många parametrar.
Det har det alltid bott Judar där. 25% var judar på 30-talet, så du kan inte jämföra det med att man kastar ut alla svenskar från Stockholm och gör det till en ny stat. Det är inte så enkelt!

Dessutom har det sedan 1000-talet funnits ett dussintal olika folkgrupper som bott där.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
164938
April 21, 2002 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 23:20, [PITA]Neo wrote:
1. ett krig enar ett land. Se bara efter WTC-bombningarna. USA är mer enat än på länge.

Nu var det ju inte USA som utförde terrorattacken mot WTC så jag förstår inte alls ditt argument.

2. USA behöver olja; ENDA ANLEDNINGEN till att man hjälpte Kuwait. USA skiter fullständigt i vad dom som bor i Kuwait tycker. Dom vill bara ha oljan.

Svara på frågan vad som hade hänt om Arabvärlden lyckades ha kontroll på oljan?

3. USA behöver en motivering för att kunna satsa stora pengar på militären och underrättelsetjänsten. Om man krigar lite får man lättare senaten med sig...

Vart har USA krigat för att få pengar till sin försvarsapparat?

4. USA vill visa upp sig för resten av världen typ, "Vi har stor arme.. så ni ska inte röra oss.. FATTA".... 🙁

Eftersom det finns så många orosmoln i världen så vad är konstigt i det?

ponkrez
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 143
164941
April 21, 2002 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 23:22, 69link wrote:

Dels är det FN som skapat Israel, dels kan man inte generalisera politik så som det gjort i denna tråd. Det är alldeles för många parametrar.
Det har det alltid bott Judar där. 25% var judar på 30-talet, så du kan inte jämföra det med att man kastar ut alla svenskar från Stockholm och gör det till en ny stat. Det är inte så enkelt!

Dessutom har det sedan 1000-talet funnits ett dussintal olika folkgrupper som bott där.

Jag vet att det bodde olika folkgrupper innan judarna "fick" Israel men då var det inga problem, då levde de tillsammans. Skillnaden nu är att israelerna vill ha allt. De var de som startade bråket.
Ja det var FN som gav landmark till Israel, England och USA stod för den gärningen.

P3 600 MHz - 386 RAM - 20,4 + 40 GB Hårddisk - Diamond Viper v.770 32 Mb - 19" AOC Skärm - DVD och Brännare

[ Detta Inlägg ändrades av: ponkrez den 2002-04-21 23:39 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
164945
April 21, 2002 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 12:02, [PITA]Neo wrote:
Exakt Jerry, du tar orden ur min mun. Många tror att Sovjet var kommunism. Grejen är att det kallas speciellt "Stalinism" eller "Leninism" bara för att de skiljer sig så mycket från den ursprungliga Marxistiska kommunismen. Problemet är att de som blivit ledare för ett "kommunistiskt" land, alltid blivit förblindade av makten, vilket har gjort att de inte har velat släppa iväg makten till folket. Synd...

Och varför skulle det någonsin bli annorlunda?

En annan intressant grej är att i Marx böcker står det att ett land först ska ha kapitalism ett tag, för att nå en bra teknisk nivå; SEN ska man införa kommunism.

Nej, ett land ska först ha diktatur för att sedan införa kommunism. Proletären skall styra eftersom folk är dumma.
Vem ska kontrollera proletären? Och vem ska kontrollera dom som kontrollerar? Varför ska det ske utveckling?

...Jag säger inte att jag vill att USA ska bli kommunist-styrt... men det vore intressant att se om det skulle funka smile

Varför skulle det funka bättre i USA där folk är vana att få skapa sitt eget liv?

kalle_1
Medlem
Forum Posts: 206
164948
April 21, 2002 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

moderaterna pratar så enormt mycket om individens rätt

sanningen är att dom pratar mer som om det är

individens rätt = likgiltighet till andra och egoism

deras prat om valmöjlighet är rena skräppet
alla kommer inte att få möjlighet till att välja utan får bara smullorna

den privata sjukvården kommer att bli mycket dyrare än den offentliga kolla bara usa

är inte emot privata lösningar om dom fungerar

det största problemmet moderaterna har är deras över dimensionerade egon som dom ofta vill tysta ner för att dom är fruktansvärt jobbiga

om det blir ett borgeligt blir det folkpartiet resten är bara skräpp

Jerry
Member
Medlem
164951
April 21, 2002 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra Kalle, huvudet på spiken.

Vlad
Medlem
Forum Posts: 193
164977
April 22, 2002 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jepp bra sagt.. Det är dock synd om vissa i det här forumet.. Som tror att USA är ett snällt land och verkligen tar ihjäl Al quida för att hjälpa ortsbefolkningen. Snacka om att vara insnöade.

carnail
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 666
164979
April 22, 2002 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 11:21, vlad wrote:

Samma sak med skolan. Den är privatiserad. Jag anser att alla ska ha samma förutsättningar då dom föds. Bara för att man föds i en rik familj ska man inte få bättre chanser här i livet. Är det jämstäldhet? NEJ, är man fattig så tar du dig inte in på en bra skola eftersom deras j**la terminsavgifter är på fler hundra tusen kr!! Men ni som tycker detta är rätt, är väl födda miljonärer så ni behöver ju förstås inte bry er. Ni kan göra vad ni vill, misslyckas. Ni har ju era föräldrars FETA plånbok som ni kan nöta ut.

Den stora skillnaden är att de som betalar för sin skola verkligen *vill* utbilda sig, medans de som går i "gratis" skola inte ger ett skit för att utbilda sig. Det här är ett attitydsproblem hos ungarna (föräldrarna?) och inte ett ekonomiskt problem. Du kan komma ifrån hur j**la fattig familj som helst, du får ändå gå i skola i ca 12 år och sedan gå högskola/universitet efter det, helt j**la gratis och ändå så sitter ungarna och är hur fuckat inställda som helst till både undervisning och lärare! Det är bara en fråga om uppfostran! Skulle jag få göra om min ungdomstid och hade chansen att betala mig fri från alla puckon i skolan så hade det varit värt vartenda öre, hur fattig jag än var.
Och observera att det inte är något egentligt fel på undervisningen i en "gratis"-skola, varken på lärare eller studiemateriell, det gäller bara att lyssna på lärarna, inte på skiten i din cd-spelare.

Sen har betal- vs gratiskola *inget* att göra med hur det går i ditt liv senare, dvs att du skulle ha det svårare att få ett visst jobb för att du har gått "gratisskola", det är bullshit. Varje steg i din utbildning är bara till för att ta dig vidare, dvs du går grundskola för att få behörighet till Gymnasiet. Du går gymnasiet för att få behörighet till vidare studier. Och när du sedan söker jobb och har vidareutbildat dig så skiter arbetsgivaren fullständigt i vad du hade för betyg i grund- eller gymnasieskolan, believe me.

SYS#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3, SB PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB.
SYS#2: CeleronII 700, Abit BE6, 384MB, Matrox G400MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).

[ Detta Inlägg ändrades av: carnail den 2002-04-22 09:09 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
164980
April 22, 2002 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

@Carnail
Kunde inte skrivit det bättre själv.

@Jerry, VLAD
Vad ska du göra för att Sverige ska bli mer rättvist?

@[PITA]Neo
Vad skulle du göra som nyinsatt president i USA (rent hypotetiskt)?

oxygenial
Member
Medlem
164985
April 22, 2002 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 22:38, Jerry wrote:

Är du låginkomsttagar betalar du max 33% i skatt. Kom inte och påstå att arbetstagaren kommer få del av kakan om arbetsgivaravgiften sänks, hur fin tanken än är. Det var du som talade om fina, men misslyckade tankar om jag inte minns fel.

MOMSen då ? Inkludera den, och vad har du då?
Trodde du läste till Civilingeniör, och kan inte ens addera sociala avgifter samt MOMS!

oxygenial
Member
Medlem
164986
April 22, 2002 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 22:15, vlad wrote:
Oxygenial SNÄLLA FÖRKLARA FÖR MIG!

Kan du förklara för mig hur moderaterna ska lyckas med dessa skattesänkningar? Som sagt dom har miljarbudgetunderskott redan nu i Sthlm som är styrt av moderater. Det har dom pga att dom sänker skatterna och ska hålla samma standard. Hur fungerar privatiseringen?.. Hur gick det med skottningen i vinter? Det var åtminstone en människa som fick dö pga att skottningen uteblev.

LÄSER INTE DU VAD JAG SKRIVER ELLER HAR DU PROBLEM ATT FÖRSÅ!?
Jag sa ju för ett par inlägg att jag är EMOT privatisering av sjukvård, skola och dylikt.
Angående budget underskottet i sthlm så visst, bara för att jag är moderat betyder inte att jag står bakom detta för fem öre, och att folk dör pga ej tillräcklig skottning så är det hemskt, men anklaga inte en grupp för detta utan anklaga isåfall dessa individer som kan anses vara skyldiga.
Jag menar inte en chans att de borde få behålla jobben efter en sådan grej.

Snälla Vlad, läs vad jag säger (hela meningen) ta inte bara ut enstaka ord ur en mening, det blir JÄVLIGT fel då!

oxygenial
Member
Medlem
164988
April 22, 2002 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 22:38, Jerry wrote:
Ta bort dina fjantiga arbetsgivaravgifter, det är moderatiskt skitsnack att de pengarna skulle tillfalla arbetstagaren om avgiften inte hade funnits.

Fjantigt eller inte, DET ÄR JU SÅ DET ÄR!

oxygenial
Member
Medlem
164989
April 22, 2002 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Har jag kallat palestinierna förövare? NEJ!
USA har skänkt Israel bistånd och vapen för att kunna försvara sig vilket de gjort ett flertal tillfällen sedan staten bildades 1948! MEN NI LÄSER JU INTE HELA MENINGAR NÅGON j**la GÅNG!
HAR JAG SAGT ATT JAG STÖDER ISRAELS HANDLINGAR MOT PALESTINA? NEJ

HUR FAN DUMMA ÄR NI OM NI KAN FÅ ATT MITT TYCKANDE FÖR USA DIREKT KOPPLAS IHOP MED ATT JAG STÖDER ISRAELS NUVARANDE AGERANDE MOT PALESTINA!?! SER NI INTE HUR j**la KORTSIKTIGA NI ÄR!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 111
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL