Precis hur regressiv kan man bli som feminist?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Precis hur regressiv kan man bli som feminist?
abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
sp_UserOfflineSmall Offline
950053
September 13, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Självklart ska man det. Men ska vi blunda för att kvinnor faktiskt är fysiskt svagare än männen? Det handlar ju inte om att vi ska få fördelar för att vi råkar vara kvinnor utan om att vi vill existera på samma villkor. Och så länge vi inte har samma förutsättningar kan vi ju inte leva på samma villkor, DÄRFÖR skulle jag se tjejtaxin som ett sätt att skydda individen. Sen är det kanske ingen långsiktig lösning.

Det är antagligen ganska lönlöst för mig att diskutera detta, här på NH. Jag begär inte att ni ska skaffa er full insikt om hur det är att vara i det underlägsna könet. Men det vore ju bra om ni kunde filosofera över möjliga lösningar istället för att lägga energi på att håna rödstrumpor. 🙄

Tjej taxi hit och dit. Att ha sånt, visst. Men tar man bort problemet då? Är problemet att kvinnor inte kan försvara sig eller är problemet att det finns idioter där ute som kan tänka sig våldta dom?
Jag tycker vi ska satsa mer på att städa samhället så alla kan känna sig trygga att gå ute ensam sent på kvällen, vare sig det gäller man eller kvinna.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
950059
September 13, 2005 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote:

Tjej taxi hit och dit. Att ha sånt, visst. Men tar man bort problemet då? Är problemet att kvinnor inte kan försvara sig eller är problemet att det finns idioter där ute som kan tänka sig våldta dom?
Jag tycker vi ska satsa mer på att städa samhället så alla kan känna sig trygga att gå ute ensam sent på kvällen, vare sig det gäller man eller kvinna.

Jag håller fullständigt med. Har du något förslag på hur vi ska städa?

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
950067
September 13, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=abishai]

Jag håller fullständigt med. Har du något förslag på hur vi ska städa?

Har en rolig powerpoint-presentation som redovisar en del "roliga" siffror... T.ex. hade vi dubbelt så många poliser vid slutet av den borgerliga regeringstiden som vi har idag (ökningen började när de fick makten och ökade under hela perioden), i samma takt som antalet poliser ökade minskade antalet ouppklarade fall och brottslighet överhuvudtaget minskade. Nu menar jag inte att vi skall ha världens största poliskår per kapita, jag menar bara att det kanske är något litet fel när över 50% av alla brott inte klaras upp och när folk för höra att polisen saknar resurser att ens titta på deras "fall"... nu senast hörde jag om en herre som blivit blåst på någon kreditkortsgrej men polisen prioriterade bort det direkt, trots att denne herre kunde uppge brottslingens namn, adress, personnummer och telefonnummer.
Säga vad man vill om hur många poliser man skall ha, jag är övertygad om att de är minst sagt för få idag.
--EDIT--
är det förresten bara jag som anser att våldtäckt är värre än mord?

Balthazar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
950086
September 14, 2005 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

Maria-Pia! Vad tycker hon om allt det här? Vart har hon tagit vägen? Hon har inte uttalat sig på evigheter. Vore verkligen intressant att få veta vad hon tycker om Fi. Eller hur?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
950243
September 14, 2005 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote:

Självklart ska man det. Men ska vi blunda för att kvinnor faktiskt är fysiskt svagare än männen? Det handlar ju inte om att vi ska få fördelar för att vi råkar vara kvinnor utan om att vi vill existera på samma villkor. Och så länge vi inte har samma förutsättningar kan vi ju inte leva på samma villkor, DÄRFÖR skulle jag se tjejtaxin som ett sätt att skydda individen. Sen är det kanske ingen långsiktig lösning.

Det är antagligen ganska lönlöst för mig att diskutera detta, här på NH. Jag begär inte att ni ska skaffa er full insikt om hur det är att vara i det underlägsna könet. Men det vore ju bra om ni kunde filosofera över möjliga lösningar istället för att lägga energi på att håna rödstrumpor. 🙄

Och bara för att en normalkille är lite starkare än en tjej så tror du han har större chans att försvara sig när han blir påhoppad av ett gäng? När de har knivar/andra tillhyggen?
Förstår inte hur förutsättningarna kan vara sämre för en kvinna, bägge har lika liten chans att försvara sig, medans det är större chans för killen att bli påhoppad.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
950255
September 14, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: [quote=Json_81]

Spelar det någon roll vem som misshandlas?
Ska man inte hjälpa människor undan misshandel bara för att den som slår råkar vara av samma kön?
Underligt resonemang.

Självklart ska man det. Men ska vi blunda för att kvinnor faktiskt är fysiskt svagare än männen? Det handlar ju inte om att vi ska få fördelar för att vi råkar vara kvinnor utan om att vi vill existera på samma villkor. Och så länge vi inte har samma förutsättningar kan vi ju inte leva på samma villkor, DÄRFÖR skulle jag se tjejtaxin som ett sätt att skydda individen. Sen är det kanske ingen långsiktig lösning.

Alla som inte tar minst XXX i bänk får åka taxi billigare! 😉 Det vore väl jämställt? Finns ju fysiskt starka kvinnor också... testet kan ju genomföras i samma veva som när man ska till att göra värnplikt.

Precis som Json säger, löper killar fortfarande större risk. Det är vanligare med killar som blir rånade och misshandlade än tjejjer. Tror du killar kan åka tunnelbana säkert hem vid 3 tiden eller?

Våldtäkter är ju långt ifrån lika vanligt som att någon blir rånad och misshandlad.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
950293
September 14, 2005 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Men eftersom förutsättningarna inte är lika för män och kvinnor kan man ju aldrig mäta så att insatserna för att "väga upp" blir helt rättvisa.

Ska vi skippa att göra något åt det ena problemet för att det finns andra?

Om vi skippar taxin och lär tjejerna självförsvar eller förser dem med tårgas slår jag vad om att nya argument för rättvisans skull, dyker upp. Självförsvarskurser som riktar sig till kvinnor, är inte det också orättvist då? Ni får ju inte ta del av de pengarna heller?

Jag har redan tagit ett kliv tillbaka vad gäller taxifrågan, jag propagerar bara för den i syfte att få en nyanserad diskussion. Här verkar man se allt i svart eller vitt. Jag vill inte kalla mig feminist och jag hyser inget mansförakt men jag tror inte man kommer någonvart i den här frågan om man är för sval. Jag kan förstå att Fi har uppkommit även om jag inte sympatiserar med dem. De kanske är så tillspetsade just för att man ens ska lyfta på ögonbrynen?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
950295
September 14, 2005 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: [quote=Jerry]Jo, jag förstår vad du menar. Jag tror heller inte att arbetsgivare prioriterar svenska, vita, män etc. medvetet. Men det är inte samma sak som att de faktiskt inte slutligen anställer sådana personer ändå. Man är inte alltid medveten om sina diskriminerande handlingar.

Att bekämpa arbetslöshet är givetvis någonting man behöver göra, men det ligger inte riktigt på samma skala. En generell arbetslöshetsminskning innebär inte att proportionen mellan olika grupper i olika positioner förändras.

Jag är rätt oinsatt i just dessa siffror, men hur många kvinnor besitter kompetens nog att sitta i en företagsstyrelse och hur många vill göra det? Bara en utflugen tanke...

Värt att notera är att de dårar som står ivägen för anställning av kvinnor, invandrare etc. snart går i pension...så kan proportionerna börja ändras, för det är inte nog med att spärren försvinner, Sverige kommer att lida av arbetskraftsbrist...2005-2015 är antagligen de 10 viktigaste åren för Sverige någonsin 🙂 Då pensioneras det som står ivägen för utvecklingen....tror jag iaf

Har inga siffor, tyvärr.

Vi får se. Förhoppningsvis har du rätt.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
950309
September 14, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

det är högst osanolikt att sverige ska börja lida arbetskraftsbrist. Vi har 8,1% arbetslösa och det kommer inte komma till tillräckligt med tjänster för att hjälpa alla dessa bara för att några människor går i pension. Sen är det värt att skänka en tanke till att många arbeten flyttas till utlandet, främsk kina, fast inte alla som tur var utan en del.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
950310
September 14, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: det är högst osanolikt att sverige ska börja lida arbetskraftsbrist. Vi har 8,1% arbetslösa och det kommer inte komma till tillräckligt med tjänster för att hjälpa alla dessa bara för att några människor går i pension. Sen är det värt att skänka en tanke till att många arbeten flyttas till utlandet, främsk kina, fast inte alla som tur var utan en del.

8,1% i öppen arbetslöshet, ja. Men skall man räkna in alla andra arbetsmarknadsåtgärder så närmar vi oss nog 20%....

Ihmrat
Medlem
950393
September 14, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Vitamin-C]det är högst osanolikt att sverige ska börja lida arbetskraftsbrist. Vi har 8,1% arbetslösa och det kommer inte komma till tillräckligt med tjänster för att hjälpa alla dessa bara för att några människor går i pension. Sen är det värt att skänka en tanke till att många arbeten flyttas till utlandet, främsk kina, fast inte alla som tur var utan en del.

8,1% i öppen arbetslöshet, ja. Men skall man räkna in alla andra arbetsmarknadsåtgärder så närmar vi oss nog 20%....

Haha! Jo, det är rätt lustigt hela den där grejen. Sverige räknar sin arbetslöshet på ett ganska säreget sätt, inget annat land i världen (mig veterligen) använder samma system 🙂 Med t.ex. U.S.A.s sätt att räkna arbetslöshet skulle vi ha 17,8% arbetslöshet direkt (har jag för mig).
Ang. arbetsbrist... JO det kommer hända inom en rätt snar framtid, 40-talisterna är fruktansvärt många...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
950400
September 14, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote:
Haha! Jo, det är rätt lustigt hela den där grejen. Sverige räknar sin arbetslöshet på ett ganska säreget sätt, inget annat land i världen (mig veterligen) använder samma system 🙂 Med t.ex. U.S.A.s sätt att räkna arbetslöshet skulle vi ha 17,8% arbetslöshet direkt (har jag för mig).
Ang. arbetsbrist... JO det kommer hända inom en rätt snar framtid, 40-talisterna är fruktansvärt många...

Fast i t.ex. USA räknar man inte hemmafruar som arbetslösa, vilket hade gett dem arbetslöshetssiffror långt över våra.
Och visst, 40-talisterna är många, man knappast så att de täcker upp 20% av den arbetsföra befolkningen. Det är bara inse att vår arbetslöshet inte beror på arbetsbrist, utan är ett systemfel. Arbete lönar sig helt enkelt inte.

Ihmrat
Medlem
950466
September 14, 2005 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Ihmrat] Haha! Jo, det är rätt lustigt hela den där grejen. Sverige räknar sin arbetslöshet på ett ganska säreget sätt, inget annat land i världen (mig veterligen) använder samma system 🙂 Med t.ex. U.S.A.s sätt att räkna arbetslöshet skulle vi ha 17,8% arbetslöshet direkt (har jag för mig).

Fast i t.ex. USA räknar man inte hemmafruar som arbetslösa, vilket hade gett dem arbetslöshetssiffror långt över våra.
Och visst, 40-talisterna är många, man knappast så att de täcker upp 20% av den arbetsföra befolkningen. Det är bara inse att vår arbetslöshet inte beror på arbetsbrist, utan är ett systemfel. Arbete lönar sig helt enkelt inte.

Det OCKSÅ, men som sagt 50%+ som jobbar, jobbar i egenföretag eller småföretag, skatterna hindrar dem från att anställa fler, det beror också på ett systemfel, men resultatet är brist på arbeten. Många ungdommar går direkt från gymnasiet till praktik (arbetsmarknadsåtgärd) och/eller socialbidrag/komvux just för att det inte finns några jobb och de vill ha lite pengar att leva på...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 406
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL