April 26, 2001
Så länge vi inte har nåt bra alternativ så måste vi nog ha kvar kärnkraften...fast iofs...skulle alla hushåll i Sverige byta ut 3 av sina "vanliga" lampor mot lågenergilampor så skulle vi kunna stänga ett kärnkraftverk...tänk på det
Tänk också på vad som höll på att hända med ett kärnkraftverk i Japan för nåt år sen...och det sa dom var ett av de säkraste i världen...det var bara i princip sekunder ifrån att bli ett nytt Tjernobyl...
Så om alla skulle tänka lite mer på vad vu förbrukar allt på så kan man ju dra ner lite på det
gimmegimmegimme better stuff
[Image Can Not Be Found][b]
[ Detta Inlägg ändrades av: psycho den 2001-11-22 13:01 ]
[b]piece:
p3 500|224ram|13gig |sb.live
ati rage fury 128 32mb
gimmegimmegimme better stuff
[b]
August 29, 2001
"Heja Sydkraft, mera kärnkraft!"
May 28, 2001
Jag som säger som en av Finnarna på en konferens i ämnet:
"Lite strålning ska väl en karl tåla"
😀 😀 😀
Nej men seriöst, jag misstänker att ni som tycker att kärnkraft ska slopas inte har besökt något kärnkraftverk?
Besökte Forsmark med klassen i 9:an och där får man lite mer perspektiv på saker.
Man har kunnat påvisa att skador på grund av strålning inträffar om de ligger ungeför 200 gånger högre än vad dom gör idag.
Enda, och då menar jag ENDA problemet med kärnkraft är slutförvaringen av avfallet. Men man har faktiskt gjort framsteg i hur man ska återvinna det så det kommer nog komma en lösning.
Jag tycker att kärnkraft är en av dom bästa uppfinningarna som männskligheten kommit på, idiotiskt att slopa den bästa tänkbara energikällan!
Extremt lite materia --> Extremt mycket energi = BRA!
Det enda som kan vara bättre är antimateria-tekniken, men då får väl FN nippran om nån skulle börja utveckla det, p.g.a. de hemska vapen man kan tillverka med den tekniken.
Nåja, nu ska jag försöka hålla mig till ämnet,
JA till kärnkraft!
NEJ till vindkraft som tar upp halva atlanten för att driva en bondgård...
November 7, 2001
Vilket är bäst:
A. Att genast avveckla alla kärnkraftverk och merparten av alla energikrävande industrier i Sverige (typ pappersbruk och stålverk). Dessutom skulle alla hushåll få dra ner elförbrukningen med hälften. (Tänk på ert nya nätagg på 1500W....)
Detta till en bekostnad på ekonomin och levnadsstandarden.
B. Vi avvecklar genast all kärnkraft (som för övrigt kommer att kosta #@*#¤ mycket pengar.) och köper (!) in smutsig kolkraft. För kom inte och säg att vi inte gör det!
Detta på en bekostnad av miljön och ekonomin.
C. Vi behåller kärnkraften tills nya alternativ går att använda. (Ex. fusionskraft som verkar vara 10-20 år borta)
Vi slipper köpa in dyr och smutsig kolkraft. Ekonomin mår bra och inga företag behöver läga ner.
Räknar man på totala antalet driftstimmar och jämför hur många haverier som har förekommit kan man lugnt komma fram till att kärnkraften är ett av de säkraste och billigaste sätten att framställa energi på.
Vad gäller slutförvaring så forskar man idag intensivt på att få ner förvaringstiden drastiskt med hjälp av bestrålning m.m. så slutförvaring kommer inte att vara något problem om 5-10 år. Att tro att man kan ersätta kärnkraft med något annat alternativ i dagens läge är ju gulligt, men inte något annat än en utopi. Tror man att det går i alla fall är man en insnöad miljömupp som inte har koll på hur resten av befolkningen (99%)lever år 2001. Att folk är emot kärnkraft beror mest på att de inte vet vad det handlar om och som någon sa: har man varit och besökt ett kärnkraftverk i Sverige förstår man hur säkert det är.
Länge leve kärnkraften!!
July 21, 2001
tja kottetrance, VAD skall vi ersätta kärnkraften med?
vindkraft - tar för mycket plats och för dyrt
vattenkraft - finns inte tillräckligt med älvar och sånt
vågkraft - det byggdes ett sådant i england där vågorna är stora nog att få kraftverkat att vara lönsamt. det slogs sönder
sen solkraft kanske jag inte ens behöver kommentera. inte heller fjärrvärme. eller jordvärme.
vi måste hitta nåt mycket bättre om vi inte skall ha kärnkraft som alla konstaterar ovan.
August 23, 2001
Ja tänk er om det är vindstilla en dag tex i skåne. Då får man ju ingen el till sin dator om man nu skulle använda vindkraftverk istället för Kärnkraftverk
[ Detta Inlägg ändrades av: Eneroth den 2001-12-04 20:13 ]
2 Guest(s)