porto från usa|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
porto från usa
FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 23, 2005 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Har hittat ett kitt till min honda . ( Kjolpaket )
och det är så pass billigt att det är ca 50% billigare än i sverige.
Vad kostar det att skicka det från Usa till malmö?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
863799
March 24, 2005 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tja.. skall du inte betala moms/tullavgift då ? kolla på http://www.tullverket.se

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
863810
March 24, 2005 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

jo vi säger att man köper för 500$, ~3500kr, gångra det med 1.03 och så är det ju ett stort paket så åtminstone 150$ i frakt, då seg frakt på 2-3veckor och är det från västkusten ännu dyrare. gångra sen det med 1.25 och så har du en ungefärlig summa på vad det kommer gå på.

Nu är väl kjolpaket mycket större och mycket dyrare, men lite mindre prylar kan man räkna ungefär att lägga till en nolla på dollarpriset så får man det i SEK +/-

Att be butiken att skriva gift/sample eller bara skriva ner värdet lägre för att slippa moms/tull kommer nog inga seriösa ställen gå med på iom att det är sådär småmysigt och olagligt. Dessutom lär du inte få något tillbaka om det försvinner eller går sönder under frakten. Men har du någon privatperson där som kan köpa det och sen bara skicka vidare så sparar du en fjärdedel, men som sagt så tappar du försäkringen.

Ta och räkna ut vad priset ligger på med allt inräknat och jämför med svenska priser då, visst du tjänar väl in lite ändå, men då kanske du hittar ännu billigare inom EU från tyskland eller något.

Tänker du pissa i vind och beställa från USA och vill försöka slippa tull/moms utan att jäklas kan du chansa och få det skickat med USPS, de är inte så noga att lägga till sånt. Men när det är så stort så skulle det förvåna mig att det går igenom.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
863847
March 24, 2005 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

jag har en liknande fråga, jag funderar på å köpa 2 tröjor från USA, det stog att med frakt skulle det kosta typ 550:-. Men kommer det tullavgift på den lilla summan också? och när betalar man tullavgiften?

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
863864
March 24, 2005 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Nja ska höra med speedworks.se om d kan ta hem det. kittet kosta 550$ vilket är BUSbilligt. Det är därför jag skapa tråden=)
Skulle se om d va lönt. För ett liknande kit kostar ca 7-8000 i sverige.
Förövrigt. Gäller momsen och tullen företag också?
Så tex om jag ber min kusins man köpa in det och "sälja" det till mig . hur blir d me momsen / tullen?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
863884
March 24, 2005 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Företag får betala moms och tull också. Momsen får de sedan själva dra av, men de är tvungna att lägga på moms så fort de säljer sakerna vidare till en privatperson igen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
864018
March 24, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

FonzzziE wrote: Har hittat ett kitt till min honda . ( Kjolpaket )
och det är så pass billigt att det är ca 50% billigare än i sverige.
Vad kostar det att skicka det från Usa till malmö?

Be säljaren märka paketet "God Jul från Moster Agda"

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
864048
March 24, 2005 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tullverket wrote: Privatimport

Vad är import och vilka regler gäller för din vara?
Sverige är medlem av den Europeiska unionen (EU).
EU är en tullunion vilket innebär att medlemsländerna för en gemensam handelspolitik gentemot länderna utanför EU (tredjeland). Medlemsländerna tillämpar även en gemensam tulltaxa. Syftet med den gemensamma tulltaxan är att tullsatsen ska vara densamma oavsett vilket medlemsland en vara importeras till.

När vi talar om import i fortsättningen menar vi alltså varor som kommer från länder utanför EU, t.ex. Norge eller USA.

Vad är import och vilka regler gäller för din vara?
Innan du importerar en vara bör du ta reda på vilka regler som gäller för just din vara. För att få lov att importera vissa varor, t.ex. livsmedel eller textil kan det krävas tillstånd eller importlicens. Andra exempel på varor som också kräver tillstånd är vapen, sprutor, kanyler, utrotningshotade djur och växter, vin och sprit.

När din vara kommer hit måste du förtulla varan och det gör du genom att lämna en tulldeklaration till oss. Hämtar du ut din vara på posten så ser postkontoret till att en tulldeklaration lämnas.

Vad ska du betala vid importen?
Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

http://www.tullverket.se -> Privatpersoner

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
864147
March 24, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: jag har en liknande fråga, jag funderar på å köpa 2 tröjor från USA, det stog att med frakt skulle det kosta typ 550:-. Men kommer det tullavgift på den lilla summan också? och när betalar man tullavgiften?

Vill gärna ha ett svar på hur mycket det kan tänkas kosta extra i tull (om det är något på kläder?).
Onödigt o starta ny tråd för det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 534
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL