Politik - Val till hösten|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Politik - Val till hösten
oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
sp_UserOfflineSmall Offline
164991
April 22, 2002 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 23:20, [PITA]Neo wrote:
Oxygenial:
En annan grej... OJ DÅ vilka var det som hjälpte Pinochet att göra militärkupp i Chile på 70-talet?! Jo nämen oj var det USA...!

Jupp, precis som på Cuba, när Che och Castro störtade den förre diktatorn för att ta makten och ge landet till folket (det var så de sa till USA när de behövde hjälp för att genomföra detta krig). USA hjälpte till och Catro fick makten, och vände sedan både USA och folket ryggen, precis som med Pinochet!

Ytterligare ett korkat inslag av dig för att förlöjliga USA, när det inte alls gick till så! LÄS HISTORIA POJKE LILLA!

Studio: TR-909 707 606, Proteus 2000, TX81-Z, S2000, ESI-32 Turbo, Virus Indigo

[ Detta Inlägg ändrades av: oxygenial den 2002-04-22 10:43 ]

oxygenial
Member
Medlem
164992
April 22, 2002 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-21 23:52, kalle wrote:
moderaterna pratar så enormt mycket om individens rätt

Jupp, det är ju tur det, för det enda vänstern talar om, är ju hur kassa de borgerliga är, och har ingen egen politik överhuvudtaget!

Var FÖR någonting istället för att bara vara ANTI allting!

oxygenial
Member
Medlem
164993
April 22, 2002 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 08:22, vlad wrote:
Jepp bra sagt.. Det är dock synd om vissa i det här forumet.. Som tror att USA är ett snällt land och verkligen tar ihjäl Al quida för att hjälpa ortsbefolkningen. Snacka om att vara insnöade.

Istället för att bara se negativt om USA, kan du inte för en enda gångs skull se något positivt!?
Att du vågar leva, verkar jag finna svårt då du verkar misstro allt och alla, såvida man inte står med med röda fanan och propagerar jämlikhet åt alla (mer jämlikhet åt vissa)!

kalle_1
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 206
165025
April 22, 2002 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

ytterligare en debatt som har spårat ut

typisk när folk pratar politik så går man över till att klaga på motståndaren
gnat gnäll

:burn:

oxygenial
Member
Medlem
165045
April 22, 2002 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 13:23, kalle wrote:
ytterligare en debatt som har spårat ut

typisk när folk pratar politik så går man över till att klaga på motståndaren
gnat gnäll

Jupp, tydligen fick man ju inte säga sin åsikt innan man blev kallad för "idiot" och "massmördare". Men jaja, somliga är ju inte skapta till att medverka i en debatt. Det verkar som de är födda med en brandvägg framför öronen som selektivt plockar ut väl valda ord ur meningar som sedan sätts ihop på ett sådant sätt att nya meningar bildas med HELT annan innebörd!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
165054
April 22, 2002 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som en netgear RT314 med firmware: sw_2.19(v)_marx.bin

oxygenial
Member
Medlem
165058
April 22, 2002 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 15:36, 69link wrote:
Låter som en netgear RT314 med firmware: sw_2.19(v)_marx.bin

Jupp! smile

Clavister 6.0 Special Lenin Edition

rem700
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
165065
April 22, 2002 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Lätt val. Moderaterna!
Jag och min kvinna betalar i runda slängar en halv miljon om året i skatter.
Helt åt h*****e tycker jag.

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 384
165066
April 22, 2002 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej den spårade ur väldigt mkt.
Men vad ni glömde att ta upp var invandrarpolitiken, vilket iaf jag tycker är VÄLDIGT viktig att diskutera.
Som jag ser det borde vi VERKLIGEN minska invandringen med 99%. Vi kan inte släppa inte folk vi inte kan ta hand om.
Se på de segregerade områdena vi har.
Läste ett reportage igår i Aftonbladet Söndag från Rosengårdsskolan i Rosengård i Malmö. Där det finns 8 st (!) elever som har svenska som modersmål.
Vart är vi på väg?

Skriver mer när jag kommer hem.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
165069
April 22, 2002 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 14:55, oxygenial wrote:

Jupp, tydligen fick man ju inte säga sin åsikt innan man blev kallad för "idiot" och "massmördare". Men jaja, somliga är ju inte skapta till att medverka i en debatt. Det verkar som de är födda med en brandvägg framför öronen som selektivt plockar ut väl valda ord ur meningar som sedan sätts ihop på ett sådant sätt att nya meningar bildas med HELT annan innebörd!

Ja, förlåt mig så mycket käre vän att jag inte kan hålla din höga mognadsnivå i denna debatt. Jag skäms oerhört.

Jerry
Member
Medlem
165074
April 22, 2002 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 09:48, oxygenial wrote:

MOMSen då ? Inkludera den, och vad har du då?
Trodde du läste till Civilingeniör, och kan inte ens addera sociala avgifter samt MOMS!

Jodå, jag kan nog räkna bättre än vad du kan. Inkluderar du moms leder det till att totalt ca 50% av lönen går till kommun och stat. Räkna efter lite så kanske du inser det, även du. Ja, lite får du dra av detta också eftersom livsmedel bara har en moms på ...hm...är det 12%? Nåväl.

Jerry
Member
Medlem
165076
April 22, 2002 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 09:08, 69link wrote:

@Jerry, VLAD
Vad ska du göra för att Sverige ska bli mer rättvist?

Ojoj, jag är ingen politiker. Nåväl, rent ekonomiskt skulle mina grundläggande mål vara att höja skatter på lyxvaror såsom bilar, bensin, tobak, alkohol osv. eftersom dessa saker är totalt onödiga och orsakar skada på miljö och andra människor. Alkohol är väl ett undantag från det. Nåja, sedan skulle jag lägga ned försvaret och lägga betydligt mer pengar på framförallt sjukvård men även sådant som skola och äldreomsorg.
Sedan skulle jag försöka få till stånd något slags lönetak, även för den privata sektorn (vilken bör vara så liten som möjligt, så att bättre kontroll över diskriminering och dylikt kan hållas, samt att ingen är underbetald eller överbetald). Detta är inte att se som att "storebror" vakar över oss, ty eftersom jag vill ha ett så demokratiskt land som möjligt är det ju vi som är staten, samhället.
Detta visste du ju redan eftersom det är vad hela denna tråd har handlat om.

[ Detta Inlägg ändrades av: Jerry den 2002-04-22 17:08 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
165093
April 22, 2002 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 16:24, gorka wrote:
Nej den spårade ur väldigt mkt.
Men vad ni glömde att ta upp var invandrarpolitiken, vilket iaf jag tycker är VÄLDIGT viktig att diskutera.

Sant, invandrarpolitik är MYCKET viktig att diskutera. Men det är ju ingen som vågar. Den som säger något negativt blir ju klassad som rasist med en gång. När det är så så kan man ju inte föra en debatt.

(Och NEJ, jag har INGET emot invandrare. Bara sättet vi hanterar invandrare på samt det kravlösa samhälle vi har.)

Vlad
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 193
165098
April 22, 2002 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Invandringen är nödvändig. Utan den så stannar landet av. Vi kan ju iofs föda fler barn men det verkar ju inte ska hända. Men invadrarpolitken är åt h*****e. Integrationen funkar inte. Alla invadrare samlas på samma ställe.. I vissa stadsdelar/skolor är 99% invadrare. Inte konstigt att det blir motsättningar. Sedan så tycker jag att vissa måste följa seden dit dom kommer lite bättre. Iallfall försöka anpassa sig.

Sedan är det många som gnäller om att invandrare är kriminella .. Dom orkar inte skaffa jobb osv. Det är isåfall vårt eget fel. Vi låter svenskar få jobben istället för invadrare fastän svensken kanske har sämre utbildning. Det är sjukt. Nä man ska inte måsta byta namn från t ex. Muhammed till Anton bara för att få komma till jobbintervjun.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
165102
April 22, 2002 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

@Jerry
OJ, jag väntade mig inte ett så bra svar. Förutom att lägga ner försvaret och lönetak så är jag med dig.

Jag saknar dock stora poster som: invandring/invandrare, arbetslöshet, bidragsträsket, företagspolitik och barn/skola/förälderpolitik.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
165106
April 22, 2002 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 17:58, vlad wrote:
Invandringen är nödvändig. Utan den så stannar landet av. Vi kan ju iofs föda fler barn men det verkar ju inte ska hända. Men invadrarpolitken är åt h*****e.

Sant, fast vi måste ju kunna erbjuda invandraren/svensken jobb också. Annars blir ju det tvärtom, det blir en kostnad istället.

Om du har ett företag som vill anställa, du får 2 sökande: Pelle och Mohammed. Bägge visar sig vara lika kompetenta, dock så kan inte Mohammed så bra svenska. Vem anställer du? Jag svarar Pelle på den frågan, vilket betyder att vi måste kunna ställa större krav.
Det hjälper att byta namn från Mohammed till Pelle, men personligen tycker jag det är fel.

Jerry
Member
Medlem
165126
April 22, 2002 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Man borde faktiskt se till att sprida invandrarna i Sverige så det inte skapas såkallade "invandrarområden". På det sättet tvingas de även umgås med svenskar i högre grad och lära sig språket. Sedan håller jag helt och hållet med om att man ska ta seden dit man kommer, följa lagar och dylikt. Jag ser dock inga problem i större utsträckning där. Vi har religionsfrihet och yttrandefrihet så visst behöver inte invandrare försvenskas, men som sagt, ändå på något sätt ta seden dit de kommer.
Allt snack om brottsligheten hos invandrare ger jag inte mycket för, de är inte värre än alla andra.

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
165129
April 22, 2002 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi måste sluta ta in fler människor än Sverige kan hantera.
Och om att vi ska behöva ta in folk för arbetskraften är skit snack. Det behövs inte arbetskraft från andra länder, det behövs mer stöd till de som verkligen vill skaffa barn. Dvs bättre dagis/förskola och mer pengar till de som verkligen föder barn.
Sen att det inte är bra med mångkulturella samhällen har vi sett prob på tidigare som i tex. USA eller det forna jugoslavien.
Är det någonting att sträva efter?!
Att sedan våran sk integration har misslyckats så fruktansvärt fatalt är inget man kan göra någonting åt nu. Däremot kan vi förändra den.

Att sedan invandrarna hamnar i sk. ghetton är till stor del deras eget fel. Man vill helt enkelt inte integreras i det svenska samhället.
Det är mkt lättare att sitta och hova in bidrag än att jobba. Eller så gör man det på en ohederlig väg.
Som till exempel så begicks 34 % av alla våldtäkter, 37 % av alla grova narkotikabrott, 36 % av aööa grova rån och 27 % av alla mord (SCB:s promemoria, 1994) av människor med utländskbakgrund. Nu är säkert dessa siffror mkt högre.
Säger inte detta ganska mkt?

Sverige måste ändra sin invandrarpolitik...

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
165130
April 22, 2002 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-22 19:14, Jerry wrote:
Man borde faktiskt se till att sprida invandrarna i Sverige så det inte skapas såkallade "invandrarområden". På det sättet tvingas de även umgås med svenskar i högre grad och lära sig språket. Sedan håller jag helt och hållet med om att man ska ta seden dit man kommer, följa lagar och dylikt. Jag ser dock inga problem i större utsträckning där. Vi har religionsfrihet och yttrandefrihet så visst behöver inte invandrare försvenskas, men som sagt, ändå på något sätt ta seden dit de kommer.
Allt snack om brottsligheten hos invandrare ger jag inte mycket för, de är inte värre än alla andra.

Jasså du tycker att det var ok att smälla upp en moské på söder i sthlm?
Vad skulle hända om vi ville bygga en kyrka i Irak eller Iran ?
Att ta seden dit man kommer är något som VÄLDIGT få invandrare har tagit till sig...

Jerry
Member
Medlem
165133
April 22, 2002 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag tycker det vore okej att bygga en moské på söder. Likaväl som vi har våra kyrkor bör människor med andra religioner ha rätt att få utöva sin religion under bra förhållanden.

Det här är Sverige, inte Irak eller Iran. Öga för öga, tand för tand behöver inte vara någon allmänt gällande regel, vilket det tycks ibland. Hur kan folk skryta så över Sverige men sedan använda andra länder som ursäkt för att vi ska bete oss lika dåligt? Är inte vi lika dåliga som de då? Nu vet jag inte heller vad som skulle hända med en kyrka i Iran, berätta för mig...

Jaha, räkna upp alla invandrare du känner och säg mig om de är kriminella eller inte...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 209
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL