Postförskott|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Postförskott
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 3, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Har köpt en K750i av en snubbe på blocket. Hade inte köpt om det inte vore för att han skickar mot postförskott. Han lovar även att skicka med kvitto och garantibevis.

Nu är jag inte orolig för att jag inte ska få något paket utan vad det ska innehålla. Finns det någon möjlighet att få öppna paketet innan man betalar för det och se så att kvitto och telefon finns i paketet, även om det är inslaget?

hellosleep
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
915397
July 3, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle inte tro det. men du kan ju altid fråga 😀

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
915407
July 3, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan stå kvar vid disken och öppna det, du har nån typ av rättighet att få göra så. Men jag tror du måste betala först. Men fråga posten.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
915408
July 3, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Du kan stå kvar vid disken och öppna det, du har nån typ av rättighet att få göra så. Men jag tror du måste betala först. Men fråga posten.

Jupp det ska man få. Men vet inte riktigt vad som händer om man blivit lurad.

tellervo72
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
915421
July 3, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Begär att få öppna paketet vid disken, så har du bevis om du blir lurad.

(har själv nära på blivit lurad, öppnade vid disken före att jag han bet.) slapp lösa ut den, han vart polisanmäld och fält för försök till bedrägeri.)

Mvh Markku

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
915425
July 3, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju svårt med mobil ändå, han kan ju skicka en men som inte fungerar... Jag diggar tradera, ebay o.s.v där det finns omdömmen om folk.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
915460
July 4, 2005 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

använd blockets betalgaranti nästa gång
så här går det till (för er som inte vet)
1) ni kommer överens och sen fyller en i forumläret på blocktes hemsida
2) köparen betalar pengarna till blocket
3) när blocket ser pengarna säger dom till säljaren att skicka varan
4) när du fått varan har du 4 el 5 arbetsdagar på dig att klicka på en bekräftelse länk som du får i ett mail då får säljaren sina pengar av blocket

ha säljaren då skickat en tom låda eller trasig/felaktig vara till dig så säger du det till blocket så skicka dom inte pengarna, klickar du inte på länken i mailet eller hör av dig inom dom 4-5 dagarna så får säljaren automatiskt pengarna

jag har använt denna tjänst en gång den är bra på det sättet att det är svårt att blåsa och/el. bli blåst nackdelen är att en affär tar lite extra tid.. när jag använde tjänsten vad den gratis nu vet jag inte hur det är

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
915461
July 4, 2005 - 5:04 am
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: använd blockets betalgaranti nästa gång
4) när du fått varan har du 4 el 5 arbetsdagar på dig att klicka på en bekräftelse länk som du får i ett mail då får säljaren sina pengar av blocket

ha säljaren då skickat en tom låda eller trasig/felaktig vara till dig så säger du det till blocket så skicka dom inte pengarna, klickar du inte på länken i mailet eller hör av dig inom dom 4-5 dagarna så får säljaren automatiskt pengarna

jag har använt denna tjänst en gång den är bra på det sättet att det är svårt att blåsa och/el. bli blåst nackdelen är att en affär tar lite extra tid.. när jag använde tjänsten vad den gratis nu vet jag inte hur det är

Kostar väl en 500:- för köparen?

bjornel
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
915462
July 4, 2005 - 5:14 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Kostar väl en 500:- för köparen?

Nej (Betalgarantin är för närvarande gratis).

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
915464
July 4, 2005 - 5:27 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Johan Nicklasson]använd blockets betalgaranti nästa gång

Varför skulle någon betala 500 kr för något sånnt??
Enligt blocket.se så kostar det NADA.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
915469
July 4, 2005 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

så den är fortfarande gratis.. då så.. bra alternativ till PF om man köper av nån man inte känner/litar på

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
915483
July 4, 2005 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: [quote=Sardaukar][quote=Johan Nicklasson]använd blockets betalgaranti nästa gång

När jag hängde på blocket som mest så kostade det 500:-.
När jag sålde min båt så var det en som ville utnyttja systemet och betala för det. Köper man en båt för 22500:- så är väl ytterliggare 500:- inte hela världen.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
915488
July 4, 2005 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Hub][quote=Sardaukar][quote=Johan Nicklasson]använd blockets betalgaranti nästa gång

När jag hängde på blocket som mest så kostade det 500:-.
När jag sålde min båt så var det en som ville utnyttja systemet och betala för det. Köper man en båt för 22500:- så är väl ytterliggare 500:- inte hela världen.

Jo fast en båt... det är inget man skickar på posten direkt eller? :bgrin:

UiOpL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
915496
July 4, 2005 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte köparen lura säljaren med det systemet ?

Varför skulle man som säljare gå med på den "betalgarantin" när köparen måste klicka på en länk för att man ska få pengarna ?

PF är väl mest ärligt för båda parter.

skinner
Member
Medlem
915522
July 4, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Killen jag köper av har ej tillgång till internet utan affären skötes över telefon och sms därav kunde vi inte använda blocketgarantin utan det fick bli PF i stället. Men så det borde få gå att öppna packetet innan man betalar?

Så snälla, skit i att diskutera blocketgarantin i min tråd. Har använt den förut och vet att den funkar kanon och är gratis. Vi kom över ens om PF och nu har jag en fråga om det. Vill ni diskutera betalgaranti så kan ni starta en egen tråd om det.

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
915524
July 4, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

UiOpL wrote: Kan inte köparen lura säljaren med det systemet ?

Varför skulle man som säljare gå med på den "betalgarantin" när köparen måste klicka på en länk för att man ska få pengarna ?

PF är väl mest ärligt för båda parter.

Pengarna skickas automatiskt efter 4-5 dagar. Under dessa dagar kan köparen reklamera varan.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
915549
July 4, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Killen jag köper av har ej tillgång till internet utan affären skötes över telefon och sms därav kunde vi inte använda blocketgarantin utan det fick bli PF i stället. Men så det borde få gå att öppna packetet innan man betalar?

Så snälla, skit i att diskutera blocketgarantin i min tråd. Har använt den förut och vet att den funkar kanon och är gratis. Vi kom över ens om PF och nu har jag en fråga om det. Vill ni diskutera betalgaranti så kan ni starta en egen tråd om det.

Ingen tillgång till internet? detta luktar skunk, lång väg... Du har all anledning till att vara orolig. Vem som helst kan på något sätt nyttja internet, antingen hemma, bibliotek, jobbet osv.

skinner
Member
Medlem
915554
July 4, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: [quote=skinner]Killen jag köper av har ej tillgång till internet utan affären skötes över telefon och sms därav kunde vi inte använda blocketgarantin utan det fick bli PF i stället. Men så det borde få gå att öppna packetet innan man betalar?

Ingen tillgång till internet? detta luktar skunk, lång väg... Du har all anledning till att vara orolig. Vem som helst kan på något sätt nyttja internet, antingen hemma, bibliotek, jobbet osv.

Därför jag vill öppna paketet innan jag betalar. För jag kom över telefonen till ett riktigt bra pris. Vill bara vara säker på att det ligger en telefon + kvitto i kartongen innan jag betalar för den. Ska ta och ringa till postens kundtjänst och fråga.

skinner
Member
Medlem
915556
July 4, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Dom i kudtjänst sa att det var dom på servicestället som avgör sådant inte dom. Får hoppas att dom är villiga att hjälpa till. Annars vet jag inte om jag vågar betala 2000kr eller inte.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
915578
July 4, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Dom i kudtjänst sa att det var dom på servicestället som avgör sådant inte dom. Får hoppas att dom är villiga att hjälpa till. Annars vet jag inte om jag vågar betala 2000kr eller inte.

2000 var skapligt billigt för den telen.
Frågade du var han hade köpt den och att han kunde verifiera det med kundnummer eller kvitto nummer eller liknande?
Så du skulle kunna ringa och höra ifall han har köpt en telefon där.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 260
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL